المان های اصلی شکل دهنده طراحی داخلی کدامند؟

مشکلی که در مورد شناخت عمومی طراحی داخلی وجود دارد این موضوع است که بسیاری از افراد آن را با دکوراسیون داخلی اشتباه می گیرند. در حالی که اولی به طراحی کل فضای زندگی از بدو شروع دلالت دارد و دومی به تزئین و چیدمان فضای زندگی موجود با مبلمان یا لوازم داخلی و دکوری اشاره دارد. در ادامه با دکوبوم با عناصر اصلی طراحی داخلی و عناصر شکل دهنده اصلی فضای داخلی  همراه باشید….

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون

فضا

فضا یکی از مهمترین و اصلی ترین عناصر طراحی داخلی است. فضا به عنوان عنصری پایه ای، کل نقشه طراحی داخلی را در خود جای می دهد و مانند بوم نقاشی که تمامی طرح ها بر آن نقش می بندد. از این رو ضروری است که طراح از فضای موجود ، ابعاد و کاربردهای آن آگاه باشد در واقع فضا به دو نوع تقسیم می شود فضای دو بعدی (شامل طول و عرض) و فضای سه بعدی که فضای زندگی را تشکیل می دهد (شامل طول ، عرض و ارتفاع) فضایی پر از مبلمان را به اصطلاح فضای مثبت و فضای خالی یک فضای منفی در دکوراسیون محسوب می شود برای ایجاد تعادل بایستی هماهنگی فضای مثبت و منفی در دکوراسیون حفظ شود و به نحوی باشد که ازدحام زیاد یا کمبود مبلمان بر تعادل دکوراسیون تأثیر نگذارد.

فضا در دکوراسیون داخلی

خط

خطوط اشکال را به وجود می آورند و وظیفه ایجاد حس هماهنگی ، تضاد و وحدت در یک فضا را بر عهده دارند. آنها اشکال را تعریف می کنند و به عنوان راهنمای بصری یک فضای داخلی عمل می کنند. خطوط بطور گسترده به سه نوع تقسیم می شوند  افقی ، عمودی و پویا. در حالی که خطوط افقی سازه ها، میز ، صندلی و تختخواب را شامل می شوند، خطوط عمودی را می توان در پنجره ها ، دربها  یافت. خطوط افقی باعث ایجاد احساس امنیت در فضا می شوند ، خطوط عمودی طبیعت آزاد و گسترده ای را نشان می دهند. خطوط پویا یا زاویه ای ، عمق و احساسی دراماتیک را به فضا می افزایند و بر روی سازه هایی مانند پله ها قابل مشاهده هستند. یک طراح داخلی باید بداند که چگونه می تواند از این خطوط برای تعریف فرم ها که یکی دیگر از عناصر مهم طراحی داخلی است استفاده کند.

فرم ها

فرم ها از اشکال به وجود می آیند، فرم ها را می توان با ترکیب دو یا چند شکل ایجاد نمود و با کمک عناصر دیگر مانند بافت ، الگوها و رنگ ها برجسته سازی کرد فرم خوب هماهنگی را برقرار می کند و در تلفیق با اشکال اضافی تعادل را به فضا می بخشد. دو نوع فرم وجود دارد هندسی (ساخته شده توسط انسان) و طبیعی (ارگانیک). همچنین فرم ها به صورت باز و بسته  نیز طبقه بندی می شوند. اشکال باز آنهایی هستند که قابل رویت هستند و اشکال بسته آنهایی هستند که توسط یک سطح بسته محصور می شوند. درک کاملی از عناصر ذکر شده در بالا یعنی فضا و خط برای دستیابی به یک  فرم ضروری است.

فرم ها در طراحی داخلی

نور

نور یکی از بارزترین عناصر طراحی داخلی است. نور به صورت طبیعی و یا ساخته شده توسط انسان ایفای نقش می کند در واقع بدون نور عناصر دیگر یعنی رنگ ، بافت و پترن ها اصلاً اهمیتی ندارند. نور عناصر دیگر از جمله فضا ، خط و فرم ها را برجسته می کند. روشنایی های دست ساز یا مصنوعی به سه نوع اصلی تقسیم می شود: Task Lighting ، Accent Lighting و Mood Lightingکه همانطور که از نام آن پیداست ، شامل منابع نوری برای اهداف مشخص و اختصاصی برای یک کار خاص هستند. نور خلق و خوی و اساساً حال و هوای فضای زندگی را تنظیم کرده و فضا را به نحوی موثر روشن می کند.

نور در طراحی داخلی

رنگ

رنگ ها نیازی به معرفی ندارند رنگ ها ارتباط زیبایی شناختی خوبی بین اشیاء برقرار می کنند رنگ ها باید بر اساس روانشناسی و قوانین همنشینی رنگ ها مطابق با دایره رنگ کنار هم قرار گیرند تا تاثیر بیشتری بر فضا ایجاد کنند.هر رنگ دارای سه ویژگی مشخص یعنی Hue ، Value و Intense می باشد و یک طراح داخلی باید به خوبی از این خصوصیات آگاه باشد تا ترکیبات مختلف را ایجاد کند. رنگها بطور گسترده به رنگهای اصلی و ثانویه طبقه بندی می شوند و همچنین به صورت طبقه بندی شده به رنگهای سرد، گرم، ، مکمل ، آنالوگ و تک رنگ تقسیم می شوند.

رنگ ها در طراحی و دکوراسیون داخلی

 بافت یا تکسچر

بافت به طور عمده با سطوح سر و کار دارد و تعیین می کند که چگونه یک سطح معمولی با احساسی متفاوت احساس می شود. بافت باعث افزایش عمق و علاقه به فضای زندگی می شود و احساس و عمق یک سطح را مشخص می کند. بافت بطور گسترده به دو نوع تقسیم می شود بافت بصری که در آن بافت فقط قابل مشاهده است و بافت واقعی که در آن بافت هم دیده و هم احساس می شود. گنجاندن بافت به طراحی داخلی میزان استحکام، ظرافت و یا زبری و مفاهیم مختلف احساسی را در ما ایجاد میکند برای جلوگیری از یکنواختی  فضا ، ببهتر است یک بافت متضاد نیز گنجانده شود.

بافت در طراحی داخلی

 الگو- پترن ها

الگوها شور و نشاط زندگی را به طراحی داخلی اضافه می کنند و در کنار رنگ ها  بسیار موثرتر کار می کنند. الگوها  در طراحی داخلی داستان خود را روایت میکنند  و می توانند شامل طرح های جذاب و گاهی تکرار شونده باشند ، از متداول ترین الگوهای به کار رفته در دکوراسیون می توان به کاغذ  دیواری ، روکش بالش و سایر سطوح تزئینی اشاره نمود.

پترن ها در طراحی داخلی

تحریریه دکوبوم

نویسنده و مترجم: غزاله عزالدین

منبع: launchpadacademy.in

امتیاز دهید post

۱ نظر

  • ase شهریور ۱۷, ۱۳۹۸ در ۰۹:۰۰

    جالب بود

    پاسخ

نظر خود را به اشتراک بگذارید

5225 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم