هندسه نور و سایه – 7 ساختمان با پوسته متخلخل و طراحی داخلی رویایی

هندسه نور و سایه – ۷ ساختمان با پوسته متخلخل و طراحی داخلی رویایی

پوسته‌های متخلخل یا مشبک، می‌توانند از جنس فلز، بتن، تراکوتا و… باشند. این پوسته‌ها، الگوهایی از جنس نور و سایه را به درون ساختمان می‌تابانند و طراحی داخلی زیبا و رویایی را برای آن ایجاد می‌کنند. به کمک پوسته‌های متخلخل، دست‌یابی به طراحی داخلی ساختمان زیبا در فضای دفتر کار، نمایشگاه، خانه و کلینیک، امکان‌پذیر خواهد بود.

نور، سایه و پوسته‌های متخلخل

متریال و مصالح، جنبه‌های آشکاری از پروژه معماری هستند که به آن حیات می‌بخشند؛ اما روش‌های ناملموس‌تری نیز برای بالا بردن غنا، پویایی و سرزندگی ساختمان وجود دارد. برای مثال، تعامل بین نور و سایه می‌تواند فضای داخلی را به‌کلی تغییر دهد و تجربه‌ای عمیق از طراحی داخلی زیبا را رقم بزند.

پوسته‌های متخلخل شبکه‌ای، نور آفتاب ورودی را فیلتر می‌کنند و الگوهای مکرر دلخواه را در فضای داخلی ساختمان می‌پراکنند. این پوسته‌ها، کاربردهایی چون تهویه طبیعی، حفظ حریم خصوصی و آسایش گرمایی نیز دارند. نصب آن‌ها به‌عنوان دیوار و سقف، یک جو روحانی ایجاد می‌کند و دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده را ممکن می‌سازد.

۷ پروژه با پوسته متخلخل و طراحی داخلی زیبا

پوسته‌های متخلخل، فرصت بی‌حدومرزی برای طراحی داخلی ساختمان زیبا فراهم می‌کنند؛ زیرا تولید و نصب آن‌ها با انواع مواد ساختمانی، رنگ، الگو، اشکال هندسی و روش‌های تولید، امکان‌پذیر است. این پوسته‌ها برای هر ساختمان با هر ویژگی، قابل‌نصب خواهند بود.

در این قسمت، ۷ پروژه ساختمانی با پوسته‌هایی از جنس مواد مختلف، شامل چوب، فلز، فیبر سیمان و … و البته طرح‌های متنوع، معرفی می‌شوند.

پروژه اومبرا (UMBRA) با پوسته چوبی

در محوطه نمایشگاه دبی دیزاین ویک، یک بخش به نام اومبرا به‌منظور استراحت افراد و محافظت آن‌ها از آفتاب شدید در نظر گرفته شده است. پوسته‌های این بخش از جنس فایبرا کالر، یا ام دی اف های بسیار مقاوم و رنگ‌دانه دار هستند.

به کمک فناوری‌های برش لیزری، الگوهای هندسی با الهام از سنت کشور امارت روی این پوسته‌ها ایجاد شد. افراد با عبور از بخش UMBRA، حس دل‌انگیزی از تعامل نور و سایه را درون فضایی خنک تجربه می‌کنند.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده ترمیتاری (Termitary) با پوسته آجری

دیوارهای آجری مدرن، از مشخصه‌های اصلی خانه ترمیتاری هستند؛ البته بخشی از این دیوارها با چینش خاص آجری به صورت منفذدار طراحی شده‌اند. بدین ترتیب، نور و هوای خنک از گوشه و کنار ساختمان به فضای داخلی آن وارد می‌شود.

منافذ این دیوارها در ساعات مختلف روز، شکل متفاوتی از نور و سایه را می‌سازند و یک طراحی داخلی زیبا و دل‌نشین را رقم می‌زنند. شب‌ها نیز، نور مصنوعی درون خانه از منافذ به درون می‌تابد و آن را به یک فانوس بزرگ برای افرادی که بیرون ایستاده‌اند، تبدیل می‌کند.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

طراحی داخلی ساختمان زیبا برای دفتر کار شیبوری (Shibori) با پوسته فیبر سیمان

شیبوری، یک تکنیک رنگ رزی ژاپنی است که در آن، رنگ‌ها با اشکال دایروی روی پارچه زده می‌شوند. در دفتر کار شیبوری، از همین تکنیک برای طراحی پوسته بیرونی استفاده شده است. پوسته ساختمان شیبوری از تخته‌هایی با جنس فیبر سیمان تشکیل می‌شوند که حفره‌های دایره‌ای شکل با اندازه‌های گوناگون دارند.

حفره‌های بزرگ‌تر در قسمت پایینی پوسته و حفره‌های کوچک‌تر در قسمت بالایی قرار گرفته‌اند تا نحوه ورود نور به فضای داخلی کنترل شود. بدین ترتیب، دایره‌هایی از جنس نور و سایه در فضای داخلی پدیدار می‌شوند که روحیه کارکنان و راندمان کاری آن‌ها را افزایش می‌دهند. ایجاد برش‌های این‌چنینی روی فیبر سیمان، با فناوری‌هایی چون دستگاه برش آبی یا سیستم CNC امکان‌پذیر است.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

گالری فانوس (The Lantern) با پوسته‌ای از جنس تراکوتا

گالری فانوس، نمایی متخلخل از جنس تراکوتا دارد که تاثیر بصری ساده اما خیره‌کننده‌ای بر بازدیدکنندگان می‌گذارد. این نما، یک طرح گل‌دار از جنس نور را به طراحی داخلی زیبا گالری فانوس می‌تاباند و آن را زیباتر می‌کند. البته شب‌ها، این لامپ‌های داخلی هستند که با طرح گل‌دار به بیرون می‌افتند و تبلیغ جذابی برای گالری محسوب می‌شوند. چراکه با این روش، ساختمان به یک فانوس بزرگ تبدیل می‌شود و نام برند را به رخ می‌کشد.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

کلینیک علی محمد الغانم با پوسته فلزی

چند محوطه در قسمت میانی کلینیک الغانم قرار گرفته‌اند که نور طبیعی و تهویه را برای فضای داخلی فراهم می‌کنند. درعین‌حال، این حیاط‌های میانی در مقایسه با حیاط‌های بیرونی، برای حفظ حریم خصوصی نیز سودمند هستند. دیوارهای بین فضای داخلی و محوطه‌ها از جنس مدول‌های فلزی آندی ساخته شده‌اند. این دیوارها با الگوهای مدرن متخلخل و با الهام از فرهنگ منطقه، طراحی داخلی ساختمان زیبا الغانم را رقم می‌زنند. فناوری لیزر CNC به ایجاد حفره‌های دقیق در صفحات فلزی کمک کرده است.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

مسجد مشربیه با پوسته بتنی

مشربیه، یک نوع منفذ طرح دار سنتی است که در معماری خانه‌های سنتی عربی اسلامی، و گاه حتی در دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده ایرانی، به کار می‌رود. چنین طرحی روی پوسته خارجی مسجد مشربیه در نظر گرفته شده است. این پوسته علاوه بر محافظت در برابر حرارت آفتاب، الگوهایی از جنس روحانیت، معنویت و تعمق را سرتاسر فضای داخلی مسجد می‌تاباند. بتن تقویت‌شده با شیشه در این پوسته، امکان حفر الگوهای مختلف را فراهم ساخته است.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

طراحی داخلی زیبا خانه ایگوانا (Iguana) با پوسته سفالی

خانه ایگوانا از سه فضای مجزا تشکیل می‌شود که با یک پل دیواری مشبک به هم متصل شده‌اند. این پل دیواری با روی هم قرار دادن تخته‌های سفالی نازک به صورت طرح مثلثی ساخته شده است. این طرح‌های مثلثی، علاوه بر زیباسازی دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده ایگوانا، به تنظیم دما و تشخیص گذر زمان در طول روز نیز کمک می‌کنند. تکنیک برهم‌نهی و استفاده از سیمان میان تخته‌ها، دوام مناسبی به آن‌ها می‌بخشد.

طراحی داخلی زیبا
طراحی داخلی زیبا

جمع‌بندی

پوسته متخلخل به‌عنوان یک تکنیک برای طراحی داخلی ساختمان زیبا، شاید کمتر به ذهن کسی رسیده باشد. این پوسته‌ها روی جنبه‌های فراوانی از طراحی داخلی زیبا در ساختمان اثرگذار هستند؛ مانند میزان نور ورودی، تنظیم حرارت، گردش هوا، هماهنگی با ساعات روز و الگوهای دلخواه. پوسته‌های متخلخل، به‌عنوان یک ایده ناب برای دست‌یابی به دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده، حتما توصیه می‌شوند.

archdaily

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    236 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم