روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی

روان‌شناسان معتقدند که طراحی داخلی متناسب با روحیات و سلایق فرد در کاهش اضطراب و بهبود روحیه او تاثیر بسزایی دارد. یکی از ابزار‌ها برای رسیدن به این هدف، استفاده از رنگ‌های مختلف در طراحی با توجه به محیط و روحیه افراد است. صورتی رنگ پرطرف‌داری است و روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی به افراد در ایجاد فضای دل‌خواه کمک می‌کند.

آشنایی با روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی

صورتی، رنگی بازیگوش و نوستالژیک است. زیرا ما را به دوران کودکی می‌برد. استفاده از رنگ صورتی در طراحی داخلی نماینده‌ای از زنانگی، عشق، محبت و نوزادان به‌شمار می‌رود. طرح‌های رنگ صورتی، تمایل به ایجاد اتاق‌های لطیف و رمانتیک را نشان می‌دهند. صورتی یک رنگ همه‌کاره به‌حساب می‌آید که تقریبا برای تمام سبک‌های داخلی و ایده‌ها‌ی دکوراسیون منزل مناسب خواهد بود.

رنگ صورتی اصیل که از رنگ گل‌ها نشات گرفته می‌شود، عنصری عالی برای القای شادی و آرامش در محل زندگی تلقی خواهد شد. امروزه رنگ صورتی دیگر تنها برای مهدکودک‌ها و اتاق کودکان به کار نمی رود و به‌عنوان یک سبک در طراحی داخلی شناخته شده است. به‌عنوان مثال رنگ‌های صورتی خنثی فضایی آرامش‌بخش و ترمیم کننده ایجاد می‌کنند و حس سبکی در اتاق به وجود می‌آورند.

برای شروع استفاده از رنگ صورتی، به خرید لوازم اساسی خانه، مانند مبلمان و فرش به این رنگ نیازی نیست. بدین منظور، می‌توانید از اقلام کوچک‌تر مثل چراغ رومیزی یا گلدان کمک بگیرید.

استفاده از گل‌های طبیعی همیشه در دکوراسیون ایده جالبی بوده است. طبق روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی، استفاده از گل‌های طبیعی فضا را جذاب‌تر و سرشار از حس زندگی می‌سازد. به‌عنوان مثال لاله‌های صورتی کمرنگ یا گل رز می‌توانند انتخاب مناسبی در این زمینه باشند.

آشنایی با روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی

تاثیر روانشناسی رنگ صورتی بر طراحی داخلی

روان‌شناسی بخشی از هر طراحی داخلی شناخته می‌شود. این موضوع تنها درمورد احساسی مصداق پیدا نخواهد کرد که محیط به افراد القا می‌کند. بلکه روی نگرش دیگران نیز تاثیر می‌گذارد. رنگ یک عنصر و بخشی از محیط به‌شمار می‌رود که روان‌شناسی محیط را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. آشنایی با روان‌شناسی رنگ حکم ابزار پرکاربردی را برای طراحان دارد.

صورتی، رنگی با کارکردهای متنوع و گسترده در طراحی داخلی امروزی به‌حساب می‌آید. این رنگ افکار و احساسات گوناگونی را برمی‌انگیزد و تاثیرات زیادی در روحیه افراد بر جای می‌گذارد. آشنایی با روان‌شناسی این رنگ، انتخاب را موثرتر خواهد ساخت و سایه‌‌های مختلف صورتی نیز تاثیر خود را در اندازه و نور اتاق نشان خواهند داد.

رنگ صورتی چه تاثیری بر احساسات می‌گذارد؟

براساس روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی، این رنگ باعث ایجاد احساسات متنوعی در ذهن افراد می‌شود. این رنگ احساس آرامش، نشاط، انگیزه، لطافت، عشق و شکیبایی را القا می‌کند. سایه‌های مختلف نیز در شدت این احساسات موثر خواهند بود. برخی افراد از این رنگ حس زنانگی بیشتری دریافت می‌کنند، اما امروزه برای همه جنسیت‌ها پذیرفته شده است. سایه‌های تیره این رنگ می‌تواند حس هیجان را القا کند.

رنگ صورتی چه تاثیری بر اندازه‌ محیط می‌گذارد؟

میزان و جهت نور اتاق در انتخاب سایه‌های رنگ صورتی مهم خواهد بود. رنگ صورتی گرم و تیره، فضا را کوچک‌تر جلوه می‌دهد، اما محیطی دل‌پذیر‌تر و راحت‌تر ایجاد می‌کند. سایه‌های روشن صورتی در ایجاد فضایی بزرگ‌تر و روشن‌تر نقش پررنگ‌تری نشان می‌دهند. برای انتخاب سایه‌ای مناسب از رنگ صورتی باید میزان نوری سنجیده شود که روی دیوار‌ها می‌تابد.

رنگ صورتی چه تاثیری بر نور می‌گذارد؟

سایه‌های مختلف صورتی تاثیرات متفاوتی بر نور می‌گذارند. سایه‌های روشن برای پرنورتر به‌نظر رسیدن اتاق، عوامل مناسبی خواهند بود و سایه‌های تیره برای ایجاد محیطی کوچک و دنج و تاریک کاربرد دارند. انتخاب سایه‌های روشن صورتی در اتاق‌های کوچک به پرنور شدن فضا منجر خواهد شد.

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی تاثیر.jpg

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی اتاق بزرگسالان چیست؟

برخی افراد طبق افکار گذشته فکر می‌کنند و رنگ صورتی را تنها مخصوص دختران کم‌سن‌و‌سال می‌دانند. به عقاید آن‌ها استفاده از این رنگ برای اتاق بزرگسالان، بی‌معنا و برای سن آن‌ها نامناسب خواهد بود، اما طبق روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی، طیف رنگ‌های صورتی برای اتاق بزرگسالان فضایی آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده را به وجود خواهد آورد. درواقع اگر این رنگ را تنها ویژه دختران بدانیم،‌ یکی از رنگ‌های فوق‌العاده و همه‌کاره را بدون استفاده هدر داده‌ایم.

اگر به‌دنبال طراحی اتاق خود با رنگ صورتی هستید، حتما از مشاوران تخصصی در این زمینه مشورت بگیرید. زیرا برخلاف اعتقاد عمومی پیدا کردن رنگ‌هایی دشوار خواهد بود که با بتوانند با رنگ صورتی هارمونی جذابی را خلق کنند.

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی اتاق بزرگسالان

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی اتاق کودکان چیست؟


این رنگ به‌مدت طولانی از نظر برخی افراد رنگ مناسبی برای اتاق نوزدان دختر و کودکان بوده است. البته امروزه هم برخی این‌گونه فکر می‌کنند، اما این نظر راجع به این رنگ فوق‌العاده کمی بی‌انصافی است. امروزه طراحان داخلی، رنگ صورتی را در طراحی‌ نقاط مختلف خانه بسیار شیک و مناسب می‌دانند.

رنگ صورتی هنوز هم برای اتاق کودکان جذاب و هیجان‌انگیز به‌حساب می‌آید، همان‌طور که دیوارهای کودکستان‌ها با رنگ‌های نشاط‌آوری مثل صورتی رنگ‌آمیزی می‌شوند. استفاده‌ رنگ صورتی در اتاق کودکان علاوه‌بر این که موجب رضایت خود کودکان خواهد شد، طبق روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی حس نشاط و سر‌زندگی را در کودکان افزایش می‌دهد و کسالت را از آن‌ها دور می‌کند. سایه‌های کمرنگ صورتی برای اتاق کودکانی مناسب‌تر است که بیش‌از‌حد معمول انرژی دارند. زیرا رنگ‌های تیره حس هیجان را افزایش می‌دهند.

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی اتاق کودکان چیست؟

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی اتاق نشیمن چیست؟

صورتی یک رنگ فوق‌العاده برای اتاق نشیمن به‌حساب می‌آید، زیرا پالت رنگ‌های صورتی شامل رنگ‌هایی همه‌کاره با تناژ‌های کاربردی است. روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی می‌گوید، رنگ‌های صورتی کم‌رنگ و روشن‌تر اثر تسکین‌دهندگی دارند و رنگ‌های صورتی پررنگ‌تر، محرک و القاکننده هیجان به افراد هستند.

اگر دوست دارید که افراد به‌محض ورود به اتاق نشیمن شما از آن حس عشق، محبت و روابط صمیمانه بگیرند، استفاده از این رنگ را در برنامه طراحی داخلی خود بگنجانید. ترکیب رنگ صورتی و طلایی، سبک شیک و ساده‌ای در اتاق نشیمن ایجاد می‌آفریند.

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی اتاق نشیمن چیست؟

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی بیمارستان چیست؟


استفاده از روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی بیمارستان می‌تواند مانند خانه تاثیر بسزایی در روحیه افراد بر جای بگذارد.

ساختمان اگر به‌طور بهینه طراحی و تزیین نشود اصلا نخواهد توانست نقشی کاملا کاربردی و مناسب داشته باشد. طراحی با توجه به کاربرد آن مکان منافع زیادی به همراه می‌آورد. در بیمارستان‌های مدرن طراحی محیطی مورد توجه قرار می‌گیرند و بهبود و التیام حال بیماران را از طریق رنگ تحریک می‌کند.

بیمارستان، محلی پر از استرس، غم و بیماری است. یکی از روش‌هایی که می‌تواند این احساس را تاحدودی کم کند،‌ استفاده از روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی بیمارستان است. درک این موضوع که یک محیط متعادل و جذاب برای سلامتی بیماران اهمیت زیادی دارد،‌ به‌هیچ‌وجه موضوع جدیدی نیست. رنگ‌ها آن‌قدر قدرتمند هستند که می‌توانند برخی دردها را التیام ببخشند.

الکساندر شاوس، صورتی را به‌عنوان رنگی معرفی می‌کند که از این توانایی برخوردار است که ذهن را آرام کند و انقباض عضلات را کاهش دهد. همین طور، استفاده از این رنگ در اتاق بستری کودکان برای جلوگیری از ترسیدن آن‌ها، مفید خواهد بود.

در گزارشی مبنی بر تاثیر رنگ در بیمارستان بیان شد که استفاده از رنگ‌های مناسب در طراحی حتی برای کارکنان بیمارستان نیز مناسب است و اثربخشی آنان را افزایش می دهد.

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی بیمارستان چیست؟

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی محل کار چیست؟

همان‌طور که در طراحی کاربردی باید به ویژگی‌ها و نیاز مکان اعتنا کرد، تزیین و نمای داخلی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. طبق روان‌شناسی رنگ استفاده از رنگ مناسب در طراحی داخلی دفتر کار می‌تواند روی بهره‌وری کارمندان، کاهش استرس آن‌ها و رشد سازمان تاثیر‌گذار باشد. اگر در دهه‌های گذشته روند طراحی داخلی دفاتر کار را بررسی کرده باشیم، در طراحی امروزی متوجه تغییراتی گسترده می‌شویم. در گذشته تنها به کاربردی بودن محل کار فکر می‌شد.

یکی از این تغییرات را باید ملایم‌تر شدن طراحی‌ها در اماکن اداری بدانیم که روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی در روی آوردن به این سبک به‌صورتی بسیار کمک‌کننده تاثیر گذاشته است. رنگ صورتی برای اتاق‌های استراحت کارکنان استفاده می‌شود، چراکه این رنگ می‌تواند فضایی آرامش‌بخش و حریم خصوصی برای صحبت کردن با تلفن فراهم کند. این رنگ در اتاق‌های خلاقیت شرکت‌ها برای آرامش ذهن و افزایش تمرکز انتخاب مناسبی است.

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی محل کار چیست؟

کاربرد روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی مدارس چیست؟

دانش‌آموزان نیمی از ساعات روز را در مدارس سپری می‌کنند. طراحی داخلی مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است. حضور در محیط داخلی مدارس خسته‌کننده و کسالت‌بار، بهره‌وری و آموزش دانش‌آموزان را با بروز مشکلاتی همراه خواهد ساخت. رنگ‌‌های روشن و زنده انتخاب مناسبی برای مدارس به‌شمار می‌آیند. رنگ صورتی در مدارس می‌تواند پاسخ‌گوی بخشی از نیازها باشد. زیرا با حضور خود در مدارس نشاط و آرامش ذهنی را به ارمغان می‌آورد. این خواص در رشد دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

معایب روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی چیست؟

تاریخچه رنگ صورتی نشان می‌دهد که این رنگ را بیشتر برای زنان و دختران مورد استفاده قرار می‌داده‌اند. امروزه این رنگ در جوامع مختلف و همه‌ جنسیت‌ها تقریبا شناخته شده است،‌ اما به‌نظر برخی از طراحان داخلی آن طور که باید و شاید از این رنگ پشتیبانی نمی‌شود.

بنابراین ممکن است استفاده از رنگ صورتی در طراحی داخلی مورد قبول بسیاری از افراد قرار نگیرد و در محیط‌هایی که از این رنگ استفاده شده احساس ناآرامی و هیجان زیادی بکنند یا تناسب احساسی با آن مکان را تجربه نکنند. زیرا باعث ایجاد محیطی ذهنی، فانتزی و دور از واقعیت خواهد شد.

رنگ صورتی برای استفاده در چه وسایلی مناسب است؟

در طراحی اتاق نشیمن،‌ اولین چیزی که نظر افراد را جلب می‌کند، مبلمان است. بنابراین خرید مبلمان صورتی، می‌تواند شروعی برای استفاده از این رنگ در طراحی اتاق نشیمن باشد. برای مبلمان صورتی پالت‌های متفاوتی متناسب با سبک موردنظرتان وجود دارد. برای تزیین اتاق نشیمن‌ با این رنگ می‌توانید از گلدان‌هایی با گل صورتی و آیتم‌های کوچکی مانند همین عنصر بهره ببرید.

طراحی اتاق‌خواب آسان‌تر از طراحی اتاق نشیمن صورت می‌گیرد، چرا که اتاق‌خواب، مکانی خصوصی به‌حساب می‌آید، بنابراین می‌توانید به مقدار دل‌خواه از رنگ صورتی استفاده کنید. البته طبق روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی، استفاده زیاد از این رنگ،‌ ذهن را خسته می‌کند و بعد از مدتی از محیط اتاق خود کلافه می‌شوید.

اگر نگران استفاده از رنگ صورتی هستید، ابتدا به سراغ کاربرد آن در وسایل کوچک بروید، مثلا کوسن‌های صورتی را برای اتاق‌خواب استفاده کنید. اگر اتاق کوچکی دارید، استفاده از رنگ‌های صورتی تیره به شما پیشنهاد نمی‌شود. زیرا فضای اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد. در چنین مواقعی می‌توانید از فرش یا ملحفه‌ صورتی برای اتاق کمک بگیرید و تنها یک دیوار از اتاق را به رنگ صورتی در آورید.

استفاده از رنگ صورتی به‌تنهایی ترکیب جذابی را نمی‌سازد، پس بهتر است رنگ‌هایی را بشناسیم که با صورتی هارمونی چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند.

وسایل روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی

رنگ صورتی با چه رنگ‌هایی ترکیبی زیبا می‌سازد؟

ازآنجایی‌که صورتی می‌تواند طیف‌های متفاوتی بسازد با رنگ‌های زیادی می‌توان پالت‌های جذابی از آن ساخت. محبوب‌ترین این رنگ‌ها شامل سایه‌های مختلف آبی، سبز، قهوه‌ای و خاکستری است. رنگ سبزآبی تضاد قوی و جسورانه‌ای با صورتی ایجاد می‌کند.
باید توجه کرد که صورتی به‌طور شگفت‌انگیزی رنگی همه‌کاره به نظر می‌رسد و با یک سری رنگ‌های دیگر به خوبی ترکیب می‌شود؛ مانند زرد خردلی تند و طلایی.

ترکیب روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی

چرا در استفاده از رنگ صورتی باید جسور باشیم؟

در ذهن بعضی از افراد، رنگ صورتی برای سنین و جنسیت خاصی تعریف شده است، اما صورتی توانایی ایجاد محیطی جذاب و آرامش‌بخش را دارد. امروزه طراحان داخلی از پالت رنگ‌های صورتی، سبک‌های جذابی طراحی کرده‌اند، بنابراین اگر به استفاده از رنگ صورتی در محیط علاقه دارید با جسارت محیطی دل‌خواه و دل‌پذیر برای خود بسازید.

جمع‌بندی

روان‌شناسی رنگ یکی از شاخه‌های کاربردی در علم روان‌شناسی به‌حساب می‌آید. طراحان داخلی نیز از این رشته کاربردی برای افزایش رضایت مشتریان خود و همین‌طور طراحی فضایی استفاده می‌کنند که به ساکنین آن احساس آرامش بدهد. انتخاب رنگ مناسب در روحیه افراد، سلامت جسمانی و رفتار آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. یکی از رنگ‌هایی که طراحان داخلی بسیار به استفاده از آن مشتاق هستند، رنگ صورتی است. روانشناسی رنگ صورتی در طراحی داخلی مشخص می‌کند این رنگ برای ایجاد عشق، آرامش و همین‌طور ترمیم روابط، کاربرد دارد.
masterclass

thursd

hkinteriors

homesandgardens

sciencedirect

academia

etkho

wgsn

livingetc

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1686 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم