دکوراسیون داخلی زرد مناسب چه فضایی است؟

یکی از نشاط‌آورترین رنگ‌ها در دکور داخلی، رنگ زرد محسوب می‌شود. استفاده از این رنگ در طیف‌‎های مختلف طلایی، لیمویی، خردلی و … گرما و نور خورشید را به محیط می‌آورد. رنگ زرد روحیه را تقویت می‌کند و انرژی‌زا است. دکوراسیون داخلی زرد را می‌شود با بسیاری از رنگ‌های دیگر ترکیب کرد. این رنگ در اتاق نشیمن، نهارخوری، آشپزخانه، اتاق‌خواب و حمام در تناژهای مناسب، کاربرد دارد.

استفاده از رنگ زرد در محیط بر ما چه تأثیری می‌گذارد؟

روان‌شناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که برخی رنگ‌های خاص قادر به برانگیختن حالات احساسی متفاوتی در انسان هستند. تجربیات گذشته و تداعی‌‏های فرهنگی، در هنگام دیدن یک رنگ، در روحیه ما بسیار تأثیرگذار هستند. زرد، روشن‌ترین رنگ در طیف بینایی است. بنابراین ساده‌ترین رنگ برای چشم انسان محسوب می‌شود. در سنت‌های قدیمی بیشتر کشورها، رنگ زرد نماینده شادی و امید، مثبت‌اندیشی، انرژی و خوش‌بینی است.

تصور می‌شود که زرد تأثیر مستقیمی روی سمت راست مغز، جایی که تفکر عمیق و بینش قرار دارد، می‌گذارد. از این‌ رو، دیدن رنگ زرد سبب اثرات مثبتی مانند فعال کردن حافظه، تقویت ارتباط، افزایش بینایی و اعتمادبه‌نفس می‌شود. ازآنجایی‌که این رنگ فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، توصیه می‌شود برای انجام معادلات پیچیده، در یک اتاق با دکوراسیون داخلی زرد بنشینید.

رنگ زرد خلاقیت را بر می‌انگیزد و به یافتن راه‌حل‌های منطقی مؤثر کمک می‌کند. اما مراقب باشید که در این رنگ اغراق نکنید. قرارگرفتن بیش از حد در معرض رنگ زرد می‌تواند منجر به ازدست‌دادن تمرکز شود و انجام کار را دشوار کند. همچنین باید توجه داشت که همه سایه‌های زرد، اثر یکسانی ندارند. زرد روشن سبب رهایی ذهن، زرد کرم به تولید ایده‌ها و زرد طلایی به کنجکاوی و اشتیاق به تحقیق منجر می‌شود.

در کدام فضاها می‌‎توان از رنگ زرد استفاده کرد؟

در طراحی داخلی، زرد یک رنگ آفتابی و روشن برای همه سلیقه‌ها به شمار می‌رود. دکور کردن یک فضا با رنگ زرد با هدف به‌وجودآوردن حس گرمی و شادی در زندگی انجام می‌شود. رنگ‌های شاد، مبلمان اتاق گرم و روشن، لوازم دکوری و آباژورهای زرد فعالیت مغز را تحریک می‌کنند. این امر، برقراری ارتباط مثبت با دیگران را تشویق می‌کند. فضاهایی که می‌توان در آنها از دکوراسیون داخلی زرد استفاده کرد، عبارت‌اند از:

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن، مرکز خانه محسوب می‌شود. جایی که تمام افراد خانواده بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند؛ بنابراین مهم است که اتاق نشیمن فضایی راحت باشد تا شادی و آرامش را به ارمغان بیاورد. نحوه تزئین اتاق نشیمن و به‌خصوص رنگ‌‎هایی که برای آن انتخاب می‌شوند، می‌‎تواند نقش مهمی در احساس ما داشته باشد.

رنگ زرد یک سایه‌روشن پرانرژی است که به نور خورشید ربط داده می‌شود. این رنگ می‌تواند احساس شادی و آرامش را برانگیزد. راه‌های زیادی برای استفاده از این رنگ همه‌کاره در اتاق نشیمن وجود دارند. دکوراسیون‌های مینیمالیستی یا فضاهای پیچیده‌‎تر، هر دو با رنگ‌‎های زرد روشن و سایه‌های پاستلی کم‎رنگ سازگار هستند.

دکوراسیون داخلی زرد

ورودی خانه

ورودی خانه‌ها اغلب فضایی کم‌نور و کوچک دارد. رنگ نشاط‌بخش، گرم‌کننده و محرک زرد می‌تواند به شما کمک کند که یک ورودی واقعاً دلپذیر و راحت برای خانه ایجاد کنید. این کار را می‌توان با نقاشی‌کردن درب به رنگ زرد یا سایه‌های روشن‌تر آن برای کاغذدیواری انجام داد.

آشپزخانه

زمانی که به دکوراسیون داخلی زرد فکر می‌‎کنید، شاید بیشتر اتاق نشیمن به ذهن بیاید. اما باید بگوییم در یک آشپزخانه نیز می‌توان از این رنگ شاد در سایه‌های مختلف استفاده کرد. این کار با کابینت‌‎های زرد اکر یا طلایی، دیوار خردلی یا رنگ‌کردن سقف با زرد روشن انجام می‌شود. اگر نمی‌خواهید کابینت‌ها و دیوارها را کاملاً به رنگ زرد دربیاورید، از یک قطعه کوچک مثل کابینت مستقل یا صندلی استفاده کنید.

اتاق‌‎خواب

اگر دوست دارید هر روز صبح روشنی آفتاب را در اتاق‌خواب خود داشته باشید، زرد، رنگ موردنظر شما است. اما انتخاب سایه مناسب این رنگ در اتاق‌خواب بسیار مهم خواهد بود. در اتاق‌های کوچک، زرد می‌‎تواند دید بصری فضا را گسترش دهد. به دلیل انرژی زا بودن این رنگ، بهتر است سایه‌‎های ملایم و کره‌‎ای آن در اتاق‌خواب به کار بروند. رنگ زرد تقریباً روی دیوار پشتی همه تخت‌‎ها، از سفید گرفته تا چوب تیره، عالی به نظر می‌رسد.

اگر طرف‌دار سبک مدرن هستید، به سراغ یک سایه قوی اما کم‌رنگ مانند طلایی بروید. اما برای داشتن ظاهری زیبا، کم‎رنگ و گرم، وانیلی را برای دیوارهای خود انتخاب کنید. سایه‌هایی با رنگ‌های طلایی، عسلی یا کره‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی زرد می‌توانند حسی از تجمل و گرما را به اتاق‎خواب شما بیاورند. این رنگ‌ها را به‌ویژه می‌‎توان با قرمز ترکیب کرد.

دکوراسیون داخلی زرد اتاق‎اتاق خواب

حمام

زرد یک انتخاب عالی برای حمام است. ما همیشه به رنگ اتاق‌‎های دیگر فکر می‌کنیم؛ اما حمام را در نظر نمی‌گیریم. رنگ زرد که نمادی از انرژی و خوش‌بینی است، یک انتخاب خوب برای حمام می‌تواند باشد. در این مورد، فرقی نمی‌کند سبک خانه شما مدرن یا سبک روستیک و روستایی باشد. در هر صورت، استفاده از این رنگ در حمام همراه با طرح‌های چوبی و سفید توصیه می‌شود.

اتاق غذاخوری

رنگ زرد یک رنگ عالی برای استفاده در اتاق غذاخوری است. این رنگ پر از انرژی مثبت، فضایی دلپذیر و شاد، مناسب برای سرگرمی و معاشرت ایجاد می‎کند. ایده‌های اتاق ناهارخوری زرد می‌توانند بسیار متنوع باشند. مبلمان و اکسسوری‌های زرد روشن یا نقاشی‌کردن کل اتاق به رنگ زرد گرم، برای همه سبک‌ها و فضاها مناسب هستند.
سایه‌های روشن‌تر را می‌توان در اتاق‌های ناهارخوری کوچک‌تر به‌خوبی استفاده کرد تا فضا را بزرگ جلوه دهند. رنگ‌های تیره‌تر نیز برای محیط‌های بزرگ‌تر و سنتی‌تر ایده‌آل هستند. بااین‌حال، هیچ قانون مشخصی برای این کار وجود ندارد.

چگونه می‌توان دکوراسیون داخلی زرد را در محیط‌های مختلف به اجرا در آورد؟

حالا که متوجه شدیم رنگ زرد را در چه محیط‌‌هایی می‌توان به کار برد، بد نیست نگاهی به روش‌های مختلف استفاده از این رنگ بیندازیم. با به‌کاربردن این دستورالعمل‌ها که توسط بهترین طراحان داخلی پیشنهاد شده‌اند، دکوراسیون خود را متمایز بسازید:

۱. رنگ‌های طبیعی زرد برای اتاق نشیمن بسیار زیبا هستند

رنگ زرد در سراسر جهان طبیعی، از سواحل شنی گرفته تا گل‌ها و خورشید در آسمان، دیده می‌شود. نگاه به طبیعت برای الهام‌گرفتن در طراحی داخلی، می‌‎تواند زیبایی فضای باز را به داخل بیاورد.
اگر از سایه مناسب زرد مناسب استفاده شود، در طول روز احساس سرزندگی به وجود می‌آید و در شب درخششی جادویی ایجاد می‌شود. رنگ‌های زرد خاکی، هم روی دیوار و هم روی چوب‌، در خانه‌های امروزی‌، فضا را گرم و آرام می‌‎سازند. این رنگ‌های زرد طبیعی و کم‌رنگ نسبت به رنگ‌های زرد پر جنب‌وجوش، حس پیچیده و دلپذیرتری ایجاد می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید دکوری ظریف و کم‌رنگ داشته باشید که همچنان آفتابی و گرم باشد، رنگ زرد ایده‌آل است.

دکوراسیون داخلی زرد اتاق نشیمن

۲. اتاق نشیمن زرد را با عناصر خنثی متعادل کنید

از ترکیب طراحی دکوراسیون داخلی زرد با خاکستری می‌توان یک فضای مدرن به وجود آورد. ترکیبی که امروزه در بین طراحان بسیار پرطرف‌دار است. زرد، رنگ‌های سرد خاکستری را گرم می‌کند و خاکستری، رنگ‌های پر جنب‌وجوش زرد را متعادل می‌‎سازد. برای این کار می‌توانید دیوارهای زرد را با یک مبل خاکستری و لایه‌هایی از رنگ‌های خنثی ترکیب کنید.

۳. اکسسوری‌های ظریف زرد می‌‎توانند فضا را تغییر دهند

اینکه به رنگ زرد علاقه پیدا کردید و می‎خواهید از آن در دکوراسیون خود به کار ببرید، نیازی به بازسازی کل خانه ندارد. یک اشاره ظریف نیز می‌تواند به‌خوبی عمل کند. در اتاق ناهارخوری، افزودن رنگ از طریق صندلی و اکسسوری می‌‎تواند به همان اندازه نقاشی کردن دیوار مؤثر باشد. همچنین این کار را می‌شود با قرار دادن کوسن‌های زرد و طلایی روی مبلمان نشیمن یا روتختی زرد در اتاق‌خواب انجام داد.

۴. زرد را با سیاه در یک فضا ترکیب کنید

اگر به نظر می‌رسد که رنگ زرد تمام اتاق را پر کرده است، آن را با سایه‌های مشکی یا قهوه‌ای شکلاتی برای ظاهری پیچیده ترکیب کنید. این دکور حسی جذاب و کلاسیک به اتاق شما می‎دهد که بسیار زیبا است.

۵. از سایه‌های مختلف زرد غافل نشوید

دکوراسیون داخلی زرد فوراً به یک فضا زندگی و سرزندگی می‌‎بخشد. به همین دلیل، هیچ رنگی نمی‌تواند کاملاً با زرد رقابت کند. وقتی نوبت به ایجاد یک طرح اتاق نشیمن می‌رسد، انتخاب مجموعه‌ای از سایه‌ها و بافت‌ها برای ایجاد تنوع توصیه می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر یک مبلمان یا صندلی به رنگ زرد پررنگ دارید، کوسن و فرش را از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید.

۶. به سراغ یک زرد کم رنگ بروید

اگر به دنبال رنگ‌بندی ظریف‌تر برای اتاق نشیمن هستید، رنگ زرد کم‌رنگ را برای دیوارها انتخاب کنید. سپس آن را با رنگ‌های خنثی نرم و چوب کم‌رنگ ترکیب کنید. ظاهر کلی تقریباً خنثی است، فقط احساس نشاط بیشتری به وجود می‌آورد.

دکوراسیون داخلی زرد و کم رنگ

۷. برای ایجاد یک تأثیر دراماتیک، سقف را به رنگ زرد در بیاورید

در یک اتاق نهارخوری، برای ایجاد جلوه‎ای چشمگیر و غیرمنتظره می‌‎شود سقف را با رنگ زرد گرم نقاشی کرد. رنگ‌آمیزی سقف با رنگی متفاوت از بقیه دکوراسیون می‌تواند فضا را صمیمی‌‎تر و دنج‌تر کند. همچنین استفاده از زرد روشن ارتفاع دیوارها را بلندتر نشان می‌دهد.

۸. از یک کاغذدیواری با ترکیب رنگ زرد استفاده کنید

اگر به دنبال این هستید که دکوراسیون داخلی زرد را به روشی طبیعی به خانه خود بیاورید، با پیداکردن کاغذدیواری شروع کنید. یک چاپ گل‌دار، شامل رنگ‌های موردعلاقه زرد شما می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

۹. گرمای اتاق را با یک پشت زمینه خردلی افزایش دهید

هیچ‌چیز ساده‌تر و چشمگیرتر از دیواری از رنگ زرد خردلی در پشت کابینت آشپزخانه وجود ندارد. کابینت‌های چوبی ساده، براق و مدرن در کنار این رنگ، استایل اتاق شما را می‌سازند. طراحان معتقد هستند سمت روشن و نشاط‌آور چرخه رنگ، با رنگ‌های گرم و خاکی مانند زرد خردلی، ذوق و انرژی را به اتاق می‌آورند. زردها خلق‌وخو را بهبود می‌بخشند و احساس گرما و ارتباط با خورشید را برمی‌انگیزند.

۱۰. رنگ زرد را با رنگ‌های فصلی دیگر تعادل ببخشید

دیوارهای زرد بهترین انتخاب برای ایجاد یک دیزاین زیبای اتاق نشیمن در تمام طول سال هستند. اما در فصول مختلف می‌توانید با ترکیب رنگ‌های خنثی تابستانی، فضا را زیباتر سازید. اکسسوری‌هایی با بافت‌های رنگ‌های گرم‌تر اخرایی، شرابی و زیتونی برای این کار مناسب هستند.

۱۱. از یک قفسه کتاب زرد استفاده کنید

یک قفسه کتاب در دکوراسیون داخلی زرد به دیوار خالی اتاق نشیمن جذابیت بصری می‌بخشد. با این روش فضایی خواهید داشت که هم برای ذخیره‌سازی وسایل و هم برای نمایش استفاده می‎‌شود. جهت ایجاد یک چیدمان دلپذیر، کتاب‌‎ها را به‌صورت عمودی و افقی روی هم بچینید. سپس عناصر تزئینی رنگارنگ را در سرتاسر آن قرار دهید.

دکوراسیون داخلی زرد قفسه کتاب

۱۲. از ترکیب رنگ زرد با دو رنگ دیگر چرخه رنگ غافل نشوید

تنوع سایه‌های سه رنگ اصلی (قرمز، زرد و آبی) را برای یک دیزاین روشن و باطراوت انتخاب کنید. زرد طلایی، قرمز مرجانی و آبی روشن یک ترکیب بدون شکست را ارائه می‌دهند. در اتاق نشیمنی با این رنگ‌ها، زرد عنصری بسیار قوی است. آبی، طراوت و خنکی را به فضا اضافه می‎کند و مرجانی کمی جسارت می‌بخشد.

دکوراسیون داخلی زرد را همراه با چه رنگ‌هایی می‌‎توان به کار برد؟

زرد یک رنگ همه‌کاره و دلپذیر است که با طیف وسیعی از سایه‌ها و تن‎ها به‌خوبی ترکیب می‌شود. چه رنگ زرد کم رنگ روی دیوارها، چه کوسن‌‎های زرد نئونی یا هنری، این رنگ انرژی و نور را به فضا اضافه می‌کند. در اینجا به برخی از ترکیب رنگ‌هایی که با زرد کار به‌خوبی می‌‎کنند، می‌پردازیم:

ترکیب رنگ زرد و سفید

رنگ زرد یک راه عالی برای تقویت فضای داخلی کاملاً سفید است. در یک اتاق‌خواب مدرن امروزی، یک بالش مخمل خردلی همراه با روتختی کتان سفید، همه اجزای دکور را به هم پیوند می‌دهد. در این اتاق، چراغ آباژور ایستاده سفید ساده برای مطالعه و چند اکسسوری مشکی، زیبایی بصری را دوچندان می‎کنند.

ترکیب رنگ زرد و صورتی

زرد و صورتی ترکیب رنگی با حس بسیار خوب است که می‌تواند حال و هوای بهار را تداعی کند. برای داشتن ظاهری مدرن‌تر، دیوارها را به رنگ زرد خردلی دربیاورید و یک اکسسوری صورتی پاستیلی اضافه کنید. همچنین می‌توانید در اتاق‌خواب با دکوراسیون داخلی زرد دیوار پشت تخت را به رنگ صورتی نقاشی کنید تا یک سرتخت مجازی ایجاد شود.

دکوراسیون داخلی زرد ترکیب رنگ زرد و صورتی

ترکیب رنگ زرد و قهوه‌ای

در یک اتاق نشیمن دارای مبلمان با رنگ‌های چوبی متوسط تا تیره، از رنگ زرد روشن روی دیوارها استفاده کنید. این ترکیب را با اکسسوری‌های طبیعی مانند قالیچه بافته شده و میز قهوه حصیری جذابیت ببخشید. همچنین می‌توانید برای ایجاد این ترکیب رنگ، یک دیوار برجسته قهوه‌ای شکلاتی تیره را با مبل یا صندلی راحتی با روکش کتانی خردلی برجسته کنید.

ترکیب رنگ زرد و خاکستری

زرد و خاکستری یک پالت رنگ زیبا، جذاب و آسان برای همه مکان‌ها است. از یک خانه زرد کم رنگ با کرکره‌های خاکستری گرفته تا یک مهدکودک، همه می‌توانند از این ترکیب استفاده کنند. مبلمان و کف‌پوش چوبی تعادل را به این سبک اضافه می‌کنند. یک لامپ فلزی برنزی نیز می‌تواند ستاره این نمایش شود.

ترکیب رنگ زرد و قرمز

این دو رنگ، ترکیبی رؤیایی ایجاد می‌کنند که هر فضایی را گرما می‌بخشد. شما می‌توانید از یک کاغذدیواری با طرح قرمز در کنار تابلوهایی با قاب زرد در اتاق نشیمن استفاده کنید. سایه‌های مختلف قرمز و زرد نیز بسیار زیبا می‌شوند. یک دکوراسیون داخلی زرد را در اتاق‌خواب، همراه با بالش‌های قرمز طرح‌دار به زیبایی می‌توان استفاده کرد. قرمز و زرد یک ترکیب کلاسیک است که در دکورهای سنتی و مدرن به‌خوبی ترکیب می‌شوند.

ترکیب رنگ زرد و آبی

دیوارهای نقاشی شده با رنگ زرد خردلی و آبی مایل به خاکستری می‎توانند یک فضای دنج و پرانرژی ایجاد کنند. رنگ‌های زرد فضا را گرم رنگ می‌کنند و رنگ‌های سرد مانند آبی، آرامش را در فضا به وجود می‌آورند. ترکیب این دو در فضای نشیمن محیط زیبایی را برای دورهمی خانوادگی ایجاد می‌کند.

ترکیب رنگ زرد و سبز

زرد و سبز مانند آفتاب و چمنزار به هم می‌آیند. دیوارهای سبز خزه‌ای در اتاق ناهارخوری بزرگ به‌خوبی در برابر یک جفت صندلی زرد روشن جلوه پیدا می‌کنند.

دکوراسیون داخلی زرد ترکیب رنگ زرد و سبز

ترکیب رنگ زرد با بنفش

در آخر به ترکیب رنگ معروف زرد و بنفش می‌‎رسیم. در چرخه رنگ، این دو مکمل یکدیگر هستند؛ بنابراین می‌توان آنها را در دکوراسیون فضای داخلی برای ایجاد تعادل در کنار هم استفاده کرد. رنگ زرد در فضای داخلی نماد خوش‎بینی، جوانی و گرما است. از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که دکوراسیون داخلی زرد هنگام ایجاد این فضا باید به‌عنوان پایه در نظر گرفته شود. پس از آن، اکسسوری‌های بنفش را به آن اضافه می‌کنیم. البته در این راستا باید سایه‌های مناسبی از این دو رنگ را به کار برد تا فضای جذابی به وجود بیاورند.

جمع‌‎بندی

رنگ زرد از نظر روان‌شناسی بیانگر انرژی مثبت، روحیه بالا، نشاط و گرمی است. از این ‌رو، دکوراسیون داخلی زرد محبوبیت زیادی در بین طراحان دارد. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که رنگ زرد را می‌‎توان برای دیزاین اتاق‎‌خواب، اتاق نشیمن، حمام، آشپزخانه و اتاق نهارخوری به کار برد. همچنین برای ترکیب آن با رنگ‎‌های دیگر، روش‌‎هایی را بیان کردیم.
منابع

homesandgardens

hkinteriors

verywellmind

bhg

livingetc

technogym

lushome
homesandgardens

۱/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1147 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم