چگونه اتاق‌ های باریک را عریض‌تر جلوه دهیم؟

چگونه اتاق‌ های باریک را عریض‌تر جلوه دهیم؟

گاهی پیش می‌آید که به دلیل‌های مختلف مانند تقسیمات اتاق یا برای صرفه‌جویی در فضا، با اتاق‌ های باریک و دراز در محل سکونت یا کارمان مواجه می‌شویم. چیدمان و دکوراسیون این اتاق‌ها سخت‌تر از اتاق‌هایی با سایز نرمال است. در چنین مواقعی چه‌کار باید کرد؟ در این مقاله به شما اطلاعاتی ارائه می‌کنیم تا بدانید که چگونه اتاق ‌های باریک را عریض‌تر جلوه دهیم؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا راهکارهای کاربردی و مفیدی را دریافت کنید.

اتاق ‌های باریک و دراز

خیلی از افراد در مواجهه با اتاق‌ های باریک در ساختمانشان دچار حس ناامیدی می‌شوند و فکر می‌کنند که با چالشی بزرگ برای چیدمان این اتاق‌ها روبه‌رو هستند. اما باید بدانند که این مشکل به‌راحتی قابل‌حل است و ترفندها و نکات کوچکی وجود دارند. بنابراین شما با استفاده از آن‌ها به‌راحتی می‌توانید این اتاق‌ها را پهن‌تر نشان دهید. این‌ها همان ترفندهایی هستند که طراحان داخلی و دکوراتورها هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. مهم نیست که سایز و طول اتاق شما چقدر باشد. این ترفندها برای پهن‌تر و عریض‌تر نشان دادن تمامی اتاق ‌های باریک موثر هستند. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم:

کشیدن چشم به سمت بالا

یکی از اولین مواردی که می‌توان برای عریض‌تر نشان دادن اتاق ‌های باریک استفاده کرد، ایجاد یک خطای چشمی است. کشیدن و متمایل کردن چشم به سمت بالا، یکی از خطاهای چشمی است که می‌تواند ذهن را از باریک بودن اتاق منحرف کند. در این حالت، تمرکز چشم و ذهن بیننده از عرض اتاق برداشته می‌شود و به ارتفاع می‌رود و ظاهری جادار به اتاق می‌بخشد. برای این کار، بهتر است ارتفاع سقف را کمی بالاتر در نظر بگیرید. وجود ستون‌ها در اتاق و تزیین آن‌ها می‌تواند برای این کار موثر باشد. به‌علاوه می‌توانید از تزئینات روی سقف، ویژگی‌های معماری خاص و این‌چنین موارد استفاده کنید تا توهم فضا و احساس باز بودن فضا ایجاد شود.
در عکس زیر، وجود ستون‌ها در این اتاق و تزیین آن‌ها باعث می‌شود چشم به‌صورت عمدی کار کند و باریکی اتاق به چشم نیاید.

اتاق ‌های باریک و دراز

استفاده از مبلمان همرنگ دیوار

مبلمانی با سایز و رنگ مناسب، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی عریض‌تر نشان دادن باریکی اتاق‌ها است. سعی کنید مبلمانی که انتخاب می‌کنید، هم‌رنگ دیوارهایتان باشد. در این حالت، وقتی مبلمان را به دیوار تکیه می‌دهید، ظاهری بدون درز ایجاد می‌شود. این هم‌رنگ بودن باعث ایجاد خطای دید می‌شود و این احساس را در فرد ایجاد می‌کند که مبلمان، بخشی از دیوار است. درنتیجه، فضا را بازتر و بزرگ‌تر نمایان می‌کند.
در فضای زیر، انتخاب و استفاده از رنگ‌های روشن باعث شده است فضای کوچک اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد و استفاده به‌جا و مناسب پنجره و نور نیز این جریان را تشدید کرده است. علاوه بر تمام این‌ها، از مبلمانی استفاده‌شده است که همرنگ دیوارها باشد. این امر باعث پنهان شدن باریکی اتاق‌ های باریک می‌شود.

استفاده از مبلمان همرنگ -دیوار اتاق ‌های باریک و دراز

استفاده به‌جا و درست از آینه‌ها

آینه‌ها یکی از مواردی هستند که خیلی جاها به کمک طراحان داخلی و دکوراتورها می‌آیند. آن‌ها با تابش و انعکاس نور در اطراف اتاق باعث ایجاد حس توهم فضا و نور و درنتیجه، حس جادارتر بودن می‌شوند. با نصب یک یا چند آینه به‌صورت فکر شده و استراتژیک، می‌توان اتاق ‌های باریک را عریض‌تر جلوه داد. برای این منظور می‌توان دیواری از آینه ساخت یا آینه‌های مختلف را درجاهای مختلف و مناسب قرار داد. همچنین با نصب دو آینه روبه‌روی هم‌ و روی دیوارهای مقابل هم، می‌توان جلوه‌ای بی‌نهایت به اتاق بخشید.
وجود آینه نزدیک پنجره می‌تواند مناظر و دنیای بیرون را منعکس کند. قرار دادن آینه‌ها روی میزهای شیشه‌ای هم به فرد احساس باز بودن فضا را القا می‌کند. همچنین می‌توان از کابینت‌هایی با درهای آینه‌ای استفاده کرد. استفاده از آینه در کف اتاق نیز ایده جالب و منحصربه‌فردی است.
در تصویر زیر، فضای سرویس بهداشتی فضایی بسیار کوچک و باریک است. طراح داخلی این فضا، از آینه‌های روبه‌روی هم برای ایجاد توهم فضا استفاده کرده است. همچنین کف‌پوش این فضا مورب است که آن ‌هم به پهن‌تر دیده شدن اتاق کمک می‌کند.

اتاق ‌های باریک و دراز- استفاده به‌جا و درست از آینه‌ها

تجمع مبلمان ممنوع

یکی از بدترین و اشتباه‌ترین کارهایی که می‌توانیم با یک اتاق باریک انجام دهیم، این است که در آن مبلمان بزرگ و تعداد بالا قرار دهیم. تجمع مبلمان بزرگ در یک فضای کوچک فایده‌ای ندارد و باعث ایجاد حس خفگی می‌شود. با این کار، هم فضا را شلوغ‌تر و درهم‌ریخته‌تر نشان می‌دهیم، هم فضای کافی را برای رفت‌وآمد در اتاق از بین می‌بریم. می‌توانیم میزها یا بوفه‌های باریک را برای اتاق باریک انتخاب کنیم.
در هنگام برنامه‌ریزی و انتخاب مبلمان برای اتاق‌ های باریک باید این نکته را در نظر بگیرید که سایز مبلمان به‌گونه‌ای باشد که ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر فضا برای عبور افراد از کنار آن‌ها وجود داشته باشد. از انتخاب مبلمان عریض و بزرگ بپرهیزید. اگر نیاز به مبلمان زیاد دارید اما فضای کافی ندارید، می‌توانید از مبلمان چندمنظوره استفاده کنید.
آشپزخانه‌ای که در عکس می‌بینید، در واقع اتاقی باریک و طویل است. برای رفع این عیب، علاوه بر استفاده از رنگ‌های روشن، نور زیاد و کف‌پوش‌های مورب، از جزیره باریک نیز استفاده‌شده است. این باریک بودن باعث ایجاد فضای آزاد بیشتر برای رفت‌وآمد افراد می‌شود.

تجمع مبلمان ممنوع-اتاق ‌های باریک و دراز

ایجاد یک نقطه کانونی گسترده

برای عریض‌تر جلوه دادن فضا، یک‌راه حل ساده دیگر نیز وجود دارد. با ایجاد یک نقطه کانونی گسترده در دیوار و انتهای باریک اتاق می‌توان حس عریض بودن را در این انتها ایجاد کرد. مثلا می‌توانید در کنار دیوار عرضی و باریک اتاق از کابینت‌های کشیده با رنگ متضاد دیوارها، یا یک مبلمان کشیده با رنگ چشم‌نواز یا یک اثر هنری دراماتیک بزرگ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود چشم افراد در امتداد مبلمان کشیده شود و عرض اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد.
در اتاق‌خوابی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، وجود یک کابینت زرد کشیده و طویل در کنار دیوار عرضی اتاق باعث شده است عرض اتاق بیشتر به نظر برسد. رنگ زرد این کابینت که متمایز از رنگ کله غازی دیوارها است، این اثر را دوچندان کرده است.

ایجاد یک نقطه کانونی گسترده-اتاق ‌های باریک و دراز

استفاده از کاغذدیواری طرح دار

استفاده از کاغذدیواری‌های طرح‌دار هم می‌تواند در عریض جلوه دادن اتاق‌ های باریک به ما کمک کند. اگر کاغذدیواری اتاق را طرح‌دار انتخاب کنیم و طرح‌های آن را در تمامی دیوارها ادامه دهیم، مرز بین دیوارها از بین می‌رود. بدین ترتیب، دیگر مشخص نمی‌شود که یک دیوار از کجا شروع‌شده است و تا کجا امتداد دارد. این امر باعث وسیع‌تر شدن اتاق می‌شود. علت این امر، ایجاد یک خطای دید برای افراد است.
در نمونه زیر، از کاغذدیواری طرح‌دار برای پهن‌تر و بزرگ‌تر دیده شدن سرویس بهداشتی استفاده‌شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، محو شدن مرز بین دیوارها در ایجاد این توهم بصری نقش بسیار زیادی داشته است.

استفاده از کاغذدیواری طرح دار-اتاق ‌های باریک و دراز

جدا کردن و ایجاد فضاهایی در اتاق

فرض کنید یک اتاق نشیمن طولانی و باریک دارید؛ به دو صورت می‌توان این اتاق را مبله کرد. یکی از حالات این است که مبلمان را در طول اتاق پشت سر هم بچسبانید. حالت بعدی این است که فضای اتاق را به دو یا چند ناحیه کوچک‌تر تقسیم کنید. در یکی از این ناحیه‌ها، مبلمان و فضای نشیمن ایجاد کنید و در ناحیه بعدی با چیدن میز، صندلی، کتابخانه و غیره مثلا فضای کار یا مطالعه ایجاد کنید. در این حالت، هم فضای شما از کوچکی و باریک بودن درمی‌آید و هم کاربردی‌تر می‌شود. در عکس زیر، دکوراتور به‌راحتی توانسته است فضای موجود را به دو بخش با کاربری‌های متفاوت نشیمن و بار قهوه تقسیم کند.

جدا کردن و ایجاد فضاهایی در اتاق-اتاق ‌های باریک و دراز

مثال دیگر در این زمینه، اتاق زیر است که به‌راحتی تبدیل به دو اتاق نشیمن و فضایی برای کار شده است.

جدا کردن و ایجاد فضاهایی در اتاق

استفاده از خطوط مورب

اگر یک اتاق را در نظر بگیریم، طولانی‌ترین فاصله در آن، فاصله مورب بین گوشه‌ها است. حال برای پهن‌تر و عریض‌تر جلوه دادن اتاق ‌های باریک می‌توانیم از این خط مورب استفاده کنیم. برای این منظور باید روی آن تاکید داشته باشیم.
یکی از راه‌های تاکید روی خطوط مورب این است که از کف‌پوش مورب استفاده کنیم. راه دیگر، چیدن مبلمان در یک خط مورب است. در این صورت، مبلمان را در راستای دیوار نچینید، بلکه به‌صورت مورب بچینید و فضای زیادی در وسط اتاق باقی بگذارید. این دو ترفند باعث می‌شوند چشم افراد به‌جای تمرکز روی باریکی اتاق، در طول خطوط مورب حرکت کند و اتاق عمیق‌تر و پهن‌تر به نظر آید. در عکس زیر، استفاده به‌جا از پارکت‌های مورب، باعث خطای دید و پهن‌تر دیده شدن فضا شده است.

استفاده از خطوط مورب-اتاق ‌های باریک و دراز

استفاده درست از رنگ‌ها

استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوارهای اتاق، باعث بزرگتر و مطبوع‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. رنگ‌هایی مانند بژ، آبی روشن و سبز روشن برای این کار مناسب هستند. سعی کنید از تمرکز چشم‌ها روی دیوارها بکاهید. حتی می‌توانید رنگ دیوارها را با رنگ مبلمان تطبیق دهید تا اتاقتان بزرگ‌تر دیده شود. در اتاق زیر، استفاده از رنگ خاکستری روشن و ترکیب آن با زرد و سفید، وجود مبلمان متناسب با سایز اتاق و همین‌طور نور پنجره، باعث کاهش اثرات باریکی اتاق شده‌اند.

استفاده درست از رنگ‌ها-اتاق ‌های باریک و دراز

اضافه کردن نور بیشتر

نور بیشتر هم مانند رنگ‌های روشن‌تر، باعث می‌شود فرد احساس کند اتاق بزرگ‌تر است. نور را می‌توان از طرق مختلف مانند استفاده از نورگیرها، پنجره‌های مناسب و سطوح بازتابنده مانند آینه و فلزات در اتاق ‌های باریک بیشتر کرد. در اتاق زیر استفاده از نور طبیعی محیط بیرون از اتاق، باعث بزرگ‌تر دیده شدن اتاق می‌شود. علاوه بر آن، مبلمان انتخاب‌شده نیز مبلمانی متناسب با فضا است و باعث شلوغ به نظر رسیدن فضا نشده است.

اضافه کردن نور بیشتر-اتاق ‌های باریک و دراز

کوتاه‌تر نشان دادن طول اتاق

یکی از راه‌های عریض‌تر نشان دادن اتاق‌ های باریک این است که دیوارهای طولی اتاق را کوتاه‌تر نشان دهید. برای این کار، بهتر است به‌جای اینکه تابلوها و سایر وسایل تزیینی را در امتداد طولی دیوار طولی اتاق پخش کنید، آن‌ها را به‌صورت متمرکزتری روی دیوار چیدمان کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک نقاشی منظره بزرگ را در مرکز گروهی از نقاشی‌های کوچک‌تر قرار دهید. این کار باعث می‌شود چشم افراد در امتداد طول دیوار حرکت نکند و در همان نقطه متمرکز شود و درازی طول دیوار به چشم نیاید.
در عکس زیر، روی دیوار طولی اتاق، تنها یک تابلوی بزرگ وجود دارد. همین امر باعث توجه چشم بیننده به تابلو و عدم کشیده شدن آن به طول اتاق می‌شود.

کوتاه‌تر نشان دادن طول اتاق-اتاق ‌های باریک و دراز

استفاده از گوشه‌های گرد

برای کاهش اثرات باریکی اتاق‌ها، می‌توان در گوشه‌های اتاق‌ها از اجسامی گرد با گوشه‌های گرد مانند تابلوها، مبلمان، میزهای عسلی و غیره استفاده کرد. در اتاق زیر، وجود اشیا و میزهای گرد، گلدان‌های گرد، طرح‌های دایره‌ای روی آباژور و کوسن‌ها و لبه‌های گرد مبلمان، از حس خفگی و دل‌تنگی که اتاق ‌های باریک ایجاد می‌کند، کاسته‌اند.

اتاق ‌های باریک و دراز-استفاده از گوشه‌های گرد

جمع‌بندی

داشتن اتاق ‌های باریک در محل کار یا منزل هر فرد، اتفاق چندان خوشایندی نیست. این اتاق‌ها احساس تنگی جا و دل‌تنگی به افراد القا می‌کنند. افراد نمی‌توانند این اتاق‌ها را آن‌طور که واقعا می‌خواهند و به‌راحتی مبلمان کنند. اما خوشبختانه برای رفع این مشکل، راه‌حل‌هایی نیز وجود دارند. دکوراتورها و طراحان داخلی می‌توانند با اعمال چند ترفند ساده باعث شوند که اتاق ‌های باریک شما عریض‌تر دیده شوند. برخی از این ترفندها که به ما در این امر کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

استفاده از آینه‌ها، خلوت کردن فضا، چندمنظوره کردن فضا، منحرف کردن چشم و کانون توجه، انتخاب صحیح رنگ مبلمان و دیوارها، استفاده از کاغذدیواری طرح‌دار و غیره.
منابع

yahoo

bhg

homeguides.sfgate

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1262 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم