مکمل رنگ سبز در معماری داخلی

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی

رنگ سبز را در فضای داخلی می‌توان با بیش از صد سایه نشان داد. همین ویژگی نیز آن را موردعلاقه طراحان ساخته است. زیرا حتی با ترکیب سایه‌های مختلف سبز با یکدیگرمی‌توان به نتایج شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد. سبز هم به‌عنوان رنگ اصلی و هم به‌عنوان رنگ مکمل به ایجاد محیطی آرام و زیبا کمک می‌کند. از هماهنگ‌ترین ترکیبات مکمل رنگ سبز در معماری داخلیطیف خنثی و انواع مختلف قهوه‌ای را می‌توان نام برد.

تاثیر روانی رنگ سبز در معماری داخلی

اثر آرام‌بخش سبز از قدیم برای انسان شناخته شده است. این رنگ تاثیر مثبتی بر بینایی دارد و به آرامش چشم‌های خسته کمک می‌کند. رنگ سبز در معماری داخلی تنش عصبی و احساسات منفی را تسکین می‌دهد و به تمرکز کمک خواهد کرد. سبز یکی از معدود رنگ‌هایی به‌شمار می‌رود که در هیچ‌یک از سایه‌های خود رنگ‌های تهاجمی ندارد و همیشه هدفش آرامش است. سبز برخلاف دیگر رنگ‌های آرامش‌بخش باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود، بنابراین برای دفاتر اداری، اتاق‌های کودک و نشیمن و سایر اتاق‌های آپارتمان بسیار مناسب خواهد بود.

فضای داخلی در رنگ‌های سبز بسته به سایه غالب می‌تواند محیطی با فضای گرم یا سرد ایجاد کند. افراد با مزاج گرم به‌خوبی تحت‌تاثیر سایه‌های سرد آن قرار می‌گیرند و تعادل و وضوح فکر را از این رنگ دریافت می‌کنند. برای افراد بلغمی، سایه‌های گرم سبز اثر محرکی دارند و به آن‌ها عزم و اعتماد می‌بخشد. رنگ سبز برای کودکان نیز بسیار مناسب است. این رنگ بدون ایجاد احساس پرخاشگری و بدون اعمال فشار آشکار، تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی – عاطفی کودک خواهد داشت.

بهترین مکمل رنگ سبز در معماری داخلی

بر کسی پوشیده نیست که رنگ‌ها بر آگاهی انسان تاثیر می‌گذارند. برخی از سایه‌ها تداعی‌کننده خطر هستند، درحالی‌که برخی دیگر حس آرامش را به ارمغان می‌آورند. اگرچه در دنیای مدرن به تجزیه‌وتحلیل محیط برای ادامه زندگی نیازی نداریم، اما همچنان می‌خواهیم در فضای شخصی خود تاحدامکان احساس راحتی کنیم. رنگ سبز در فضای داخلی یک گزینه عالی برای چنین اهدافی است.

انتخاب مکمل مناسب با رنگ سبز در معماری داخلی اهمیت بسیاری دارد. تناژهای گرم سبز به‌خوبی با ماسه‌ای و سایه‌های بژ هماهنگ می‌شود. سایه‌های سرد سبز با کبالت و آبی لاجوردی، انواع یاسی یا خاکستری ترکیب زیبایی خواهد ساخت.

سفید با تمام سایه‌های سبز یک ترکیب برد – برد ایجاد می‌کند. سبز در کنار زرد و نارنجی واقعا فضا را زنده جلوه می‌دهد. با کمک سایه‌های پاستلی در کنار سبز می‌توان به حسی از رمانتیک در فضای داخلی دست‌یافت.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی تاثیر روانی

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با قهوه‌ای

سایه‌های قهوه‌ای انتخاب مناسبی برای رنگ سبز هستند. زیرا این رنگ‌ها اغلب در طبیعت با یکدیگر یافت می‌شوند، بنابراین هارمونی آن‌ها برای چشم انسان عالی به نظر می‌رسد. چنین فضای داخلی، به‌دلیل ارتباط با پوشش گیاهی طبیعی، احساس آرامش و کامل‌بودن را القا می‌کند.

بهترین مکمل رنگ سبز در معماری داخلی

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با سفید

سفید و سبز رنگ‌های بسیار آرامی هستند، بنابراین ترکیب آن‌ها با ظرافت و نرمی مشخص می‌شود. سایه‌های روشن سبز با رنگ سفید، مطبوع به نظر می‌رسند، درحالی‌که رنگ‌های اشباع، عمق و روشنایی بیشتری به خود می‌گیرند. سبز می‌تواند وضوح و بیان را به فضای داخلی سفید ببخشد.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با سفید

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با مشکی

اگر مشکی در ترکیب با سبز تیره در سطوح بزرگ استفاده شود، این ترکیب بسیار التقاطی و سنگین به نظر می‌رسد. اما در فضای داخلی ساخته شده با سبز کم‌رنگ، دکور سیاه (قاب عکس، گلدان، مجسمه، الگوی پرده و غیره) بسیار زیبا خواهد بود و فضای داخلی را گرافیکی‌تر می‌کند.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با مشکی

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با آبی

سبز و آبی رنگ‌های مرتبط هستند، بنابراین آن‌ها کاملا با یکدیگر خوب ترکیب می‌شوند. برای ترکیب هماهنگ آن‌ها باید به‌خاطر داشت که آبی با سایه‌های گرم سبز زیباتر خواهد شد. سایه‌های کم‌رنگ آبی تقریبا در همه جلوه‌ها احساس خنکی ملایمی به سبز می‌دهند.

آبی و سایه‌های آن همیشه در ایجاد فضایی آرام محبوب بوده و خواهند بود، اما در ترکیب با سبز، تنها بر زیبایی آن در یک اتاق خنثی تاکید می‌کند. رنگ های مختلف آبی و سبز به‌راحتی در اتاق‌هایی با سبک‌های مختلف همچون مدرن، روستیک و ساحلی ترکیب می‌شوند. سبز خنثی‌تر از آبی است که طیف وسیعی از امکانات را برای ایجاد یک فضای داخلی دنج در اختیار می‌گذارد.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با آبی

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با زرد

سبز و زرد ساده‌ترین ترکیباتی هستند که حتی در کوچک‌ترین اتاق‌ها نیز قابل‌استفاده هستند. این ترکیب با الهام از طبیعت، رنگ‌های یک صبح تابستانی در یک زمین سبز زیبا را در ذهن تداعی می‌کند. افزودن این رنگ‌ها به اتاق تعادلی از روشنایی، شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورد. رایج‌ترین راه برای این ترکیب رنگ، انتخاب پس‌زمینه زرد آرامش‌بخش برای اتاق و تکمیل فضا با رنگ‌های سبز روشن است.

ترکیب زرد با سبز فضای داخلی را بسیار شاداب می‌کند. از این دو رنگ اغلب در دکور آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود، اما هم در اتاق کودک و هم در اتاق‌خواب خوب به نظر می‌رسد. برای اتاق کودک می‌توان سایه‌های آفتابی روشن زرد را انتخاب کرد. در اتاق‌خواب، رنگ‌های روشن و خاموش مناسب‌تر هستند.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با زرد

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با قرمز

ترکیب سبز و قرمز در فضای داخلی نادر است. زیرا این رنگ‌ها در کنار هم بسیار تهاجمی به نظر می‌رسند. بنابراین، قانون اصلی کار با این ترکیب، استفاده از سایه‌های خاموش پالت رنگ می‌باشد. هنگام تزیین اتاق نشیمن به سبک کلاسیک به ترکیب رنگ سبز تیره و شرابی توجه کنید.

هر دوی این رنگ‌ها اشتها و هضم را تحریک می‌کنند و برای محیط آشپزخانه انتخاب خوبی هستند. با استفاده از سایه‌های غنی یکی از رنگ‌ها و رنگ‌های روشن دیگری، می‌توان ترکیب‌هایی هماهنگ، پیچیده و ظریف ایجاد کرد که هر محیطی را زیبا و شیک می‌سازد.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با قرمز

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با خاکستری

ترکیب رنگ ایده‌آل برای اتاق نشیمن و آشپزخانه یک پالت خاکستری – سبز است. سبز در پس‌زمینه خاکستری سرد، حتی گرم‌تر و دل‌پذیرتر به نظر می‌رسد. این ترکیب به دلیل سرزندگی رنگ سبز «خاکستری» به نظر نمی‌رسد. سبز و زرد ترکیب بسیار کاربردی در آشپزخانه به‌شمار می‌روند. زیرا در یک سطح خاکستری، اثرات چربی، رطوبت و سایر آلاینده‌ها کمتر قابل‌مشاهده است.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی با خاکستری

استفاده از رنگ سبز در معماری داخلی آشپزخانه

فراوانی سایه‌های سبز به شما این امکان را می‌دهد که طیف مناسبی را برای تزیین آشپزخانه با هر اندازه‌ای انتخاب کنید. رنگ سبز در فضای داخلی آشپزخانه‌ای که نور کمی دارد، باید با رنگ‌های زرد – سبز مانند زیتونی دیزاین شود. برای یک فضا با نور خوب، سایه‌های سرد مناسب هستند، زیرا تاثیر دمای آن‌ها با نور فراوان خورشید متعادل می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که سطوح براق از نظر بصری سردتر از سطوح مات جلوه می‌کنند و استفاده از آن برای حفظ تعادل دما صحیح است.

طراحی آشپزخانه به‌رنگ سبز به ایجاد فضایی آرام و راحت کمک می‌کند. استفاده از قرمز در کنار این دو رنگ، اشتها و شادی را برمی‌انگیزد. شما در این مورد باید سبک موردنظر داخلی را در نظر بگیرید. برای سبک کلاسیک ساده، تناژهای قهوه‌ای و زرد برای مکمل رنگ سبز در معماری داخلی آشپزخانه مناسب‌تر هستند. سبک‌های مدرن (مینیمالیسم و غیره) با استفاده از سایه‌های روشن سبز با اضافه‌کردن مقدار زیادی رنگ سفید، بژ، زرد روشن و قهوه‌ای روشن به‌خوبی اجرا می‌شوند.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی آشپزخانه

استفاده از رنگ سبز در معماری داخلی اتاق‌خواب

رنگ سبز در فضای داخلی اتاق‌خواب به‌طور گسترده‌ای برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش استفاده می‌شود. قهوه‌ای روشن، بژ، هلویی و آبی روشن مکمل رنگ سبز در معماری داخلی

اتاق‌خواب و برای ایجاد فضایی آرام بسیار مناسب هستند. این ترکیب رنگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌سرعت قدرت خود را به دست آورید و پس از یک روز سخت استرس خود را کم کنید.

رنگ‌های لیمویی و زمردی پرانرژی‌تر و باطراوت‌تر هستند و به شما امکان می‌دهند به‌سرعت انرژی خود را بازیابی کنید. استفاده از این ترکیب‌ها به افرادی توصیه می‌شود که صبح‌ها به‌سختی از خواب بیدار می‌شوند.

طراحی اتاق‌خواب به رنگ سبز باید تعادلی بین آرامش و انرژی برقرار کند. این را می‌توان با ترکیب چندین سایه سبز یا رنگ‌های مرتبط که از نظر تناژ نزدیک هستند به دست آورد. سبز آبی با سفید و آبی فضای مناسبی را برای یک صبح خنک تابستانی ایجاد می‌کند. افزودن رنگ زرد یا هلویی به سبز سرد اتاق را گرم و بزرگ جلوه می‌دهد.
سبز تیره در اتاق‌خواب می‌تواند طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد، توصیه می‌شود بادقت زیاد از آن استفاده کنید. این رنگ فقط برای اتاق‌های بزرگ مناسب است، به‌خصوص اگر دیوارها یا سقف به این رنگ طراحی شده باشند.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی اتاق‌خواب

استفاده از رنگ سبز در معماری داخلی اتاق نشیمن

وجود سایه‌های مختلف سبز به شما امکان می‌دهد تا به‌طور گسترده‌ای از آن در فضای داخلی اتاق نشیمن استفاده کنید. برخی در انتخاب سایه‌های مناسب برای این فضا مشکل دارند، زیرا نه‌تنها ظاهر اتاق، بلکه فضای موجود در آن نیز به ترکیب هماهنگ آن‌ها بستگی دارد.

استفاده از رنگ‌های سبز سیبی و نعنایی به ایجاد حس آرامش در فضای نشیمن کمک می‌کند. این رنگ‌ها طراوت را به ارمغان می‌آورند و اتاق را پرنورتر می‌کنند. رنگ‌های پسته‌ای، زیتونی و سبز تیره برای دکوراسیون داخلی کلاسیک مناسب هستند. سایه‌های تیره سبز در اتاق‌های بزرگ خوب به نظر می‌رسند و فضایی از تجمل، ثبات و رفاه را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

طراحی اتاق نشیمن به رنگ سبز نباید تک‌رنگ باشد. غلظت بالای این رنگ می‌تواند بر خلق‌وخوی تاثیر منفی بگذارد. شما می‌توانید سبز غالب را با رنگ‌های بژ، نارنجی، زرد یا قهوه‌ای متعادل کنید. این رنگ‌ها بر ظرافت سبز تاکید و آن را زنده می‌کنند.

سفید و سیاه نیز برای داشتن فضایی به سبک مدرن مکمل رنگ سبز در معماری داخلی اتاق نشیمن هستند. سایه‌های چوبی برای یک اتاق نشیمن به سبک قومی و اکو مناسب خواهند بود، به‌خصوص اگر فضای داخلی را با مبلمان حصیری، مجسمه‌های چوبی و یک مبل روشن تکمیل کنید.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی اتاق نشیمن .jpg

استفاده از رنگ سبز در معماری داخلی اتاق کودک

رنگ سبز در فضای داخلی اتاق کودک زیاد محبوب نیست. سایه‌های سبز جنگلی و زیتونی که در اتاق عالی به نظر می‌رسند، این توانایی را دارند که تاثیری افسرده بر روی نوزاد بی‌قرار داشته باشند، بنابراین در استفاده از آن در اتاق کودک باید با احتیاط رفتار کرد. بهتر است اتاق با رنگ‌های روشن و گرم تزیین شده باشد و سبز روشن به مقدار کم در آن به کار رود.

طراحی اتاق کودک به رنگ سبز برای پسران و دختران مناسب است. سبز به یک اندازه بر تمرکز و خلق‌وخوی کودک، دانش‌آموز و نوجوان تاثیر می‌گذارد. برای اینکه فضای داخلی اتاق با سن کودک مطابقت داشته باشد، می‌توانید از رنگ‌های مختلف دیگر مانند سفید، آبی و زرد هم استفاده کنید.

هرچه کودک کوچک‌تر باشد، سایه‌های خنثی و پاستلی باید در فضای داخلی بیشتر باشد. سایه‌های اشباع شده آبی، زرد و نارنجی برای یک دانش‌آموز مناسب‌تر هستند.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی اتاق کودک .jpg

استفاده از رنگ سبز در حمام

در سال‌های اخیر، تزیین حمام به رنگ سبز بسیار محبوب شده است. سایه‌های گرم آن یک انتخاب عالی برای کاشی به‌حساب می‌آید. البته در کاربرد آن نباید زیاده‌روی کرد. زیرا استفاده بیش‌از‌حد آن فضا را خیلی تاریک می‌کند.
اگر چند اکسسوری سبزرنگ و یا حوله‌هایی به این رنگ را به یک حمام روشن اضافه کنید، اتاق به سبکی کاملا جدید دیده می‌شود.

مکمل رنگ سبز در معماری داخلی حمام


مکمل رنگ سبز در معماری داخلی راهرو

استفاده از سایه‌های غنی و عمیق سبز در طراحی راهرو، مانند رنگ یک جنگل مخروطی، به منزلت بخشیدن به خانه کمک می‌کند. به‌طور کلی، در راهرو، مانند یک اتاق کوچک، استفاده از سبز به شکل آباژور، پانل‌های دیواری و سایر وسایل تزیینی ترجیح داده می‌شود.
اگر می‌خواهید فضای داخلی را پرانرژی‌تر کنید، اما درعین‌حال آماده تغییر کامل و تزیین آن به رنگ سبز نیستید، منسوجات مختلف خانه همچون پرده، روتختی و آباژور به شما کمک می‌کنند. گاهی اوقات حتی یک گلدان سبز کوچک می‌تواند برای تغییر ظاهر و احساس اتاق کافی باشد.

جمع‌بندی

رنگ سبز با حس طراوت، انرژی‌ و آرامش‌بخشی همراه است. سبز با رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری یا قهوه‌ای برای شیک جلوه‌دادن فضای داخلی مدرن استفاده می‌شود. این رنگ بخش جدایی‌ناپذیر از طبیعت به‌شمار می‌رود. بنابراین ما آن را به‌عنوان بخشی از معماری داخلی خانه خود بسیار راحت‌تر از سایر از رنگ‌های دیگر می‌پذیریم. در انتخاب مکمل رنگ سبز در معماری داخلی باید هوشمندانه عمل کرد تا به تاثیرات روانی آن دست‌یافت. به‌طورکلی رنگ‌های پاستلی، سفید، سیاه، آبی و زرد ترکیب‌های فوق‌العاده عالی با آن می‌سازند.

newdesign

robdom

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1674 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم