مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی

قرمز یکی از جسورترین و درخشان‌ترین رنگ‌های موجود در طیف رنگی است. به همین دلیل بسیاری از ما علاقه‎ داریم از آن در دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنیم. اما مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی چیست؟ از آنجایی‌ که این رنگ بسیار به نظر می‌رسد نباید با رنگ‌های قوی دیگری ترکیب شود. برای این کار می‌توانید رنگ‌های خنثی مانند سرمه‌ای، سیاه، سفید و خاکستری را به فضا بیفزایید. اگر می‌خواهید رنگ‌های بیشتری اضافه شود به سراغ زرد، نارنجی، آبی یا سبز تیره بروید.

از نظر روان‌شناسی، رنگ قرمز چه احساسی ایجاد می‌کند؟

رنگ قرمز با احساسات قوی مانند عشق، اشتیاق و خشم همراه خواهد بود و توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. این رنگ جهانی برای نشان‌دادن قدرت، شجاعت و خطر به‎ کار برده می‌شود. قرمز اثری انرژی‌بخش و هیجان‌انگیز دارد و ما را تشویق می‌کند تا عمل کنیم. همچنین می‌تواند به کسانی که خجالتی هستند اعتمادبه‌نفس بدهد.
این رنگ در شمار رنگ‌های گرم و مثبت قرار می‌گیرد و به‌طور کلی با بیشترین نیازهای فیزیکی و اراده برای بقای انسان مرتبط است. استفاده از قرمز در طراحی داخلی، تحرک، متابولیسم بدن، سرعت تنفس، اشتها و فشارخون را افزایش می‌‎دهد.

در کدام بخش خانه از رنگ قرمز استفاده کنیم؟

از آنجایی‌ که رنگ قرمز را پر جنب‌وجوش و قدرتمند می‌دانیم برای اتاق ناهارخوری و اتاق نشیمن گزینه‌ای کاربردی خواهد بود. آبی و سبز را نیز در این فضاها به کار ببرید که مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی به‌شمار می‌روند. یک دیوار قرمز در اطراف شومینه حتی اگر روشن نباشد، احساسی از گرما و دنج بودن را می‌آفریند. همچنین دیوار قرمزرنگ در مسیر ورودی خانه نشان از تجلی جسورانه دارد.
به‌طور کلی رنگ قرمز برای اتاق‌خواب پیشنهاد نمی‌شود. زیرا بر تعداد تنفس شما خواهد افزود. در اتاق‌خواب باید رنگی به کار ببرید که با کاهش میزان تنفس شما به آرامش‌تان کمک کند و شرایط استراحت و خواب را فراهم سازد. در صورت استفاده در اتاق خواب نباید مقدار آن زیاد باشد، زیرا یک‌رنگ محرک است و با آرامش در تعارض قرار می‌گیرد. اما می‎توانید از آن برای برجسته‌کردن و ایجاد عنصر عاشقانه، عشق و تجمل از پارچه، ملحفه و لوازم جانبی کمک بگیرید.

بایدها و نبایدهای رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ قرمز برای تزیین کاری دشوار خواهد بود. در کنار بسیاری از جلوه‌های جذاب و چشم‌نواز این رنگ ممکن است به بیراهه بروید. در اینجا به برخی از این مسائل می‌‎پردازیم:

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی بایدها و نبایدهای رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون داخلی

انواع مختلف قرمز را در طراحی به کار ببرید

یک تصور غلط رایج این است که هنگام انتخاب پالت رنگی برای اتاق خود باید از تنها یک رنگ خاص استفاده کنید. شما اگر توانستید حتی با رنگ‌های کم‌رنگ مانند خاکستری، آبی و سفید که مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی هستند از این امر اجتناب بورزید. به کار بردن سایه قرمز در فضا باعث آزار چشم می‌شود.
وقتی قصد دارید تزیینات داخلی خانه را با رنگ قرمز انجام دهید به سراغ سایه‌های مختلف از ملایم‌‎‌تر تا گزینه‌های پر زرق‌وبرق بروید. استفاده از چندین سایه به اتاق شما عمق و تنوع می‌دهد و همچنین فضای شما را از نظر بصری زیبا می‌‎سازد.

زیاده‌روی یا بیش از حد تاکید نکنید

در صورت انتخاب رنگ قرمز برای طراحی و تزیین باید به‌صورت دائم بین استفاده کم یا زیاد این عنصر تعادل برقرار شود. می‌توانید کارتان را با طرح یکی از این دو سوال از خود شروع کنید: «آیا من در فضای موردنظر به‌اندازه کافی رنگ قرمز دارم؟» یا «آیا من از رنگ قرمز خیلی زیاد استفاده کرده‌ام؟» اگر متوجه شدید که در حال پرسیدن سوال دوم هستید باید یک قدم به عقب برگردید و با بررسی مشخص کنید که کجا روی قرمز بیش از حد تاکید کرده‌‎اید.
یک راه برای عقب‌نشینی از قرمز، رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق به رنگ‌های خاکی یا قهوه‌ای تیره است. سایه‌های خاکی به‌عنوان مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی کاربرد دارند و همچنین کنتراست قابل‌قبولی را به نمایش می‌‎گذارند.

از رنگ طلایی، وسایل آینه‌کاری‌شده و پنجره‌های خاص کمک بگیرید

افزودن رنگ‌ها به فضای داخلی خانه‎ای با طراحی ‌سبک مینیمالیستی، کنتراست بصری خوبی ایجاد می‌کند. با این ‌حال وقتی تصمیم می‎گیرید خانه‌‎تان را با دکور قرمز تزیین کنید احتمالا باید در رویکرد خود نسبت به سبک مینیمال تجدیدنظر کنید، زیرا ظاهرا به آن علاقه ندارید. طراحی اتاق قرمز از نظر بصری بسیار چشمگیر است. رنگ طلایی، وسایل آینه‌کاری‌شده و پنجره‌های خاص درام موجود در سایه‌های قرمزی را تکمیل می‌کنند که در اتاق ایجاد کرده‌اید. قرمز در استایل‌هایی می‌درخشد که بسیار پرزرق‌وبرق و شیک هستند.

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی از رنگ طلایی، وسایل آینه‌کاری‌شده و پنجره‌های خاص کمک بگیرید

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی کدام است؟

به‌طور کلی مناسب‌ترین مکمل‌های رنگ‎ آن‌هایی هستند که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. به‌عنوان ‌مثال قرمز و سبز، آبی و نارنجی، بنفش و زرد مکمل یکدیگر شمرده می‌شوند. اما این به آن معنا نیست که رنگ قرمز را در دکوراسیون منزل نمی‌توان در کنار رنگ‌های دیگر قرار داد. رنگ‌های مکمل برای سایه‌های مختلف قرمز عبارت‌اند از:
• قرمز روشن با زرد، سفید، نارنجی مایل به قهوه‌ای، سبز، آبی و سیاه
• قرمز گوجه‌فرنگی با فیروزه‌ای، سبز نعنایی، شنی، کرمی سفید و خاکستری
• قرمز آلبالویی با رنگ‌های لاجوردی، خاکستری، نارنجی روشن، شنی، زرد کم‎رنگ و بژ
• قرمز تیره با صورتی، سیاه و سفید
به‌صورت کلی همه تناژهای قرمز را می‌توانید با رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، سایه‌های آبی، خاکستری، سفید، کرم، صورتی، فلزی و چوبی ترکیب کنید.

ترکیب رنگ سبز و قرمز

سایه‌‎های مختلف قرمز و سبز در طراحی داخلی مدرن استفاده می‌شوند. در چرخه رنگ، سبز مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی است. از سبزهای زیتونی، یشمی و نعنایی گرفته تا سرخ، شرابی و قرمزهای زنده، ترکیب قرمز و سبز به هر فضایی گرما می‌بخشد. توجه کنید که استفاده از سبز و قرمز در ترکیب، مطمئنا یک انتخاب معمولی نیست. زیرا این رنگ‌ها به‌صورت متفاوتی بر احساسات ما تاثیر می‌گذارند.
رنگ سبز با طبیعت ارتباط دارد و به همین دلیل تاثیر آرامش‌‎بخشی بر خلق‌وخوی ما خواهد گذاشت. در مقابل، رنگ قرمز روحیه و حواس ما را تحریک می‌کند. با این‌ حال ترکیب قرمز و سبز در کنار هم ظاهری روان و جذاب می‌آفریند.

ترکیب رنگ آبی و قرمز

ترکیب رنگ‌های قرمز و آبی در دکوراسیون داخلی گزینه‌‎ای است که واقعا بهترین نتیجه را درمورد هر دو رنگ به ارمغان می‌آورد. طیف‌های رنگ آبی را می‌توانید از بین سبز آبی، فیروزه‌ای و آبی آسمانی انتخاب کنید. اگر می‌خواهید با رنگ‌ها سرگرم شوید و کمی به فضای خود شخصیت بدهید، ترکیب رنگ قرمز و آبی روشن همه این مزیت‌ها را برای شما دارد. استفاده از این رنگ‌ها می‌تواند با انتخاب ملحفه روی تخت، فرش چشم‌‎نواز یا وسایل دکوری انجام شود.

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی کدام است؟

ترکیب رنگ نارنجی و قرمز

از دیگر رنگ‌های مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی می‌توان به نارنجی اشاره کرد. یکی از ساده‌ترین رنگ‌ها برای ترکیب با قرمز یک رنگ روشن و گرم دیگری مانند نارنجی است. سایه نارنجی که بیشتر به سمت زرد ملایم متمایل می‌شود، ظرافت و پیچیدگی را تراوش می‌کند، جدای از آن، این ترکیب رنگی اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اکسسوری‌های نارنجی نیز گرما و شیک‌بودن را به فضای داخلی مدرن می‌آورند.

ترکیب رنگ قرمز و زرد

هر دوی این عناصر‎ از رنگ‌های اصلی محسوب می‌‎شوند. بنابراین باید قرمز و زرد را با یک رنگ خنثی و غنی متعادل سازید که بتواند این رنگ‌های قوی را مدیریت کند. سفید، کرم، خاکستری یا مشکی گزینه‌هایی هستند که کارتان را آسان خواهند کرد. حالا از ترکیب این دو رنگ لذت ببرید. همچنین برای نشان‌دادن این همکاری گرم، چاپ‌های گرافیکی جسورانه را برای بالش‌ها یا مبلمان، کاغذدیواری یا سایر دکورها فراموش نکنید.

ترکیب رنگ قرمز و سفید

با کنار هم قراردادن سفید و قرمز می‌توانید پس‌ز‌مینه‌ای عالی برای دکورهای زیبای خود فراهم سازید. این کنتراست بی‌نظیر اجازه می‌دهد که دکور شما به‌زیبایی بدرخشد. اگرچه هر رنگی به‌خوبی با سفید هماهنگ می‌شود، اما به نظر می‌رسد که به‌عنوان مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی حرف زیادی برای گفتن دارد.
اگر به دنبال اضافه‌کردن چند رنگ دیگر به این ترکیب هستید، سبز، آبی یا بنفش را در بین انتخاب‌های خود بگنجانید. استفاده از قرمز و سفید به‌عنوان پایه کاری می‌کند که همه این رنگ‌ها با هم ترکیب شوند به‌جای اینکه هرکدام با دیگری در حال رقابت باشد.

ترکیب رنگ مشکی و قرمز

این ترکیب ذاتا از نظر زیبایی‌شناختی قدرتمند است. رنگ قرمز نشان از زندگی، قدرت و آتش دارد و مشکی را نشان‌دهنده سادگی و کارایی می‌شناسند. کنتراست این دو رنگ با هم منظره‎ای فوق‌العاده می‌آفرینند. جای تعجب نیست که تعادل دو رنگ کلاسیک مشکی و قرمز بیش ‌از پیش در فضاهای طراحی مدرن خودنمایی می‌کند.
هرچند قرمز و مشکی ترکیبی جذاب هستند، اما برای استفاده از این دو رنگ در کنار هم شما محدود به قرمز و مشکی براق نیستید. به‌کاربردن نسخه‌های مات هر کدام همچنان به هر اتاقی عمق، گرما و درام می‌بخشد. اگر زیبایی بیشتری را در فضای خود جست‌و‌جو می‌کنید از افزودن رنگ‌های خاکی و زغالی نیز به این ترکیب نترسید. این رنگ‌ها را می‌توانید در دیوارها، دکورها و مبلمان به کار ببرید.

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی ترکیب رنگ مشکی و قرمز

ترکیب رنگ قهوه‌ای با قرمز

رنگ‌ دیگری که نقش مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی را بر عهده می‌گیرد قهوه‌ای است. سایه‌های روشن‌تر قهوه‌ای مانند مسی و کاراملی در کنار رنگ قرمز فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسند. جنب‌وجوش قرمز ته‌رنگ‌های گرم را در قهوه‎ای بیرون می‌کشد. این کار به‌جای خنثی بودن، ظاهری جذاب به قهوه‎ای می‌بخشد.
هنگامی که این دو رنگ را در کنار هم به کار می‌برید به‌قدری شبیه به نظر می‌رسند که تقریبا با هم ترکیب می‌شوند. هر دو را در اطراف اتاق قرار دهید و اجازه دهید همدیگر را با هارمونی جلوه‌گر سازند.

ترکیب رنگ مشکی و قرمز مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی

ترکیب رنگ بژ با قرمز

رنگ‌های بژ روشن برای دکوراسیون داخلی عالی هستند. این رنگ حس کلاسیک را به اتاق‌ها می‌آورد و با افزودن رنگ‌های روشن به رنگ خنثی اجازه می‌دهد تا یک طراحی داخلی جذاب ایجاد کنند. این رنگ با هر مبلمان چوبی هماهنگ است. رنگ‌های بژ نقشی همه‌کاره، ظریف و کاربردی نمایان می‌سازند. ترکیب رنگ‌های بژ و قرمز هیجان‌انگیز خواهند بود.
رنگ‌های قرمز بسیار گرم و رمانتیک به نظر می‌رسند. با ترکیب این دو، سایه‌های آرام و خنثی در کنار رنگ‌های پرجنب‌وجوش قرار می‌گیرند.

ترکیب رنگ طلایی با قرمز

درخشش متالیک طلا به‌عنوان مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی عمل می‌کند که سبکی ظریف و پیچیده را به وجود می‌آورد. در حمام‌ها و آشپزخانه‌ها، ظروف طلایی در کنار قرمزهای عمیق، زرشکی یا گارنت یک پالت رنگی چشمگیر و زیبا می‌سازد. با این ‌حال اگر فقط می‌خواهید چند رنگ قرمز را به وسایل و دکور اضافه کنید، طلایی به غنای آن می‌افزاید. این ترکیب در خانه شما فوق‌العاده به نظر خواهد رسید.

ترکیب رنگ خاکستری و قرمز

زمانی که به‌دنبال اضافه‌کردن کمی رنگ قرمز در دکور خانه هستید، کامل‌ترین رنگ خنثی که در کنار آن می‌توانید به کار ببرید خاکستری است. رنگ خاکستری اثری خنک و آرامش‌بخش دارد و زمینه را برای رنگ قرمز به‌عنوان ستاره نمایش آماده می‌سازد. این دو رنگ تعادل منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد این ترکیب رنگی را به همه اتاق‌های خانه خود بیفزایید. اگر به دنبال یک ترکیب رنگی مدرن برای گرم‌کردن اتاق هستید از این دو رنگ کمک بگیرید.

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی ترکیب رنگ خاکستری و قرمز

ترکیب رنگ سرمه‌ای با قرمز

رنگ سرمه‌ای را باید فقط یک سایه آبی دانست که کمی کم‌رنگ‌تر از مشکی است. به همین دلیل به‌عنوان مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی بهترین گزینه محسوب می‌شود. رنگ سرمه‌ای فضا را گرم می‌کند و در نقش یک رنگ خنثی اثری پر جنب‌وجوش خواهد داشت. این ترکیب چشم‌نواز در اتاق‌های بزرگ و فضاهای کوچک به یک اندازه شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

ترکیب رنگ بنفش با قرمز

بنفش و سایه‌های متعدد آن به‌تنهایی انتخاب‌های برجسته‌ای هستند. اما وقتی بنفش سرد را با قرمز پرجنب‌وجوش ترکیب می‌کنید، جذابیت آن ها دو برابر می‌شود. این دو در چرخه رنگ در کنار هم قرار می‌گیرند، به همین دلیل یافتن سایه‌های مناسب برای ترکیب آن‌ها کمی سخت خواهد بود.
اگر استفاده کردن این دو در کنار هم شما را عصبی می‌کند قرمز را با بنفشی به کار ببرید که ته‌رنگ آبی داشته باشد. همچنین می‌توانید با اضافه‌کردن اکسسوری‎های کوچک‌تر بنفش به سوی برجسته‌کردن دکوراسیون قرمز در اتاق گام بردارید.

ترکیب رنگ صورتی با قرمز

رنگ صورتی را نیز مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی به‌حساب می‌آورند. ترکیب قرمز و صورتی را صرفا به این دلیل که باعث می‌شود به کارت روز ولنتاین فکر کنید، نادیده نگیرید. با این ترکیب می‎توانید سایه‌هایی به وجود بیاورید که در هر اتاقی کارایی داشته باشد. متناسب با رنگ‌هایی که انتخاب می‎کنید این اثر متفاوت خواهد بود.
در مهد یا اتاق کودک با رنگ‎های صورتی، قرمز توت‌فرنگی و آدامسی بازی کنید تا فضایی جذاب به بار بیاورید. سای‎ه‌های مختلف را در اتاق‌خواب به کار ببرید. در اتاق‌ نشیمن، قرمز و صورتی را در تضاد با رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای قرار دهید تا ظاهری مدرن به فضا بدهد. در اتاق غذاخوری و آشپزخانه سایه‌های کم‌رنگ آن‌ها همدیگر را تکمیل خواهند کرد.

مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی ترکیب رنگ صورتی با قرمز

مزایای دکوراسیون با رنگ قرمز

قرمز رنگ آتش، نماد گرما، اشتیاق و جسارت است. استفاده از آن می‌تواند یک راه فوق‌‎العاده برای گرم‌تر و زنده‌تر کردن یک اتاق بزرگ و مطبوع باشد. در آب‌وهوای سرد یک اتاق نشیمن قرمز می‌تواند هم دعوت‌کننده و هم جذاب به نظر برسد.
در برخی از سبک‌های طراحی انتخاب یک اتاق نشیمن قرمز مناسب هستند. در سبک مدرنیسم اغلب بر تضادهای رنگی پررنگ در تن‎های روشن تاکید می‌شود. مانند سفید و سیاه که مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی هستند. اشکال هندسی سفید یا سیاه به طرز خارق‌العاده‌ای در مقابل پس‌زمینه قرمز برجسته به نظر می‌رسند و اتاق نشیمن را به یک اثر هنری تبدیل می‌کنند. در برخی از کشورهای آسیایی، قرمز را نماد خوش‌شانسی و قدرت می‌شناسند و اغلب با سبک طراحی چینی مرتبط است.

جمع‌‎بندی

قرمز در دکوراسیون داخلی رنگی غالب، پرجنب‌وجوش و هیجان‌انگیز است. در این مقاله توضیح دادیم که اثر روان‌شناسی استفاده از رنگ قرمز در خانه چیست. همچنین رنگ‌های مکمل رنگ قرمز در معماری داخلی را به شکل کامل معرفی کردیم. برخی از این رنگ‌ها آبی، سبز، نارنجی، خاکستری، سفید و طلایی هستند. در آخر از مزایای به‌کاربردن این رنگ زیبا در دکوراسیون خانه شما سخن گفتیم.

bhg

decoraid

interiordezine

forbes

designwud

lushome

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1084 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم