مکمل رنگ آبی در معماری داخلی

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی

آبی از رایج‌ترین و متنوع‌ترین رنگ‌های پالت طبیعی شناخته می‌شود. این رنگ سایه‌های زیادی دارد که هر کدام تعبیر خاص خود را دارند. آبی را در طراحی رنگی خنثی در نظر می‌گیرند. این رنگ با آسمان، دریا، خلوص، طراوت، هماهنگی، آرامش و سبکی همراه ارتباط پیدا می‌کند و با ایجاد احساسات مثبت همراه است. به همین دلیل هر اتاقی را می‌توان تنها و به‌صورت مطلق به این رنگ درآورد. برای تزیین اتاق باید به مکمل رنگ آبی در معماری داخلی توجه کرد. به‌صورت کلی همه تناژهای خنثی با آبی هارمونی مناسبی دارند.

تاثیرات روانی رنگ آبی در فضای داخلی

به گفته دانشمندان سوئیسی، وجود رنگ آبی در طراحی داخلی اتاق تاثیر بیشتری بر افراد دارد تا یک فنجان قهوه غلیظ. اعتقاد بر این است که آبی بر سرعت واکنش‌ها اثر می‌گذارد و قدرت هوشی را برمی‌انگیزد. با کمال تعجب آبی مانند کافئین باعث تحریک نمی‌شود، اما انسان را آرام می‌کند، اشتها و پرخاشگری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این در جذابیت آبی و توانایی آن در تبدیل اتاق به یک شاهکار واقعی شکی وجود ندارد.

رنگ آبی فرد را به آرامش و استراحت دعوت می‌کند. در رنگ‌درمانی از آن برای درمان لوزه، روماتیسم، ناشنوایی، آب‌مروارید، خون‌ریزی و بی‌خوابی استفاده می‌شود. رنگ آبی برای افراد مستعد افسردگی فصلی مناسب نیست.

کاربرد رنگ آبی در بزرگ‌نمایی فضای داخلی

آبی یک رنگ محبوب است و به شما امکان می‌دهد با احساس خوبی کار کنید و حس آرامش داشته باشید. بنابراین این رنگ تقریبا برای تمام فضاها مناسب خواهد بود. اتاقی که بیش‌از‌حد با این رنگ دکور شود، سرد و استریل به نظر خواهد رسید. بنابراین رنگ آبی را در تزیین معماری داخلی باید با رنگ‌های گرم به کار ببرید.

با کمک رنگ آبی می‌توان به‌صورت بصری ارتفاع سقف‌ها و اندازه خود اتاق را تنظیم کرد. اگر می‌خواهید دیوارها را بلندتر جلوه دهید باید آبی پررنگ را در آن‌ها به کار ببرید. با تزیین یک دیوار کوچک به رنگ آبی روشن یک اتاق مستطیل‌شکل را می‌توان مربع جلوه داد.

در اتاق‌هایی که پنجره‌هایی به سمت جنوب و آفتابی دارند، نور اضافی را می‌توانید با سایه‌های آبی سرد به تعادل برسانید. این رنگ در اتاق‌های کم‌نور یا کوچک (به‌طور دقیق‌تر، سایه‌های عمیق آبی – تیره) توصیه نمی‌شود. سایه‌های تیره مکمل رنگ آبی در معماری داخلی فقط برای فضاهای بزرگ یا اتاق‌خواب‌ها و حتی در مقادیر کم مناسب هستند.

کاربرد مکمل رنگ آبی در معماری داخلی

ترکیب‌های مناسب با رنگ آبی در معماری داخلی

فضای داخلی که منحصرا به رنگ آبی تزیین شده است، غم و اندوه را تداعی می‌کند. بنابراین، طراحان حرفه‌ای ترکیب سایه‌های مختلف آن را با دیگر رنگ‌ها توصیه می‌کنند. آبی یک رنگ چندوجهی به‌شمار می‌آید که شامل بیش از ۱۸۰ سایه می‌شود. رنگ‌های آن از سایه‌های روشن تا تیره متغیر هستند.

می‌توان به‌طور هماهنگ سایه‌های مختلف آبی را نیز با هم ترکیب کرد. در این مورد، تاکید بر تضادها را باید مهم بشمارید! اگر سایه‌های آبی را با هم ترکیب می‌کنید، نیاز خواهید داشت که یک رنگ خنثی سوم مانند سفید، خاکستری یا بژ را نیز در محیط به کار ببرید تا با سایه‌های مختلف آبی تضاد داشته باشد.

آبی با رنگ‌های خنثی دیگری مانند سفید، خاکستری، مشکی و همچنین با سایه‌های مختلف آبی، سبز، یاسی و صورتی ترکیب بسیار خوبی به وجود می‌آورد. در مقادیر کم می‌توان از آن با رنگ‌های زنده مانند قرمز، نارنجی و زرد نیز استفاده کرد.

این سوال که چه رنگی مکمل رنگ آبی در معماری داخلی است به پاسخ دقیقی نیاز دارد. اساسا رنگ آبی به چهار دسته تقسیم می‌شود که تمام سایه‌ها در آن طبقه‌بندی‌ شده‌اند.

آبی خالص

آبی خالص را یکی از رنگ‌های اصلی می‌دانند. از نظر تئوری رنگ، این سایه به‌همراه زرد و قرمز یکی از سه‌ رنگ اصلی به شمار می‌رود که می‌توان تمام سایه‌های طیف رنگ را از آن ایجاد کرد. آبی خالص اغلب به‌عنوان آبی آسمانی به وصف می‌آید.

سبز‌آبی

سبز‌آبی در واقع از ترکیب آبی و رنگ زرد شکل می‌گیرد. ترکیب این دو رنگ سایه‌های زیبای آبی را ایجاد خواهد کرد که بسته به ‌غلظت آن کمی مایل ‌به ‌سبز به نظر خواهد رسید.

آبی با ته‌رنگ خاکستری

آبی با ته‌رنگ خاکستری مانند آبی افق نسبت به سایر سایه‌های طیف این رنگ کمی خاموش و کمتر روشن به نظر می‌رسد. آبی دریایی یا حتی آبی جین در این دسته قرار می‌گیرند. این سایه آبی به‌خصوص جلوه مینیمالیستی و آرامش‌بخشی در دکوراسیون به وجود خواهد آورد.

آبی با ته‌رنگ قرمز

استفاده از ته‌رنگ قرمز، حسی از پر جنب‌وجوش به رنگ آبی می‌دهد که از طریق انواعی مانند آلویی، آبی کبالتی یا نیلی بیان می‌شود. از این سایه‌ها می‌توان در طراحی داخلی بهره برد. آبی همراه با ترکیب رنگ‌های روشن دیگر به‌عنوان عنصر برجسته در فضا کاربردی عالی خواهد داشت.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با سفید

سفید نقش یکی از ترکیب‌های مکمل رنگ آبی در معماری داخلی را بر عهده دارد. اتاقی به‌رنگ سفید و آبی برای سبک داخلی مدرن بسیار مناسب خواهد بود و هرگز از مد نمی‌افتد. ترکیب این دو رنگ، دو مشکل را به‌طور هم‌زمان در معماری داخلی حل می‌کند. سفید از نظر بصری فضا را بزرگ جلوه می‌دهد و آبی نت‌های روشن را به فضای داخلی می‌آورد. این دو ترکیب برای اتاق‌ نشیمن، اتاق کودک، آشپزخانه، اتاق‌خواب و حمام مناسب هستند. درصورت به ‌کار بردن این دو رنگ در حمام بهتر است کف و دیوارها به رنگ آبی درآیند.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با سفید

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با قهوه‌ای

آبی و تمام سایه‌های آن با قهوه‌ای هماهنگ به نظر می‌رسند. اغلب یکی از این رنگ‌ها در دکوراسیون دیوارها و کف و دیگری برای مبلمان استفاده می‌شود. به‌عنوان‌ مثال، می‌توانید کف را پارکت و دیوارها را آبی کنید. میزهای قهوه‌ای به رنگ چوب طبیعی و مبلمان روکش‌شده به رنگ آبی نیز انتخاب مناسبی برای ترکیب این دورنگ در معماری داخلی هستند.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با قهوه‌ای

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با مسی، طلایی و برنزی

رنگ مسی، طلایی و برنزی در ترکیب با آبی احساس لوکس بودن را در فضای داخلی ایجاد خواهند کرد. شما می‌توانید از این رنگ‌ها برای لوسترها، لامپ‌ها، مجسمه‌ها و آینه‌ها در فضای داخلی به‌رنگ آبی بهره ببرید.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با مسی، طلایی و برنزی

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با زرد

ترکیب آبی و زرد برای شما چه معنایی دارد؟ مطمئنا این دو رنگ خورشید، یک آسمان آبی و دریا را در ذهن مجسم می‌کنند. این ترکیب رنگارنگ به محیط گرما می‌بخشد و فضایی سرزنده را به اتاق می‌آورد. آبی و زرد در فضای داخلی باعث ایجاد محیطی آرام و راحت می‌شوند. زرد و آبی اغلب برای اتاق کودک کاربرد دارند.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با زرد

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با قرمز

قرمز و آبی در چرخه رنگ تقریبا متضاد هستند. این کیفیت تضاد می‌تواند به‌ کار بردن این دو رنگ را با هم دلهره‌آور نمایان سازد. اما استفاده از سفید ساده با آبی و قرمز، آن‌ها را متعادل می‌کند. کنتراست این رنگ‌ها فضایی پرانرژی و شاد را در اتاق تداعی خواهد کرد که گرمای زیادی را در محیط به ارمغان می‌آورد.

یکی از قوانین اصلی هنگام ترکیب قرمز و آبی این است که تصمیم بگیرید کدام یک از آنها غالب باشد. اگر رنگ اصلی شما آبی انتخاب شود باید از قرمز برای تکمیل آن کمک بگیرید. برای مثال ترکیبی از آبی روشن به‌عنوان پس‌زمینه و قرمز گرم در فضای داخلی بسیار ارگانیک به نظر خواهد رسید. همان‌طور که گفته شد رنگ سفید به تعادل این دو رنگ یاری می‌رساند.

قرمز مکمل رنگ آبی در معماری داخلی

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با نارنجی

با این ترکیب درخشان به فضاهای خود جان می‌بخشید! نارنجی رنگ مکمل آبی است و بنابراین برای ترکیبی از رنگ‌های روشن مناسب خواهد بود. دوست‌داران سبک‌های اصلی از ترکیب آبی تیره با رنگ‌های نارنجی گرم مانند انبه‌ای و نارنجی مرجانی استفاده می‌کنند. به‌عنوان ‌مثال یک مبل آبی را می‌توان با کوسن‌های تزیینی نارنجی یا یک تابلو نقاشی انتزاعی به رنگ آبی چیدمان کرد.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با نارنجی

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با مشکی

آبی تیره با مشکی هارمونی خوبی نشان می‌دهد. برای حفظ سبک در اتاق باید از این ترکیب کمتر استفاده کرد. از طرفی آبی روشن به‌خوبی با مشکی به هماهنگی می‌رسد. این ترکیب می‌تواند بخشی از سبک مدرن و مینیمالیست باشد که با رنگ روشن همراه است.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با مشکی

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با صورتی

اگر فقط از سایه‌های گرم یا سرد این رنگ‌ها استفاده کنید، ترکیب آبی و صورتی بسیار زیبا خواهد بود. رنگ‌های انتخاب‌شده برای طراحی داخلی باید از نظر روشنایی با یکدیگر مطابقت داشته باشند. آبی و صورتی ترکیب بسیار موفقی به ‌وجود می‌آورند که تقریبا در هر سبکی می‌توان از آنها استفاده کرد.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با صورتی


مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با کرمی

آبی و کرم ترکیبی زیبا در معماری داخلی خواهند بود. اگر رنگ کرم به رنگ آبی تیره اضافه شود، فضا ملایم‌تر و گرم‌تر احساس می‌شود. این ترکیب اغلب برای تزیین اتاق نشیمن کاربرد دارد. افزودن رنگ صورتی و یاسی به این ترکیب، ظاهری زنانه به طرح می‌بخشد.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با سبز

سایه‌های سبز و آبی در چرخه رنگ نزدیک به یکدیگر قرار دارند. این ترکیب غیرقابل ‌قبول تلقی می‌شد. اما امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و شاهد فضاهای داخلی زیبایی با حضور آن‌‌ها در کنار بکدیگر هستیم که عمق بصری و هماهنگی ایجاد می‌کنند. در صورت استفاده از آبی در معماری داخلی باید آن را با سایه‌های سبز روشن ترکیب کرد.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی با سبز

کاربرد رنگ آبی در اتاق نشیمن

رنگ آبی به سایه‌های سرد اشاره دارد، بنابراین با کمک آن می‌توانید به‌معنای واقعی کلمه فضای داخلی را کمی شاداب کنید. به همین دلیل، آبی برای تزیین اتاق‌هایی با پنجره‌های رو به شرق مناسب است. با این‌حال، وقتی صحبت از طراحی مکان‌های مسکونی با پنجره‌های شمالی می‌شود باید از این رنگ سرد اجتناب کرد. فضای چنین اتاقی بسیار سردتر از آنچه هست به نظر خواهد رسید.

برای تزیین دیوار در اتاق نشیمن بهتر است از سایه‌های روشن آبی بهره ببرید. سایه‌های ملایم و دل‌پذیر به آرام‌شدن، رهایی از افکار سنگین و راحت‌تر به خواب رفتن کمک خواهند کرد. به همین دلیل رنگ آبی برای تزیین اتاق‌خواب نیز رنگی ایده‌آل شناخته می‌شود. بااین‌حال، در اینجا باید یادآوری کنیم که سردی این رنگ را باید با سایه‌های گرم‌تر جبران کرد. در اتاق نشیمن مبلمان چوبی کلاسیک و به‌رنگ روشن را در نقش مکمل رنگ آبی در معماری به کار می‌برند.

نشیمن مکمل رنگ آبی در معماری داخلی

کاربرد رنگ آبی در آشپزخانه

آبی را یک گزینه عالی برای تزیین آشپزخانه بدانید. دانشمندان ثابت کرده‌اند که این رنگ قادر خواهد بود به‌گونه‌ای بر روان انسان تاثیر بگذارد که اشتهای او کاهش یابد. آشپزخانه‌ای که با رنگ‌های آبی تزیین شود، اگر پنجره‌هایش به سمت آفتاب باشد، بسیار فضای گرم و دل‌پذیری خواهد داشت. در این محیط می‌توان کاشی یا صندلی‌های غذاخوری را به رنگ آبی انتخاب کرد.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی در آشپزخانه

کاربرد رنگ آبی در اتاق‌خواب

آبی مانند سبز و بنفش در فهرست رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد. این رنگ‌ها در هر محیطی که به کار می‌روند آن را دنج‌تر جلوه می‌دهند و بنابراین سایه‌های آبی برای اتاق‌خواب عالی عنصری مطلوب ارزیابی می‌شود. ازآنجایی‌که این رنگ احساس آرامش‌بخشی را به همراه خود می‌آورد، انتخاب خوبی برای استفاده در اتاق‌خواب و اتاق کودک خواهد بود.
در این محیط‌ها می‌توانید برای دیوار یا برای استفاده در جزییات مانند روتختی، بالش و تابلوها از سایه‌های آبی کمک بگیرید. سایه‌های تیره‌تر آبی برای اتاق‌خواب باید در حد اعتدال استفاده شوند. زیرا استفاده زیاد از آن به ایجاد احساس غم و اندوه منجر خواهد شد. آبی روشن نیز برای اتاق‌خواب کودک انتخاب مناسب‌تری است.

آبی فیروزه‌ای یک رنگ محبوب در بین سایه‌های آبی برای اتاق‌خواب به شمار می‌رود. ازآنجایی‌که این رنگ انرژی زیادی دارد و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، بهتر است در جزییات به کار گرفته شود نه در میان تناژهای آبی برای دیوار.
سفید به‌عنوان مکمل رنگ آبی در معماری داخلی برای داشتن فضایی روشن در اتاق‌خواب کاربرد دارد. توصیه می‌کنیم برای تخت و میز آرایش رنگ‌های آبی را با سفید ترکیب کنید. برای اینکه اتاق حس رمانتیک بیشتری داشته باشد، آبی را با رنگ صورتی به‌خصوص در تناژ روشن به کار ببرید.

در اتاق‌خواب مکمل رنگ آبی در معماری داخلی

کاربرد رنگ آبی در حمام

آبی را در شمار رنگ‌های طبیعت می‌دانند که اغلب با آب مرتبط است. شاید به همین دلیل استفاده از سایه‌های آن نیز به‌طور گسترده در حمام به کار می‌رود.

به‌طور معمول، سایه‌های این رنگ برای دیوارها عمدتا در پوشش‌هایی مانند سرامیک و کاشی برای حمام بیشتر تناسب دارند. با استفاده از این نوع متریال، حتی می‌توانید سایه‌های آبی را در دیوارهای مختلف نیز به کار ببرید.

در حمام، تمام سایه‌های آبی دارای فضا هستند و شما می‌توانید از آن‌ها بر روی دیوار یا روی زمین استفاده کنید. در این محیط که معمولا چندان بزرگ نیست، بسیار خوب و مطلوب خواهد بود که در استفاده از رنگ‌های آبی تیره مراقب باشید تا بیش از حد تکرار نشوند. سفید نیز اغلب به‌عنوان مکمل رنگ آبی در معماری داخلی حمام کاربرد فراوان دارد.

مکمل رنگ آبی در معماری داخلی در حمام

جمع‌بندی

آبی، رنگی با خاصیت آرامش‌بخش برای روح و روان شناخته می‌شود. این رنگ در طراحی داخلی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا علاوه بر آرامشی که به محیط منتقل می‌کند تقریبا با همه سبک‌ها سازگاری بسیار خوبی نشان می‌دهد و با رنگ‌های متعددی ترکیب می‌شود. سبز، صورتی، سفید، قهوه‌ای و نارنجی بهترین مکمل رنگ آبی در معماری داخلی هستند.

cozy-home-tips

westwing

deavita

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1304 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم