چرا ویلای سفید جذاب است؟

چرا ویلای سفید جذاب است؟

در بین رنگ‌هایی که در نمای بیرونی استفاده می‌شود، سفید بیش از هر رنگ دیگری برای افراد جذابیت دارد. نماهای سفید چه در ساختمان‌های قدیمی باشند و چه در ساختمان‌های مدرن، هرگز از مد نمی‌افتند. معماران رنگ سفید را دوست دارند. زیرا کاملا با همه چیز مطابقت دارد و اجازه می‌دهد نور طبیعی به اعماق فضای داخلی برسد. امروزه ساخت ویلای سفید از مظاهر معماری معاصر به‌شمار می‌رود و طرف‌داران زیادی در سراسر جهان دارد.

پیشینه تاریخی استفاده از رنگ سفید به چه زمانی بازمی‌گردد؟

رنگ سفید یکی از اولین رنگ‌هایی بود که در هنر به کار برده شد. هنرمندان پارینه‌سنگی در ۱۷-۱۸ هزار سال پیش از گچ همراه با زغال، خاک قرمز و زرد برای نقاشی‎ در غار استفاده می‌کردند. در مصر باستان، رنگ سفید با الهه ایزیس مرتبط بود. کاهنان ایزیس فقط پارچه کتانی سفید می‌پوشیدند و مومیایی را هم درون همان می‌پیچیدند. رنگ‌دانه بسیار سمی سرب سفید در نقاشی یونانی‌ها به کار می‌رفت که طی یک فرآیند طولانی و پر زحمت ساخته می‌شد.
سفید، رنگ غالب معماری داخلی در دوره باروک و به‌ویژه سبک روکوکو در قرن هجدهم بود. فضای داخلی کلیساها برای نشان دادن قدرت، شکوه و ثروت کلیسا به رنگ سفید درمی‌آمد. بین سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۱۸، شرکت‌های شیمیایی در نروژ و ایالات متحده شروع به تولید رنگ سفید از اکسید تیتانیوم کردند.
از آن‌ پس رنگ سفید محبوبیت بیشتری در معماری به‌ویژه طراحی ویلای سفید پیدا کرد. تقریبا تمام ساختمان‌هایی که توسط معمار معاصر ریچارد مایر طراحی شده‌اند مانند موزه او در رم یا محراب صلح کاملا سفید هستند.

جذابیت ویلای سفید از نظر روان‌شناسی چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که فضاهای سفید بر خلق‌و‌خو و انرژی افراد تاثیر مثبتی می‌گذارند. چنین فضاهایی به شما کمک می‌کنند تا آرامش و شادی را تجربه کنید. از نظر روان‌شناسی، این رنگ باعث ایجاد حس خلوص، تعادل و هماهنگی می‌شود. رنگ سفید را در فنگ‌شویی عنصری فلزی با انرژی ترد، شفاف، تمیز و تازه می‌دانند.
تقریبا امکان ندارد که در یک فضای سفید روشن مضطرب یا افسرده باشید. در چنین محیط‎‌هایی، نور به همه سمت می‌تابد و این موضوع ذاتا احساس سلامتی را در شما القا خواهد کرد. همچنین فضای روشن به شما کمک می‌‎کند سرعت خود را کاهش دهید و در کارها هوشیارتر باشید. این امر به‌نوبه خود سبب می‌شود تا در هر کاری که انجام می‌دهید کارآمدتر و موثرتر ظاهر شوید.
دیدن رنگ سفید به افزایش خوش‌بینی و ایجاد امید در افراد منجر خواهد شد. به همین دلیل جای تعجب نیست که برندها از این فرصت استفاده می‌کنند و این رنگ را در تبلیغات خود می‌گنجانند. سفید یک بوم خالی است و به ما این امکان را می‌دهد که از فرصت‌های استفاده‌نشده خود نتیجه مفیدی بسازیم.

جذابیت ویلای سفید از نظر روان‌شناسی چیست؟

دلیل استفاده معماران از رنگ سفید در فضای بیرونی ویلاها چیست؟

درحالی‌که ویلای سفید هرگز از مد نمی‌افتد، مطمئنا یکی از بهترین رنگ‌ها برای دهه آینده خواهد بود. سفید ترد یک رنگ موردنیاز در ویلاهای ساحلی مدرن محسوب می‌‎شود. از نظر معماران این جذابیت به چند دلیل رخ می‌دهد:

ویلای با رنگ سفید نو و تازه به نظر می‌رسد

ساختمان‌های سفید، جدید به نظر می‌رسند، ظاهری آرام‌بخش دارند و جلوه‌ای درخشان‌تر ارائه می‌دهند. یک فضای بیرونی که به رنگ سفید باشد حتی پنج یا ۱۰ سال بعد از ساخت هنوز هم نسبت به ساختما‌ن‌‎های اطراف تازه‌سازتر به‌نظر می‌آیند. به همین دلیل است که معماران معاصر هر چه بیشتر به این رنگ علاقه پیدا کرده‌‎اند.

ساختمان‌های سفید برای تمامی سبک‌های معماری مناسب هستند

پالت رنگ سفید در تمام استایل‌های طراحی مانند ویلاهای ییلاقی، خانه‌های مدرن، عمارت‌های سنتی و خانه‌های ساحلی کاربرد مناسبی دارد. این رنگ بدون توجه به میزان مدرن بودن یک طراحی به سبک معماری آن اشاره می‌کند. در واقع می‌توان گفت که آناتومی یک ساختمان را بدون توجه به خود رنگ نشان می‌دهد. در این مثال، نمای بیرونی تماما سفید، ظاهر مدرن براق ساختمان را برجسته‌تر نمایش می‌دهد.

ویلای سفید

ویلای سفید کنتراست خوبی ارائه می‌دهد

نمای بیرونی سفید یک پالت رنگی خنثی ایجاد می‌کند که یک بوم عالی برای بهبود جزییات مختلف معماری ارائه می‌دهد. خطوط واضح یک ساختمان سفید به آن نمایه‌ای می‌دهد که در پس زمینه آسمان خودنمایی کند و به زیبایی با منظره سرسبز تضاد داشته باشد.

فضای بیرونی سفید جلوی افزایش دمای ساختمان را می‌گیرد

نمای سفید ساختمان، منعکس‌کننده خوبی برای گرما است و از افزایش گرمای داخل ساختمان جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل در مناطق کویری و سایر مناطق گرم برای خنک‌تر نگه داشتن خانه، استفاده از رنگ سفید را ضروری می‌دانند. این رنگ را می‌توان در فضای بیرونی ساختمان و همچنین پوشش‌های سفید برای سقف به کار برد.

خانه سفید بهره‌‎وری انرژی را تضمین می‌کند

بهترین ویژگی درمورد ساختمان‏‌های سفید را می‌توان در صرفه ‎جویی هزینه‌های برق موثر دانست. از آنجایی که حداقل افزایش گرمای داخلی وجود خواهد داشت، فضای داخلی خنک و راحتی را در اختیار ساکنان می‌گذارد. همین امر باعث می‌شود که برای خنک کردن فضای ویلای سفید به انرژی یا تهویه مطبوع کمتری نیاز داشته باشید.

رنگ سفید در برابر محو شدن مقاوم است

هر چه رنگ روشن‌تر باشد به‌میزان بیشتری مانع از ورود اشعه ماورا بنفش خواهد شد. در بین همه رنگ‌ها، سفید به بهترین وجه اشعه‎‌های مضر UV خورشید را دفع می‌کند. بنابراین این رنگ در نمای بیرونی ساختمان و در معرض نور مستقیم خورشید محو نمی‌شود. این امر درمورد سایر مواد روکش خارجی مانند کاشی‎‌های سفید فضای باز و ACP (پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی) نیز صدق می‌کند.
در نتیجه ساختمان‌‎های سفیدرنگ برای مدت طولانی‌‎تری تازه به نظر می‌‎رسند. با این حال یکی از اشکالات نمای سفید بیرونی این است که زودتر کثیف می‌‎شوند. به‌خصوص این مشکل وقتی خود را بیشتر نشان می‎‌دهد که ساختمان در کنار یک جاده شلوغ قرار گرفته باشد.

ساختمان سفید کاملا با همه چیز مطابقت دارد

اگر خانه شما در یک بلوک قرار دارد شاید دوست ندارید رنگی را انتخاب کنید که با خانه همسایه‌هایتان در تضاد باشد. این رنگ به‌شکلی خنثی عمل می‌کند و ویلای سفید شما را در مطابقت با همه خانه‌ها و محیط اطراف قرار می‌دهد. در این صورت یک رنگ زیبا و جدید خواهید داشت که بدون ظاهر نامناسب در خیابان شما برجسته خواهد بود.

ویلای سفید کنتراست خوبی ارائه می‎دهد

استفاده از رنگ سفید در فضای داخلی ویلاها چه مزایایی دارد؟

امروزه در ویلاهای معاصر هم فضای بیرون و هم درونی را با سفید یا سایه‌های آن رنگ می‌زنند. هرچند به نظر برخی این رنگ، سرد و خنثی به نظر می‌رسد. اما ما دلایلی داریم که اثبات می‌کند شما نیز باید این کار را انجام دهید.

این رنگ می‌‎توانند فضا را بزرگ‌تر نشان دهد

اگر می‌خواهید فضایی که در آن زندگی می‌کنید وسیع‌تر به‌نظر برسد، رنگ سفید راه‌حل برنده خواهد بود. یک رنگ روشن مانند دیوارهای سفید می‌توانند توهم اتاقی بزرگ‌تر و مرتب‌تر را ایجاد کنند. آن‌ها همچنین در کمک به روشن کردن اتاقی که پنجره‌های زیاد یا نور طبیعی ندارد بسیار مفید عمل خواهند کرد.

رنگ سفید ساده و بی‌زمان است

دیوارهای ویلای سفید آرام و شیک هستند. همه دوست دارند که فضای ویلای آن‌ها این ویژگی‌‎ها را در بر بگیرد. فضاهای خنثی و الهام گرفته از مینیمالیسم همیشه و در هر دوره‌‎ای مورداستفاده قرار می‌گیرند. به کار بردن بافت‌های متناوب در پالت‌های تک‎‌رنگ همیشه رویکردی بی‌زمان و الهام‌بخش را ارائه می‌دهد. این فضا احساسی خالص و خوشامد به وجود می‌‎آورد. این ویژگی بیشترین درخواست را از طرف مشتریانی به خود اختصاص می‌دهد که می‌خواهند فضاهایشان سادگی را به شیوه‌ای ارگانیک در بر بگیرند و آن را نمایش دهند.

خانه‌های با دیوارهای سفید با همه سبک‌های دکوراسیون همخوانی دارند

وقتی از رنگ سفید استفاده می‌کنید دیگر درمورد هماهنگی دکوراسیون خود با رنگ دیوار نگرانی نخواهید داشت. دیوارهای سفید بسیار انعطاف‌پذیر هستند به این معنا که همیشه با اکسسوری‌ها مطابقت دارند. مبلمان و دکور می‌توانند تغییر کنند. اما این دیوارها به‌عنوان پایدارترین بخش هر فضایی باقی خواهند ماند.

رنگ سفید اجازه می‌دهد تا دیگر المان‌‎های دکور بدرخشند

دیوارهای سفید به‌راحتی در پس‌زمینه ترکیب می‌شوند. طراحان ویلای سفید اغلب از دیوارهای رنگ روشن در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. زیرا این رنگ به آن‌ها امکان می‌دهد تا بر سایر عناصر طراحی در یک فضا تاکید بیشتری بورزند. به‌عنوان‌ مثال شاید شما بخواهید یک اثر نقاشی هنری را روی دیوار خود بیاویزید. در این صورت دیوارهای سفید به این اثر هنری اجازه خواهند داد تا برجسته‌تر به نظر برسند و توجهی را به خود جلب کند که شایسته آن است.

فضای سفید و روشن برای ایجاد دکور لایه‌بندی عالی هستند

یکی از مسایلی که در دکور مدرن مطرح می‌شود استفاده از لایه‌های مختلف با جنس‌های مختلف است. چوب طبیعی، سنگ، گیاهان واقعی، پارچه‌های طبیعی با الیاف متفاوت در این دسته قرار می‌گیرند. در این موارد دیوارهای سفید به‌عنوان زمینه‌ای عالی برای افزودن بافت عمل می‌‎کنند.

فضای سفید و روشن برای ایجاد دکور لایه‌بندی عالی هستند ویلای سفید

کدام سایه رنگ سفید برای استفاده در ویلا مناسب است؟

پیداکردن رنگ سفید مناسب برای ویلای شما می‌‎تواند چالش‌برانگیز باشد. زیرا گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. سفید طبیعی روشن‌‎ترین رنگ سفید گرم شناخته می‌شود و آن را باید یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در این زمینه دانست، رنگی که همه‌کاره به نظر می‌رسد و با هر طرح رنگی به هماهنگی زیبایی تن می‌دهد. سفید عاج، کامل‌ترین رنگ سفید را با اثری گرم و شاداب تشکیل می‌دهد. این سایه سفید، فضای داخلی شما را روشن خواهد ساخت.
سفید بریستل را در شمار رنگ‌های گرم بدانید که در خانه به‌خوبی با رنگ آبی تلفیق می‌شود. سفید شفاف خود را به‌عنوان یک رنگ فوق‌العاده خالص می‌شناساند و برای ایجاد ظاهری تمیز، واضح و معاصر عملکردی عالی نشان خواهد داد. سفید لکسیکن تحت عنوان سایه سفید تازه و خنک شناخته می‌شود و انتخاب مناسبی برای فضاهای مدرن و باز خواهد بود. این رنگ، زمینه مناسبی برای نمایش هر اثر هنری خاص در خانه ایجاد می‌کند.

معرفی چند نمونه ویلای سفید معروف

در نقاط متعددی از جهان ویلاهای معروفی با رنگ سفید وجود دارند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویلای سفید اصفهان

طراحی این ویلای مدرن را در سال ۱۳۹۸ پدرام ایزدی بروجنی به عهده داشت. در واقع ساختمان اصلی باغ از قبل ساخته شده بود و طی یک بازسازی قسمت‌هایی نیز به آن اضافه شد. به‌دلیل گرم بودن هوا در این منطقه فضای بیرونی و درونی آن در بیشتر قسمت‌ها به رنگ سفید درآمد.

ویلای سفید اصفهان

ویلای رستم تنکابن

این ویلا در فضایی به وسعت ۲۸۰ مترمربع و در سال ۱۳۹۸ ساخته شد. فضای اطراف ویلا را باغ‌های کیوی در بر گرفته‌اند و این کنتراست رنگ، جلوه‎ای بی‌نظیر به آن بخشیده است.

خانه‌های سفید سان تورینی یونان

در این شهر، رنگ سفید خانه‌ها اهمیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. آب‌وهوای سان تورینی تابستان‌های گرمی دارد. آفتاب درخشان چندین ماه از سال در این منطقه می‌‎تابد. ساکنان برای محدودکردن ورود گرما به داخل تا حد زیادی مجبور شد‌ه‌اند خانه‌های خود را بر اساس این رنگ بسازند تا بیشترین بخش نور خیره‌کننده را منعکس ‎کند. از آنجایی که خانه‌ها در برابر گرما مقاوم ساخته شده‌اند، تابستان‌ها بسیار قابل‌تحمل‌تر و دل‌پذیرتر می‌گذرند.

خانه سفید سان تورینی یونان ویلای سفید

ویلای سفید شکین استیونز

معماری به‌نام مت گیبسون این ویلا را در شهر ملبورن استرالیا ساخت. ویلای شکین استیونز را سه مکعب سفید تشکیل می‌دهند که چنین به نظر می‌رسد که در آنجا رها شد‌ه‌اند. درخواست مشتری این وبلا بود که فضای داخلی این مجموعه نیز عمدتا به رنگ سفید آغشته شود. همین امر سبب حفاظت در برابر آفتاب، تنظیم دمای محیط و باز بودن فضا شد.

ویلا کارامینز

کل مساحت زیربنای این خانه را ۶۳۱ مترمربع در نظر گرفته و آن را در محله مسکونی آرا واکا در حومه مادرید اسپانیا ساخته‌اند. تمام ویلا را با یک لایه ملات سفید پوشانده‌اند که گویای ذات ناب و خطوط زیبای معماری آن باشد. در طبقه همکف از سنگ مرمر سفید بهره برده‌اند و همچنین تمام فضای داخلی خانه را نیز با پوششی به همین رنگ آمیخته‌اند. این امر اجازه بازتاب نور را می‌دهد. دکوراسیونی گرم بین سنتی و مدرن، ترکیب کاملی بین قالب و محتوا ایجاد می‌کند.

ویلای سفید پلاتینیم

این ویلا ترکیبی از معماری کلاسیک رومی و سبک معاصر را نشان می‌دهد. از درون این ساختمان به‌خوبی می‌توان منظره دریاچه در آکایا در دالامان ترکیه را به تماشا نشست. این بنای خیر‌ه‌‎کننده سفید، باغ‌های چشم‌نواز و یک استخر خصوصی بزرگی را در درون خود جای داده است.

ویلای سفید پلاتینیم

خانه سفید دامنه کوه

فرن سیلوستره، معمار این بنا آن را در دامنه کوهی طراحی کرده است که به قلعه‎‌ای در Ayora در کشور اسپانیا اشراف دارد. این ساختمان را غرق در منظره‎‌ای با زیبایی منحصربه‌فرد و طبیعی می‌توان دید. پروژه خانه سفید با محیط‌زیست ادغام می‌شود و رنگ سفید آهکی جلوه‎ای دوچندان به آن می‌بخشد.

خانه سوزوپول

این خانه را در سوزوپول کنار دریای سیاه در بلغارستان باید جست که چشم‌اندازی از دریا را در برابر چشم می‌گشاید. محدوده فعالیت پروژه، بازسازی بخشی از یک خانه ۱۵ ساله و طراحی کلی زیبایی‎‌شناختی به شکلی کاملا جدید تعیین شده بود. در حالی ‌که طراحی سفید روی سفید برای همه‌جا مناسب نیست، اما در این ویلا انواع بافت‌‎ها و متریال‌های سفید برای ایجاد فضایی زیبا و رؤیایی استفاده کرده‌اند.

جمع‌‎بندی

استفاده از رنگ سفید در بناها پیشینه‎‌ای تاریخی دارد. پس از کشف رنگ سفید تیتانیوم محبوبیت آن حتی بیشتر هم شد. این رنگ برای همه افراد، جذابیت خاصی را آشکار می‌سازد. ساخت یک ویلای سفید فواید زیادی در بر دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید کاهش دمای ساختمان به‌خصوص در مناطق گرم و خشک است. همچنین رنگ‌ سفید فضای داخلی ویلاها نیز توسط طراحان پیشنهاد می‌شود که در این مقاله به آن پرداختیم.
treefrogmarketing
thespruce

verywellmind

countryliving

shorelinepaintingct

lpcorp

houzz

e-architect

tdma

simplehomesimplelife

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1544 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم