چگونه می توان از راحتی و رفاه در فضاهای کوچک اطمینان حاصل کرد؟

در حالی که برخی از جنبه های آسایش و رفاه در یک محیط داخلی به عوامل خارجی مانند روشنایی و تهویه طبیعی مربوط می شود ، برخی دیگر مستقیماً با چیدمان داخلی و احساسات ایجاد شده حاصل ازمعماری در کاربران ارتباط دارد.

ایجاد تعادل در تمام عناصری که می توانند راحتی و رفاه بیشتری را در طراحی داخلی ایجاد کنند ، همیشه چالش برانگیز است ، به ویژه در محیط های کوچک که باید کاملاً بهینه شوند ، زیرا ایجاد دهانه های بزرگ به بیرون یا حتی جای دادن کل برنامه معماری به روشی متعارف  در این فضاها دشوار و یا ناممکن است.

در چنین مواردی ، چندین راه حل معماری می تواند برای تقویت احساس رفاه کسانی که در ساختمان زندگی می کنند راه گشا باشددر ادامه با برخی از استراتژی هایی که می توانند در پروژه های مقیاس کوچک برای اطمینان بیشتر از نظر روشنایی ، تهویه ، بهینه سازی فضا و رفاه ، مورد استفاده قرار گیرند با دکوبوم همراه باشید…..

روشنایی و تهویه طبیعی

پنجره ها  یکی از اصلی ترین ابزارهای اتصال فضای داخلی و خارجی یک پروژه معماری هستند و می تواند نور و تهویه اتاق ها را تأمین کنند. این ویژگی ها در محیط های کوچک بسیار مهم هستند ، بنابراین باید با استفاده از مطالعات و بررسی مسیر خورشید و باد  تهویه مکان ، اندازه  و ترتیب قرارگیری آنها به درستی انجام شود.

روشنایی و تهویه طبیعی

مبلمان منعطف و چند منظوره

در پروژه هایی با پلان و ابعاد کوچک ، انعطاف پذیری عاملی کلیدی است. راه پله هایی هوشمندانه برای افزودن فضای ذخیره سازی  ، مبلمان چندمنظوره مانند میزهای تاشو ، تختخواب های کشویی داخلی و مبلمان چرخدار برخی از نمونه های راه حل های معمول برای بهینه سازی فضا با ترکیب بیش از یک عملکرد در یک قطعه از مبلمان است.

مبلمان منعطف و چند منظوره

گیاهان

انسان ها به طبیعت وابستگی ذاتی دارند و این امر اشتیاق آنها را برای نزدیک شدن به طبیعت بیشتر می کند. برای صرفه جویی در فضا و همچنان بهره مندی از اثرات  گیاهان سبز بر رفاه ساکنان ، گزینه دیگر برای فضاهای کوچک ، استفاده از گیاهان آویز و یا ایجاد طبقه ای برای قرارگیری آنها  است.استفاده از گیاهان در فضاهای کوچک استفاده از گیاهان در فضاهای کوچک

سقف بلند

محیط های دارای سقف بلند با احساس باز بودن فضا و کمدهای سرتاسری و با ارتفاع  بالاتر نه تنها امکان استفاده بهتر از فضا را فراهم می کنند بلکه به تهویه داخلی نیز کمک می کنند.

سقف بلند در فضاهای کوچک

رنگ های روشن

تحقیقات تاثیر تغییر رنگ ها بر درک فضاهای داخلی را به اثبات رسانده اند و یک مثال خوب استفاده از رنگهای روشن در سطوح یک محیط به عنوان راهی برای ایجاد احساس  قرارگیری  در فضای وسیع است.

استفاده از رنگ های روشن در فضاهای کوچک

متریال های گرم

در حالی که رنگ های سرد و روشن می توانند با ایجاد فضای وسیع تر احساس راحتی در فضاهای داخلی را افزایش دهند ، اما به کارگیری متریال های گرمتر مانند چوب ، پارچه و سرامیک می توانند دنج بودن اتاق را البته بدون آنکه لزوماً بزرگتر به نظر برساننتضمین کنند.

متریال های گرم در فضاهای کوچک

پارتیشن های متحرک و سبک

پارتیشن های متحرک و سبک مانند پرده ، پانل ها یا سایر عناصر که امکان جداسازی انعطاف پذیر اتاق را فراهم می کنند ، به ویژه در فضاهای کوچک بسیار مفید هستند. هنگامی که به طور کامل باز هستند همه فضاهای داخلی را ادغام و هنگامی که بسته هستند در مقایسه با دیوارهای سنتی فضا را منعطف تر سازماندهی میکنند.

تحریریه دکوبوم

منبع: آرک دیلی

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2250 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم