اصول روانشناسی طراحی داخلی

به دکوراسیون  اتاق نشیمن خود نگاه کنید و سعی کنید کلماتی را برای توصیف احساستتان از قرارگیری در فضا پیدا کنید . شاید شما با نقاشی و یا تابلویی  که از پدربزرگ یا  مادربزرگتان به ارث برده اید خوشحال نباشید و یا احساس کنید که میز قهوه خوری برای سایر اجزای دکوراسیون شما مناسب نیست یا فکر می کنید پرده ها برای نشیمن کافی نیستند.

حقیقت این است که شما احتمالا کاملا مطمئن نیستید که چرا درباره طراحی داخلی خانه خود ناراضی هستید اما زمانی که شروع به شناسایی علت نارضایتی تان می کنید، چیزهای اشتباه یا عناصر خاصی از اتاق را بدون درک درست ریشه ای از مشکلات خود پیدا می کنید .

دلیل این موضوع روانشناسی طراحی داخلی و حقیقت این موضوع است که طراحی به نحوی اساسی بر احساسات و روحیه شما تأثیر می گذارد حتی زمانیکه متوجه آن نیستید.

تاثیر  انتخاب پالت های رنگی

 هنگام خرید مبلمان و اکسسوری ها برای خانه اکثر افراد اغلب برای انتخاب به تناسب رنگ با دکور موجود توجه می کنند اما در واقع موضوع رنگ مساله ای اساسی است که می تواند تأثیر بسیار زیادی بر فضا داشته باشد و موضوعی فراتر از تناسب و هارمونی با سایر اجزا محسوب می شود.

 گرچه رنگ های مختلف تعبیرهای متفاوتی در فرهنگ های مختلف دارد  اما به عنوان یک قاعده کلی رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد تحرک و پویایی را در فضا بیشتر کرده ، در حالی که رنگ های سرد مانند آبی و سبز آرامش و صلح را به ارمغان می آورند.

 با توجه به این موضوع، شما می توانید طرح رنگی هر اتاق را بر اساس هدف خود اتخاب کنید بهتر است رنگ های سرد و آرام بخش برای اتاق خواب و حمام و به طورکلی برای حوزه هایی که به  آرامش و استراحت نیاز دارند استفاده شوند و رنگ های گرمتر برای ناهار خوری و اتاق نشیمن که به پویایی و احساس انرژی بیشتر برای ایجاد احساسات اجتماعی و برقراری تعاملات نیاز دارند به کار برده شوند.

 تاثیر پلان و طرح بندی فضا

به هم ریختگی فضا و تفکیک نادرست فضایی در دکوراسیون هر فضایی سبب ایجاد ذهنیت درهم و برهم و بالعکس حوزه های منظم  می توانند آرامش ذهنی به همراه داشته باشند.

برای مثال در فضایی که احساس خفگی می کنیم، یا جایی که فضای کافی برای حرکت وجود نداشته باشد و عملکرد کاربر را تحت پوشش قرار دهد احساس بدی در فضا ایجاد می کند در حالی که تفکیک فضایی ، عملکرد مناسب و سیرکولاسیون مناسب و امکان استفاده از حوزه ها می تواند سبب آرامش و احساس گشودگی و امنیت در فضا ایجاد نماید.

تاثیر نور طبیعی

هرگز نباید قدرت نورپردازی بر خلق و خوی کاربران فضا که با ورود نور طبیعی شکل می گیرد ندیده گرفت مطالعات نشان داده اند که کمبود نور طبیعی می تواند منجر به احساس تنش بیشتر گردد.

همینطور سطح هوشیاری و احساس خستگی با کاهش نور بیشتر می شود برای مثال یک صبح زمستانی تاریک، در مقایسه با یک صبح روشن تابستانی ، سخت تر از  خواب بیدار می شوید و این موضوع تاثیر نور را نشان می دهد.

 اگر چه نورپردازی های مدرن از نظر ظاهری شرایطی مشابه با نور روز  ایجاد می کند، اما مغز ما می تواند این تفاوت را تشخیص و تاثیر منفی بر روحیه و سطوح انرژی داشته باشد.

 با توجه به نکته های ذکر شده،  برای خرید خانه اندازه و محل قرارگیری پنجره ها مهم هستند  اما زمانی که در خانه ای هستید که در این مورد انتخابی ندارید  اطمینان حاصل کنید که همه پنجره ها را با قطعات بزرگ مبلمان یا پرده های بزرگ مخفی نکنید و از آینه ها به عنوان یک راهکار عالی برای انعکاس و افزایش نور طبیعی  استفاده کنید.

برای بازسازی یا طراحی مجدد خانه  به اصول روانشناسی بیش از آنچه فکر میکنید برای دکوراسیون و هارمونی خوب نظر می رسد توجه کنید زیرا انتخاب های شما بر ضمیر ناخودآگاه  در مغز اثر گذاشته و بر احساسات شما در فضا تاثیر زیادی خواهد داشت که به مرور زمان این تاثیر بیشتر شده و بر سلامت روحی و جسمانی موثر خواهند بود.

تحریریه دکوبوم

منبع: interiorzine

امتیاز دهید post

۱ نظر

  • ناشناس تیر ۲۵, ۱۳۹۸ در ۱۷:۰۸

    مفید بود

    پاسخ

نظر خود را به اشتراک بگذارید

3803 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم