دکوراسیون آشپزخانه مدرن

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

آشپزخانه چگونه و به وسیله چه کسانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ اگر مشتریان نیازهای خاصی دارند، آن نیازها چیست؟ درحالیکه این نیازها را مورد بررسی قرار میدهید، به خاطر بیاورید که ممکن است طرح پایه ای آشپزخانه به طور قابل ملاحظه ای با سابقه تر از ساکنان کنونی خانه باشد و بنابراین نباید بیش از حد دارای ویژگی های اختصاصی منحصر به فرد یا گروهی خاص باشد زیرا این امر ارزش دارایی های آشپزخانه را پایین می آورد. برای نمونه اگرچه این مطلبی معمول است که آشپزخانه ها اغلب تغییریافته و نوسازی می شوند، اما وضعیت کلی در ورودی، پنجره اصلی، موقعیت سینک و خوراک پز در صورتی که نیاز به دودکش داشته باشد، به طور عمده شرایط طرح آشپزخانه آینده را تعیین می کنند مگر آنکه بازسازی اساسی در نظر گرفته شود. 

دسترسی سریع

دکوراسیون آشپزخانه مدرن
طراحی

ترتیب و توالی انجام کار

ترتیب و توالی کار نظم کارها از تخلیه مواد غذایی تا ذخیره، آماده سازی، پخت و پز و شستشوی ظرف ها را توصیف می کند که به شکل زیر است:

  1. . ذخیره سازی: تخلیه و باز کردن بسته بندی مواد غذایی و ذخیره سازی در یخچال،فریزر، انباریا گنجه ها.
  2. . شستشو: شستن، پوست کندن، خرد کردن و الک کردن غذا و شستن ظرف.
  3.  آماده سازی: وزن کردن، ترکیب کردن و درست کردن کیک و کلوچه.
  4.  پختن: آماده کردن شومینه برای جوشاندن و سرخ کردن، کباب پز برای کباب کردن و برشته کردن. اجاق برای پختن و برشته کردن. اجاق مایکروویو برای باز کردن یخ مواد، پختن سریع و گرم کردن دوباره. .
  5.  سرو کردن: کشیدن غذا، داغ نگهداشتن آن، برشته کردن (تست کردن) نان،چیدن کارد و چنگال، ظروف سفالی و ادویه جات و چاشنیها.
  6.  خوردن: گذاشتن بر روی میز و خوردن.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

بعد از اینکه این ترتیب کامل شد، ترتیب بازگشت به شرح زیر است:

تمیز کردن: حمل ظرف های کثیف به سینک و ظرفشویی، بازگرداندن غذای باقیمانده به یخچال و گنجه ها.
شستن: جمع کردن ته مانده ها، تخلیه ماشین ظرفشویی، شستشوی دستی، خشک کردن و کنار گذاشتن ظرف ها.
یک فرد می تواند از روی جدول ببیند که برخی رفت و آمدهای تکراری غیرقابل اجتناب است؛ برای مثال سینک هم برای آماده سازی غذا مورد نیاز است و هم برای شستشوی ظرفها، همین طور ذخیره سازی غذا هم در یخچال و هم در گنجه های مخصوص غذای خشک انجام می گیرد. 
به طور معمول نیاز است ترتیبی که برای کارها ترجیح میدهیم از چپ به راست یا در جهت عقربه های ساعت طراحی شود. اما این کار حیاتی نیست و ممکن است با نظر منفی افراد راست دست مواجه شود. آشپزهای چپ دست ممکن است نظمی معکوس را ترجیح دهند.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

ترتیب کار

در شکل پایین پیکانهای پررنگ به مسیر اصلی کار دلالت دارند. همچنین رفت و آمدهای تکراری بسیار زیادی نیز غیرقابل اجتناب است، به ویژه زمانی که در ابتدای کار، ذخیره سازی مواد غذایی در یخچال یا محل خشک نیز لازم باشد. همچنین حمل ظروف سفالی به داخل ظرفشویی و خارج از آن و بر روی میز مورد نیاز است. ناحیه مرطوب و ناحیه خشک آماده سازی قابل تبادل است به ویژه اینکه کابینت میان ناحیه مرطوب و محل آشپزی باید برای سهولت حمل تابه های سنگین از سینک به خوراک پز، چسبیده و بی فاصله باشد.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن
اندازه نهایی سه ضلع این مثلث از مرکز در جلوی هریک از این وسایل نباید کمتر از ۳/۵ متر و بیشتر از۶/۵ متر طول داشته باشد. اگر فاصله از این مقدار کوتاه تر باشد سطح کار نامناسب خواهد بود و اگر بیشتر باشد نیاز به راه رفتن بیشتری دارد و کل فرایند را کند و خسته کننده خواهد کرد.

از چرخش در درون مثلث، به ویژه میان سینک و خوراک پز، اجتناب کنید. اینها باید با یک کابینت ممتد که طول آن بیشتر از ۱/۸ متر نباشد به هم متصل شوند. این کار باعث می شود که فاصله حمل دیگ های سنگین پر از مایعات میان این دو کاهش یابد.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن
از این مطلب می فهمیم که کار کردن در آشپزخانه کوچک و نسبتا فشرده آسان تراز کار در آشپزخانه های سنتی بزرگ در خانه های روستایی است. همچنین آشکار می شود که طرح لاشکل این نیازها را به بهترین شکل برآورده می سازد البته در صورتیکه آشپز در مرکز قرار گیرد و بتواند با حرکتی بسیار کم در اطراف، میان سه وسیله به طور بی وقفه و بدون مزاحمت بچرخد و این چرخش با کابینت های ممتد با خط سیر دایره ای یا گنجه های بلند قطع نشود. 

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

در جاهایی که چرخش ما را وامی دارد که آشپزخانه را به آشپزخانه های دو بخشی یا گالی ( آشپزخانه کشتی) تقسیم کنیم، سینک و خوراک پز باید در یک بخش نگه داشته شوند.آشپزخانه جزیره ای که بیشتر در بین طراحان آینده گرا طرفدار دارد و اغلب پر از ایده های هنری است، آرایش آن به کمترین میزان رضایت بخش است که مستلزم مقدار زیادی راه رفتن است و به ناحیه ای بزرگ از فضای دایره ای در تمامی جهتهای اطراف نیازمند است و برای کار و ذخیره سازی مقدار نامناسبی فضا دارد.

هرگز مثلث را با واحدهای بلند قطع نکنید.

واحدهای بلند را با هم در یک گروه در بالای کابینت پیوسته جای دهید.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

آزمایشی خوب برای آزمودن کارایی یک آشپزخانه این است که تعداد گامهایی را بیازماییم که برای درست کردن یک ظرف چای نیاز است در آشپزخانه طی شود. این کار به ظاهر ساده در واقع تدبیری پیچیده است که نیازمند بیشترین بخشهای آشپزخانه به شرح زیر است.

• ابتداکتری را از سینک پر از آب کرده و آن را اگر اجاق الکتریکی داشتید در درون آن و در غیر این صورت در شومینه قرار دهید.

• قوری را از چایدان پر کرده و لگن شکر را از گنجه کالاهای خشک بیاورید.

• فنجانها، نعلبکیها و قوری را از گنجه و قاشق های چایخوری را از کشوی کاردها خارج کرده و آن را روی سینی قرار دهید. د . ظرف شیر را از یخچال بیاورید. 

• آب جوش را داخل قوری ریخته، قوری را روی سینی بگذارید و تا روی میز حمل کنید. .
توجه کنید که گرم کردن قوری در ابتدا که زمانی بخشی اجباری از تشریفات چای خوردن بود، حالا دیگر در آشپزخانه ای که آب را به خوبی گرم می کند، ضروری به نظر نمی رسد.

 دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

تحریریه دکوبوم

منبع:ماهنامه اختصاصی تفکرمعماری-سال سیزدهم

امتیاز دهید post

۲ نظرات

  • محمدرضا تیموری اسفند ۲, ۱۳۹۷ در ۱۷:۳۳

    با سلام
    عجب طرح های خوشگلی
    مرررررررسی

    پاسخ
  • ناشناس اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰

    بینظیر و شیک

    پاسخ

نظر خود را به اشتراک بگذارید

4221 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم