این مرکز خرید واقع در هلند در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده است. طراحی این مرکز خرید مربوط به معماری قرن ۱۵ ام و دوره ی رنسانس می باشد. این فروشگاه در سه طبقه طراحی و ساخته شده است و معماری داخلی تجاری، به کلیسا اضافه شده است. ایده ی معماری و طراحی داخلی این مرکز خرید واقع در کلیسا، بر مبنای ویژگی های تاریخی و ارزش های معماری و طراحی آن زمان است. به محض ورود به فروشگاه حس قرار گیری در تاریخ و ارزش های تاریخی در ما ایجاد می شود، فضا، ارتفاع، ستون های بلند، قوس های مرتفع، پنجره های بلند رنگی و سقف های نقاشی شده. هدف اصلی ایجاد این مرکز خرید، حفظ ویژگی های تاریخی و معماری این بنا بوده است. با استفاده از ارتفاع مناسب سقف و ستون ها ، در داخل این کلیسا سه طبقه مرکز خرید در یک سمت از بنا تعبیه شده است. ساختار این سه طبقه، جدا از سازه ی اصلی کلیسا می باشد، در نتیجه جدا سازی یا تخریب طبقات در آینده، آسیبی به کلیسا نمی رساند.
با نگهداری محور و ستون مرکزی، هنوز هم حس حضور در کلیسا منتقل می شود. چشم انداز اصلی موجود در دو طرف محور اصلی مرکز خرید و همچنین پنجره های بلند و رنگی، توجه مشتریان را به سمت محور اصلی فروشگاه جلب می کند. متریال های استفاده شده در این مرکز خرید، چوب در سه رنگ متفاوت و گچ کاری های نقاشی شده می باشد. در نتیجه، رنگ های موجود در فضایی داخلی این مرکز خرید از اجناس و کتاب ها و همچنین پیش زمینه ی رنگی کلیسا تامین می شود.
هدف دیگر ساخت این فروشگاه، طبیعتا فروش محصول است. در نتیجه سعی شده تا از مسیر های منطقی و مناسب استفاده شود و محصولات به بهترین و جذاب ترین شکل ارائه شوند. مهم ترین موضوع در یک مجتمع تجاری چند سطحی، هدایت و جذب مشتری ها به طبقات بالا است. برای تحقق این هدف راه پله ای مرکزی طراحی شده است که این راه پله به گونه ای طراحی شده است که هنگام بالا رفتن از آن با هر بار بالا رفتن، نیم طبقه بالا می روید و تمام قفسه های موجود در این قسمت ها را می بینید.
تحریریه دکوبوم
منبع: archdaily
هیچ نظرات