ساختمانها و مجتمعهای تجاری بخشی جداییناپذیر از منظره شهرهای مدرن بهحساب میآیند. این ساختمانها با گرد هم آوردن مشاغل مختلف، تلاش میکنند به صورت هدفمند به شهروندان خدمات ارائه کنند. ظهور این مکانها تقریبا جدید است. اما معماری این مجموعهها در دهههای اخیر مسیر طولانی را در زمینه طراحی ساختمان طی کرده و به موضوعی گسترده در دنیای معماری و طراحی شهری تبدیل شده است. به ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری بهمرور افزوده شده است تا امروزه برخی اصول بنیادین در این حوزه وجود داشته باشد.
دسترسی سریع
مشاوره رایگان در طراحی ساختمان تجاری
چنانچه قصد طراحی ساختمان تجاری را دارید، میتوانید در مرحله اول از کارشناسان مجرب شرکت آرل مشاوره رایگان دریافت کنید. مشاوران این مجموعه میتوانند با در نظر گرفتن نیازهای شما و بررسی محدودیتها و پتانسیل موجود در فضا، ایدههایی خلاقانه و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.
آرل به شما کمک خواهد کرد سبکی متناسب با نیازهای تجارت و کسب و کار خود را انتخاب کنید. بهرهگیری از دانش روز در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون، آرل را به شرکتی خوشنام در این حوزه تبدیل کرده است. کارشناسان آرل با توجه به بودجه شما، ایدههای خلاقانه و منطبق با ترندهای روز دنیا را به شما پیشنهاد میکنند.
خدمات طراحی مجتمع تجاری شرکت آرل
- مشاوره جهت تعریف و شناخت موضوع و نیازهای پروژه
- درخواست اطلاعات در مورد نیازهای کارفرما، سایت و …
- بررسی ضوابط طراحی و اجرا در منطقه
- تجزیه تحلیل نمونه پروژههای مرتبط اجرا شده و ارائه به کارفرما برای شناخت سبک مدنظر
- بررسی نیازهای خاص کارفرما
- کسب مجوزها و دستور نقشه
- اعلام هزینه و تایید کارفرما
- بازدید پروژه در صورت نیاز و با توجه به پیشرفت کار طراحی
- طراحی اولیه با توجه به ویوها، جهت وزش باد، تابش و شرایط اقلیمی منطقه
- ارائه اتودهای اولیه جانمایی فضا و اتودهای حجمی برای تایید کارفرما
- نقشههای فاز یک
- نقشههای سازه، برق، مکانیک و نقشههای فاز ۲
- معماری داخلی ویلا و طراحی سهبعدی در صورت نیاز کارفرما
- طراحی لنداسکیپ
- ورود به فازهای اجرایی در صورت تمایل کارفرما
برای طراحی ساختمان های تجاری و استفاده از مشاوره تخصصی گروه معماران آرل میتوانید از طریق شماره تماسهای زیر با ما در ارتباط باشید:
تلفن : ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱
معماری تجاری چیست؟
معماری تجاری، طراحی و ساخت سازههایی است که برای اهداف تجاری مناسب هستند. ساختمانهای تجاری توسط معماران این حوزه برای خدمت به نیازهای مشتریان تجاری، دولتی، آموزشی و هتلداری طراحی میشوند. در این نوع معماری، هدف توسعه فضاهای جذاب و کاربردی برای برآورده کردن نیازهای سازمانهای تجاری است. چه به دنبال طراحی یک ساختمان جدید باشید یا بازسازی یک ساختمان قدیمی، چندین نوع مختلف معماری تجاری برای انتخاب وجود دارد.
انواع معماری تجاری
معماری تجاری انواع مختلفی از ساختمانها را در بر میگیرد. این موارد میتوانند ساختمانهای تک کاربری یا ترکیبی باشند. در زیر برخی از انواع رایج معماری تجاری آورده شدهاند.
۱. دفاتر
بلوکهای اداری، رایجترین نوع معماری تجاری هستند. آنها برای مشاغل در مقیاسهای مختلف طراحی شدهاند و اغلب میزبان چندین شرکت در یک فضای واحد هستند. ساختمانهای اداری معمولاً سازههای چند طبقه با پلانهای باز هستند که برای ارائه فضای انعطافپذیری طراحی شدهاند که میتواند برای انواع چیدمانهای اداری بهسازی شود.
۲. خرده فروشی
فضاهای خرده فروشی برای مشاغلی طراحی شدهاند که کالاها و خدمات را به عموم میفروشند. این فضاها اغلب در مراکز خرید یا ساختمانهای مستقل قرار دارند و برای جذب مشتری طراحی شدهاند.
معماران تجاری از استراتژیهای طراحی مانند پنجرههای بزرگ، تابلوهای شفاف و طراحی داخلی جذاب برای جذب مشتریان بالقوه استفاده کیکنند. معماری خرده فروشی موفق میتواند به افزایش بازدیدکنندگان و فروش کمک کند و آن را به یک جنبه حیاتی از هر کسب و کار خرده فروشی تبدیل کند.
۳. هتلداری
پروژههای هتلداری برای ارائه خدمات اقامتی و خدماتی به مردم از جمله هتلها، استراحتگاهها و رستورانها طراحی شدهاند. معماری هتلداری بر ایجاد محیطی دلپذیر و راحت برای مهمانان از سراسر جهان تمرکز دارد.
عناصر طراحی باکیفیت مانند صندلی راحت، نورپردازی گرم و دکور مناسب میتوانند به ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی برای مهمانان کمک کنند. همچنین میتوانند در معرض هنرها، تاریخ و فرهنگهای محلی قرار بگیرد.
۴. صنعتی
ساختمانهای صنعتی برای مشاغلی طراحی شدهاند که یا کار تولیدی انجام میدهند یا انبارداری. هدف معماری صنعتی، تطبیق اجرای کارآمد و ایمن یک فرآیند صنعتی است. این فرآیندها برای هر صنعتی منحصربهفرد خواهند بود. معماران تجاری اغلب با همکاری مشاوران متخصص، راهحلهایی را ارائه میدهند که فناوری خاص مورد نیاز در یک پروژه صنعتی را در بر بگیرد.
۵. ساختمانهای سازمانی
ساختمانهای سازمانی برای نهادهای دولتی و عمومی مانند مدارس، دانشگاهها و بیمارستانها طراحی میشوند. این ساختمانها اغلب بزرگ و پیچیده هستند و برای گنجاندن طیف وسیعی از فعالیتها و خدمات ساخته میشوند.
معماری سازمانی بر عملکرد و دسترسی تمرکز دارد و اغلب بهعنوان یک مرکز برای توسعه فرهنگی عمل میکند. این ساختمانها اغلب نقشهای حیاتی در جامعه مانند جوامع در حال توسعه ایفا میکنند و فضاهای ضروری را برای اداره یک شهر فراهم میکنند.
معماری تجاری ترکیبی
پروژههای تجاری اغلب برای جا دادن چندین نوع از موارد ذکر شده در بالا در یک سایت واحد توسعه مییابند. معماران تجاری با رعایت ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری از تخصص خود برای پیش بردن پروژه استفاده خواهند کرد. آنها گزینههای متنوعی را برای مستاجران بالقوه فراهم میکنند و از مصالح ساختمانی استفاده خواهند کرد که امکان تغییرات سریع و آسان را فراهم میکنند.
توسعه واحدهای برنامهریزیشده
توسعه واحد برنامهریزیشده (PUD) نوعی معماری تجاری است که در حال افزایش است. PUD یک طرح جامع طراحی و توسعه است که کاربریهای مسکونی، تجاری و صنعتی را در یک منطقه بهجای جدا کردن آنها، ترکیب میکند. پروژههای PUD امکان استفاده کارآمد از زمین و ایجاد حس اجتماعی را با ارائه ترکیبی از خدمات و امکانات در یک منطقه فراهم میکنند.
یک پروژه PUD اغلب دارای فضاهای سبز و مسیرهای پیادهروی است که باعث جذابیت بیشتر برای ساکنان و مشاغل میشود. یکی از ویژگیهای کلیدی PUD ها، انعطافپذیری آنها است. آنها میتوانند طیف وسیعی از ویژگیهای طراحی را که متناسب با نیازهای پروژه هستند، در خود جای دهند. بهعنوان مثال، یک PUD ممکن است شامل ترکیبی از ساختمانهای تجاری و مسکونی مانند فروشگاههای خردهفروشی، دفاتر، رستورانها، آپارتمانها و خانههای تکخانواده باشد.
تعریف ساختمان تجاری
ساختمان تجاری به مکانی گفته میشود که در آن، حداقل ۵۰ درصد از فضای طبقه آن برای فعالیتهای تجاری مانند خرده فروشی، ارائه خدمات یا خدمات غذایی (رستورانها و مانند آن) استفاده میشود. مثلا به یک ساختمان ۱۰ طبقه که ۶ طبقه آن به آپارتمانهای مسکونی اختصاص داده شده و ۴ طبقه دیگر تجاری است، ساختمان تجاری گفته نمیشود.
دیگر ویژگیهای املاک تجاری عبارتاند از:
فضایی که به شرکتها اجازه میدهد عملیات روزانه خود را انجام دهند و به مشتریان خدمات ارائه کنند. به این ترتیب، یک ملک تجاری نیازی به فروشگاه یا رستوران ندارد. همچنین میتواند فضایی باشد که در آن با ارائه خدمات به مردم درآمد ایجاد میشود، مانند دفتر وکالت یا مطب پزشک.
مدارس بهعنوان املاک تجاری واجد شرایط نیستند. با این حال، عبادتگاهها و نهادهای اقامتی مانند هتلها، ممکن است بهعنوان املاک تجاری در نظر گرفته شوند.
۱۰ ویژگی ساختمانهای تجاری
با شناخت ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری میتوانیم تصویر دقیقتری از آنها به دست بیاوریم. یک ساختمان تجاری نباید فقط فضایی باشد که دفاتر متعددی را زیر یک سقف گرد هم آورده است. بلکه یک ساختمان تجاری استاندارد باید زندگی اداری راحتتری را نیز فراهم کند. بدین منظور، ساختمان قطعا باید دارای برخی از ویژگیهای برجسته باشد. از موقعیت مکانی گرفته تا امکانات پارکینگ، عوامل زیادی باعث برجسته شدن یک ساختمان تجاری میشوند.
رعایت این ویژگیها به توسعه و پیشرفت تجارت مورد نظر و همچنین رضایت کارکنان کمک شایانی میکند. در اینجا برخی از ویژگیهایی که یک ساختمان تجاری خاص را از سایرین متمایز میکند، آورده شدهاند:
۱. موقعیت مکانی
موقعیت مکانی، یکی از موارد مهم در ساختمانهای تجاری است. موقعیت مکانی ساختمان تجاری باید علاوه بر داشتن ارتباط جادهای خوب، به وسایل حمل و نقل عمومی نیز دسترسی مناسبی داشته باشد. علاوه بر این، یکی از ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری گنجاندن امکانات رفاهی مانند فودکورت، خدمات عمومی مختلف و … است.
۲. دسترسی به پارکینگ و آسانسور
فضای کافی برای پارکینگ، بهعنوان یک امتیاز بزرگ برای یک ساختمان تجاری محسوب میشود. کارمندان دوست دارند در محیطی کار کنند که فضای مناسبی برای پارک خودروها داشته باشد. یکی دیگر از امکانات مهم اما اغلب نادیده گرفته شده، آسانسور است. به خصوص در دفتری با طبقات زیاد، آسانسور راحتی زیادی را برای کارمندان فراهم میکند. علاوه بر این، افراد دارای معلولیت و کارمندان نسبتا مسنتر، نیاز مبرمی به آسانسور دارند.
۳. ویژگیهای امنیتی
هنگام طراحی یک ساختمان تجاری باید به گنجاندن موارد امنیتی نیز فکر کرد. یک ساختمان اداری برجسته دارای مجموعهای از ویژگیهای امنیتی برای حمایت از کارکنان و بازدیدکنندگان است.
۴. نور طبیعی
یکی دیگر از ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری بهرهگیری حداکثری از نور طبیعی است. نورهای طبیعی فضا را روشن میکنند و روحیه و بهرهوری کارکنان را بهبود میبخشند. استفاده از نور طبیعی به کاهش مصرف انرژی (و هزینهها) نیز بسیار کمک میکند.
تعریف مجتمع تجاری
مجتمع تجاری مجموعه یا ساختمانی است که تعداد زیادی مغازه، بوتیک و مراکز خدماتی مانند رستورانها و سینماها را در خود جای داده است. یکی از ویژگیهای معماری ساختمان مجتمع تجاری، وجود پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات رفاهی مانند مکانهای استراحت و بازیهای کودکان است. هدف اصلی آن، علاوه بر میزبانی انواع مختلف مشاغل زیر یک سقف، ارائه یک تجربه خرید کامل به مصرفکنندگان است. مراکز خرید مدرن بهگونهای تکامل یافتهاند که جاذبههای بیشتری را شامل میشوند و طیف گستردهای از خدمات را برای کل خانواده ارائه میدهند.
معماری مجتمع تجاری
مجتمع تجاری از نظر معماری به ساختاری گفته میشود که در آن چندین سرویس، فروشگاه و دفتر در یک مکان طراحی شده است. ساختمانها معمولا از نظر اندازه بزرگ هستند و بهگونهای ساخته میشوند که تعداد قابل توجهی از مشتریان را در مجموعه خود جای دهند. این نوع ساخت و ساز نیاز به مهارتهای طراحی و ساخت خاصی دارد تا اطمینان حاصل شود که ساختمان برای بازدیدکنندگانش کاربردی، جذاب و ایمن است. علاوه بر این، مجتمعهای تجاری اغلب دارای امکانات رفاهی ویژهای مانند غذاخوری و مناطق تفریحی برای جذب بازدیدکنندگان هستند.
ویژگیهای ساختمان مجتمع تجاری
مجتمعهای تجاری یکی از ارکان مهم در اقتصاد کشورها بهحساب میآیند. با ظهور اینترنت، دریافت بسیاری از کالاها و خدمات به صورت آنلاین انجام میشود. به همین دلیل، هنگام طراحی یک مجتمع تجاری باید امکاناتی را در نظر گرفت که بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند؛ جایی که مردم برای وقتگذرانی به آن رجوع کنند.
در مجتمعهای تجاری، فضاهای مختلفی مانند موارد زیر وجود دارند:
- فضاهای سرگرمی مانند اتاقها و سالنهای بازی، سالنهای سینما، مالتیپلکس، کتابفروشی
- فضاهای تفریحی مانند اسپا، سونا، مراکز ماساژ
- غذاخوریها از جمله رستورانهای بزرگ، فست فودهای کوچک، کافیشاپ و غیره
این موارد برخی از ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری بهحساب میآیند. در ادامه به نکاتی اشاره میشود که در طراحی مرکز خرید باید بر آنها تاکید شود.
۱. بازار خود را بشناسید
تجزیه و تحلیل بازار به تعیین اینکه آیا محیط اطراف از مرکز خرید پشتیبانی میکند یا خیر، کمک میکند. یادگیری در مورد رقابت در داخل و اطراف محل (یا در برخی موارد، کل شهر) مهم است. این امر به وضوح نشان میدهد که چه نوع فضاهایی باید در یک مجتمع تجاری ایجاد شوند، چه خردهفروشانی باید دعوت شوند یا چه عناصری باید اضافه شوند تا آن را به یک مکان شاخص تبدیل کنند.
• مثال: دبی مال، دبی، امارات
این مجتمع تجاری که بزرگترین مرکز خرید جهان است، شامل بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه، ۱۲۰ رستوران و غذاخوریهای کوچک متعدد است. اما دلیل اصلی شهرت این مرکز خرید که حتی گردشگران بینالمللی نیز از آن بازدید میکنند، جاذبههای موجود و موقعیت مکانی آن است.
دبی مال که بهعنوان دروازهای به برج خلیفه بزرگ عمل میکند، آکواریوم دبی و باغوحش زیر آب، کافه جنگلهای بارانی، خانه خالی از سکنه هیستریا، پیست اسکیت روی یخ در اندازه المپیک و بسیاری از مناطق تفریحی دیگر را در خود جای داده است. عظمت آن به دلیل آبنمای دبی که دقیقا در ورودی مرکز خرید قرار دارد، بیشتر شده است.
۲. طراحی سایت
طراحی سایت عمدتا شامل چیدمان ساختمانها، چیدمان گردش و پارکینگ، محوطهسازی، تامین آب، حفظ زهکشی و عناصر مختلف دیگر است. کیفیت محیط عابر پیاده باید بهعنوان یک جنبه اصلی تعیینکننده چیدمان سایت و موضوع طراحی برای انواع مراکز تجاری در نظر گرفته شود.
• مثال: مرکز شهر، باغهای پالم بیچ، فلوریدا
این مرکز خرید، نمونه خوبی از طراحی سایت است. جهتگیری بسیار خوبی به سمت دریاچه دارد تا ارتباط بصری بین اجزای مختلف را در داخل و خارج از سایت حفظ کند. پارکینگ بسیار خوب چیده شده است و مناطق حائل مختلفی بین فضاهای ساخته شده و ساخته نشده در نظر گرفته شدهاند.
۳. فضای بیشتری به پارکینگ اختصاص دهید
چیدمان دقیق پارکینگ باید بخش مهمی از روند توسعه طراحی یک مجتمع تجاری باشد. در صورت ناکافی بودن مساحت سایت، پارکینگ زیرزمین همیشه ترجیح داده میشود. باید با توجه به جهتگیری سازههای مجتمع، طوری برنامهریزی شود که حرکت وسایل نقلیه و پیاده در یک جهت باشد. پارکینگ یکی از مهمترین ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری بهحساب میآید.
• مثال: بلا ترا، کالیفرنیا
Bella Terra یک مرکز خرید در فضای باز است که در سال ۱۹۶۶ ساخته شد و به نام مرکز هرلینگتون شناخته میشود. این مکان مدتی بنا به دلایلی تعطیل شد و دوباره با نام Bella Terra بازگشایی شد. این مرکز خرید در کنار پارکینگ روبازی که از سال ۱۹۶۶ وجود داشت، دارای یک سازه پارکینگ مجزا برای پارک خودروهای بیشتر است.
۴. ورودی بزرگ
ورودی ساختمان یک ویژگی مهم است که عنصر انتقالی بین عملکردهای درونی و بیرونی را فراهم میکند. اولین تصویری که بازدیدکنندگان هنگام ورود به مجتمع با آن روبهرو میشوند، ورودی است. از این رو، طراحی آن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. بهعنوان مثال، از یک آبنما یا یک نقاشی دیواری با نور خوب که موضوع مرکز خرید را به نمایش میگذارد، میتوان برای نمایش عظمت مرکز خرید استفاده کرد.
• مثال: توکیو پلازا اوموتساندو، توکیو، ژاپن
این مرکز خرید دارای چندین فروشگاه خردهفروشی است که برندهای بینالمللی را در خود جای دادهاند. بهعلاوه، باغی روی پشتبام با درختان سرسبز، پلکانی که نورگیر را احاطه کرده است و فضاهای نشیمن بیشماری مملو از فضای سبز دارد. اما نقطه کانونی مرکز خرید، تونل ورودی کالیدوسکوپیک آن است که جمعیت را به طبقات بالایی هدایت میکند. این تونل یک فضای آینهای عالی برای دیدن افرادی است که لباسهای شیک پوشیدهاند. آنها مانند اجسام رنگارنگ در یک کالیدوسکوپ به طور مکرر منعکس میشوند.
۵. فضایی برای تمامی سلیقهها و افراد طراحی کنید
یکی از مهمترین ویژگی های معماری ساختمان مجتمع تجاری، متناسب بودن آن برای تمامی افراد است. این یک نیاز ضروری است؛ زیرا مرکز خرید باید برای همه نوع افراد از جمله معلولان پاسخگو باشد. باید تمهیداتی از پارکینگ تا بالاترین طبقات مجتمع برای معلولان مهیا شود. حصول اطمینان از اینکه مجتمع برای همه گروههای سنی و علایق مختلف پاسخگو است، به افزایش تعداد بازدیدکنندگان کمک میکند.
• مثال: مرکز خرید آمریکا، بلومینگتون، مینه سوتا
این مرکز خرید شگفتانگیز بیش از ۵۰۰ فروشگاه دارد. همچنین فعالیتهای بسیاری مانند سرزمین لگو، پارک موضوعی Nickelodeon Universe، Sea Life آکواریوم مینهسوتا و غیره را در خود جای داده است. این مجتمع دارای ۱۴ سالن سینما است و سالانه حدود ۴۰ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب میکند.
۶. ایجاد جذابیت بیشتر برای ترغیب حضور مردم
در عصر خرید اینترنتی نمیتوان انتظار داشت که مردم فقط برای خرید کالا به مجتمعهای تجاری بیایند. دلیل اصلی بازدید مردم از مراکز خرید در این روزها، گذراندن اوقات فراغت است. از این رو رستورانها، مالتی پلکسها، مناطق بازی، میدانهای بازی و غیره نیازهای اساسی یک مرکز خرید هستند. جدا از این، بسیاری از مراکز خرید دارای پارکهای تفریحی سرپوشیده بزرگ، آکواریوم، کازینو، دنیای برفی و پارکهای موضوعی و غیره هستند که باعث استقبال بیشتر از آنها میشوند.
• مثال: میدان تایمز برجایا، کوالالامپور، مالزی
میدان برجایا تایمز پنجمین ساختمان بزرگ جهان است. مرکز خرید کوالالامپور دارای بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه، ۶۵ غذاخوری و جاذبههای تفریحی عظیمی است. برخی از این جاذبهها عبارتاند از بزرگترین پارک موضوعی سرپوشیده آسیا، Cosmo’s World که طبقه ۵ تا ۸ ساختمان را اشغال میکند و اولین تئاتر ۲ بعدی و سهبعدی IMAX مالزی.
۷. متصل کردن فضاها به یکدیگر
یکی دیگر از ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری اتصال فضاهای مختلف به یکدیگر است. هنگامی که سایت کوچک است، اتصال فضاها بهراحتی قابل مدیریت خواهد بود. اما در سایتهای بزرگ که ساختمانهای متعدد و پارکینگهای مختلف وجود دارد، اتصال نقاط کمی حیاتی میشود. اما میتوان با ارائه طرحهای ساده و مسیرهای گردشی به کمک علائم راهنما و اتصالات پیادهرو، این مشکل را حل کرد.
• مثال: گرو، لس آنجلس
گروو در نزدیکی بازار کشاورزان واقع شده و بهعنوان یک بازار سنتی در فضای باز طراحی شده است. نماهای زیبای سبک آرت دکو با کوچههای خرید، پیادهروهای وسیع، میدانهای عمومی بزرگ و حیاطهای صمیمی تکمیل شدهاند. مسیرهای پیادهروی کاملا مناسب عابران پیاده هستند و برای پیمودن فاصله از گروو تا بازار کشاورزان، وسایل نقلیه در نظر گرفته شدهاند.
۸. پایداری؛ یک عنصر مهم در مجتمعهای تجاری
ساختمانهای کم مصرف، نیاز روز هستند. بهویژه مجتمعهای تجاری که در آنها نیاز به روشنایی و تهویه مطبوع زیادی وجود دارد. هنگام برنامهریزی مرکز خرید، پایداری باید یک اولویت کلیدی باشد. بامهای سبز، پنلهای خورشیدی، مصالح ساختمانی کم کربن و غیره از جمله گزینههایی هستند که برای به حداقل رساندن ردپای کربن در ساختمان استفاده میشوند.
• مثال: کارخانه آجرپزی بوروود، ملبورن، استرالیا
این منطقه خردهفروشی حومهای که بهعنوان پایدارترین مجتمع تجاری جهان نامگذاری شده ، دارای ۲۰۰۰ متر مربع مساحت است. از امکانات این مجموعه میتوان به مزارع روی پشتبام شهری با مزارع فراوان سبزیجات، میوهها و گیاهان دیگر اشاره کرد. این میوهها و گیاهان توسط رستورانها استفاده و مازاد آنها به مردم فروخته میشوند.
مجتمع بوروود دارای یک سیستم پنل خورشیدی روی پشتبام، همراه با نور طبیعی و تهویه از طریق نورگیرهای عظیم است. برای حذف مواد سمی از ساختمان، تمام عناصر PVC با جایگزینهای دیگری مانند چوب سخت جایگزین میشوند.
۹. طراحی نمای ساختمان
مراکز خرید فقط ساختمان نیستند. آنها محل یا اطراف را نشان میدهند. از این رو، آنها در حال حاضر چیزی بیش از یک بلوک شیشهای هستند. با نوآوریهایی که از دهه گذشته در طراحی نما ایجاد شدهاند، پوششهای ساختمان از نظر زیباییشناختی و پایداری پیشرفته شدهاند.
• مثال: گالری سنتر سیتی، چئونان، کره.
Galleria Center City یک فروشگاه دپارتمان با امکانات چند منظوره است. مهمترین ویژگی این مجتمع، زیبایی بصری نمای آن است. نمای شیشهای دو پوسته شامل یک پوسته بیرونی و پوسته داخلی است که هر دو دارای طرحهای خطی از مولیون های عمودی هستند. پروفیلهای لایهای یک عمق سهبعدی افکتی ایجاد میکنند که با توجه به موقعیت ناظر، تغییر میکند. بازشوهای استراتژیک نما، نور روز را به داخل میآورند در حالی که لایه بیرونی مانع از ورود نور مستقیم خورشید به ساختمان میشود.
جمعبندی
امروزه ساختمانها و مجتمعهای تجاری در مناظر بیشتر شهرها دیده میشوند و جمعیت زیادی را به خود جذب میکنند. در واقع، این ساختمانها بهترین شاخص کل فعالیتهای اقتصادی هستند. مهمترین ویژگی های معماری ساختمان و مجتمع تجاری شامل امنیت، راحتی، دسترسی و فناوری مناسب است. رعایت این ویژگیها میتواند به رونق تجارت و جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک کند.
فرقی نمیکند نیازهای شما برای معماری مسکونی، صنعتی یا فرهنگی باشند، کار با معماران تجاری با تجربه برای دستیابی به طراحی ساختمان موردنظر شما بسیار مهم است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم برای انجام پروژههای تجاری خود از متخصصین شرکت معماری آرل کمک بگیرید. مهندسان این مجموعه با ارائه ایدههای بکر، کارآمد و جذاب، شما را تا آخرین مرحله همراهی میکنند.
منابع:
هیچ نظرات