چشمگیرترین ساختمانها یا دفاتر اداری در جهان، با رعایت مولفههای مورد نیاز معماری برای این گونه فضاها مانند زیباییشناسی، ایمنی، طراحی کاربردی و … ساخته میشوند. در طراحی ساختمان اداری باید ضروریات آن کسب و کار و ملاحظات مرتبط با کارمندان را در نظر گرفت. رعایت این موارد به پویای بیشتر کارکنان و بالا بردن راندمان کاری شرکت یا سازمان کمک شایانی میکند.
دسترسی سریع
مشاوره رایگان طراحی ساختمان اداری
در طراحی ساختمان اداری و دفتر کار، در مرحله اول باید به سازماندهی، بافت و امکانات آن محیط توجه کرد؛ زیرا این عوامل برای طراحی یک محیط کاری الزامی هستند.
چنانچه در زمینه طراحی ساختمانهای اداری نیازمند مشاوره با کارشناسان زبده و باتجربه هستید، میتوانید از متخصصین شرکت معماری آرل کمک بگیرید. سالها تجربه در زمینه طراحی ساختمانها و فضاهای اداری باعث شده است آرل یکی از مجموعههای خوشنام در این حوزه باشد. کارشناسان آن با در نظر گرفتن میزان بودجه، تلاش میکنند پروژه را متناسب با نیازها و سلیقه شما طراحی کنند. آگاهی از دانش روز و ترندهای برتر در زمینه طراحی ساختمانهای اداری پشتوانه متخصصین آرل برای ارائه برترین ایدهها به شما است.
برای ارتباط با کارشناسان شرکت آرل میتوانید با شماره تلفن زیر با ما در ارتباط باشید:
شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۳۹۴۹۰
آدرس مرکزی شرکت معماری آرل: تهران – نیاوران – سه راه یاسر – ساختمان آوا – پلاک ۲۵۰ – طبقه سوم واحد ۳۱
اصول طراحی ساختمان اداری
از آنجایی که افراد، بیشتر زمان خود را در ساختمانهای اداری سپری میکنند، طراحی اصولی به آنها کمک میکند که علاوه بر راحتی و رفاه بیشتر، خلاقیت و انگیزه بالاتری پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع ۵ ارزش اصلی را باید بررسی کرد:
- عملکرد
- ایمنی
- زیباییشناسی
- هزینه اقتصادی
- ارزشهای اجتماعی
طراحی ساختمان اداری بر اساس عملکرد
ساختمانهای اداری باید برای تمامی افراد و کارکنان، بهینه و قابل دسترس باشند. چندین عنصر کلیدی وجود دارد که عملکرد یک ساختمان اداری را بهبود میبخشد. یکی از این موارد را میتوان وجود پارکینگ دانست. پارکینگ عنصری است که با وجود آن، کارکنان با استرس کمتری صبح خود را شروع میکنند و توجه به این موضوع به کارآیی شرکت کمک به سزایی میکند.
هنگام طراحی ساختمان اداری باید تمامی افرادی که امکان همکاری با شرکت را دارند، در نظر بگیرید. برای مثال باید برای افرادی که دارای معلولیت و ناتوانی هستند، شرایطی را لحاظ کنید که با چالشهای کمتری روبهرو شوند. برای این موضوع، قرار دادن رمپ در ورودیها و پلهها الزامی است. استانداردهای بسیاری وجود دارند که با رعایت آنها به راحتی میتوانید برای این افراد فضایی امن را ایجاد کنید.
طراحی ساختمان اداری بر اساس ایمنی
طراحان اغلب محیطی را طراحی میکنند که مشتری نیاز دارد. باید در نظر گرفت که یک طراح باید علاوه بر سلیقه مشتری، ایمنی و استانداردهای موجود را هم در نظر بگیرد و با زیباییشناسی تلفیق کند.
برای مثال باید ساختمان را طوری طراحی کرد که در معرض نور طبیعی محیط باشد؛ در غیر این صورت باید از نورهای مصنوعی و نورپردازی حساب شده استفاده کرد. سیستم تهویه نیز یکی دیگر از مواردی است که رعایت آن، الزامی است. علاوه بر این، هر سازمانی باید فرآیندهایی را برای شناسایی خطرات احتمالی پیاده کند؛ از مخفیسازی سیمها و کابلهای خطرزا گرفته تا تعبیه پلههای اضطراری و … .
طراحی ساختمان اداری بر اساس زیباییشناسی
یکی از اصول کلیدی طراحی دفتر، رعایت اصول زیباییشناسی است. این موضوع ثابت شده است که رنگ و همچنین زیبایی فضا بر کیفیت کار و سلامت روانی کارکنان شما تاثیر میگذارد.
رنگهای گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد باعث میشوند کارکنان شما احساس راحتی، هیجان یا عصبانیت کنند. رنگهای سرد مانند آبی، سبز و خرمایی میتوانند تاثیر آرامبخشی بر اعضای تیم شما داشته باشند و محبوبترین پالت در محل کار باشند. علاوه بر این، رنگها تاثیر فیزیکی بر نیروی کار شما میگذارند. زرد و سفید رنگهای تیرهای هستند که باعث خستگی چشم و سردرد میشوند؛ بنابراین بهتر است از آنها کمتر استفاده کنید.
موضوع دیگر، استفاده از گیاهان در فضای اداری و معماری ساختمان است. این موضوع به آرامش روان و رفع استرس افراد کمک به سزایی میکند. علاوه بر این، گیاهان برای پاکسازی هوای محیطهای شلوغ نیز موثر هستند و برای تصفیه فضای محیطهای اداری نقش به سزایی دارند.
طراحی ساختمان اداری بر اساس هزینه اقتصادی
طراحی ساختمانهای اداری با توجه به شرایط موجود، امری هزینهبر است. با توجه به بودجه و هدف کارفرما از طراحی، فضای محیط کاری نیز متفاوت خواهد شد. باید بودجه را بهخوبی کنترل کنید و روشی را انتخاب کنید که بیشتر برای فعالیت کارفرما مناسب است. با رعایت نکاتی میتوانید از هزینههای اضافی در طراحی ساختمان اداری بکاهید و عملکرد فضا را ارتقاء دهید.
طراحی معماری ساده و کم هزینه برای ساختمان اداری
اگر بودجه شما محدود است یا نیاز به طراحی ساده برای دفتر جدید خود دارید، نکات زیر را در نظر بگیرید تا یک طراحی ساختمان اداری ایدهآل داشته باشید.
- مهمترین و اولین نکته، توجه به متراژ ساختمان است. لازم نیست در مراحل ابتدایی، مساحت بالایی را برای طراحی در نظر بگیرید. شما میتوانید متراژ کمتری را انتخاب کنید و محیط بهینه و استانداردی را طراحی کنید و با دکوراسیون و دیزاین داخلی، فضایی مطلوب را برای کارکنان خود فراهم کنید.
- روی منطقه دفتر تمرکز کنید که بهترین مزیت را برای شما داشته باشد. استفاده صحیح از منطقه به شما کمک میکند علاوه بر بازدهی و رضایتمندی، بودجه خود را مدیریت کنید و دسترسی آسانتری به ساختمان داشته باشید.
- شما باید بهینهترین مبلمان را در طراحی ساختمان خود بکار ببرید. مهمترین وظیفه شرکت را در نظر بگیرید و راحتی و کارایی را در مرحله اول قرار دهید.
طراحی ساختمان اداری بر اساس ارزشهای اجتماعی
در سالهای اخیر، مفاهیم جدیدی در زمینه معماری و صنعت ساختمانسازی پدید آمدهاند که شامل مفاهیمی مانند معماری پایدار، معماری سبز و ساختمان انرژی صفر میشوند. این مفاهیم دغدغه افراد را در زمینه محیطزیست نشان میدهند و رعایت آنها در فضای اداری به ایجاد احساس مسئولیتپذیری کارکنان نیز کمک میکند. این موضوع میتواند برای مشتریان هم امری تاثیر گذار باشد و روی سودآوری شرکت نیز تاثیر بگذارد.
در این سبک گفته میشود که ساختمان باید بخشی از محیطزیست طبیعی به نظر برسد نه این که مقابل آن و در ستیز با طبیعت قرار بگیرد. استفاده از گیاهان در فضای کار، بهکارگیری مواد بازیافتی یا پایدار برای ساخت مبلمان اداری و … بخشی از مشخصات معماری سبز بهحساب میآیند.
اصول و ویژگیهای معماری پایدار
در طراحی ساختمان اداری پایدار ۳ نکته حائز اهمیت است. این نکات در واقع پیش نیاز طراحی و اصول اولیه معماری ساختمانی با ویژگی پایدار هستند.
موضوع اول، صرفهجویی در منابع بهحساب میآید که امری ضروری در این سبک شناخته میشود. مرحله دوم، رعایت طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی است و از آنجایی که افراد زمان زیادی را در محیطهای کاری میگذرانند، این موضوع بسیار حیاتی خواهد بود. نکته آخر نیز رعایت طراحی انسانی است که در این مرحله باید سلیقه، نیاز، هدف و عادات شخص را در نظر گرفت و با استانداردهای ساختمانسازی ادغام کرد.
طبقهبندی فضای اداری
فضاهای اداری بر اساس زیباییشناسی، سن، امکانات رفاهی و سایر زیرساختهای تشکیل دهنده یک ساختمان، به سه طبقه دسته بندی شدهاند.
فضای اداری کلاس A
فضاهای اداری کلاس A کاملا جدید و مدرن هستند یا ساختمانهایی هستند که در طول زمان به طور مداوم بهبود یافتهاند یا به طور قابلتوجهی بازسازی شدهاند. ساختمانهای این دسته معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند، در شهرهای بزرگ قرار دارند و دارای بالاترین درجه کیفیت و طرحهای معماری هستند.
اگر مایل به داشتن این نوع فضا هستید، کافی است با طراحان و مهندسان پروژه در میان بگذارید. آنها بهخوبی از پس طراحی مدرن فضای اداری کلاس A برخواهند آمد.
فضای اداری کلاس B
فضاهای اداری کلاس B تقریبا بهخوبی فضاهای اداری کلاس A هستند؛ با این تفاوت که معمولا ساختمانهای قدیمیتری هستند که در طول سالها بهخوبی نگهداری شدهاند. آنها در مناطقی واقع شدهاند که در گذشته مناطق اصلی شهر بودهاند. بازسازی این نوع بناها بسیار راحتتر از فضای اداری کلاس C خواهد بود.
فضای اداری کلاس C
فضاهای اداری کلاس C ساختمانهای قدیمیتر با بیش از ۲۰ سال قدمت هستند که اغلب در مناطق ابتدایی شهر واقع شدهاند. آنها بیشتر مورد توجه کسب و کارهای نوپا هستند و مورد بازسازی قرار میگیرند.
سبکهای معماری برای ساختمان اداری
طراحی ساختمان سبکهای متنوعی دارد. رایجترین و پرکاربردترین سبکهای اداری شامل سبکهای کلاسیک، معاصر، مدرن و مینیمالیست است که عبارتاند از:
سبک کلاسیک
معماری کلاسیک که از یونان و روم سرچشمه میگیرد، با رعایت تقارن، استفاده از ستونها، سنگ مرمر، پنجرههای مستطیلی و غیره شناخته میشود. چندین مزیت در این سبک وجود دارد که به شرح زیر هستند:
- سبک کلاسیک بر زیباییشناسی جزئیات کوچک تمرکز دارد، بنابراین طراحی ساختمان اداری به سبک کلاسیک میتواند تا حد امکان، طراحی کامل و بینقصی باشد.
- یک دفتر کلاسیک، ثروت و تجمل بالایی را در زیباییشناسی نشان میدهد.
- از آنجایی که این سبک به استانداردهای معماری بالایی رسیده است، بنابراین برای دفاتر اجرایی و اتاق جلسات مناسب است.
سبک معاصر
امروزه در طراحی ساختمانهای اداری از این سبک الگوبرداری میشود. این سبک معمولا با رنگهای خنثی طراحی میشود. سبک معاصر از چند مزیت برخوردار است:
- این سبک راحتی بالایی را برای کاربران به ارمغان میآورد.
- راحتی مبلمان نیز یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در این سبک بهحساب میآید.
- جنبههای روانشناختی ظریفی برای بهبود تجربیات کارمندان در نظر گرفته شدهاند و کارمندان در محل کار به سبک معماری معاصر، پویاتر خواهند بود.
- این سبک را میتوان برای محیط کاری که نیاز به خلاقیت و نوآوری زیادی دارد، استفاده کرد. سبک معاصر نیز به فعالیتهای کار گروهی مرتبط است.
سبک مدرن
سبک مدرن یک سبک معماری است که با اشکال و فرمهای اساسی بزرگ شناخته شده است. مواد محبوبی که به طور گسترده در سبک مدرن استفاده میشوند، بتن، فلزات و شیشه هستند. سبک مدرن به دلیل شایستگیهایش، مورد علاقه افراد زیادی است:
- با چیدمان سبک مدرن، طراحی معماری شما برای دفتر کار به فضایی باز و راحت برای کار تبدیل میشود.
- سبک مدرن برای اهداف و الزامات اداری مناسب است که در آن، افراد بر وظایف خود تمرکز میکنند و مهارتهای حرفهای خود را توسعه میدهند.
سبک مینیمالیستی
سبک مینیمالیست، سادگی را نشانه میگیرد و از کمترین مصالح و اجزا در طراحی استفاده میشود. نور طبیعی در این سبک بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و از یک پالت تک رنگ در یک دفتر مینیمال بهره گرفته میشود. بر اساس الزامات محیط کاری خود، میتوانید سبک مینیمالیستی را انتخاب کنید که مورد علاقه گروه زیادی از مردم است؛ زیرا:
- با پیروی از این سبک، طراحی معماری شما برای دفتر میتواند با کاهش مبلمان و تجهیزات غیر ضروری در هزینهها صرفهجویی کند.
- ظرافت و زیباییشناسی فضای داخلی با سبک مینیمالیستی بسیار بیشتر میشود.
- سبک مینیمالیستی چیزهای زیادی در مورد سازمان میگوید و شرکای بازدیدکننده از دفتر را تحت تاثیر قرار میدهد.
انواع دفاتر اداری
تصمیمگیری درباره نوع دفتر کار میتواند به پیشبرد طراحی ساختمان اداری کمک کند. ۴ نوع دفتر کار وجود دارد که هر یک از ویژگی منحصربهفردی برخوردار است:
دفاتر سلولی
در پلانهای دفاتر سلولی، فضای موجود به بخشهای کوچکتر یا فردی تقسیم میشود و برای انجام کارهای انفرادی که نیازی به تبادل اطلاعات و تعامل کارمندان نیست، مناسب است. اجرای دفتر با طرح سلولی با استفاده از پارتیشن اداری و ایجاد اتاقهای مجزا امکانپذیر است.
دفاتر پلان باز
دفاتر پلان باز دارای یک فضای یکپارچه و گسترده هستند که هیچ تقسیمبندی در آنها صورت نمیپذیرد. سالنها با طرح باز برای گروههای کارمندی بزرگ که فعالیتهایشان به صورت گروهی است و نیاز به تمرکز بالا برای انجام کار ندارند، مناسب خواهد بود.
دفاتر فعالیت محور
در دفاتر فعالیت محور، کارمندان میتوانند در طول روز محل کار خود را بر اساس نوع کار و وظیفهی خود تغییر دهند. برای ایجاد امکانات متفاوت برای انجام فعالیتهای متنوع، از دفاتر فعالیت محور استفاده میشود.
نمونه ها
جمعبندی
اگر در طراحی ساختمان اداری قوانین و مقررات فضای کاری رعایت شوند، این دفاتر محل مناسبی برای کارمندان خواهند شد و کارایی آنها نیز افزایش مییابد. انواع گوناگونی از ساختمانهای اداری متناسب با تجارتهای مختلف وجود دارند. رعایت مواردی مانند ایمنی، حفاظت، محیطزیست و زیباییشناسی همگی در ساخت و طراحی محیط اداری ضروری تلقی میشوند. برای بهرهبرداری و پیادهسازی این استانداردها میتوانید به شرکت معماری آرل مراجعه و از این مجموعه، مشاوره رایگان دریافت کنید.
منابع:
هیچ نظرات