آپارتمان PSDL19 در اسپانیا با دکوراسیون آوانگارد شیک

آپارتمان PSDL19 در اسپانیا با دکوراسیون آوانگارد شیک

گروه طراحی داخلی EstudioReciente در سال ۲۰۲۱، تصمیم به بازسازی خانه قدیمی PSDL19 گرفتند. آن‌ها سبک آوانگارد و سبک مدرن نیمه قرنی را برای نمونه دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق‌العاده PSDL19 انتخاب کردند. رویکرد مینیمال، ادغام فضا و ترکیب رنگ‌های متضاد، مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه هستند.

طراحی داخلی ساختمان مدرن آوانگارد در دهه ۳۰

سبک دکوراسیون داخلی مدرن، یک از سبک های معماری است که اوایل قرن ۲۰ میلادی ظهور کرد. خطوط صاف، سبک مینیمال (خلوتی فضا)، ترکیب رنگ خنثی، فضاهای باز و ادغام‌شده و اثاثیه کم ارتفاع و طویل، از مشخصه‌های این سبک هستند.

سبک مدرن نیمه قرنی، یکی از زیرشاخه‌های سبک طراحی مدرن به شمار می‌رود؛ با این تفاوت که در دکوراسیون داخلی منزل به سبک نیمه قرنی، ارتباط بین محیط بیرون و داخل تقویت می‌شود. همچنین رنگ‌های غیرخنثی و تند، به‌طور جزئی جهت افزایش اثرگذاری به کار می‌روند.

سبک معماری آوانگارد مدرن، علاوه بر ویژگی‌های سبک معماری مدرن، از مشخصه‌های منحصربه‌فرد خود نیز بهره‌مند است. در سبک آوانگارد، رنگ‌های خالص رایج هستند، مانند سفید، سیاه، قرمز، زرد و سبز. ترکیب رنگ‌های متضاد در یک فضای واحد، از ویژگی‌های بارز دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه به سبک آوانگارد به شمار می‌رود. همچنین استفاده از اثاثیه به‌عنوان مرکز توجه و ترکیب متریال متنوع، در طراحی داخلی ساختمان مدرن آوانگارد رواج دارد. دیگر نشانه‌های آوانگارد عبارت‌اند از فرم‌های طبیعی، آثار هنری و پنجره‌های بزرگ.

نمونه دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده PSDL19

خانه PSDL19، یک آپارتمان قدیمی در شهر مادرید کشور اسپانیا است که در سال ۱۹۲۷ توسط معمار لوئیس فررو بنا شد. گروه طراحی استودیو رسینته (EstudioReciente) تصمیم گرفتند با الهام از خانه سونه فلت در شهر روتردام کشور هلند و نیز الهام از سبک آوانگارد، دست به بازسازی منزل PSDL19 بزنند. فضای این منزل شامل ۵ بالکن رو به خیابان، دو اتاق‌خواب کوچک، یک اتاق پذیرایی، یک اتاق غذاخوری، آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌شود.

نمونه دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده PSDL19

کلیات طراحی داخلی ساختمان مدرن PSDL19

برخلاف طراحی نمای ساختمان PSDL19 که سبک منطقه‌گرا دارد، طراحی داخلی ساختمان با الهام از خانه سونه فلت و سبک دهه ۳۰ انجام شد. تنوع رنگ‌ها و مواد در فضاهای مختلف، ویژگی مشترک بین این آپارتمان و خانه سونه فلت است. تمرکز اصلی در این نمونه دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه آن بود تا فضاهایی با کارکرد ارتباطات اجتماعی در اولویت قرار گیرند.

ادغام ۳ فضای اصلی

آشپزخانه، پذیرایی و اتاق غذاخوری، همگی در یک فضا با مساحت ۴۵ مترمربع ادغام شده‌اند. این فضا، تنها فضای آپارتمان با دیوارهایی به رنگ بژ روشن خنثی است. برای کف آن، از ملات آهکی سبز استفاده شد. دیوارها و کف در ترکیب با ستون‌های فلزی، پرده پارتیشنی و بخشی از اثاثیه، فضای پویایی را به وجود می‌آورند. رنگ‌های متضاد، نقش عمده‌ای در ایجاد پویایی برای این فضا ایفا می‌کنند، بی‌آنکه حضور گسترده‌ای داشته باشند.

نحوه ادغام آشپزخانه در دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه این خانه، بسیار به چشم می‌آید. بیشتر قسمت‌های آشپزخانه از کل فضا قابل‌مشاهده هستند. البته لوازمی مانند یخچال، گاز و کابینت‌ها، پشت یک آینه بزرگ پنهان می‌شوند. بدین ترتیب، فقط بخش‌های جالب آشپزخانه از غذاخوری قابل‌دیدن هستند.

ادغام 3 فضای اصلی
ادغام 3 فضای اصلی 2

سرویش بهداشتی و انبار در دکوراسیون داخلی منزل کوچک

ارتفاع ۲ متر و ۸۰ سانتی‌متری سقف، کمک کرد تا طراحان بتوانند انبار و سرویس بهداشتی را نزدیک قسمت ورودی در فضایی با ارتفاع کمتر ادغام کنند. طبق اصول طراحی داخلی ساختمان مدرن، مواد به‌کاررفته در این قسمت‌ها، با مواد به‌کاررفته در پذیرایی و آشپزخانه همخوانی دارند.

فضای دسترسی به سرویس بهداشتی و دو کمد به کمک پنل هایی از جنس چوب آلبالو از آشپزخانه جدا شده‌اند. داخل سرویس بهداشتی، بخش‌های توالت و دوش از یک سو و سینک دستشویی از سوی دیگر، از هم پنهان شده‌اند تا استفاده همزمان از آن‌ها ممکن باشد.

رنگ‌بندی فضای WC آبی با پس‌زمینه سبز انتخاب شد که هماهنگی خاصی با رنگ سبز تند در قسمت ورودی ساختمان دارد. در قسمت‌های گوناگون هر فضا، می‌توانیم بازی با رنگ‌های مختلف و ارتباط معنایی میان رنگ‌ها را ببینیم. بااین‌حال، سقف همیشه با دیوارها همرنگ است. البته روکاری براق‌تر سقف، تاثیرگذاری نور طبیعی را جذاب‌تر به نمایش می‌گذارد.

سرویش بهداشتی و انبار در دکوراسیون داخلی منزل کوچک

اتاق‌خواب‌ها با دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه

بازی با رنگ در اتاق‌خواب‌ها که گرم‌ترین و صمیمی‌ترین فضای آپارتمان هستند، به اوج خود می‌رسد. فرش‌های آبی اتاق‌خواب با جالباسی‌های سبز، تختخواب‌های سفالی رنگ و میزهای خرمایی ترکیب می‌شوند. اتاق‌خواب‌ها با رنگ‌های گرم دیوار و نور غیرمستقیم به‌نوعی یکپارچگی دست می‌یابند. درنتیجه، افراد بیشترین حس آرامش را در این فضاها تجربه خواهند کرد.

اتاق‌خواب‌ها با دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه

خانه سونه فلت، منبع الهام آپارتمان PSDL19

خانه سونه فلت در شهر روتردام کشور هلند، در میان چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق‌العاده دنیا با سبک معماری کارکردگرای نیوی بوون (Nieuwe Bouwen)، یکی از بهترین‌ها است. این خانه در اوایل دهه ۳۰ میلادی توسط گروه معماری Brinkman en Van der Vlugt ساخته شد. با بررسی طراحی داخلی ساختمان مدرن سونه فلت، پی می‌بریم که یک خانواده مشهور روتردامی در دهه ۳۰، چگونه سبک طراحی مدرن را در آغوش گرفته‌اند.

خانه سونه فلت، منبع الهام آپارتمان PSDL19

آلبرتوس سونه فلت، یکی از ۳ مدیر کارخانه مشهور Van Nelle، در سال ۱۹۲۹ دستور ساخت این خانه را برای سکونت خودش صادر کرد. او می‌خواست سبک معماری مدرن که به‌تازگی ظهور کرده بود را با چاشنی آوانگارد، جسورانه بپذیرد. دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده خانه Sonneveld، نمایانگر پذیرش سبک معماری مدرن توسط طبقات متوسط رو به بالای جامعه روتردام است. این خانه از سال ۲۰۰۱ به‌عنوان موزه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خانه سونه فلت، منبع الهام آپارتمان PSDL19 2

نکات مهم درباره دکوراسیون داخلی منزل PSDL19

پس‌زمینه خنثی اما گرم فضا در این پروژه، تاثیرگذارترین ویژگی پنهان آن است. البته ما باید مهارت عجیب طراحان را از یک جنبه دیگر کشف کنیم. ترکیب چندین رنگ متضاد بدون به‌هم‌ریختگی و ناهمگونی، فقط به دست طراحان زبردست ممکن می‌شود. رنگ‌های متضاد آبی، قرمز، سبز، کرم، سفید و حتی زرد، گویی در این فضا با یکدیگر آشتی کرده‌اند.

دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه

اصلی‌ترین جنبه‌های نمونه طراحی داخلی ساختمان PSDL19، پرهزینه نیستند. دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه این خانه، با مولفه‌هایی چون تضاد رنگ، یکپارچگی فضا، حائل‌ها، پارتیشن‌ها و گیاهان تکمیل شده است. این پروژه، برای کسانی که می‌خواهند طراحی داخلی ساختمان مدرن داشته باشند، اما ازنظر اقتصادی محدودیت دارند، یک الگوی عالی خواهد بود.

گیاهان و سبز خالص

به‌جز جالباسی‌های اتاق، دیگر هیچ نقطه‌ای از فضا با سبز پررنگ رنگ‌آمیزی نشده است. به‌جایش، طراحان تصمیم گرفته‌اند گیاهان را به‌عنوان نماینده رنگ سبز در سرتاسر خانه برگزینند. بدین ترتیب، آن‌ها نیم‌نگاهی نیز به طراحی بیوفیلیک و طبیعت دوست داشته‌اند. به دلیل هزینه نسبتا پایین گیاهان، دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه شده است. با وجود گیاهان، روح زندگی وارد محیط می‌شود.

یکپارچه رازآلود

طراحان این پروژه، به دنبال ایجاد فضای پویا و تغییرپذیر بوده‌اند. استفاده از آینه برای پنهان‌سازی بخشی از آشپزخانه و استفاده از پرده حائل برای تقسیم غذاخوری و پذیرایی، این رویکرد را به‌خوبی نشان می‌دهد. با این روش، آن‌ها توانسته‌اند همسو با اصول معماری مدرن، فضاهای باز و یکپارچه را ضمن ایجاد حریم خصوصی داشته باشند. این خانه اسپانیایی در آرامش بی‌نظیر خود، نوعی پویایی نهفته دارد.

آمیزش مدرنیته و سنت

اگر نمی‌توانیم بین سبک طراحی داخلی کلاسیک و مدرن، یکی را انتخاب کنیم یا هر دو را با هم می‌خواهیم، طراحی داخلی ساختمان مدرن به سبک آوانگارد پیشنهاد خوبی است. با سبک آوانگارد، به‌ویژه با رویکرد خانه PSDL19، بهترین جنبه‌های هر دو سبک کلاسیک و مدرن را یکجا خواهیم داشت.

یک نمونه دکوراسیون داخلی منزل کوچک دیگر از همین طراحان

این بار شاهد، یک نمونه طراحی داخلی آپارتمان BM32 در شهر بارسلونا کشور اسپانیا هستیم. طراحان EstudioReciente، انگار در این پروژه می‌خواسته‌اند فضایی آسمانی و روحانی بیافرینند؛ چراکه رنگ‌بندی تماما روشن سفید و کرم را برگزیده‌اند. اینجا نیز مانند نمونه دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق‎العاده PSDL19، فضای آشپزخانه، اتاق پذیرایی و اتاق غذاخوری در یک فضا ادغام می‌شوند.

یک نمونه دکوراسیون داخلی منزل کوچک دیگر از همین طراحان

با توجه به مساحت کم و به‌منظور ایجاد یکپارچگی در فضا، میز غذاخوری و پیشخوان آشپزخانه در هم ادغام شده‌اند. همچنین جهت دست‌یابی به یکدستی بصری، ظاهر کابینت‌ها به شکل کشوهای پذیرایی درآمده است. همه فضاها، شامل اتاق استودیو، سرویس بهداشتی و سوئیت، با رنگ سفید روشن، حس آرامش را برای طراحی داخلی ساختمان مدرن BM32 به ارمغان می‌آورند.

یک نمونه دکوراسیون داخلی منزل کوچک دیگر از همین طراحان 2

جمع‌بندی

اگر به دنبال یک دکوراسیون داخلی ساده و کم هزینه هستیم، می‌توانیم سبک آوانگارد را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیریم. ترکیب سنت و مدرنیته و آمیزش رنگ‌های خالص متضاد مطابق با اصول این سبک، دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه آپارتمان PSDL19 در شهر مادرید را منحصربه‌فرد کرده است. ویژگی‌هایی چون یکپارچگی فضا، قابل‌تغییر بودن آن، استفاده از گیاهان و رنگ‌بندی گرم، این دکوراسیون را به‌عنوان یک الگو جذاب می‌سازند.

منابع

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    370 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم