روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

بارها در مباحث طراحی و معماری داخلی عبارت روانشناسی رنگ را شنیده‌ایم. روان‌شناسی رنگ، علمی است که تاثیر روان‌شناختی و زیبایی‌شناسی رنگ‌ها را بر ذهن و روان افراد بررسی و مطالعه می‌کند. نتایج مطالعات تاثیرگذاری عمیق و گسترده رنگ‌ها و ترکیبات آن‌ها را بر روان و رفتار افراد نشان می‌دهند. با توجه به این مباحث و اهمیت شکل‌گیری دکوراسیون داخلی در فضاهای مختلف به نظر می‌رسد آگاهی از تاثیرات روان‌شناختی رنگ‌ها ازجمله روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی در خلق چیدمان مناسب بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

روانشناسی رنگ

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا پس از قدم گذاشتن در یک اتاق به رنگ قرمز روشن، احساس انرژی می‌کنید یا چرا وقتی در یک فضای نشیمن با رنگ‌های زیبای خنثی هستید، این‌قدر آرامش دارید؟ این امر احتمالا به‌دلیل آثار روان‌شناختی رنگ در طراحی داخلی است که آن را به احساسات ما پیوند می‌دهد.

سایه‌های مختلف یک رنگ خاص احساسات مختلفی را به انسان القا می‌کنند. بنابراین در‌زمان انتخاب رنگ‌ برای خانه خود درباره نوع فضایی که قصد ایجاد آن را دارید و رنگ‌هایی که شما را به این هدف خواهند رساند باید به‌اندازه کافی فکر و مطالعه کنید.

به صورت کلی روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

رنگ زرد

رنگ‌ها را می‌توان به رنگ‌های اولیه، ثانویه و میانی (ثالث) طبقه‌بندی کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را در دو دسته کلی رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد قرار داد. رنگ زرد یکی از سه رنگ اولیه یا اصلی است. که جزو رنگ‌های گرم نیز به‌حساب می‌آید. این رنگ را نیز مانند سایر رنگ‌ها می‌توان ازنظر روان‌شناسی رنگ و تاثیر آن در طراحی داخلی بررسی کرد.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی و توضیحات

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

خیلی‌ها معتقدند که رنگ زرد را باید شادترین عنصر در بین رنگ‌ها معرفی کرد. جای تعجب نیست که رنگ زرد را با شادی، خوش‌بینی و انرژی مرتبط می‌دانند. رنگ زرد چه خردلی باشد، چه لیمویی یا زرد بچه، بی‌شک همیشه پرجنب‌وجوش و پرانرژی به نظر می‌آید. دلیل اینکه رنگ زرد را رنگ شاد می‌دانند این است که رنگ زرد انعکاسی از رنگ خورشید و مرکز گل‌ها تعریف می‌شود.

ما شب‌ها می‌خوابیم و با خورشید طلوع می‌کنیم تا فعال باشیم. نور خورشید سطح سروتونین و ویتامین D ما را افزایش می‌دهد تا سطح انرژی و خلق‌وخوی ما را تقویت ‌کند. بنابراین در طراحی داخلی، رنگ زرد روحیه اتاق را بالا می‌برد.

زرد مانند سایر رنگ‌ها در کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد. در بریتانیا و ایالات‌متحده از آن برای نماد یادآوری و امید استفاده می‌کنند و اغلب رنگی برای نماد لیبرالیسم به‌شمار می‌آید. در ژاپن رنگ زرد را نشان‌دهنده شجاعت می‌دانند. درحالی‌که در چین این رنگ را به امپراتورهایی نسبت می‌دادند که اغلب ردای زرد می‌پوشیدند و احتمالا این کار را به این دلیل انجام می‌دادند که رنگ زرد به طلا نزدیک است. در هند نیز این رنگ را به بازرگانان تعلق داده‌اند.

از منظر روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی این رنگ را نمادی از دانش می‌شناسند که با سمت چپ یا منطقی مغز ارتباط برقرار می‌کند تا ایده‌های جدید را تحریک کند و ذهن را به سمت حل چالش‌های ذهنی حرکت دهد. ازآنجایی‌که زرد بسیار نزدیک به طلایی است آن را بیانگر عقل، رفاه و ثروت نیز توصیف می‌کنند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی کاربرد

نحوه کاربرد روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

مانند بسیاری از رنگ‌های روشن، در بحث طراحی داخلی اگر می‌خواهید یک فضای کوچک، تاریک و بسته را روشن‌تر جلوه دهید برای رنگ‌آمیزی آن حتما به سراغ رنگ زرد آفتابی بروید. در فضاهایی که نور طبیعی زیادی دریافت نمی‌کنند از این رنگ می‌توان به‌عنوان جایگزین نور خورشید استفاده کرد.

براساس روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی باید توجه داشت که نمی‌توان دیوار یک اتاق را از بالا به پایین به رنگ زرد درآورد، اما مبلمان زردرنگ و لوازم جانبی زرد پررنگ استایل زیبایی را ایجاد خواهند کرد. همچنین می‌توان از سایه‌های رنگ طلایی و زرد از کم‌رنگ‌ترین رنگ کرم تا زردهای نئونی و اسیدی نیز در این فضا بهره برد.

استفاده از رنگ زرد در محیط‌های کاری و درسی

همان‌طور که گفته شد، رنگ زرد باعث تحریک بخش منطقی مغز و خلق ایده‌های جدید و افزایش مهارت حل مسئله می‌شود. بنابراین می‌توان از این رنگ به‌طور هوشمندانه در محیط‌های کاری و درسی کمک گرفت.

اگر از زرد در اتاق‌ جلسات کاری در محیط‌های اداری استفاده شود، روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی ایجاب می‌کند که این رنگ تفکر و وضوح ذهنی را تشویق کند. ازآنجایی‌که رنگ زرد را به‌عنوان رنگ ارتباط نیز نام‌گذاری کرده‌اند. بنابراین به همه کمک می‌کند تا ایده‌های خود را به‌خوبی و با اشتیاق به دیگران انتقال دهند. این رنگ را به‌دلیل اثر محرکی که بر حافظه و قدرت تحلیل مغزی دارد در کلاس‌های درسی نیز به کار می‌برند.

همین‌طور می‌توان در محیط‌های کاری و درسی از آن در ترکیب با رنگ‌های دیگر نیز استفاده کرد. قرار دادن یک شی زرد روی میز هنگام کار می‌تواند به شما در رفع گرفتگی فرآیند ذهنی و افزایش خلاقیت کمک کند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی محیط‌های کاری و درسی

استفاده از رنگ زرد در مهدهای کودک‌

ازآنجاکه رنگ زردعنصری پرشروشور و پرهیجان شناخته می‌شود، به‌راحتی می‌توان از آن به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای مهدهای کودک و مکان‌هایی یاد کرد که با بچه‌ها و خردسالان سروکار دارند. این رنگ به بچه‌ها حس سرزندگی می‌دهد و قدرت خلاقیت آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

استفاده از رنگ زرد در هتل و خانه

طبق روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که در صورت علاقه به استفاده از رنگ زرد در خانه یا هتل، به کار بردن آن برای راهروها و فضاهای ورودی، اتاق‌های صبحانه و آشپزخانه‌ها عالی خواهد بود. اما مراقب اتاق‌خواب با رنگ زرد باشید. در به کار بردن این رنگ برای اتاق‌خواب باید بسیار دقت کرد. زیرا ممکن است با گذشت زمان با احساس آزرده شدن از خواب بیدار شوید.

در هتل و خانه روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

استفاده از رنگ زرد در محیط‌های عمومی

رنگ زرد یکی از قطبی‌ترین رنگ‌هایی است که در رنگین‌کمان می‌توان دید. افراد یا آن را کاملا دوست دارند یا کاملا از آن متنفر هستند. حد وسطی وجود ندارد. به همین دلیل، استفاده از آن در یک فضای عمومی را مناسب نمی‌دانند. زیرا خواسته یا ناخواسته خطر ناراحت کردن برخی از مخاطبان را در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر، رنگ زرد می‌تواند به‌دلیل میزان بالای نوری که منعکس می‌کند باعث خستگی چشم شود. بااین‌حال، بعید است که استفاده به‌جا و کوچک از رنگ زرد مشکلات زیادی را ایجاد کند. مثلا اگر دسته بزرگی از گل نرگس روی میز باشد یا یک صندلی یا چهارپایه زردرنگ در فضای مورد نظر قرار بگیرد،مشکلی را در پی نخواهد داشت.

ترکیب رنگ زرد با رنگ‌های دیگر

در مبحث روان‌شناسی رنگ‌ها، خود رنگ مورد نظر اگر به‌تنهایی به‌کاربرده شود یک سری تاثیرات روی محیط اطراف و روحی افراد ساکن به جای می‌گذارد. اگر در ترکیب با رنگ‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد، به خصوصیات و تاثیرات جدید دست پیدا می‌کند.

طبق روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی این رنگ به‌خودی‌خود می‌تواند طیف وسیعی از واکنش‌های احساسی را از شور و شعف گرفته تا حس اضطراب و نگرانی را برانگیزد. همچنین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مختلف ترکیب شود و به منشایی برای خلق تاثیراتی جدید تبدیل شود.

اگر رنگ زرد با قرمز مخلوط شود، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد که رنگی دوستانه است. اما زرد و مشکی در کنار هم و تقریبا به‌اندازه قرمز در علایم خطر نیز به کار می‌رود و در این صورت نشان‌دهنده خطر خواهد بود و در برخی فرهنگ‌ها مثل ایالات‌متحده این رنگ بیانگر صحنه جرم است. استفاده از رنگ زرد در این ترکیب می‌تواند احساس اضطراب و آشفتگی را برانگیزد.

زرد و بنفش

ترکیب این دو رنگ باهم می‌تواند حس زیبایی‌شناسی پرجنب‌وجوش، خلاقانه و متقاعدکننده‌ای را خلق کند. تناژ روشن‌تر زرد با بنفش تیره می‌تواند حال‌و‌هوایی تابستانی را بر فضا حاکم سازد. رایج‌ترین ترکیب این دو رنگ، ترکیب رنگ طلایی و بنفش تیره‌تر است. طلایی و بنفش به‌خوبی با هم ست می‌شوند. زیرا هر دو سایه اغلب با تجمل و لذت همراه هستند. سایه‌های ملایم زرد که با بنفش پاستلی ترکیب‌شده‌اند، زیبایی‌شناسی فصل بهار را ایجاد می‌کنند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و بنفش

زرد و آبی

با توجه به روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی در کنار رنگ آبی چنین استنباط می‌شود که سایه‌های غنی آبی می‌توانند در ترکیب با رنگ زرد حسی تقریبا گرمسیری را در هاله‌ای از زیبایی‌شناسی شکل بدهند. از طرف دیگر، سایه‌های روشن‌تر آبی به همراه زرد می‌توانند نماد ثبات و اعتماد همراه با مفاهیم انگیزه و خلاقیت باشند. ترکیب رنگ‌های زرد و آبی پاستلی با هم نیز می‌تواند حسی جذاب و دل‌پذیر ایجاد کند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و آبی

زرد و سبز

تناژ رنگ‌هایی که هنگام ترکیب زرد و سبز استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر نوع حال و هوایی خواهد داشت که آن را در فضا ایجاد می‌کنید. زرد روشن و سبز تیره یک زیبایی‌شناسی لوکس، مرموز و ظریف یا نوعی تصویر جنگلی را برایتان مجسم خواهد کرد. سبز روشن و زرد در کنار هم انگیزه‌دهنده و سرشار از خلاقیت هستند. این سایه‌ها ما را به یاد آفتاب و چمنزار سبز می‌اندازند و حال و هوای بهاری را به پا می‌کنند. رنگ‌های زرد و سبز پاستلی نیز نرم و جذاب به نظر می‌رسند. آن‌ها می‌توانند اتاق را تازه و دل‌پذیر جلوه دهند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و سبز

زرد و قرمز و نارنجی

در چرخه رنگ، زرد، نارنجی و قرمز گرم‌ترین رنگ‌ها در طیف بصری به‌شمار می‌روند. بنابراین اگر می‌خواهید فضایی پر از گرما و انرژی جذاب ایجاد کنید یا انرژی و اشتیاق آتش را به فضای خود بیاورید و آن را به افراد انتقال دهید، ترکیب این رنگ‌ها به نتیجه‌ای عالی منجر خواهند شد. براساس روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی، زرد و نارنجی روشن‌تر اغلب می‌توانند برای ایجاد طرحی پرجنب‌وجوش و پرانرژی وارد عمل شوند.

سایه‌های پاستلی نارنجی و زرد اغلب می‌توانند در طراحی آشپزخانه یا به‌عنوان برندی برای یک شرکت متمرکز بر غذا به‌خوبی اثر بگذارند. وقتی صحبت از غذا می‌شود، اغلب زرد و قرمز در کنار و با هم برای ایجاد حس گرسنگی دست به کار خواهند شد. به همین دلیل است که مشاهده این ترکیب در صنعت فست فود بسیار رواج یافته است.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و قرمز و نارنجی

زرد و صورتی

ترکیب رنگ زرد و صورتی اغلب برای انتقال حس زنانگی و پرورش مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این ترکیب اغلب منظره شکوفه‌ها و گل‌ها را در بهار و تابستان به همراه خود می‌آورد. تناژ ملایم زرد و صورتی در کنار هم حال و هوای رمانتیک فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند. ما اغلب صورتی را با عشق و محبت مرتبط می‌دانیم، درحالی‌که رنگ زرد را هم باید در فهرست رنگ‌هایی قرار داد که معمولا با شادی همراه است. رنگ‌ها در کنار هم می‌توانند زیبایی‌شناسی عالی برای انتقال دوستی و مراقبت به وجود بیاورند.

صورتی‌های روشن و زرد در کنار هم بسیار زنده به نظر خواهند رسید و به ترکیبی از سایه‌های مطمئن و چشم‌نواز منجر خواهد شد. اگر رنگ‌های صورتی روشن و زرد با مقادیر زیاد در کنار هم استفاده شوند درنتیجه خواهند توانست نمایی همراه با حسی زرق‌وبرق‌آمیز را به نمایش بگذارند. اما باید در نظر گرفت که براساس روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی دو رنگ پرجنب‌وجوش در این ترکیب می‌توانند به‌سرعت باعث خستگی بصری شوند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و صورتی

زرد و قهوه‌ای

وقتی صحبت از انتخاب ترکیب رنگ‌ها با زرد به میان می‌آید، اغلب اوقات رنگ قهوه‌ای انتخاب خوبی برای انتقال حس پیچیدگی و ظرافت به نظر می‌رسد. زرد و قهوه‌ای هردو رنگ‌های نسبتا گرمی هستند. معمول است که اگر از عناصر چوبی در طراحی خود استفاده می‌کنید سایه‌های زرد و طلایی را نیز به کار ببرید. از طرف دیگر، رنگ‌های زرد و قهوه‌ای پاستلی قدرت خلق حال و هوای ساحلی را نیز در خود دارند. تصویری ایده‌آل برای جلب ذهن به خاطرات لحظات آفتابی و گذراندن لحظاتی سرشار از آرامش و رهایی روی شن‌ها.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و قهوه‌ای

زرد و سفید

روشن‌ترین رنگ‌ها را در طیف رنگی می‌توان به رنگ زرد و رنگ سفید نسبت داد. هردوی آن‌ها با القای احساسات شادی، انگیزه و خلوص این ویژگی‌ها را پرورش می‌دهند. استفاده از این رنگ‌ها در کنار یکدیگر حس شادی و راحتی و همچنین مفاهیمی مانند جوانی و سرزندگی را به همراه دارد. ترکیب رنگ طلایی و سفید در کنار هم زیبا است. در مباحث روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی هنگام مخلوط کردن زرد و سفید اطمینان حاصل کنید که تناژ این دو رنگ خیلی نزدیک به هم نباشند. زیرا ممکن است بخشی از تاثیرگذاری هر یک از آن‌ها را از دست بدهید.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی زرد و سفید

زرد و خاکستری

خاکستری و زرد می‌توانند در کنار یکدیگر به شکل‌گیری یک ترکیب کلاسیک یاری برسانند. به این منظور توصیه می‌شود در اتاقی که رنگ زرد در آن غالب است از رنگ خاکستری سرد کمک بگیرید تا احساس آرامش را به این اتاق دعوت کنید.

زرد و خاکستری روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

زرد و مشکی

رنگ زرد و مشکی در کنار هم ما را به یاد علایم رانندگی یا کندوی عسل و زنبورهای پرانرژی می‌اندازد. براساس روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی وقتی رنگ زرد با مشکی همراه می‌شود و با آن به هماهنگی می‌رسد به قدرتی برای بیان نوعی خطر یا حس اضطراب دست می‌یابد. برای اینکه این حس را کاهش دهید در این ترکیب کمی عنصر با رنگ سفید را نیز وارد کنید تا فضا را برای شما کمی شادتر و دوستانه‌تر سازد.

زرد و مشکی روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

جمع‌بندی

روان‌شناسی رنگ در صنعت بازاریابی و برندسازی و صنعت دکوراسیون و طراحی داخلی جایگاه مهمی دارد. یکی از رنگ‌های پرطرف‌دار برای تزیین محیط زندگی و کار رنگ زرد است. روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی آن را شاد و پرانرژی می‌داند که اکثر تناژهایش اثرات مثبت بر روان انسان دارند. ولی برخی تناژهای آن نیز کسل‌کننده همراه با احساس عذاب، پوسیدگی و بیماری خواهد بود. بنابراین در استفاده از آن نباید زیاده‌روی کنید چون به‌احتمال زیاد فشارخون را بالا می‌برد. در چنین حالتی مغز آن را با خشم مرتبط می‌داند.

hommes.studio

luxdeco

madaboutthehouse

campcopeland

usability

fabrikbrands

fabrikbrands

colourtherapyhealing

color-meanings

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1215 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم