اصول و نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا + نمونه

اصول و نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا + نمونه

یکی از مهم‌ترین مراحل در طراحی ویلا‌های مدرن، توجه به اصول نورپردازی و اجرای صحیح آن است. بی‌توجهی به برخی نکات ساده، تأثیر و کارایی نورپردازی را کاهش می‌دهد. در برخی موارد، عدم رعایت اصول یا استفاده از تکنیک نامناسب، بر نظر مخاطب تأثیر منفی می‌گذارد. طراحی سیستم نورپردازی و انتخاب محصول مناسب در کنار رعایت اصول، مهم‌ترین مراحل طراحی داخلی ویلا هستند.

نکات کلیدی برای اجرای سیستم نورپردازی ویلا

بدون تردید، سیستم نورپردازی بخش مهمی در طراحی داخلی ویلا و طراحی نمای ساختمان ویلا به‌حساب می‌آید. چندین نکته کلیدی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان نمای داخلی ویلا را زیباتر کرد.

· توجه به ارتفاع سقف

برای انتخاب چراغ‌آویز، در مرحله اول باید به ارتفاع سقف دقت کنید. با انتخاب چراغ‌ دارای کابل یا میله قابل‌تنظیم، می‌توانید این مشکل را حل کنید. نکته مهم، این است که انتخاب چراغ بیش از حد بلند یا کوتاه بر دکوراسیون ویلای شما تاثیر منفی می‌گذارد. در حالت کلی، ارتفاع پایه باید بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از زیر سقف و حدود ۲ متر و ۴۰ سانتی‌متر از سطح زمین باشد. به ازای هر ۳۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع، باید حدود ۸ سانتی‌متر به طول پایه چراغ اضافه شود.

· انتخاب نوع نورپردازی با فضا

قبل از انتخاب نوع سیستم نورپردازی، باید به کاربرد فضای موردنظر توجه کنید. برای مثال، تکنیک نورپردازی اتاق خواب با آشپزخانه متفاوت است. برای پیشگیری از بروز مشکلات مختلف هنگام آشپزی، احتیاج به نور زیادی وجود دارد. برای جلوه بیشتر دکوراسیون، باید در بخش‌هایی از آشپزخانه از نورپردازی مطلوب استفاده شود؛ اما سبک نورپردازی اتاق خواب، باید آرامش بیشتری به فرد القا کند. استفاده از لامپ‌های دارای رنگ ملایم، بهترین گزینه برای انتخاب نورپردازی به‌حساب می‌آید.

· توجه به نورپردازی بالای میز

این موضوع برای جزیره آشپزخانه و میز ناهارخوری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. توصیه ما این است که انتهای لامپ حدود ۷۰ تا ۸۵ سانتی‌متر بالاتر از جزیره آشپزخانه یا میز باشد. اندازه و نوع لامپ، مهم‌ترین عامل در تعیین ارتفاع و محل قرارگیری آن است. لامپ‌های کوچک، باید در نزدیک‌ترین فاصله به میز نصب شود.

· انتخاب محل قرارگیری منبع نور

کانتر آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در نورپردازی داخلی است؛ زیرا این قسمت به نور زیادی احتیاج دارد. منبع نور، باید مستقیما و با فاصله مناسب از کانتر قرار بگیرد. در سایر قسمت‌های ویلا، می‌توان از سقف‌های کاذب با لامپ‌های مخفی پرنور یا لامپ‌های روکار استفاده کرد. چراغ‌ها و آویز‌های بلند دکوراتیو نیز گزینه مناسبی برای نورپردازی هستند.

نورپردازی در ویلا - منبع نور

· هماهنگی سبک معماری و نورپردازی

انتخاب سیستم نورپردازی متناسب با سبک معماری ویلا، علاوه‌بر تامین نور موردنیاز شما به زیبایی فضای داخلی ساختمان می‌افزاید. سبک نورپردازی مناسب ویلا‌های سنتی، با ویلا‌های مدرن متفاوت است. در گام بعد، نورپردازی باید با طراحی ویلا در بخش فضای داخلی سازگار باشد. در قسمتی از ساختمان که نور طبیعی کمتری وجود دارد، از طریق نورپردازی مصنوعی و قوی، نیاز نوری فضا را تامین کنید.

· نورپردازی هوشمند یا استفاده از سیستم‌های روشنایی متنوع

صرفه‌جویی در مصرف برق، یکی از نکات کلیدی در نورپردازی ساختمان و ویلا است. برای دستیابی به این هدف، می‌توانید از سیستم‌های هوشمند استفاده کنید. در این سیستم‌ها، روشن یا خاموش کردن لامپ‌ها، بدون استفاده از کلید انجام می‌شود. سنسورهای نوری، با تشخیص میزان نور محیط، لامپ‌ها را در زمان مناسب روشن و خاموش می‌کنند. استفاده از سنسور‌های نوری، حرکتی و لامپ‌های زمان دار بخش‌های اصلی در این سیستم‌های هوشمند هستند. در برخی از این سیستم‌‌ها، امکان کنترل روشنایی از طریق گوشی هوشمند نیز وجود دارد.

تنوع، مهم‌ترین عامل در ایجاد جذابیت بصری است. استفاده از منابع روشنایی دارای طرح‌های متنوع، یکی از ارکان مهم در اصول نورپردازی داخلی است. اگر انتخاب لامپ‌های مخفی برای شما در اولویت است؛ به رنگ، میزان تمرکز و شدت نور آن‌ها توجه کنید. توصیه ما این است که با توجه به نوع فضا، لامپ‌ها را به‌صورت ترکیبی برگزینید. برای نورپردازی در فضای طولانی، استفاده از لامپ‌های ریسه‌ای بهترین گزینه خواهد بود. این نوع لامپ‌ها، به‌دلیل ایجاد نور یکنواخت و تنوع رنگی بسیار محبوب هستند.

· تعیین زاویه و جهت انعکاس نور

برای هدایت نور به یک سمت خاص و روشن کردن بخش معینی از محیط، می‌توان لامپ‌ها را در زوایا و جهت‌های مختلف نصب کرد. راه‌پله، یکی از قسمت‌هایی است که شرایط نورپردازی متنوع در آن فراهم است. می‌توان نورپردازی را به سمت بالا یا پایین انجام داد. تعیین زاویه لامپ‌ها، به نوع معماری ویلا و سلیقه شما بستگی دارد. عوامل مختلفی مانند شدت روشنایی لامپ، میزان تمرکز و فاصله آن تا سطح موردنظر در تعیین کیفیت نورپردازی مهم هستند. در انتخاب زاویه تابش به این نکته توجه داشته باشید که شدت نور نباید آزاردهنده باشد.

نورپردازی در ویلا - تعیین زاویه

· تغییر در دکوراسیون به کمک نورپردازی و ایجاد سایه روشن

اگر فضای داخلی ویلا کوچک باشد، می‌توان با کمک نورپردازی آن را دلبازتر نشان داد. استفاده از نورپردازی مخفی، بهترین گزینه در این مرحله به‌شمار می‌رود. این امر، سبب شیک و تمیز به‌نظر رسیدن محیط داخل ساختمان می‌شود. انتخاب زاویه صحیح برای تابش نور، در برجسته‌سازی ابعاد مختلف ویلا مفید خواهد بود. ایجاد تضاد با استفاده از سایه‌روشن، از دیگر تکنیک‌های کاربردی در نورپردازی به‌حساب می‌آید. این تکنیک، به‌دلیل عدم خستگی چشم‌ها محبوبیت زیادی بین طراحان داخلی دارد.

· صرفه‌جویی در مصرف برق و آشنایی با روانشناسی نور

در سیستم نورپردازی، به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، می‌توان از لامپ‌های هالوژن، LED، SMD و COB استفاده کرد. این لامپ‌ها، طول عمر و دوام بالایی دارند و نقش مهمی در کاهش میزان مصرف برق ایفا می‌کنند. توجه به روانشناسی نور، از دیگر بخش‌های بسیار مهم در نورپردازی است. هدف ما از نورپردازی فضای داخلی ساختمان، القای احساس مثبت به ساکنان آن است.

رنگ‌ها، تأثیر زیادی بر احساسات و عواطف افراد دارند. اگر برای مدت طولانی در معرض تابش نور یک‌رنگ و یکنواخت قرار بگیریم، احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه و عصبی بیشتر می‌شود. برخی رنگ‌ها نیز هیجانات افراد را تحریک می‌کنند. ترکیب دو رنگ سفید و زرد، بهترین انتخاب برای ایجاد احساس مثبت در خانه است.

نورپردازی قسمت داخلی و کف ویلا

کف و قسمت داخلی ویلا دو بخش بسیار مهم در نورپردازی هستند. از این دو عنصر می‌توان برای ایجاد تعامل و هماهنگی با سایر بخش‌ها استفاده کرد. نورپردازی صحیح در این قسمت‌ها به ایجاد احساس آرامش در فضای داخلی ساختمان کمک می‌کند. برای درک بهتر اهمیت نورپردازی در افزایش زیبایی فضای داخلی ویلا یا ساختمان به این موارد توجه کنید:

اهمیت نورپردازی قسمت داخلی ویلا

بدون ترید اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر عواطف و احساسات ساکنان نوع نورپردازی فضای داخلی ساختمان است. انتخاب تکنیک مناسب می‌تواند فضا را به اندازه کافی روشن کند. باید از ایجاد سایه روشن یا درخشش اضافی در این قسمت جلوگیری کنید.

اهمیت نورپردازی کف ویلا

کف یکی از سطوح پرتماس ویلا به حساب می‌آید. انتخاب یک سیستم مناسب برای نورپردازی، فضای داخلی ساختمان را رویایی می‌کند. در طراحی کف ساختمان باید مصالح مناسب، الگو، طرح و رنگ‌بندی خاص در افزایش جلوه داخلی ویلا تاثیر فراوانی دارد. در طراحی کف ویلا باید به تناسب آن با کل ساختمان دقت کنید. کف ساختمان باید کاربردی و عملی باشد تا به بزرگنمایی فضا کمک کند.

مزایا نورپردازی در ویلا

مهم‌ترین نکات برای نورپردازی فضای داخلی و کف ساختمان

اول از همه، نوع نورپردازی بر روحیه افراد تاثیر می‌گذارد. استفاده از نورهای درخشان عامل اصلی ایجاد روح و تازگی در فضای داخل ساختمان به حساب می‌آید. این تکنیک نقش مهمی در القای حس آرامش و ایجاد انرژی مثبت داخل خانه دارد. این تکنیک تنها به سالن محدود نمی‌شود، بلکه باید در سایر محیط‌ها مانند اتاق خواب نیز اجرا شود.

در گام بعد باید به کمک نورپردازی، عناصر داخلی را برجسته کنید. نور کافی به نمایش تمام آثار هنری و اشیا دکوراتیو کمک می‌کند. نور باید جهت دار باشد تا مرحله تاکید عناصر به‌درستی انجام شود. با اجرای نورپردازی اصولی می‌توان بر فضاهای مجاور تاثیر گذاشت.

نورپردازی داخلی اتاق نشیمن در ویلا

انتخاب تکنیک مناسب در ایجاد جلوه خاص در این فضا موثر است. نور محیطی باعث روشنایی کل اتاق می‌شود. استفاده از چراغ های آویزان و سقفی در نورپردازی بهترین گزینه است. در انتخاب نور محیطی باید به توان لامپ و تناسب آن با ابعاد اتاق توجه کرد. استفاده از نورپردازی غیرمستقیم با نور مخفی باعث ایجاد جوی آرام و دلپذیر در اتاق نشمین خواهد شد. پشت مبلمان، پشت پنل‌های دیواری یا پشت سقف بهترین مکان برای استفاده از نورهای مخفی برای ایجاد نور ملایم و آرام‌بخش است.

مزایای نورپردازی فضای داخلی ویلا

  • وسعت دادن به فضای داخلی
  • برجسته‌سازی المان‌ها و عناصر هنری با نورپردازی جهت‌دار
  • ایجاد انرژی مثبت و آرامش در کل ساختمان
  • فضاسازی به کمک کم و زیاد کردن شدت نور و زاویه تابش آن
  • نمایش بیشتر بخش و بافت های خاص ویلا

ضرورت مدیریت نور در فضای داخلی ویلا

اغلب افراد تصور می‌کنند برای طراحی فضای داخلی ویلا باید به نوع مبلمان و میز توجه کرد. نکته مهم این است که استفاده اغراق‌آمیز از این وسایل باعث کوچک شدن فضای داخلی ساختمان می شود. به‌جای استفاده افراطی از این استفاده از این وسایل می‌توان از یک چراغ مرکزی کمک گرفت.

فراموش نکنید نور مناسب مهم‌ترین عامل در بزرگنمایی فضای داخلی ویلا است و این موضوع در طراحی ویلا کوچک اهمیت بیشتری دارد. با قرار دادن چندین آینه در مسیر نور، روشنایی فضای موردنظر افزایش می‌یابد. مدیریت درست منابع نوری زیبایی ویلا را افزایش می‌دهد. اما روشن کردن فضای داخلی تفاوت اساسی با نورپردازی دارد.

نکات کلیدی برای انتخاب چراغ در نورپردازی ویلا

سبک معماری، اولین عاملی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر به‌دنبال بهترین آلیاژ برای انتخاب چراغ‌ها هستید، حتما محصولات آلومینیومی را در اولویت قرار دهید. سایر موارد مهم عبارتند از:

  • طرح و رنگ: این مرحله، باید متناسب با دکوراسیون داخلی ویلا انتخاب شود.
  • اندازه: مساحت فضای موردنظر، مهم‌ترین عامل برای انتخاب اندازه چراغ است.
  • جنس: در این مرحله، باید به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کنید.
  • شکل: شکل لامپ، باید سازگاری بالایی با سبک معماری ویلا داشته باشد.

مناسب‌ترین مکان برای جاگذاری لامپ‌ها

در حوزه نورپردازی با اصطلاحی با نام عملکرد نوری روبرو هستیم. برای نتخاب نوع لامپ و محل قرارگیری آنها باید هدف خود از نورپردازی را به‌درستی درک کنید. باید از بهترین ابزار و تکنیک سازگار با سبک معماری  نیاز نوری ساختمان خود استفاده کنید. در فضاهای بزرگ مانند لابی یا سالن نشیمن می‌توانید از لوسترهای بزرگ استفاده کنید. اما در راهروها و اتاق‌های کوچک نصب چراغ روی دیوار بهترین گزینه خواهد بود.

شناخت انواع نورپردازی برای فضای داخلی ویلا

اغلب طراحان داخلی، از سه روش زیر برای تامین نور موردنیاز فضای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

۱. استفاده از نور طبیعی

نور خورشید، اولین و بهترین منبع برای تامین نور و حرارت در ساختمان‌ها است. در دکوراسیون داخلی ساختمان، از بهترین تکنیک انعکاس نور استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک خواهد کرد که در طول روز از نور خورشید بیشترین بهره را ببرید.

۲. روشنایی موردی

این نوع نورپردازی، اغلب برای تمرکز بر قسمت خاصی از ویلا به‌کار می‌رود. با این تکنیک، می‌توان بخشی از ویلا را برجسته‌تر نشان داد. چراغ‌های دیواری، بهترین ابزار برای اجرای روشنایی موردی هستند. معمولا از آن‌ها، در بالای آثاری مانند تابلوفرش‌ها یا تابلو‌های نقاشی استفاده می‌شود.

۳. روشنایی کلی

این نوع نور، در حقیقت روشنایی اصلی و کلی ساختمان است و به‌دلیل تاثیر آن بر احساس و آرامش ساکنان اهمیت بیشتری دارد. این تکنیک، معمولا به کمک منابع نوری سقفی و بزرگ انجام می‌شود.

نورپردازی در ویلا

جمع‌بندی

در نورپردازی ویلا، باید نکات مختلفی مانند سبک معماری و مساحت فضای موردنظر مورد توجه قرار بگیرند. اولین نکته، این است که در چیدمان به انعکاس نور طبیعی خورشید توجه داشته باشید. این تکنیک، سبب می‌شود به استفاده از چراغ در طول روز برای تامین نور نیازمند نباشید. در انتخاب جنس بدنه چراغ‌ها، حتما به شرایط اقلیمی و میزان رطوبت محل سکونت خود توجه کنید.

memolighting

cristalleriamurano

linkedin

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    203 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم