اصول طراحی آشپزخانه ویلا + نکات مهم و نمونه

اصول طراحی آشپزخانه ویلا + نکات مهم و نمونه

آشپزخانه، قلب هر ویلا و مکانی بی‌نظیر برای آشپزی، گردهمایی خانوادگی و خلق غذاهای خاص به‌شمار می‌رود. طراحی یک آشپزخانه در ویلا، نیازمند توجه به اصول و روش‌های خاص است تا راحتی و زیبایی در هماهنگی با باقی اجزای خانه فراهم شود. طراحی یک آشپزخانه مناسب و کارآمد، علاوه‌بر زیبایی، نیازمند رعایت اصول طراحی خاصی است که به بررسی دقیق نیازها، فضا، نورپردازی و سبک زندگی ساکنان بپردازد و ترکیبی هماهنگ از این عوامل را ارائه دهد. ازاین‌رو، در این مقاله به بررسی اصول طراحی آشپزخانه ویلا پرداخته خواهد شد.

۷ اصل طراحی آشپزخانه ویلا که فضاهای زیبایی ایجاد می‌کند

اگر برای یک داشتن آشپزخانه جدید برنامه‌ریزی کرده‌اید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، دانش ‌پایه‌ای از اصول طراحی آشپزخانه ویلا به شما کمک می‌کند تا تصمیماتی هنرمندانه و کاربردی در رابطه با فضای خود بگیرید. در برنامه‌ریزی برای یک آشپزخانه جدید، بسیاری از عناصر مختلف باید به‌صورت واحدی یکپارچه با یکدیگر آمیخته شوند. کابینت‌ها، لوازم آشپزخانه، پشتیبان‌ها، سطوح کاری، کف‌پوش‌ها و قطعات تزیینی، همگی رنگ‌، بافت‌ و شکل خود را دارند. به‌طور خلاصه، آن‌ها عناصر و اصول طراحی آشپزخانه ویلا را تشکیل می‌دهند. این اصول به شما کمک می‌کنند تا به‌درستی از این عناصر بهره بگیرید.

با درک عمیق از اصول طراحی آشپزخانه ویلا، نقشه راهی برای خلق فضایی ایده‌آل در اختیار خواهید داشت. این امر، به شما کمک می‌کند تا با انتخاب و چیدمان اصولی عناصر مختلف، آشپزخانه‌ای زیبا و متناسب با فضای ویلای خود به‌وجود آورید. این اصول شامل موارد زیر هستند که در این بخش به آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • تعادل و هماهنگی
  • تأکید
  • مقیاس و تناسب
  • یکپارچگی
  • ریتم
  • تضاد
  • جزئیات

اصل شماره ۱: تعادل و هماهنگی بصری

آیا تا به حال به حس ناخوشایند هنگام ورود به بعضی آشپزخانه‌ها فکر کرده‌اید؟ گویی چیزی در آن فضا نامتعادل و ناهمگون است. شاید در یک منطقه، انبوهی از اشیاء، فضا را اشغال کرده باشند و در بخش دیگر، خلأیی آزاردهنده به چشم آید. عدم تعادل بصری و فقدان هماهنگی، از جمله عواملی هستند که مانع خلق فضایی دلنشین و آرامش‌بخش می‌شوند. یک اتاق متعادل، حس آرامش و امنیت را افزایش می‌دهد. وقتی به فضایی وارد می‌شوید که اصول طراحی آشپزخانه ویلا به‌صورت متعادل در آن وجود دارد، تمام فضا متمرکز و منظم به‌نظر خواهد رسید.

سه روش برای ایجاد یک اتاق متعادل وجود دارد: عدم تقارن، تقارن و محوریت. از نقطه مرکزی شروع کنید. این نقطه جایی است که نگاه شما به آن سمت می‌رود. این نقطه مرکزی، اغلب یک دیوار یا اتاق است. باید حول این نقطه مرکزی تقارن وجود داشته باشد.

تعادل متقارن

به تصویر زیر نگاه کنید. گویی همه چیز در حال رقصی موزون حول یک نقطه مرکزی هستند. صندلی‌ها، کابینت‌های آشپزخانه، میز و دکور، همگی در اطراف نقطه کانونی که با دسته‌گلی زیبا تزئین شده است، نظم و انسجام یافته‌اند. این تصویر، نمونه‌ای قوی از یک نقطه تمرکز است که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود. آشپزخانه‌های نامتقارن، همچنان می‌توانند عناصر و اصول طراحی آشپزخانه ویلا را داشته باشند، تا تعادل را به‌وجود بیاورند.

تعادل نامتقارن

به تصویر زیر نگاه کنید. گویی یک طرف بلندتر از اتاق، رقصی نامتقارن را به نمایش گذاشته است. در اصول طراحی آشپزخانه ویلا، این بلندتر بودن، امری رایج است. در طراحی نامتقارن، به‌طور معمول کابینت‌ها و یخچال در یک سمت قرار می‌گیرند و سنگینی بصری زیادی ایجاد می‌کنند.

اصول طراحی آشپزخانه ویلا - تعادل نا متقارن

تعادل شعاعی

در مقابل، تعادل به شکل محوری است که معمولا با مبلمان و روشنایی به‌وجود می‌آید. مانند اکثر اصول طراحی آشپزخانه ویلا، تعادل شعاعی با یک نقطه تمرکز آغاز می‌شود. بیایید از یک میز ناهارخوری دایره‌ای به‌عنوان مثال استفاده کنیم. این میز دایره‌ای، نقطه تمرکز فضا خواهد بود و اشیاء دایره‌ای کوچک‌تر، مانند صندلی‌های منحنی‌شکل، آن را احاطه می‌کنند. با افزایش فاصله از میز، اندازه این اشیاء نیز می‌تواند کوچک‌تر شود.

این ویژگی، می‌تواند شامل صندلی‌های ناهارخوری منحنی یا دایره‌ای‌شکل باشد که نگاه را از میز دور می‌کنند، یا یک لوستر دایره‌ای با دکوراسیون میز دایره‌ای در مرکز میز که چشم را به‌سوی خود فرامی‌خواند.

اصل شماره ۲: تأکید

تأکید، معمولا به‌عنوان یک نقطه تمرکز بیان می‌شود که توجه شما را به خود جلب می‌کند. ممکن است به یک شومینه، تلویزیون، قطعه بزرگ هنری یا مبلمان جذاب با رنگ‌های شگفت‌انگیز فکر کنید.

نقاط تمرکز، در اصول طراحی آشپزخانه ویلا، معمولا شامل محفظه گاز و هود هستند، اما نقطه تمرکز آشپزخانه شما ممکن است یک ‌سینک، جزیره مرکزی یا یک پنجره باشد.

استفاده از تأکید از طریق نقاط تمرکز مهم است تاچشم جایی برای استراحت داشته باشد. زمانی که نقطه تمرکزی وجود ندارد، طراحی بدون هدف به‌نظر می‌رسد. نکته ایده‌آل این است که اشیا دیگر محیط، از این تعادل پشتیبانی کنند و به رقابت با نقطه تمرکز تصمیم‌گیری شده بپردازند. هرچند اتاق‌های بزرگ ممکن است چندین نقطه تمرکز داشته باشند.

آشپزخانه‌های با نقاط تمرکز و تأکید

به نمونه آشپزخانه با دو نوع رنگ سیاه‌وسفید همراه با جزیره آشپزخانه و چراغ‌های آویزان توجه کنید. در این آشپزخانه، استفاده جسورانه از رنگ‌های متضاد سیاه‌وسفید سبب جذابیت طراحی می‌شود. بدون نقطه تمرکز، یک آشپزخانه ممکن است کسل‌کننده یا به‌نظر برسد. به‌عنوان‌مثال، تصویر بازسازی آشپزخانه زیر را ببینید که شامل کابینت‌های استاندارد سازنده باکیفیت است:

اصول طراحی آشپزخانه ویلا - تایید

کابینت‌های CliqStudios با رنگ‌های سفید و خاکستری انتخابی صحیح در بازسازی آشپزخانه توسط کیت رایلی بوده است. اصول طراحی آشپزخانه ویلا برای این آشپزخانه بازسازی شده به‌طور عمده الگوی موجود را حفظ کرد، اما تفاوت چشمگیر بود. آشپزخانه جدید، نقاط تمرکز را با یک هود چوبی شیک و درهای کابینت شیشه‌ای در هر دو دیوار دارد، علاوه‌براین، چشم به جزئیات چوبی گرم جلب می‌شود. طراح با استفاده از دو رنگ سفید و خاکستری، هارمونی بی‌نظیری خلق کرده است. این پالت رنگی خنثی، فضایی آرامش‌بخش و دلنشین را به‌وجود می‌آورد و بستر مناسبی برای خلق جزئیات بصری جذاب فراهم می‌کند. تصاویر، به‌وضوح نشان می‌دهد که چرا آشپزخانه‌های دو رنگ سفید و خاکستری، مورد علاقه طراحان مدرن هستند. این نوع طراحی، با حداقل دکور، جذابیت بصری زیادی ایجاد می‌کند.

اصول طراحی آشپزخانه ویلا - تمرکز

اصل شماره ۳: مقیاس و تناسب

اصول طراحی آشپزخانه ویلا، گویی نقاش ماهری را به کار می‌گیرد تا هارمونی تناسب را در فضا به تصویر بکشد. این اصول، با دقت در مقیاس و تناسب عناصر، تعادل و زیبایی را به آشپزخانه می‌بخشند.

آشپزخانه رویایی شما، ممکن است دارای یک کتری بزرگ و حرفه‌ای و جزیره‌ای عظیم برای پذیرایی از مهمان در طراحی ویلا دوبلکس باشد. اما آیا آن کتری الکتریکی ۴۸ اینچی واقعا در فضای ۱۲ × ۱۲ شما جا می‌شود؟ در این‌جا اندازه‌گیری مناسب و حصول اطمینان از اینکه عناصر در فضا با یکدیگر همخوانی دارند، امری ضروری است.

آشپزخانه‌های کاملا متناسب

در این دیوار آشپزخانه، توجه کنید که عرض هر عنصر با دیگری تناسب دارد. کابینت‌ها، قفسه‌ها، لوازم آشپزخانه، هود و پنجره‌ها همه به یکدیگر با سادگی و زیبایی متناسب شده‌اند (حتی تزیینات). این امر، به ایجاد احساس نظم و آرامش در فضا کمک می‌کند. طراحی وسیع و باز این فضا، اجازه می‌دهد تا جزیره بزرگ با صندلی‌های شخصی‌سازی شده وجود داشته باشد. این جزیره نه‌تنها بسیار بزرگ است تا فضای آماده‌سازی و میزبانی را پشتیبانی کند؛ بلکه نسبت اندازه آن به مابقی فضا اجازه می‌دهد که به‌عنوان نوعی تقسیم‌کننده، مناطق مجزا برای پخت‌وپز، ناهارخوری و زندگی در فضا ایجاد کند.

اصول طراحی آشپزخانه ویلا - متناسب

اصل شماره ۴: یکپارچگی

یکپارچگی، اگرچه از پیچیده‌ترین اصول طراحی آشپزخانه ویلا نیست، اما یکی از اصول بسیار مهم در طراحی ویلا کلاسیک است. این اصل، با خلق فضایی یکپارچه و چشم‌نواز، هارمونی و انسجام را به‌ارمغان می‌آورد. ایده کلی این اصل، طراحی مناطقی با حس کامل و هماهنگ است. گویی هر عنصر، نقشی بی‌بدیل در این هماهنگی دارد. به‌عنوان‌مثال، یک آشپزخانه با پایان‌ها و بافت‌هایی که یکدیگر را تکمیل می‌کنند یا میزی بزرگ با دکور و صندلی‌هایی با تناسبی دقیق، نمونه‌هایی از تجلی یکپارچگی هستند. به‌طورکلی، یکپارچگی فضا را تکمیل می‌کند و هیچ ناحیه‌ای را خالی، ناتمام یا نامتناسب باقی نمی‌گذارد.

اصول طراحی آشپزخانه ویلا- یکپارچگی

اصل شماره ۵: ریتم

هر بازسازی آشپزخانه رویایی یا ارتقا آن نیازمند اصل ریتم است تا احساس کاملی داشته باشد. ریتم در اصول طراحی آشپزخانه ویلا، نقشی کلیدی در خلق فضایی دلنشین و چشم‌نواز ایفا می‌کند.

این اصل را می‌توان به روش‌های مختلفی در طراحی آشپزخانه به‌کار برد. از تکرار الگوها و بافت‌ها گرفته تا استفاده از خطوط و رنگ‌های متضاد، همه و همه می‌توانند در ایجاد ریتمی دلنشین در فضا نقش داشته باشند.

  • ریتم از طریق پیشرفت
  • ریتم از طریق تکرار
  • ریتم از طریق جریان

پیشرفت

یکی از روش‌های آسان برای ایجاد ریتم در آشپزخانه، استفاده از تکنیک پیشرفت در رنگ و مقیاس است. با این ترفند، گویی داستانی جذاب را در فضا روایت می‌کنید و مهمانان خود را مجذوب طراحی آشپزخانه جدیدتان خواهید کرد. در این روش، با استفاده از اشیاء تزیینی کوچک در ورودی آشپزخانه، به تدریج، با حرکت به سمت نقطه کانونی، اندازه آن‌ها را بزرگ‌تر کنید. در انتخاب رنگ نیز، از رنگ‌های خنثی در ورودی استفاده کنید و با حرکت به سمت نقطه کانونی، از رنگ‌های جذاب‌تر و پویاتر بهره ببرید.

تکرار

استفاده از ریتم از طریق تکرار نیز بسیار آسان است. با استفاده از یک پارچه، الگو یا قطعه چوبی خاص، آن را در چندین منطقه تکرار کنید. تکرار مواد یکسان، با ایجاد احساس کاملی، فهم فضا و طراحی آن را آسان‌تر کنید. فقط به استفاده بیش از حد از آن نپردازید. دو یا سه بار تکرار در اتاق، تعادل خوبی ارائه خواهد داد بدون آن که بیش از حد باشد.

جریان

طراحی هر خانه، باید ((جریان)) داشته باشد؛ در غیر این‌صورت، فضا متلاطم و ناهماهنگ به‌نظر خواهد رسید. برای ایجاد این جریان از اتاقی به اتاق دیگر، از انواع مختلف خطوط و منحنی‌ها استفاده کنید. این جریان می‌تواند از طریق قطعات کوچک مبلمان مانند کمد بوفه یا قفسه کتاب، یا از طریق درهای تاشو و آثار هنری هدایت شود. با انتخاب هوشمندانه، از این جزئیات برای ایجاد نقاط تمرکز کوچک استفاده کنید که به هدایت شما به اتاق بعدی می‌پردازد و یکپارچگی در اصول طراحی آشپزخانه ویلای شما را به‌ارمغان می‌آورد.

اصول طراحی آشپزخانه ویلا- جریان

اصل شماره ۶: تضاد

هر کسی که تلویزیون HGTV را دیده باشد، می‌داند که تضاد معمولا از طریق رنگ نشان داده می‌شود. وقتی رنگ آشپزخانه‌ یا اتاق نشیمن‌ خیلی تک‌رنگ یا خنثی باشد، تضاد سبب ایجاد عمق می‌شود. بااین‌حال، راه‌های متعددی برای معرفی تضاد به یک اتاق از طریق رنگ‌ها، مواد، اشکال و بافت‌ها وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها، هر اتاق می‌تواند از سادگی به زیبایی برسد. در ادامه جزئیات هر نوع تضاد و چگونگی استفاده از آن‌ها ذکر شده است.

رنگ‌ها

رنگ، به‌عنوان متداول‌ترین شکل تضاد، تعریف می‌شود. این عنصر، برای ایجاد درام و جلب‌توجه به‌کار می‌رود؛ بنابراین استفاده از رنگ‌های متضاد، سبب به‌وجود آمدن تضاد می‌شود. اتاق‌های نشیمن با پایه خنثی، می‌توانند از کوسن‌های رنگارنگ یا فرش‌های بزرگ برای حس زنده‌بودن استفاده کنند یا تناژ تاریک را برای احساس آرامش و اطمینان، به‌کار ببرند.

مواد و متریال

بازسازی هر فضایی، چه آشپزخانه، چه اتاق نشیمن و چه اتاق‌خواب، می‌تواند با ترکیب مواد متنوعی مانند چوب، شیشه، فلزات مختلف، پلاستیک و پارچه‌ها جانی دوباره بگیرد. رقص هم‌زمان این عناصر، تضاد پویایی خلق می‌کند و طبیعت را به فضای شما هدیه می‌دهد.

اشکال

اشکال، تجلی تنوع به‌شمار می‌روند. مربع، دایره، مستطیل، بیضی و اشکال دیگر می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند تا فضایی را بسازند یا به اتاق‌هایی با خطوط صاف بیش از حد ساختار ببخشند.

بافت‌ها

اتاق‌هایی که فاقد بافت هستند، عمق و شخصیت ندارند. این اتاق‌ها از منظر بافت، تهی و یکنواخت به‌نظر می‌آیند. برای پرهیز از القای چنین حسی، با ترکیب بافت‌های گوناگون، گرمای دل‌انگیزی به آشپزخانه ویلای خود ببخشید. ب سبدهای گلدانی، بلوک پشمی تزیینی، و هر عنصر دیگری که حسی از لطافت و عمق را به ارمغان می‌آورد، می‌تواند در این زمینه کارآمد باشد. در هر نقطه که با سطحی صاف و یک‌دست روبه‌رو هستید، عنصری بافتی و برجسته به آن بیفزایید.

اصل شماره ۷: جزئیات

جزئیات اهمیت زیادی دارند؛ چرا که بخش‌های مختلف فضا را به هم پیوند می‌دهند. بدون جزئیات، اکثر اتاق‌ها شبیه جعبه‌هایی بزرگ و باز به‌نظر می‌رسند. آن‌ها سبک و شخصیت خاصی ایجاد می‌کنند و سبب راحتی شما در خانه می‌شوند. جزئیات ممکن است شامل عناصر زیر باشند، اما محدود به آن‌ها نیستند:

  • کوسن‌ها
  • کاغذدیواری تزیینی
  • پرده‌ها
  • آثار هنری دیواری
  • گیاهان داخلی و ظروف گل
  • لامپ‌های زمینی و میزی
  • فرش‌ها
  • تخته‌های برش تزئینی
  • سبدها
  • ظروف ذخیره‌سازی قهوه و چای

ترکیب این جزئیات با اجزای بزرگ‌تر مانند لوستر، گلدان، کابینت‌ها و پرده‌ها، بر طرح و رنگ‌ها تأکید خواهد کرد. علاوه‌براین، دریچه‌ای نو از ایده‌ها را برای پیوند اجزای طراحی یا به نمایش گذاشتن ذوق و سلیقه منحصر‌به‌فرد شما در مورد خانه یا خانواده‌تان می‌گشایند.

اصول طراحی آشپزخانه ویلا

یک قانون طلایی برای طراحی آشپزخانه

در میان تمام اصول طراحی آشپزخانه ویلا، یک قانون طلایی وجود دارد. وقتی به طراحی آشپزخانه خود می‌پردازید، از مثلث کار آشپزخانه استفاده کنید. برخی افراد فکر می‌کنند که این ایده قدیمی و منسوخ شده است، اما کارایی آن هرگز از بین نمی‌رود. مثلث کار آشپزخانه از سه منطقه تشکیل شده است؛ سینک، اجاق‌گاز و یخچال. با اتصال این سه منطقه در یک فاصله خاص، می‌توانید آشپزخانه‌ای با کارایی بیشتر ایجاد کنید. هر ضلع از طراحی باید حداقل ۲/۱ متر با مجموع اضلاع مثلث کمتر از ۲/۸ متر باشد.

آشپزخانه‌ای که دوستش دارید را طراحی کنید

در طراحی یک فضای زنده‌ اطراف شما (مواد، ساخت و نصب را فراموش نکنید)، دنیای کاملی از جزئیات و آزادی خلاقیت وجود دارد. به‌خاطر داشته باشید که شما نیازی به یک طراح حرفه‌ای ندارید تا طراحی ویلا یک طبقه مورد علاقه خود را انجام دهید. درک ارکان اصلی اصول طراحی آشپزخانه ویلا به شما کمک خواهد کرد تا با یک طراح آشپزخانه کار کنید. وظیفه او این است که رویای شما را به واقعیت تبدیل کند. نظر شما مهم است؛ زیرا درنهایت، ویلای شما باید برای تأمین خواسته‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد شما طراحی شود.

جمع‌بندی

اصول طراحی آشپزخانه ویلا، اساسی برای ایجاد یک فضای کارآمد، زیبا و کاربرپسند است. با رعایت این اصول، می‌توانید آشپزخانه‌ای آرامش‌بخش و جذاب ایجاد کنید که هماهنگی بین اجزا و عناصر آن را به ارمغان می‌آورد تا از فضای آشپزخانه بهینه‌ای برخوردار ‌شوید. باتوجه‌به این اصول و با استفاده از خلاقیت و سلیقه شخصی خود، می‌توانید آشپزخانه‌ای را طراحی کنید که علاو‌ه‌بر تامین نیازهای شما، خانواده‌تان را به خود جذب کند و لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را فراهم ‌آورد.

cliqstudios

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    203 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم