اصول طراحی استخر در ویلا + نمونه و ایده های جذاب

اصول طراحی استخر در ویلا + نمونه و ایده های جذاب

در اقلیم دل‌انگیز مدیترانه، چه چیزی رویایی‌تر از یک استخر در قلب ویلای شما؟ تصور کنید در تراس آفتاب‌گیر، کتابی همراه با کوکتلی خنک در دست دارید. هرگاه هوس کردید، می‌توانید با شیرجه‌ای در آب استخر، خود را از گرمای هوا رها کنید. این تصویر، تجسمی از یک تعطیلات رویایی است. اگر ویلای شما استخر ندارد و فضای بیرونی کافی برای ساخت آن مهیاست، احداث و طراحی استخر فرصتی بی‌نظیر برای افزایش ارزش ملک، لذت و آسایش شما خواهد بود.

انواع استخر در ویلاهای لوکس

ویلاهای لوکس، مظهر تجلی آرامش و لذت ناب، پناهگاهی بی‌نظیر برای آمیختن آسایش با تجمل هستند. در این اقامتگاه‌های مجلل، وجود استخرهای متنوع، تجربه‌ای فراتر از انتظار را به‌ارمغان می‌آورد. از استخرهای بی‌کران و آرام که به‌طور یکپارچه با مناظر خیره‌کننده ترکیب می‌شوند، تا استخرهای شیک که برای علاقه‌مندان به‌تناسب اندام طراحی شده‌اند، تنوع استخرهای شنا در ویلاهای لوکس و طراحی ویلا ایرانی، پاسخگوی طیف وسیعی از سلیقه‌ها و خواسته‌ها است.

این استخرها، نقاط کانونی سرگرمی، آرامش و سلامتی هستند و جذابیت کلی ویلا را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. حضور استخرهای به‌دقت طراحی شده در هر فضایی، چه در میان باغ‌های سرسبز، چه در تراس‌های کنار صخره و چه ادغام شده در فضای باز بزرگ، حسی بی‌نظیر از تجمل و پیچیدگی را به‌ارمغان می‌آورد.

استخر روی سطح زمین

یک انتخاب بسیار محبوب برای ویلا، استخرهای روی سطح زمین هستند که به‌راحتی بدون نیاز به حفاری نصب می‌شوند. این استخر، می‌تواند با حفاری کمتر که بخشی از کار سخت راه‌اندازی را از بین می‌برد، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه باشد.

اگر به‌دنبال احیای باغ خود هستید و می‌خواهید از شر استخر قدیمی خلاص شوید یا آن را به مکانی دیگر منتقل کنید، استخرهای روی زمین می‌توانند راه حلی ایده‌آل باشند. از مزایای آن می‌توان به صرفه‌جویی بالقوه در هزینه‌ها، قابلیت جابه‌جایی،نصب آسان و تنوع طرح و رنگ اشاره کرد. با طراحی دقیق و ادغام استخر با فضای باغ، می‌توانید با تبدیل آن به جزئی جدایی‌ناپذیر از محوطه، زیبایی و جذابیت باغ خود را دوچندان کنید. تصویری زیر، نمونه‌ای از یک استخر روی زمین است که به‌طور کامل با فضای باغ هماهنگ شده است.

طراحی استخر- سطح زمین

استخر درون زمینی

جایگزین نصب استخر روباز در سطح زمین، انتخاب طرحی است که درون زمین تعبیه شده باشد. تعهد به ساخت یک عنصر دائمی در باغ و اختصاص فضای بیشتر، نتیجه‌ای خیره‌کننده به‌ارمغان خواهد آورد. در این صورت نتیجه خیره‌کننده‌تر خواهد بود. استخرهای درون زمینی، مانند تابلوی نقاشی در دل زمین، محیط بیرونی را آراسته می‌کنند و حسی از تعلق را به‌وجود می‌آورند. پله‌های رومی، آبنماها، سرسره‌ها، تخته غواصی و دیگر امکانات، در کنار تابش آفتاب، فضایی خاص و لوکس برای استراحت و تفریح خلق می‌کنند.

طراحی استخر درون زمینی

استخر اینفینیتی

برای تجربه‌ای بی‌نظیر از لوکس بودن، استخر اینفینیتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این طراحی‌ مدرن و سفارشی، هدفی جز ایجاد توهمی از حجم بی‌کران آب و حسی فراتر از شنا در یک استخر مصنوعی را دنبال نمی‌کند.

لبه‌های استخرهای اینفینیتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با آسمان یا اقیانوس ادغام می‌شوند و جلوه‌ای دراماتیک و خیره‌کننده خلق می‌کنند. نگاهی به تصویر زیر بیندازید تا عظمت این طراحی را به‌وضوح مشاهده کنید.

البته، استخرهای اینفینیتی مقرون‌به‌صرفه نیستند و برای ساخت آن‌ها به ملکی در دامنه تپه با منظره‌ای تماشایی نیاز دارید. اما اگر به‌دنبال خلق فضایی لوکس و خاص هستید، این نوع استخر می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری باشد.

طراحی استخر

استخر لپ‌ (Lap)

استخرهای ورزشی، که به استخرهای لپ “Lap” نیز معروف هستند، راه‌حلی ایده‌آل برای مشکل کمبود فضای باز در ویلاها به‌شمار می‌روند. این نوع استخرها، امکان شنا و تناسب اندام را در فضایی محدود فراهم می‌کنند. این نوع استخرها، به فضایی با سطح صاف و ثابت نیاز دارند و نصب آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است. استخرهای ورزشی، در اندازه‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند فضایی زیبا و کاربردی را برای شنا و تفریح در ویلای شما ایجاد کنند.

طراحی استخر لپ

استخر عمیق

استخرهای عمیق، اگرچه برای شنا مناسب نیستند؛ اما راه‌حلی ایده‌آل برای خنک‌شدن از گرمای تابستان در طراحی ویلا کوچک محسوب می‌شوند. مراقبت از این نوع استخرها، آسان است و پر کردن آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ به‌شمار می‌رود. اگر فضای کافی برای استخر بزرگ‌تر ندارید؛ اما همچنان می‌خواهید از لذت آب‌تنی در فضای باز بهره‌مند شوید، استخر عمیق می‌تواند گزینهای مناسب برای شما باشد. این استخر، می‌تواند در تراس آفتاب‌گیر قرار گیرد و با اضافه کردن فواره، جت، آبشار یا تخته غواصی، به فضایی جذاب و تفریحی تبدیل شود.

طراحی استخر عمیق

جکوزی

اگر به‌دنبال تجربه‌ای دلچسب از آرامش هستید، جکوزی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. جکوزی یا وان آب گرم، یک استخر با اندازه کامل و مناسب شنا نیست. به این معنا که برای شنا خیلی کوچک است، اما آرامشی که به شما هدیه می‌دهد، فراتر از هر چیزی است که در فضای فیزیکی از دست می‌دهید. جکوزی‌ها، در طرح‌ها و سبک‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند با هر نوع خانه‌ای هماهنگ شوند. برای نصب جکوزی در باغ یا پاسیو، به فضای زیادی نیاز ندارید.

طراحی استخر - جکوزی

نکات مهم برای داشتن یک استخر خاص

استخر شنای خانگی می‌تواند ساعت‌های بی‌شماری از سرگرمی و آرامش را برای شما و خانواده‌تان فراهم کند و همچنین راهی عالی برای ورزش و خنک ماندن در ماه‌های گرم تابستان است. بااین‌حال، داشتن یک استخر شنا، مجموعه‌ای از مسئولیت‌های خاص خود را دارد. در این بخش نکاتی را در رابطه با چگونگی داشتن یک استخر خانگی امن، تمیز و لذت‌بخش ذکر می‌شود.

هدف از طراحی استخر

قبل از شروع ساخت استخر، باید به طور دقیق مشخص کنید که هدف شما از ساخت استخر چیست. پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا طرحی مناسب برای استخر خود انتخاب کنید:

  • استخر را برای چه کسانی می‌خواهید؟ اعضای خانواده، عموم مردم یا مهمانان؟
  • چه نوع فعالیتی در استخر انجام خواهد شد؟ شنا، آب‌تنی، بازی یا ورزش؟
  • چه مقدار فضا برای استخر در نظر دارید؟
  • بودجه شما برای ساخت و نگهداری استخر چقدر است؟

پس از پاسخ به این سوالات، می‌توانید با مشورت با طراحان ویلای خود، طرحی منحصربه‌فرد برای استخر دریافت کنید. طراحان باتوجه به نیازها و سلیقه شما، بهترین طرح را برای استخر پیشنهاد خواهند داد.

طراحی استخر خود را انتخاب کنید

پس از تعیین هدف ساخت استخر، نوبت به طراحی آن می‌رسد. طراحی استخر باید با طراحی محوطه باغ ویلا هماهنگ باشد. نوع آن به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد.

اگر این استخر در ویلای شما است، می‌توانید طرحی متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید. طراحان با ارائه ایده‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا بهترین طرح را برای استخر خود انتخاب کنید. همچنین، اگر فرزندانی دارید، ایمن‌ترین طرح را برای استخر شما پیشنهاد خواهند داد؛ اما اگر استخر را برای مهمانی‌ها یا استفاده عمومی می‌خواهید، طراحی آن باید جامع و جادار باشد. در این نوع استخرها، باید به فضای کافی برای شنا، آب‌تنی و بازی مهمانان توجه شود.

طراحی استخر خود را انتخاب کنید

جهت درست را انتخاب کنید

قبل از شروع ساخت استخر، طراحان با دقت مسیر مناسب برای آن را تعیین می‌کنند. اما چرا جهت استخر تا این حد مهم است؟ تصور کنید در یک روز گرم تابستان می‌خواهید در آب استخر شنا کنید. آیا دوست دارید در آب داغ مانند سیب‌زمینی آب‌پز بجوشید؟ مسلماً نه! به‌همین دلیل است که هنگام طراحی استخر، باید به جهت آن توجه ویژه‌ای داشت. جهت مناسب استخر، عواملی مانند تابش خورشید، وزش باد و سایه را در نظر می‌گیرد تا بهترین تجربه شنا را برای شما فراهم کند. استخری که در جهت مناسب قرار گرفته باشد، در ساعات گرم روز، خنک و در ساعات خنک روز، گرم خواهد بود.

انتخاب مکان مناسب برای استخر، نقشی کلیدی در عملکرد و طول عمر آن ایفا می‌کند. بهترین مکان برای استخر، جایی است که با بهره‌مندی از آفتاب کافی، از وزش بادهای شدید در امان باشد. همچنین، باید دور از درختان و شاخ و برگ‌هایی که می‌توانند برگ و زباله را به داخل آب بریزند، قرار گیرد.

روی شکل و اندازه تمرکز کنید

پس از انتخاب مکان مناسب، نوبت به تعیین شکل و اندازه استخر می‌رسد. این دو عامل، نقشی کلیدی در زیبایی و کارایی استخر ایفا می‌کنند. برای ساخت طراحی ورودی استخر ویلا یا طراحی استخر تجاری، معمار و طراحان تمرکز اساسی بر شکل و اندازه آن خواهند داشت. ساخت استخر پرهزینه است؛ بنابراین قبل از شروع کار باید از اندازه و شکل خاصی که در فضای استخر مورد نیاز است، آگاه باشید.

یک سایه‌بان برای استخر خود بسازید

حتی در هنگام شنا نیز وجود سایه ضروری است. سایه، نه تنها شما را از گرمای خورشید در امان نگه می‌دارد، بلکه از آلودگی جزئی استخر نیز جلوگیری می‌کند. طراحان باتجربه، همیشه سایه‌بانی برای استخر درنظر می‌گیرند. نوع سایه‌بان، می‌تواند باتوجه‌به نیاز و سلیقه شما متفاوت باشد. برای مثال، اگر به‌دنبال استخری نیمه‌پوشیده هستید، می‌توانید از سایه‌بان‌های ثابت یا متحرک استفاده کنید.

به استخر خود ظرافت بدهید

در دنیای امروز، منحصربه‌فرد بودن حرف اول را در طراحی داخلی می‌زند. همه می‌توانند برای شما استخر بسازند، اما خلق فضایی خاص و متناسب با سلیقه شما، هنری است که طراحان مجرب به آن می‌پردازند. یک طراح باتجربه، با ارائه برنامه‌ای مدون، به شما کمک می‌کند تا از استخر خود به ‌بهترین‌نحو استفاده کنید و از زیبایی و کارایی آن در طول زمان لذت ببرید.

  • مواد تزیینی: طراحان مجرب، علاوه‌بر کارایی، به زیبایی استخر شما نیز توجه ویژه‌ای دارند. آن‌ها همیشه شما را در انتخاب و چیدمان عناصر تزیینی مانند آب‌نما و سایر وسایل تزیینی نزدیک استخر راهنمایی خواهند کرد.
  • فضای سبز اطراف محوطه استخر: جانمایی گیاهان در نزدیکی استخر، فضای استخر شما را زیبا می‌کند و همچنین هنگام شنا در استخر به شما طراوت می‌بخشد.

تاسیسات اطراف استخر و تناسب استخر با سبک زندگی

مطمئن شوید که هیچ لوله یا سیم زیرزمینی وجود ندارد که بتواند در روند ساخت‌وساز اختلال ایجاد کند. طراحی استخر، باید با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد. عواملی مانند تعداد اعضای خانواده، توانایی شنا و نوع شنای موردعلاقه خود را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر فرزندی دارید، ممکن است برای شنا، همزمان به قسمت کم‌عمق و عمیق‌تر نیازمند باشید. اگر یک شناگر ماهر هستید، ممکن است استخری طولانی برای شما مطلوب باشد. درهرصورت، از برآورده‌ شدن نیاز‌های خود در طراحی استخر، اطمینان حاصل کنید.

طراحی استخر

حفاظت از آب استخر

حفظ تعادل آب برای سلامت شناگران و طول عمر استخر بسیار مهم است. عوامل مختلفی از جمله تعادل pH، قلیایی بودن، سختی کلسیم و سطح کلر وجود دارد. آزمایش منظم آب و انجام اقدامات لازم برای تمیز نگه‌داشتن آن، امری حیاتی است. وجود فیلتر باکیفیت، برای تمیز و شفاف نگه‌داشتن آب استخر از اهمیت بالایی برخوردار است.

فیلتر استخر، عنصری حیاتی برای تصفیه آب و حفظ سلامتی شناگران است. این فیلترها با جذب کثیفی، زباله و سایر آلاینده‌ها، آب استخر را شفاف و تمیز نگه می‌دارند و شنا را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کنند. از انواع مختلف فیلتر، می‌توان به فیلترهای شنی، فیلترهای کارتریج، فیلترهای خاک دیاتومه (DE) اشاره کرد. برای انتخاب فیلتر مناسب استخر خود، با یک متخصص مشورت کنید.

پوشش استخر

استفاده از پوشش استخر، راهی آسان برای تمیز نگه‌داشتن آن و کاهش زمان نگهداری است. پوشش استخر از ورود برگ‌ها، زباله‌ها و حشرات به داخل آب جلوگیری می‌کند. همچنین با کمک به حفظ گرما و جلوگیری از تبخیر آب از هدر رفت آب و انرژی جلوگیری می‌کند. انواع مختلفی از روکش‌های استخر وجود دارد که می‌توان به روکش‌های دستی و اتوماتیک اشاره کرد.

بهترین متریال برای تجهیزات

کیفیت مواد، رمز خلق استخری لوکس و منحصربه‌فرد است. انتخاب متریال مرغوب، نه‌تنها زیبایی و ظرافت استخر شما را تضمین می‌کند، بلکه عمر مفید آن را نیز افزایش می‌دهد. برای ساخت استخر ویلای، هتل یا کلبه‌ خود، به‌هیچ‌عنوان از کیفیت مواد کم نکنید. سرمایه‌گذاری در این زمینه، تجربه‌ای بی‌نظیر از شنا را برای شما به‌ارمغان خواهد آورد.

برای جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها، بهبود کیفیت حمام و افزایش عمر مفید نصب استخر، توصیه می‌شود کاشی‌های گرزیت، ورق‌های تقویت شده، ظروف سنگ‌چینی یا پلی‌استر را انتخاب کنید. تجهیزات استخر، لوله‌کشی، پرداخت، لوازم جانبی و پوشش نیز عناصر مهمی هستند. یک متخصص باتجربه در این زمینه، می‌تواند با توجه به نیازها و سلیقه شما، بهترین متریال و تجهیزات را برای استخر شما انتخاب کند.

ایمنی

هنگام ساخت‌وساز استخر، ایمنی باید اولویت اصلی باشد، به‌خصوص اگر بچه یا حیوان خانگی دارید. نصب تجهیزات ایمنی مانند حصار، پوشش استخر، یا زنگ هشدار می‌تواند به جلوگیری از حوادث کمک کند و به شما آرامش دهد. حصار، باید حداقل ۴ فوت ارتفاع به‌همراه دروازه خودکار داشته باشد. روکش باید به گونه‌ای باشد که بتواند وزن یک بزرگسال را بدون مشکل تحمل کند. علاوه‌براین، باید از نظر لغزش نیز ایمن باشد تا از سقوط افراد به داخل استخر جلوگیری شود.

نگهداری

تمیز نگه داشتن استخر برای حفظ سلامتی شناگران و زیبایی آن ضروری است. سطح آب را روزانه با استفاده از تور دستی از برگ‌ها و زباله‌ها پاک کنید. برس کشیدن دیوارها و کف استخر را به‌صورت هفتگی انجام دهید. این کار به از بین بردن جلبک‌ها و سایر آلودگی‌ها کمک می‌کند. فیلتر استخر باید مرتبا تمیز یا تعویض شود تا عملکرد مناسبی داشته باشد. نگهداری از استخر می‌تواند زمان‌بر و چالش‌برانگیز باشد.

استخدام یک سرویس استخر حرفه‌ای، راه حلی ایده‌آل برای رهایی از این مسئولیت‌ها و لذت بردن از استخر است. این افراد، می‌توانند کارهایی مانند آزمایش آب، تمیزکردن فیلتر و استخر را انجام دهند. با سپردن کار به متخصصان، می‌توانید زمان بیشتری را به شنا و تفریح در استخر خود اختصاص دهید و از این تجربه لذت‌بخش نهایت استفاده را ببرید.

جمع‌بندی

استخر، آیتمی سرگرم‌کننده در هر ویلایی محسوب می‌شود. وقتی نام استخر می‌آید، هیچ‌کس نمی‌تواند نه بگوید! چرا که همه شناکردن در تعطیلات را دوست دارند. افراد، همیشه یک ویلا استخردار را برای گذراندن تعطیلات ترجیح می‌دهند. برای این منظور، به حمایت طراحان نیاز دارید که به شما کمک می‌کنند تا طرح‌های منحصر‌به‌فرد استخر شنای متناسب با سبک زندگی و ملک ویلایی خود را پیدا کنید.

myuniquehome

decorious

antonovich

lf91

۵/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    220 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم