استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

انرژی های تجدیدپذیر به منابع انرژی می‌گویند که سرعت تولید مجدد آن‌ها در طبیعت بالا است و برعکس سوخت‌های فسیلی، به‌زودی تمام نمی‌شوند. کاهش هزینه انرژی، محیط زیست پاک و عدم وابستگی به برق شهری، سه علت مهم برای استفاده از این انرژی ها در طراحی ویلا به شمار می‌روند. نصب سیستم تجدیدپذیر در ویلا، ۹ گام مهم دارد که شامل تحلیل سایت، تحلیل بار، بهینه‌سازی مصرف و ملاحظات مقرراتی می‌شود.

معماری سبز برای طراحی ویلا  

منابع انرژی در کره زمین رو به پایان هستند. به همین دلیل، چندی است که دانشمندان و معماران، منابع انرژی پایدارتر مانند انرژی های تجدیدپذیر را موردتوجه قرار می‌دهند. رویکرد معماری سبز با تمرکز بر همین مسئله پدید آمد. طراحی ویلا با مصرف بهینه انرژی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، از جنبه‌های این رویکرد معماری هستند.

این سبک معماری معمولا از جنبه‌های مختلف ظاهری و سیستمی، بیشترین ارتباط را با محیط پیرامون دارد. معماری سبز، اثرگذاری مخرب بر محیط زیست را به حداقل می‌رساند. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در بیشتر مواقع با بهینه‌سازی طراحی ویلا ازنظر مصرف انرژی همراه است که منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد. البته انرژی تجدیدپذیر به‌خودی‌خود می‌تواند درمجموع ارزان‌تر نیز باشد. هوای پاک، بالا بردن دوام ساختمان ویلا و بالا بردن میزان راحتی ساکنان از دیگر مزایای معماری سبز به شمار می‌روند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

انرژی خورشید، باد و زیست توده، بهترین منابع انرژی تجدیدپذیر برای طراحی ویلا ایرانی هستند. البته این منابع با استفاده از فناوری‌های مختلف و به روش‌های گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولا در کنار استفاده از منابع تجدیدپذیر، معماران ملاحظات دیگری را برای طراحی ویلا در نظر دارند. برای مثال، عایق کاری و تهویه با دقت بیشتری موردتوجه مسئولان طراحی ویلا دوبلکس خواهد بود. همچنین متریال و لوازم خانگی ویلا به‌طور تخصصی‌تر با نگاه به نوع منابع تجدیدپذیر انتخاب می‌شود.

هزینه اولیه نصب برخی از منابع تجدیدپذیر در ویلا، گاه می‌تواند برای مالک چالش‌انگیز باشد. البته با راهکارهای خلاقانه، این هزینه امکان کاهش خواهد داشت. همچنین در طول زمان، این هزینه‌های اولیه به دلیل هزینه پایین انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی های فسیلی، مطمئنا جبران می‌شود. حتی برخی از مالکان، بخشی از انرژی تولیدی تجدیدپذیر در سایت ویلای خود را می‌فروشند و کسب درآمد می‌کنند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

۹ گام برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

پیش از هرچیز، ابتدا باید خصوصیات سایت ویلا را، چه پیش و چه پس از ساخت، مورد تحلیل قرار دهیم. همچنین قبل از طراحی سیستم‌های تجدیدپذیر، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بهینه‌سازی انرژی داشته باشیم. سپس تحلیل بار، بررسی مقررات، انتخاب منبع انرژی مناسب، انتخاب فناوری مناسب و طراحی نهایی انجام می‌گیرد.

۱. تحلیل سایت ویلا

تحلیل کامل و دقیق زمین ویلا و زمین‌های اطراف قبل از نصب سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر ضروری است. مواردی مانند شرایط آب و هوایی، الگوی تابش آفتاب، سرعت باد و دسترسی به دیگر منابع طبیعی حتما باید بررسی شوند. برای استفاده از انرژی خورشیدی، مواردی مانند شدت تابش آفتاب، مدت‌زمان تابش، سایه درختان و سایه ساختمان‌های پیرامون بسیار مهم هستند. همچنین موقعیت و جهت باد، سرعت میانگین باد، تغییرات گردش هوا و ارتفاع باد برای نصب توربین اهمیت دارند.

۲. برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

اینکه چه استراتژی‌هایی در بهینه‌سازی مصرف انرژی به کار می‌رود، اصولا در طراحی سیستم انرژی های تجدیدپذیر نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. عایق کاری، پنجره‌های مناسب، سیستم‌های HVAC و غیره ازجمله روش‌های بهینه‌سازی مهم هستند. از دیگر روش‌های بهینه‌سازی می‌توانیم به جهت‌گیری ساختمان ویلا برای به حداکثر رساندن میزان جذب نور خورشید و تهویه طبیعی اشاره کنیم.

ملاحظه بهینه‌سازی مصرف انرژی پیش از طراحی و نصب سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر، هم هزینه ساخت این سیستم‌ها و هم هزینه کلی انرژی ساختمان را پایین می‌آورد. طبق اصول معماری سبز، لوازم خانگی و لوازم نورپردازی نیز باید با بیشترین بازدهی و کمترین مصرف انرژی انتخاب شوند. همچنین استفاده هوشمندانه از آب، محوطه سازی درست و بهره‌گیری از گیاهان بومی می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف کمک کند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

۳. تحلیل بار الکتریسیته ویلا

تخمین میزان الکتریسیته موردنیاز برای کل ویلا، یکی از نخستین گام‌های اصلی برای تجدیدپذیر کردن انرژی است. اگر بدانیم که تقریبا چه میزان مصرف برق خواهیم داشت، آنگاه می‌توانیم موارد زیر را تعیین کنیم:

  • اندازه و هزینه فناوری موردنیاز برای انرژی های تجدیدپذیر
  • میزان نوسان تولید و مصرف انرژی در طول روز و سال
  • اقدامات لازم برای کاهش مصرف برق

ما می‌توانیم با بررسی همه دستگاه‌های برقی ویلا مانند یخچال، تلویزیون، چراغ‌ها و ابزارهای برقی مصرف کلی را تخمین بزنیم. مصرف برق با واحد وات (W) و کیلووات (kW) و مصرف انرژی با واحد کیلووات ساعت (kWh) بیان می‌شود. جهت محاسبه کیلووات ساعت یا مصرف انرژی، می‌توانیم مصرف برق یا وات هر دستگاه را در تعداد ساعات استفاده از آن در طول روز ضرب کنیم.

۴. قوانین و مقررات منطقه در ارتباط با انرژی های تجدیدپذیر

هر منطقه، شهر و کشور می‌تواند قوانین خاصی در رابطه با طراحی و نصب سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر داشته باشد. این قوانین می‌توانند نحوه انتخاب نوع سیستم‌ها، محل نصب آن‌ها و اندازه‌شان را تعیین کنند. می‌توانیم درباره این مقررات از افراد مطلع یا ساکنان همان محل سوال کنیم. همچنین ممکن است اسناد استاندارد خاصی درباره معماری سبز منطقه و سیستم‌های تجدیدپذیر وجود داشته باشد. مسئولان بسیاری از مناطق، کسب مجوز را برای نصب سیستم انرژی تجدیدپذیر برای انواع طراحی ویلا کوچک و بزرگ الزامی دانسته‌اند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

۵. انتخاب بین سیستم‌های انرژی شبکه‌ای یا جداگانه

فناوری سیستم انرژی های پایدار به دو حالت نصب می‌شود. در حالت نخست، سیستم‌ها به شبکه برق بزرگ‌تر متصل هستند. این یعنی ویلا هم از منبع برق شهری و هم منابع تجدیدپذیر به‌طور ترکیبی استفاده می‌کند. در این حالت، فرد می‌تواند حتی برق اضافی خود را به تامین کننده شبکه بفروشد. نصب سیستم‌های متصل به شبکه به تجهیزات اضافی جهت اتصال صحیح نیاز دارد.

در حالت دوم به‌خصوص در مناطق دورافتاده‌تر، تمامی برق ویلا از طریق سیستم‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود که به آن، سیستم جداگانه می‌گویند.

۶. انتخاب بهترین منبع انرژی تجدیدپذیر برای طراحی ویلا

انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال)، انرژی خورشیدی فتوولتاییک (PV)، انرژی حرارتی آبی خورشیدی و انرژی باد، رایج‌ترین منابع تامین انرژی تجدیدپذیر برای ویلا هستند. یک مورد از این منبع‌ها یا ترکیب بهینه‌ای از آن‌ها می‌تواند برای اعمال اصول معماری سبز در ویلای ما مناسب باشد. پاسخ این مسئله به شرایط سایت ویلا، بودجه موجود برای نصب سیستم‌ها و میزان مصرف انرژی ویلا بستگی دارد.

۷. انتخاب فناوری مناسب

به‌خصوص در ۲۰ سال اخیر، فناوری‌های بسیار کارآمدی برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر معرفی شده‌اند. این فناوری‌ها شامل سیستم‌های کوچک خورشیدی، بادی و میکروهیدروپاور می‌شوند. حتی شماری از سیستم‌های هیبریدی خورشیدی و بادی توسعه داده شده‌اند. سیستم‌های زیست توده، هیدروالکتریک، حرارتی و غیره نیز رایج هستند. طراح ویلا با توجه به شرایط سایت، نیازهای مالک و ایده‌های خلاقانه خود، می‌تواند بهترین فناوری را برگزیند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

۸. طراحی و نصب انرژی های تجدیدپذیر

یکی از جنبه‌های مهم در طراحی سیستم‌های تجدیدپذیر، هماهنگی ظاهری است. این سیستم‌ها نباید زیبایی‌های ظاهری ویلا را به هم بریزند یا با سبک طراحی ویلا در تضاد باشند. بسیاری از طراحان سعی می‌کنند تا سیستم‌ها را درون سازه‌ها و بخش‌های مختلف ساختمان ویلا ترکیب کنند. برای مثال، پنل های خورشیدی را ضمن رعایت هماهنگی ظاهری، در طراحی نمای ساختمان ویلا یا داخل پنجره‌ها قرار می‌دهند.

بهتر است طراحی سیستم‌های تجدیدپذیر هم‌زمان با طراحی ویلا و در مراحل مختلف موردتوجه قرار گیرد؛ مگر آنکه ویلا از قبل ساخته شده باشد یا طراحی آن پایان یافته باشد. هنگام نصب، باید آسایش همسایگان، عدم تخریب محیط زیست، مسائل ایمنی و اصول معماری سبز را در نظر بگیریم.

۹. تعمیرات، نگهداری و پایش

پس از نصب سیستم‌ها، تعمیرات و پایش به‌طور منظم ضرورت خواهد داشت؛ زیرا لازم است از عملکرد بهینه و درست سیستم انرژی های تجدیدپذیر اطمینان حاصل کنیم. معمولا یک برنامه زمانی منظم برای بازرسی سیستم‌ها در نظر گرفته می‌شود و بازرسان هرگونه خطا را فورا تشخیص می‌دهند و برطرف می‌سازند. ممکن است طی این بازرسی‌ها، راهکارهای جدید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز ارائه شود.

بهترین انواع انرژی تجدیدپذیر ویلا

انرژی خورشیدی و پنل های خورشیدی، برای طراحی ویلا بسیار رایج‌تر هستند. در وهله دوم، می‌توانیم پمپ‌های حرارتی، باد، زیست توده و زمین گرمایی را در نظر بگیریم.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

انرژی برق خورشیدی

انرژی خورشیدی، محبوب‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر برای ویلا به شمار می‌رود. پنل های خورشیدی، رایج‌ترین فناوری موجود برای استفاده از انرژی خورشید هستند. این پنل ها نور خورشید را می‌گیرند و آن را به‌طور مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. انرژی برق خورشیدی، یک منبع انرژی تجدیدپذیر بسیار پاک است و هیچ آلاینده یا اثر مخربی برای محیط زیست ندارد. البته هزینه اولیه نصب پنل ها در مقایسه با دیگر انواع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند کمی گران باشد.

میزان برق تولیدی پنل های خورشیدی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و در ساعات مختلف روز، تفاوت خواهد داشت. برای تولید برق از این طریق، به نور مستقیم خورشید نیازی نیست و روشنایی روز کفایت می‌کند، هرچند در صورت وجود نور مستقیم آفتاب، میزان تولید برق بالاتر خواهد رفت. پنل های خورشیدی هزینه تعمیرات پایینی دارند. البته این پنل ها معمولا فضای زیادی در طراحی ویلا اشغال می‌کنند. همچنین انرژی های تجدیدپذیر برق خورشیدی شاید برای همه اقلیم‌ها مناسب نباشند. امکان ذخیره انرژی پنل ها با استفاده از باتری وجود دارد.

معماری سبز با انرژی حرارتی خورشیدی

در این روش، نور آفتاب روی یک مخزن آب متمرکز می‌شود و آن را به جوش می‌آورد. امکان تولید برق با استفاده از بخار این آب وجود خواهد داشت. فضای موردنیاز برای هر سیستم حرارتی، به‌طور میانگین ۵ مترمربع از فضاهای بیرونی با میزان بالای جذب آفتاب است. همچنین می‌توانیم از این سیستم‌ها برای دست‌یابی به آب گرم داخل ویلا بهره ببریم.

پمپ‌های حرارتی هوایی

این پمپ‌ها به‌منظور دست‌یابی به آب گرم با استفاده از جریان هوای گرم طراحی شده‌اند. نحوه کارکرد آن‌ها شبیه به کارکرد یخچال اما به‌طور برعکس است. پمپ‌های حرارتی می‌توانند حتی در دماهای زیر ۱۵ درجه سلسیوس، حرارت هوا را جهت گرم کردن آب جذب کنند. با استفاده از این روش، دیگر نیازی به مصرف منابع سوخت فسیلی برای گرم کردن آب نخواهیم داشت.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

انرژی باد

احتمالا مزارع بادی متشکل از تعداد زیادی توربین بادی را دیده باشید؛ اما انرژی باد تنها محدود به این مزرعه‌ها نمی‌شود. انواع کوچک‌تر از توربین‌های بادی برای استفاده در طراحی ویلا وجود دارند. این‌ها یا روی یک میله جداگانه یا مستقیما روی ساختمان ویلا نصب می‌شوند و برق تولید می‌کنند. یک توربین با ظرفیت ۶kW می‌تواند حجم زیادی از نیاز برق ویلا را پوشش دهد.

یک جنبه منفی توربین‌های بادی، سروصدایی است که ایجاد می‌کنند. همچنین این توربین‌ها در مناطق کم‌باد چندان کارآمد نخواهند بود. توربین‌های بادی فضای نسبتا بزرگی می‌گیرند. هزینه اولیه نصب توربین‌های بادی متوسط است، اما هزینه تعمیرات آن‌ها چندان بالا نیست.

سیستم‌های زیست توده

زیست توده یا Biomass، به ضایعات و بقایای موجودات زنده و گیاهان مانند ضایعات گوارشی، خرده چوب، تنه درختان، برگ‌ها و پیکر جانوران می‌گویند. انرژی خورشید به‌طور شیمیایی در ساختار موجودات زنده ذخیره می‌شود و امکان سوزاندن آن‌ها برای تولید انرژی وجود خواهد داشت. زیست توده جزء انرژی های تجدیدپذیر به شمار می‌رود؛ زیرا سرعت بازتولید آن پس از مصرف بسیار بالا است. میزان نشر کربن سوخت زیست توده در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، بسیار پایین‌تر است.

در برخی مناطق، منابع کافی زیست توده وجود ندارد و این روش برای همه مناطق مناسب نیست. زیست توده هم برای ایجاد حرارت و هم تولید برق مورداستفاده قرار می‌گیرد. هزینه سیستم زیست توده نسبتا پایین تمام می‌شود.

انرژی هیدروالکتریک یا برق آبی

در این روش، توربین‌هایی در جریان آب قرار می‌گیرند و برق تولید می‌کنند. این روش برای اعمال اصول معماری سبز روی ویلاهایی مناسب است که در نزدیکی رودهای پرجریان قرار دارند. حجم برق تولیدی در این روش بسیار بالا خواهد بود. انرژی برق آبی می‌تواند به جلوگیری از سیلاب نیز کمک کند. البته این انرژی فضای نسبتا زیادی را اشغال خواهد کرد و اثرگذاری منفی نسبتا بالایی بر حیات‌وحش و اکوسیستم دارد.

انرژی ژئوترمال

در این روش، با استفاده از پمپ‌های حرارتی ژئوترمال، از گرمای زمین برای تولید برق استفاده می‌شود. البته هزینه نصب اولیه سیستم‌های زمین گرمایی بسیار بالا خواهد بود. این روش برای همه انواع زمین و خاک مناسب نیست و فضای زیادی را نیز اشغال می‌کند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

نکات مهم درباره انرژی های تجدیدپذیر

چه جنبه‌هایی برای بهینه‌سازی انرژی ویلا با منابع تجدیدپذیر باید لحاظ شوند؟ معمار با تکیه بر خلاقیت خود با توجه به شرایط طراحی ویلا، می‌تواند مسائل گوناگونی را لحاظ کند. مواردی چون ساخت بام‌های خنک و سبز، توجه به پنجره‌ها، عایق کاری دقیق، استفاده از لوازم الکتریکی کم‌مصرف، سیستم‌های HVAC و کنترل مصرف آب، جزء مهم‌ترین مسائل به شمار می‌روند.

ایجاد بام‌های خنک

جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی، می‌توانیم بام‌های ویلا را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که کمترین میزان نور آفتاب را جذب کنند. بدین ترتیب، حرارت کمتری وارد ویلا می‌شود و انرژی کمتری برای خنک‌سازی نیاز خواهد بود. متریال هایی مانند کاشی و توفال و رنگ‌های روشن بدین منظور مناسب هستند. بام‌های پوشیده از گیاه در حوزه معماری سبز، به دلیل تنظیم دما در این زمینه بسیار طرفدار دارند.

نصب پنجره سقفی

پنجره سقفی می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف انرژی ویلا کمک کند. این پنجره‌ها برای تهویه، تنظیم حرارت و نورگیری محیط کارآمد هستند و مصرف انرژی را کاهش خواهند داد.

پنجره‌ها و درب‌ها

نوع درب‌ها و پنجره‌های ویلا در میزان هدررفت انرژی بسیار موثر هستند. همچنین می‌توانیم با نصب تجهیزات پیشرفته و روش‌های بهینه‌سازی، پنجره‌های ساده را بهینه‌تر کنیم.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

رنگ در طراحی نمای ساختمان ویلا

رنگ نما در دمای فضای داخلی ویلا به‌طور چشمگیری موثر خواهد بود. رنگ‌های روشن، فضا را خنک نگه می‌دارند و رنگ‌های تیره، فضا را گرم می‌کنند. با توجه به شرایط اقلیمی طراحی ویلا می‌توانیم رنگ مناسب را برای نما انتخاب کنیم.

عایق کاری

طبق اصول معماری سبز، همیشه در کنار نصب سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر، مسئله عایق کاری به‌طور ویژه موردتوجه قرار می‌گیرد. عایق کاری مناسب سبب می‌شود به انرژی برق و انرژی حرارتی کمتری نیاز داشته باشیم و هزینه کمتری برای سیستم انرژی های تجدیدپذیر صرف کنیم.

کف ساختمان ویلا

کف فضاهای مختلف ویلا می‌تواند به گونه طراحی شود که حرارت بیشتر یا کمتری را انتقال دهد. همچنین فرش‌ها می‌توانند نواحی دلخواه از فضای داخلی ویلا را گرم‌تر نگه دارند.

چراغ‌ها در طراحی ویلا

چراغ‌های LED انرژی بسیار کمتری در مقایسه با چراغ‌های قدیمی CFL مصرف می‌کنند. درنتیجه استفاده از چراغ‌های LED در کنار سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر ضروری به نظر می‌رسد. رنگ‌های مختلف LED از گرم و آفتابی تا سرد و مهتابی موجود هستند. موقعیت چراغ‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که بهینه‌ترین میزان روشنایی در فضاهای مختلف به دست آید. همچنین باید بیشترین استفاده از نور طبیعی را به عمل آوریم تا نیاز به نورپردازی مصنوعی کاهش یابد.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

لوازم ویلا

هنگام طراحی داخلی ویلا با انرژی های تجدیدپذیر لوازم برقی باید با حساسیت ویژه‌ای انتخاب شوند. در مورد ویلا، لوازم خانگی معمولا مهم‌ترین مولفه‌های مصرف برق هستند. بنابراین باید مصرف انرژی از سوی این لوازم را تا حد ممکن کاهش دهیم.

نصب سیستم‌های HVAC برای ویلا

سیستم HVAC عبارت است از یک سیستم یکپارچه برای حرارت، تهویه و تصفیه هوا. پمپ‌های حرارتی یکی از رایج‌ترین اجزای سیستم‌های HVAC هستند. این سیستم‌ها با توجه به تفاوت دمای داخل و بیرون ویلا، بهترین حالت حرارت دهی و خنک‌سازی را با حداقل مصرف انرژی ممکن می‌سازند.

کنترل مصرف آب در طراحی ویلا

شیرهایی با حداقل جریان آب لازم، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران و سیستم‌های بازیافت آب، ۳ ابزار مهم در کنترل مصرف آب هستند. این ابزارها مصرف آب را کاهش می‌دهند و وابستگی به منابع آب شهری را از بین می‌برند. سیستم‌های HVAC نیز به بهینه‌سازی مصرف آب کمک می‌کنند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

مهم‌ترین مزایای انرژی های تجدیدپذیر در ویلا

سیستم‌های تامین انرژی تجدیدپذیر، محیط زیست ما را سالم نگه می‌دارند و درعین‌حال، هزینه کمتری را تحمیل می‌کنند. طراحی ویلا با منبع انرژی تجدیدپذیر به بهبود کیفیت هوای داخلی، بالا رفتن شخصیت ویلا و عدم وابستگی به برق شهری نیز می‌انجامد.

معماری سبز و کمک به محیط زیست

انرژی خورشیدی، بادی و زمین گرمایی، گاز کربن منتشر نمی‌کنند. انتشار بی‌رویه گاز کربن به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، بنزین و زغال‌سنگ، برای محیط زیست خطرناک است. انرژی های تجدیدپذیر ردپای کربنی بسیار پایینی دارند و از گرم شدن بیش‌ازحد کره زمین و به خطر افتادن سلامت موجودات زنده جلوگیری می‌کنند.

کاهش هزینه انرژی

شاید هزینه نصب اولیه سیستم‌های تجدیدپذیر کمی بالا باشد، اما در درازمدت، هزینه‌های پایین‌ترین نسبت به سوخت‌های فسیلی به مالک ویلا تحمیل می‌شود. علت این مسئله به هزینه بسیار پایین انرژی های تجدیدپذیر مربوط است. با توجه به روند رو به بالای قیمت منابع انرژی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی مانند منابع برق شهری، نصب سیستم‌های تجدیدپذیر در طراحی ویلا برای هزینه‌های آینده بسیار هوشمندانه خواهد بود.

عدم وابستگی به منابع برق شهری

ویلاهایی که به سیستم تجدیدپذیر متصل هستند، هنگام قطع برق شهری یا وقوع بلایای طبیعی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند؛ زیرا این ویلاها سیستم انرژی جداگانه خود را خواهند داشت. درنتیجه، میزان ایمنی و امنیت ساکنان ویلا بالا می‌رود.

بالا رفتن شخصیت ویلا

انسان‌ها با نگاه مثبت‌تری به ویلاهای مجهز به انرژی های تجدیدپذیر نگاه می‌کنند. اگر در چنین ویلاهایی زندگی کنیم، به دلیل آسیب‌رسانی کمتر به محیط زیست، شخصیت خودمان به‌عنوان مالک ویلا را بالا برده‌ایم. همچنین هنگام خرید و فروش ویلا، به دلیل رعایت اصول معماری سبز، ویلای ما طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

بهبود کیفیت هوا در فضای داخلی

استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث انتشار آلاینده‌ها در فضای داخلی ویلا و کثیفی هوای داخل می‌شود. درنتیجه، با لحاظ کردن سیستم‌های تجدیدپذیر هنگام طراحی ویلا، کیفیت هوای داخلی و سلامت ساکنان را بهبود خواهیم بخشید.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

۵ نمونه طراحی ویلا با انرژی تجدیدپذیر و بهینه

در دهه‌های اخیر، معماران به راه‌حل‌های خلاقانه‌تری برای نصب سیستم‌های تجدیدپذیر دست یافته‌اند. همان‌طور که در این ۵ نمونه طراحی ویلا می‌بینیم، پنل های خورشیدی، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران و پمپ‌های حرارتی، محبوبیت بالایی در میان طراحان پروژه‌های مختلف دارند.

خانه با اسکلت الواری برنده جایزه بهترین خانه اکو

گروه معماری Jan and Philip برای طراحی این ویلا به سبک معماری معاصر، از اسکلت الواری MBC استفاده کردند. در طول زمستان، ۵۰ مترمربع از فضای ویلا با وجود پنجره‌های شیشه‌ای، به‌خوبی گرما را به داخل راه می‌دهد. یک پمپ حرارتی هوا با میزان برق ۵.۵ کیلووات، تهویه مکانیکی و بازیابی حرارتی، از سیستم‌های این ویلا هستند. همچنین ۳.۵ کیلووات از برق ویلا با سلول‌های خورشیدی PV و باتری‌های تسلا در کنار آن‌ها تامین می‌شود.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

خانه اکو کربن صفر با هزینه کم

در این خانه، از عدل کاه و گچ کاری لایم رندر برای ساخت یک خانه پایدار با هزینه کم استفاده شده است. بام شیب‌دار خانه بسیار بزرگ بود و امکان نصب تعداد زیادی پنل خورشیدی و تامین برق آن را فراهم می‌کرد. اسکلت الواری این خانه با استفاده از چوب‌های ضایعاتی ساخته شد که با معماری سبز همخوانی دارد. جهت ساخت بیشتر قسمت‌های خانه، محصولات و تولیدات محلی به کار رفته‌اند. اثاثیه و رنگ‌ها نیز از فروشگاه‌های نزدیک تهیه شدند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

ویلای فوق کم‌مصرف در اسکاتلند

اسکلت الواری با عایق کاری بسیار ویژه و شیشه سه جداره، مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی ویلا یک طبقه در این پروژه هستند. این ویژگی‌ها با استانداردهای Passivhaus همخوانی دارند. حرارت حاصل از نور آفتاب و فعالیت‌هایی مانند آشپزی، از طریق تهویه مکانیکی و سیستم بازیابی حرارت MVHR در این ویلا به گردش درمی‌آید و مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین آب ویلا با استفاده از پمپ‌های حرارتی هوایی (ASHP) داغ می‌شود.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

خانه زیرو نسخه ۲

تمرکز اصلی در طراحی این خانه، بهینه‌سازی مصرف انرژی بود. از پنجره گرفته تا لوازم خانگی، همه اجزای این خانه به بهینه‌ترین حالت ممکن انرژی مصرف می‌کنند. ظاهر خانه مطابق با اصول سبک معماری مدرن به زیبایی طراحی شده است. به دلیل نصب سیستم انرژی های تجدیدپذیر مصرف انرژی الکتریکی خانه از منابع بیرونی و مصرف آب شیرین آن هر دو صفر هستند. درواقع، این خانه بیشتر از میزان انرژی مصرفی‌اش، انرژی تولید می‌کند. پنل های خورشیدی و سیستمی از باتری‌ها، رمز موفقیت خانه زیرو نسخه ۲ هستند.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

طراحی ویلا سا کونتیسا در ایتالیا

این ویلا توسط معمار مشهور ایتالیایی Scacchetti طراحی شد. طراحی داخلی ویلا، طراحی نما و محوطه سازی ویلا همگی بسیار زیبا هستند. البته سیستم انرژی های تجدیدپذیر آن به گونه دیگری توجه انسان را جلب می‌کنند. پنل های خورشیدی و سیستم جمع‌آوری آب باران، دو مشخصه مهم ویلا سا کونتیسا ازنظر بهینه‌سازی انرژی به شمار می‌روند. بام سبز ویلا که پوشیده از گیاهان مختلف است، وظیفه عایق کاری و تنظیم حرارت را انجام می‌دهد.

انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا

جمع‌بندی

منابع انرژی تجدیدپذیر مزایای بزرگی برای ویلا دارند. این انرژی ها به کاهش هزینه، افزایش شخصیت ویلا، عدم وابستگی به برق شهری و حفظ محیط زیست کمک می‌کنند. تحلیل سایت ویلا، بررسی شرایط اقلیمی، تحلیل بار و بهینه‌سازی انرژی، ازجمله گام‌های ضروری برای نصب سیستم انرژی های تجدیدپذیر در طراحی ویلا هستند. پنل های خورشیدی PV، سیستم‌های HVAC، توربین‌های بادی و پمپ‌های حرارتی، ۴ فناوری رایج در این زمینه به شمار می‌روند.

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    149 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم