طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه را باید از این بوتیک ایتالیایی یاد بگیریم

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه را باید از این بوتیک ایتالیایی یاد بگیریم   

هر کسی نمی‌تواند مانند فروشگاه فورته فورته، دکوراسیون داخلی فروشگاه خود را به‌طور بی‌نقص، مطابق با اصول طراحی زمینه گرا طراحی کند. دکور فورته فورته با تم ساحلی، به دلیل رعایت همه اصول دکوراسیون داخلی مدرن مغازه، یک نمونه عالی از دکور مغازه شیک به شمار می‌آید و قابل الگوبرداری خواهد بود.

درباره طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی، یعنی طراحی فضای داخلی یک ساختمان با استفاده از اشیا، لوازم و اثاثیه به‌منظور زیباتر کردن فضا. تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی ساختمان در این است که در طراحی داخلی، خود فضا نیز ساخته می‌شود یا تغییر داده می‌شود؛ اما در دکوراسیون داخلی، مباحث طراحی فضا و جنبه‌های معماری ساختمان، کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

کارکرد فضا در طراحی داخلی فروشگاه اولویت دارد؛ اما در دکوراسیون داخلی فروشگاه، بیشتر به جنبه‌های زیبایی‌شناختی توجه می‌کنیم. البته همیشه نمی‌توانیم دو حوزه دکوراسیون و طراحی داخلی را از هم تفکیک کنیم و این دو با هم اشتراکات فراوانی دارند.

درباره طراحی دکوراسیون داخلی

اصول دکوراسیون داخلی فروشگاه چه هستند؟

به‌عنوان اصل نخست، باید به طرح فروشگاه خود دقت داشته باشیم. طرح به معنای فضاهای قابل‌استفاده و نقشه کلی محیط است. جریان رفت‌وآمد، نوع و اندازه کالاها و ویترین‌های داخلی، همگی در انتخاب طرح قابل‌توجه هستند. اصل ۲ می‌گوید که باید تمرکز ویژه‌ای روی ویترین بیرونی و اصلی مغازه داشته باشیم؛ چراکه بارزترین جلوه و معرف مغازه به شمار می‌رود.

اصل ۳، یعنی توجه به همه حس‌های انسانی، الزام می‌کند که بویایی، شنوایی، لامسه، بینایی و چشایی را در دکور مغازه شیک خود لحاظ کنیم. نورپردازی را می‌توانیم به‌عنوان اصل ۴ در نظر بگیریم. در دکوراسیون داخلی فروشگاه، نورپردازی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند؛ زیرا مسائل بازاریابی، ایمنی مشتریان، زمان‌بندی و کارآمدی در آن نقش دارند.

استفاده از تم برند در دکوراسیون داخلی مدرن مغازه و توجه به زاویه دید مشتریان، به ترتیب اصول ۵ و ۶ هستند. اصول ۷ و ۸ نیز عبارت‌اند از: کسب شناخت کافی از مشتریان و ایجاد یک ورودی دل‌چسب.

اصول دکوراسیون داخلی فروشگاه چه هستند؟

آشنایی با دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته (forte forte)

بوتیک فورته فورته در شهر ساحلی فورته دی مارمی کشور ایتالیا، یک شعبه دیگر از مجموعه فروشگاه‌های فورته فورته است. ایده اصلی این طرح با الهام از استراحتگاه‌های ساحلی، ایده‌های رایج درباره دکوراسیون داخلی مدرن مغازه را به چالش می‌کشد. طراحی‌های مجموعه فروشگاه‌های فورته فورته، یکی پس از دیگری تکامل یافته‌اند و زبان مواد و فرم‌ها در آن‌ها به مراحل پیشرفته‌ای رسیده‌اند. طراحان فورته فورته، عادت دارند با الهام از محیط شهری و جغرافیایی پیرامون، طرحی بزنند که خاص باشد، اما هرگز از جو محیط فاصله نگیرد.

تاثیر محیط پیرامون فروشگاه

شهر فورته دی مارمی ایتالیا را به سواحل طلایی‌رنگش می‌شناسند. این سواحل، در کنار کوهستان آپوان، چشم‌اندازی می‌سازند که بازتاب آن را به‌خوبی در دکور مغازه شیک فورته فورته مشاهده می‌کنیم. در دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته، چوب ارگانیک و معطر که یادآور فضای ساحلی است، با فلز و مواد معدنی که جزء جدایی‌ناپذیر طرح‌های فورته فورته هستند، به‌خوبی ترکیب می‌شود.

آشنایی با دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته (forte forte)

نمای بیرونی

طراحی نمای ساختمان فورته فورته در قسمت ورودی، تماما شیشه‌ای انتخاب شد تا نور را به داخل راه دهد. البته این کار از بیرون نیز مزایای بزرگی دارد؛ بینندگان با گذر از کنار این دکور مغازه شیک، به عمق و ابعاد آن خیره می‌شوند و بازی نور، فلزات و میله‌های چوبی خوش‌طرح را به تماشا می‌ایستند. میله‌های چوبی به‌صورت پنج طاق متوالی زاویه‌دار طراحی شده‌اند و جلوه یک سالن مجلل را تداعی می‌کنند.

جو دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته

افراد با ورود به فضای فروشگاه فورته فورته، آغوش نرم نور را حس خواهند کرد که با جنبش خود، آن‌ها را به کشف لباس‌ها و محیط دعوت می‌کند. مشتریان با جریان رو به بالای سایه‌ها در کف فضا همگام خواهند شد. با ترکیب بتن خاکستری و سنگ سفید، ظاهری شبیه به بلورهای نمک را در کف می‌بینیم که با محیط ساحلی همخوانی دارد.

آویزهای برنجی که هم در سقف و دیگر قسمت‌ها دیده می‌شوند، دکوراسیون داخلی مدرن مغازه فورته فورته را امروزی‌تر می‌کنند. البته این آویزها، برای جلوه دادن محصولات نیز موثر واقع شده‌اند.

جو دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته

اثاثیه و لوازم

در انتخاب اثاثیه فروشگاه، یک طرح مدرن ۳ لایه را مشاهده می‌کنیم. در مرکز اتاق اصلی، یک نیمکت نیم‌گرد همرنگ با کف در کنار گیاهی با برگ‌های بزرگ وجود دارد. این‌ها به همراه فضای کلی نسبتا خالی اتاق اصلی، حس یک حیاط سرسبز، خلوت و دل‌نشین را منتقل می‌کنند. دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته در اتاق‌های پرو، شامل اثاثیه‌ای هستند که لطافت ابریشم و مخمل را برای بوتیک به ارمغان می‌آورند. قاب‌های نما و درب ورودی و بخش پیشخوان نیز مطابق با سبک معماری مدرن، با فلز برنج و به‌صورت مربعی طراحی شده‌اند.

ترکیب موادی چون فلز، چوب، بتن و ابریشم، این فضای ۳ لایه مدرن را می‌سازد. جهت ایجاد حریم خصوصی، اتاق پرو با استفاده از پرده‌های ابریشم مانند از فضای اصلی جدا می‌شود. یک آینه بزرگ چرخان نیز صمیمیت را در این دکور مغازه شیک دوچندان می‌سازد.

توصیف فضا

این بوتیک، به دلیل ارتفاع بلند و طراحی خاصی که دارد، کاملا از فضای بیرون متمایز می‌شود. دکوراسیون داخلی مدرن مغازه فورته فورته، داستانی را می‌گوید که هم جنبه‌های منطقی و هم احساسی دارد. حال و هوای دریا، حس ساحل و درهم تنیدگی خیره‌کننده فرم و رنگ، از مشخصه‌های بارز این نمونه طراحی فروشگاه هستند.

توصیف فضا

آنچه بوتیک فورته فورته به ما می‌آموزد

این بوتیک ایتالیایی، یک نمونه دکوراسیون داخلی است که می‌تواند الگوهای بسیاری از بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها باشد. طراحان، همه‌چیز را در دکوراسیون داخلی فروشگاه فورته فورته، بدون نقص طراحی کرده‌اند. ایجاد تعادل بین حفظ جلوه‌های برند و طراحی همسو با محیط، ویژگی برجسته آن به شمار می‌رود.

معماری زمینه گرا و همسویی با محیط

طراحان، رویکرد زمینه گرا را در نظر داشته‌اند. آن‌ها قصد داشته‌اند حس محیط طبیعی بیرون را درون فضا به افراد منتقل کنند. رنگ طلایی و خاکی، کف‌های ماسه مانند و طاق‌های چوبی، این هدف را ممکن ساخته‌اند.

تعادل بین برند و محیط در دکور مغازه شیک فورته فورته

فلزات، ویژگی برجسته در طراحی همه فروشگاه‌های فورته فورته هستند؛ اما فلزات در محیط‌های طبیعی ساحلی، واقعا جایگاهی ندارند. یک چالش بزرگ برای طراحان، ساخت یک جو ساحلی با استفاده از فلزات بود. می‌توانیم بگوییم که آن‌ها با انتخاب یک طیف رنگ هوشمندانه، توانسته‌اند به تعادلی عالی بین دو این جنبه دست یابند.

رویکرد مینیمال

یکی از مهم‌ترین خصوصیات دکوراسیون داخلی مدرن مغازه، خلوت نگه‌داشتن جنبه‌های مختلف فضا و سبک مینیمالیستی است. پس از طراحی زمینه گرا، شاید بتوانیم رویکرد مینیمالیستی را بارزترین ویژگی فورته فورته به شمار آوریم. به گفته طراحان، هدف این بود که مشتریان محصولات را کشف کنند و درعین‌حال، با یک محیط آرامش‌بخش ساحلی روبرو شوند. به همین دلیل، محصولات به‌طور خلوت چیده شده‌اند و تعداد اشیای تزئینی زیاد نیست.

رویکرد مینیمال

تاثیر گیاهان

فقط یک گیاه بزرگ در این دکور مغازه شیک وجود دارد، اما همین گیاه، تاثیر چشمگیری در جو فضا می‌گذارد. در محیط‌های ساحلی، گیاهان به‌صورت فاصله‌دارتر سر برمی‌آورند. شاید علت استفاده محدود از گیاهان در دکوراسیون داخلی فروشگاه نیز همین بوده است. البته همین یک گیاه، با توجه به موقعیت مرکزی و رنگ متضادش، جو اتاق اصلی بوتیک را از بی‌روحی درمی‌آورد.

جلوه‌های لوکس

فلز برنج، اصلی‌ترین مولفه برای افزودن جنبه‌های لوکس به دکوراسیون داخلی مدرن مغازه بود. البته پرده‌های مخلمی ابریشم گون نیز با رنگ‌های براق طلایی و آبی خود، جنبه‌های لوکس را به چشم می‌آورند. طراحی داخلی فروشگاه فورته فورته، درخشندگی خیره‌کننده‌اش را از همین دو مولفه می‌گیرد.

جلوه‌های لوکس

جمع‌بندی

دکور مغازه شیک فورته فورته در شهر فورته دی مارمی کشور ایتالیا، با الهام از جو ساحلی این شهر طراحی شد. بزرگ‌ترین دستاورد طراحی این بوتیک، حفظ تعادل بین معماری زمینه گرا و ویژگی‌های همیشگی برند فورته فورته، یعنی استفاده فلزات در دکوراسیون داخلی فروشگاه بود. البته ترکیب سبک مینیمال، استفاده از گیاهان، جنبه‌های لوکس و سبک طراحی مدرن، طراحی داخلی این فروشگاه را به یک الگو بدل می‌سازند.

منابع

۱/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    396 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم