تاثیر رنگ ها بر سلامتی (قسمت ششم)-رنگ زرد

هریک از رنگها بر جنبه های مختلف احساسی، ذهنی و جسمانی تاثیر می گذارند، تحقیقات و مطالعه برروی اثرات روانشناختی رنگ ها وبررسی عکس العمل افراد در برابر رنگ ها، معماران و طراحان را در درک جنبه های جسمانی و احساسی افراد یاری داده و به طراحی مناسب و سازنده و به دست یافتن سلامتی روان در انسان ها که ازاهداف بسیارمهم در طراحی و معماری است کمک خواهد کرد.در این بخش به جنبه های تعالی بخش یا کاستی دهنده هر رنگ، نقاط قوت یا ضعف آن پرداخته شده تا با آگاهی از آن و به شیوه ای مثبت و موثر رنگ ها را در زندگی خود در آمیزید، این رنگ ها می تواند شامل رنگ های دکوراسیون منزل یا محل کارتان باشد یا رنگ لباس هایی که به تن می کنید.

جنبه های تعالی بخش رنگ زرد:

رنگ زرد کم رنگ ترین ،رنگ گرم  طیف رنگ ها به شمار می آید و رنگی است که بیشترین شباهت را با خورشید دارا است. رنگ مکمل آن بنفش تیره است.

امیدواری

شادی

سرزندگی

خوشدلی

فارغ از هرگونه تعصب

عقل و منطق

قدرت تمیز عقلانی

درک و واقعیت

جنبه های حقارت آور:

حیله گری

گمراهی

رفتارهای توام با سیاست

حسابگری

بدخواهی

انتقام جویی

چاپلوسی

افسردگی

تاثیرات جسمانی:

رنگ زرد موجب تقویت سیستم عصبی و ماهیچه ها از جمله قلب و گردش بهتر خون در بدن می گردد،به افزایش فعالیت های مختلف بدن همچون عملکرد کبد، کیسه صفرا و جریان صفرا کمک می کند. این رنگ سبب ترشح شیره های معدی و با ایجاد حرکت صحیح در روده بزرگ، باعث بهبود سوء هاضمه می شود.زرد رنگی فوق العاده برای دردهای التهابی مفاصل و بافت های پیوندی و تسکین دهنده درد مفاصل،روماتیسم و نقرس است.

رنگ زرد از توانایی خاصی برای آزاد کردن ذخیره کلسیم سیستم داخلی بدن برخوردار است و به اینن دلیل در بهبود سخت شدگی مفاصل یا دردهای ایجاد شده به هنگام حرکت بسیار موثر است.

علاوه بر این رنگ زرد در افزایش فعالیت کبد و کلیه از تاثیر فوق العاده ای برخوردار است.ترشحات موکوسی را از بدن دفع می کند و موجب پاکسازی رگ های خونی می گردد.ید،فسفر، طلا و گوگرد همگی دارای انرژی رنگ زرد هستند.

موارد استفاده در معماری ومعماری داخلی: 

به کارگیری این رنگ با طیف وسیع خود در فضاهای داخلی با کاربری های مختلف و دکوراسیون منزل از اتاق خواب، نشیمن، پذیرایی و سرویس ها بسته به سلیقه کاربرد داشته اما با وجود تحریک مغز و قوه فکری استفاده از این رنگ برای افراد مبتلا به بیماریهای ذهنی یا اختلالات روانی به هیچ وجه توصیه نمی شود بنابراین در مکان های درمانی به این منظور انتخاب مناسبی نمی باشد.

نمونه تصاویر استفاده از رنگ زرد در معماری و دکوراسیون داخلی:

تحریریه دکوبوم

منبع: کتاب زندگی با رنگ -هوارد و دوروتی سان

تاثیر رنگ ها بر سلامتی (قسمت پنجم)-رنگ قرمز

تاثیر رنگ ها بر سلامتی (قسمت چهارم)-رنگ فیروزه ای

تاثیر رنگ ها بر سلامتی (قسمت سوم)-رنگ نارنجی

تاثیر رنگ ها بر سلامتی (قسمت دوم)-رنگ سبز

تاثیر رنگ ها بر سلامتی (قسمت اول)-رنگ بنفش

۵/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    7975 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم