جوانب مثبت و منفی استفاده از موکت در اتاق خواب

کف اتاق خواب  اولین جایی است که پای برهنه شما صبح روی آن قرار می گیرد و آخرین جایی است که هر شب قبل از بالا رفتن از رختخواب پاها آن را لمس می کند. تأثیری که کفپوش اتاق خواب بر روی فرد می گذارد هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی باعث می شود انتخاب متریال برای کف به عنوان یک تصمیم خاص در طراحی دکوراسیون اتاق خواب مهم باشد.

فرش و موکت

فرش یا موکت  یک انتخاب بسیار محبوب برای کفپوش اتاق خواب در آمریکای شمالی و بسیاری دیگر از کشورهای غربی است ، بیشتر به دلیل نرم و گرم بودن جایگاه پاها است و این ویژگی در اتاقی که شما اغلب پا برهنه هستید یک مزیت عالی محسوب می شود به ویژه در صبح های سرد زمستان ! 

جوانب مثبت موکت برای کف اتاق خواب:

عایق حرارتی  :

موکت ، همراه با یک پد نگهدارنده با کیفیت خوب ، می تواند کف را در برابر از دست دادن گرما عایق بندی کند و این ویژگی از امتیازات بسیار مهم و اولین مزیت موکت محسوب می شود.

کاهش صدا: 

در اتاقی که می خوابید ، موکت میتواند با جذب صداها  اتاق خواب را آرام نگه دارد در واقع موکت ها بهترین کفپوش برای این کار به شمار می روند. همینطور از انعکاس  و پیچیدن صدا در اتاق جلوگیری می کنند.

اقتصادی: 

قیمت عامل دیگری است که باعث محبوبیت زیاد موکت در دکوراسیون اتاق خواب می شود. در دهه های اخیر ، روند تولید موکت بسیار کارآمد شده است به طوری که با هزینه پایین می تواند خریداری و نصب شود ، همینطور به طور قابل توجهی ارزان تر از سایر گزینه هایی مانند پارکت یا لمینت است. البته به خاطر داشته باشید که قیمت موکت هایی با متریال های ویژه با کیفیت بالاتر مانند موکت های پشمی می تواند کمی بیشتر باشد ولی عمر موکت ها  نسبت به برخی گزینه ها مانند کفپوش های چوبی کمتر است.

سطح نرم ، بالشتکی و ایمن:

این مسئله می تواند انتخابی  ایمن در اتاق های خواب مورد استفاده کودکان یا افراد مسن باشد زیرا  امکان سقوط و سر خوردن و ایجاد آسیب  با موکت بسیار کمتر است و با استفاده از یک پد با کیفیت خوب در زیر موکت می تواند هم نرمی و هم فیکس شدن ان را روی زمین بیشتر نمود.

ایجاد تنوع:

به دلیل قیمت پایین و نداشتن هزینه نصب به راحتی میتوان با تغییر رنگ  تنوع بسیار خوبی در دکوراسیون ایجاد نمود و آن را تعویض کرد حتی در انواع موکت های تایل در صورت آسیب یا کثیف شدن میتوان فقط همان قطعه را تعویض نمود.

جوانب منفی موکت برای کف اتاق خواب:

جذب آلودگی و سخت پاک شوندگی:

لکه های مایعات می توانند به عمق موکت نفوذ کرده و برای همیشه باقی بمانند و از آنجا که موکت ها تمایل به جذب گرد و غبار و ذرات کوچک میکروسکوپی دارند می توانند به کیفیت هوای اتاق خواب آسیب برساند و از نظر زیبایی لکه ها ظاهر کف را تحت تاثیر قرار دهند.

ایجاد حساسیت و آلرژی:

 برخی موکت ها می تواند گرده ها و سایر ذرات آلرژی زا را به دام بیندازد حتی جاروبرقی مکنده هم نمی تواند مواد آلرژی زا را در عمق موکت و روکش فرش کاملاً از بین ببرد از این رو موکت برای دکوراسیون اتاق خواب بیماران آلرژی و دارای حساسیت انتخاب مناسبی نیست.

مواد شیمیایی :

 اگرچه فرایندهای تولید موکت  بسیار بهتر از گذشته است ، اما برخی از موکت ها  هنوز هم می توانند  با داشتن مواد شیمیایی برای افرادی که حساسیت  به مواد شیمیایی دارند ، یک نگرانی جدی برای سلامتی محسوب شوند.

غیر قابل بازیافت:

 موکت ها در سالیان سال و طی استفاده روزمره دچار فرسایش می شوند اگرچه نصابان هنگام نصب موکت های جدید قدیمی ها را  به منظور استفاده مجدد و بازیافت آن با خود میبرند اما در واقعیت این چنین نیست و عملا موکت ها اقلامی غیر قابل بازیافت و در برخی متریال ها ممکن است آسیب زننده به محیط زیست باشند.

تحریریه دکوبوم

منبع: thespruce

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2515 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم