روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی به ما می‌آموزد که رنگ قرمز رنگ افراد جسور است. رنگی که عشق و احساس را تداعی می‌کند و عمیق‎‌ترین و قوی‌ترین احساسات را به پرواز در می‌آورد. مهم نیست که چه سبکی را می‌پسندید، قرمز می‌تواند مدرن یا سنتی، جوان‌پسند یا کلاسیک، سرزنده یا شیک یا همه آن‌ها با هم باشد.

در طراحی داخلی، رنگ قرمز، سال، قرن، عصر و زمان نمی‌شناسد و همواره برجسته‌ترین طراحان و معماران به آن توجه نشان داده‌اند. از زرشکی و آلبالویی تا جگری و شرابی، سایه‌های زیبای این رنگ گرم به‌روش‌های بی‌شماری می‌توانند به فضاهای مختلف روح ببخشند. حتما با داشتن اطلاعاتی درباره این رنگ هیجان‌انگیز و زیبا دیدگاهتان نسبت به آن تغییر خواهد کرد.

چگونه از رنگ قرمز استفاده کنیم؟

روش‌های بسیاری برای طراحی دکوراسیون با رنگ قرمز وجود دارد. آشنایی با اصول روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی کمک خواهد کرد تا از تاثیرات فوق‌العاده این رنگ پرانرژی بهره‌مند شویم. از دکوراسیونی کاملا قرمز گرفته تا استفاده از آن برای رنگ‌بخشی به تم‌های خنثی، همه و همه شیوه‌های مختلف به‌کارگیری این رنگ در طراحی داخلی به حساب می‌آیند. اما نکته‌ مهم و قابل‌توجه آن است که برای دست‌یابی به دکوراسیون موردنظر و دل‌خواه، استفاده از سایه و نسبت مناسب رنگ قرمز در طراحی داخلی باید حتما رعایت شود.

تاثیرات استفاده از رنگ قرمز در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی به ما می‌آموزد که استفاده از آن برای رنگ‌آمیزی همه دیوارهای یک اتاق باعث صمیمی‌ و عاشقانه‌تر شدن فضا خواهد شد. انتخاب قرمز برای رنگ‌آمیزی یک دیوار، نواقص اتاق‌های طویل و کم‌عرض را پنهان می‌کند. استفاده از طرح‌ها و سایه‌های قرمز به اتاق ‌پذیرایی فضایی سرزنده می‌بخشد. فضایی که همه انتظار می‌کشند تا اوقات خود را در آن پشت سر بگذارند.

دنا مکلاگلین، معمار و طراح داخلی درمورد روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی این‌گونه می‌گوید: «قرمز هیچ‌وقت کسل‌کننده نیست. تعدادی صندلی بزرگ و قرمز محیط اتاق نشیمن را دل‌نشین می‌کند، گویی این صندلی‌ها شما را به نشستن دعوت می‌کنند. من عاشق پرده‌های قرمز رنگ هستم. وقتی نور خورشید از بین این پرده‌ها راه خود را به اتاق نشیمن می‌گشاید، درخشش ملیح قرمزرنگ محیط همه را به گرد هم‌ جمع شدن فرا می‌خواند.»

اصول روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

چه قرمزی برای من مناسب است؟

توجه به روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی عاملی خواهد بود تا برای انتخاب نوع مناسب و درست این رنگ تاثیر مثبتی بر نگرش شما بگذارد. اگر جزو افرادی هستید که از هیاهو اجتناب می‌کنند و محیطی گرم و آرام را می‌طلبند، سایه‌های میانی قرمز را در گزینه‌های انتخابی‌تان قرار دهید. به‌عنوان مثال، قرمز توت‌فرنگی از قرمز جگری اثر گرم‌تری دارد یا قرمز تراکوتا (نوعی سفال) ملیح‌تر از نارنجی براق به نظر می‌رسد.

سایه‌های میانی قرمز نظیر رنگ‌های ذکرشده به همراه مبلمان تیره یا روشن در طراحی‌های مدرن و سنتی کاربرد دارند. اما دتردینگ، طراح داخلی، در این رابطه می‌گوید: «رویکرد جایگزین برای استفاده نکردن از رنگ قرمز به‌صورت غالب، استفاده از آن در مبلمان و اثاثیه اتاق است. استفاده از رنگ قرمز برای صندلی‌ها یا سایر منصوعات چوبی در کنار رنگ‌های خنثی محیط مثل سفید یا خاکستری تضادی زیبا خلق می‌کند.»

قرمز‌های روشن و براق می‌توانند انرژی‌بخش باشند و حس‌ و حال تابستان را تداعی کنند. در حالی که قرمزهای تیره محیط را دنج و راحت جلوه می‌دهند و به آن روحی مملو از احساس می‌بخشند.

در چه فضا‌هایی از قرمز استفاده کنم؟

دامینیک مایلند یکی از مدیران شرکت انگلیسی تولید رنگ مایلندز پینتز در این خصوص می‌گوید: «استفاده از رنگ قرمز در طراحی داخلی انتخاب جسورانه‌ای است و بسته به نوع قرمز استفاده‌شده می‌تواند جلوه محیط را به شیوه‌های متعددی تغییر دهد. قرمزهای تیره که عمیق و پیچیده اما در عین حال گرم و صمیمی هستند انتخابی مناسب برای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری یا اتاق‌ خواب است.»

تاثیرات روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

قرمز در کنار سایر رنگ‌ها

وقتی قرمز در کنار سایر رنگ‌ها استفاده شود، تطبیق‌پذیری و تنوع‌آفرینی زیادی به نمایش در می‌آورد. این رنگ در مقابل برخی رنگ‌ها غالب است و همین نکته توجه به روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی را به امری ضروری مبدل می‌سازد تا برای استفاده از قرمز در دکوراسیون بهترین روش را به کار ببریم. متخصصان حوزه رنگ معتقدند استفاده از قرمز در کنار سایر رنگ‌ها به حفظ تعادل میان آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد. خوشبختانه بسیاری از رنگ‌ها در کنار قرمز به‌راحتی ترکیباتی متعادل و زیبا می‌آفرینند.

قرمز و خاکی

رنگ‌های قرمز با تُناژ خاکی (قرمز تراکوتا یا قرمز حنایی) در کنار رنگ‌های چوبی مثل قهوه‌ای، بادامی یا گردویی محیط را گرم می‌کنند.

قرمز و خاکستری

قرمز در کنار خاکستری و اندکی سرخابی اتاق را دنج و دخترانه و در عین حال پر‌شوروشوق جلوه می‌دهند. به همین دلیل استفاده از این ترکیب برای دکوراسیون اتاق نوجوانان مناسب است.

قرمز و نارنجی

تُناژهای متمایل به نارنجی قرمز محیط را پرانرژی می‌سازند. بنابراین استفاده از این رنگ‌ها برای محیط‌هایی مثل باشگاه‌های ورزشی انتخاب فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی تناژ قرمر و نارنجی

قرمز و بنفش

بر خلاف ترکیب قرمز و نارنجی، قرمزهای متمایل به بنفش محیط‌ را آرام و ساکت جلوه می‌دهند. استفاده از این رنگ‌ها در کنار رنگ نیلی برای فضاهایی مثل اتاق مطالعه، به افزایش تمرکز و آرامش افرادی منجر خواهد شد که در این مکان‌ها مشغول به کار هستند.

قرمز و سبز

به‌رغم قرارگیری قرمز و سبز در نقاط مقابل هم در گردونه رنگ، این دو مکمل یکدیگر به‌شمار می‌آیند. استفاده از سایه‌های مناسب این دو رنگ در کنار هم ترکیباتی بی‌نظیر را خلق خواهد کرد.

مزایا روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

قرمز سرد یا گرم

با وجود این که قرمز خالص را رنگ گرمی می‌دانند باید دقت داشت که برخی قرمزها از سایرین گرم‌تر یا سردتر هستند. میزان ترکیب رنگ آبی یا زرد با قرمز، تعیین‌کننده سردی یا گرمی قرمز است. هر چه میزان آبی ترکیب‌شده با قرمز بیشتر باشد و قرمز به بنفش متمایل شود به قرمز سردتری دست می‌یابیم. جگری و زرشکی در شمار قرمزهای سرد قرار می‌گیرند. در مقابل با ترکیب زرد و قرمز به سایه‌های گرم‌تری از این رنگ می‌رسیم که مرجانی و هلویی نیز در این طیف دسته‌بندی می‌شوند.

قرمزهای تیره به‌عنوان جذب‌کننده نور عمل می‌کنند در حالی که سایه‌های روشن‌تر این خانواده اجازه می‌دهند که نور منعکس و پخش شود. البته این نکته متناسب با بافت و جنس وسیله قرمزرنگ صورت می‌گیرد. قرمز به همراه اندکی بنفش یا قهوه‌ای در مقایسه با ترکیبات قرمز خالص و صورتی جلوه گرم‌تری خواهد داشت.

تاثیر روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

۱۰ ایده خلاقانه برای استفاده از قرمز در طراحی داخلی

در لیست زیر با در نظر گرفتن روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی به برخی کاربردهای رنگ قرمز و تاثیرات آن بر محیط و ناظران اشاره می‌کنیم:

ایجاد حس خوش‌آمدگویی

استفاده از دکوراسیون قرمز رنگ در ورودی خانه راهکاری مناسب برای ایجاد حس راحتی و صمیمیت است.

افزودن حرارت به آشپزخانه

با انتخاب کابینت‌های قرمز که با دیوارهای روشن‌تر تضاد ایجاد می‌کنند یک شعله به شعله‌های آشپزخانه شما اضافه می‌شود. رنگ‌های قرمز با تناژ صورتی به‌راحتی با رنگ‌های خاکی و سنگی کف آشپزخانه هماهنگی ایجاد می‌کنند. در مقابل، سایه‌های زرشکی و شرابی قرمز در کنار رنگ‌های سبز جلوه‌ای فوق‌العاده‌ خواهند داشت.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی ایده

جزئیات اتاق خواب

حتی استفاده از اندکی قرمز در جزییات اتاق خواب می‌تواند تغییرات چشم‌گیری به همراه بیاورد و محیطی آرامش‌بخش بسازد. در صورتی که تم اتاق خواب شما خنثی است، اضافه کردن لوازم دکوراتیو قرمز مثل شمع‌دان، تابلو و وسایل تزیینی خواهد توانست زیبایی دوچندانی به این فضا ببخشد.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی و اتاق خواب

ایجاد حس دربرگرفته شدن

اگر می‌خواهید در کنار آتش شومینه محیطی دنج و آرامش‌بخش داشته باشید، هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد که تمام دیوارها را به رنگ قرمز در آورید. با این کار، انعکاس شعله‌های آتش بر دیوارهای قرمز زیبایی حیرت‌آوری به محیط هدیه می‌کند.

استفاده در پارچه

استفاده از پرده‌هایی که در آن‌ها نقش‌ونگارهای قرمز به کار برده‌اند محیط را به وقار و شکوه می‌رساند. برای افزایش هارمونی و حرکت انرژی در اتاق نشیمن پیشنهاد می‌شود از همان پارچه در جزییات مبلمان نیز استفاده کنید.

متعادل‌سازی با سایر رنگ‌ها

استفاده از قرمز به‌تنهایی برای رنگ‌آمیزی کل یک اتاق باعث خواهد شد که به رنگ غالب در فضای موردنظر تبدیل شود. اگر این موضوع نتیجه دل‌خواه شما نیست، رنگ‌های مکمل قرمز را برای متعادل کردن فضا به یاری بطلبید، برای مثال رنگی مثل سبز می‌تواند این نقش مهم را بر عهده بگیرد.

متحیر کردن حاضران

انتخاب رنگ قرمز برای دیوارهای اتاق نشیمن ضامن ایجاد حس راحتی و در عین حال هیجان و شوروشوق است. فیلیپ توماس، طراح داخلی بیان می‌کند: «در استفاده از رنگ‌ها میانه‌رو نباشید. باید جسور بود و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که عاشقشان هستید و از دیدن آن‌ها لذت می‌برید.»

گرما بخشی به دکورهای خنثی

استفاده از رنگ خاکستری برای مبلمان، آباژور و وسایل تزیینی انتخابی فوق‌العاده برای افرادی است که به دکوراسیون خنثی علاقه دارند. اما استفاده از آن به‌تنهایی باعث سرد شدن فضا می‌شود. برای بخشیدن گرما و زندگی به چنین محیط‌هایی بدون تغییر تم اصلی رنگ می‌توان از یک فرش قرمز با بافت و طراحی ملایم در کنار مبلمان خاکستری بهره برد.

شخصیت‌بخشی به دفتر کار در خانه

نکته مهم درمورد دفاتر خانگی، کارآمدی آن‌ها است. اما فراموش کردن انتخاب رنگ مناسب برای این محیط ممکن است به کسل شدن و بی‌حوصلگی منجر شود. اگر تم دفتر کار شما را رنگی خنثی در بر می‌گیرد با کمک چند وسیله قرمز مثل قفسه کتاب یا صندلی اتاق‌تان را به فضایی الهام‌بخش و پرانرژی تبدیل کنید.

برجسته سازی زیبایی‌های معماری

اگر شما هم در شمار افراد عاشق رنگ قرمز هستید، اما از اینکه آن را در دکوراسیون داخلی خود به کار ببرید دچار هراس و نگرانی می‌شوید به سمت انتخاب رنگ قرمز برای چند المان مثل قاب عکس یا چهارچوب پنجره حرکت کنید. در نظرگرفتن رنگ قرمز برای پنجره‌ها توجه‌ها را به معماری اتاق فرا خواهد خواند. همچنین پنجره قرمز در نقش قابی زیبا برای تماشای منظره‌ پشت آن ظاهر خواهد شد.

قرمز در طراحی خارجی

علاوه بر کاربردهای بسیار زیاد رنگ قرمز در طراحی داخلی، این رنگ زیبا در طراحی نمای ساختمان نیز موردتوجه بسیاری از معماران و طراحان قرار دارد. استفاده از درب‌های ورودی قرمز در کنار ترکیب‌های خاکی‌رنگ کف ایوان، جلوه‌ خاص و زیبایی به ساختمان می‌بخشد.

لیترس ایسمن، متخصص رنگ، مؤلف کتاب رنگ‌ها برای احساسات و مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون در این زمینه می‌گوید: «من عاشق گلدان‌های قرمزرنگ چیده‌‌شده در حیاط هستم. رنگ قرمز به‌صورت طبیعی مکمل رنگ سبز گیاهان است و ترکیب این دو، منظره‌ زیبایی می‌آفریند.»

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی و خارجی

جمع‌بندی

توجه به روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی نشان می‌دهد که این رنگ می‌تواند به سادگی حس ‌و حال محیط را به شیوه‌های گوناگون تغییر دهد. وقتی از قرمز برای طراحی داخلی استفاده می‌کنیم باید به نور و فضای اتاق توجه ویژه نشان دهیم. به‌عنوان مثال، استفاده از سایه‌های پرانرژی قرمز برای محیط‌هایی مثل اتاق خواب مناسب نیست که محلی برای آرامش و سکون است. در دفاتر کار نباید قرمزهای تند و زننده را به کار برد چون به تمرکز نیاز دارد. تناژ مناسب این رنگ به‌همراه رنگ‌های مکمل دکوراسیونی بی‌بدیل می‌آفریند.

hgtv
homesandgardens

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1286 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم