روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی

در طراحی معماری داخلی، موضوع «رنگ» از پارامترهای مهم طراحی در مقیاس حجمی است که استفاده مناسب از آن بر هویت بخشیدن به فضا و درک آن تاثیر می‌گذارد. طلایی به‌عنوان رنگ در طراحی داخلی بسیار به کار می‌رود. براساس روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی این رنگ با ثروت، اشرافیت و یادآوری کاخ‌های سلطنتی ارتباط دارد و سایه‌هایی از زرد روشن تا زرد خنثی در آن به چشم می‌خورد. بسته به اشباع رنگ و مهارت طراح، استفاده از آن با طراحی داخلی باروک مطابقت می‌یابد.

نحوه رفتار رنگ طلایی در فضای داخلی

براساس روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی این رنگ به یک طیف گرم تعلق دارد. بنابراین می‌تواند به صورت بصری فضا را گسترش دهد و آن را روشن‌تر کند. اما در گنجاندن آن در فضای داخلی باید حس تناسب را حفظ کرد. استفاده از آن بیش از حد باعث می‌شود فضا بسیار اشرافی جلوه کند.

از طرفی طلایی نشان‌دهنده ثروت و شهرت در مکانی است که از آن استفاده می‌شود. از آنجایی که این رنگ بسیار جلب توجه می‌کند، استفاده زیاد از آن در محیط سیستم عصبی را بیش از حد تحریک خواهد کرد و می‌تواند باعث ناراحتی شود.

در انتخاب آیتم‌های طلایی باید دقت زیادی به خرج داد. بهتر است از آن به‌شکل لامپ‌های طلایی، قاب عکس و آینه یا شمعدان استفاده کرد. استفاده از رنگ طلایی برای پایه و دسته‌های مبلمان، دستگیره‌های طلایی و منبت‌کاری روی نمای کابینت نیز ایده خوبی خواهد بود.

رنگ طلایی به‌صورت ارگانیک در پالت هر سبکی در طراحی داخلی یافت می‌شود. برای مثال در سبک کلاسیک مبلمان طلایی و اکسسوری‌های ظریف و منسوجات براق با جزییات طلایی براق معمولا به کار می‌رود. در سبک مینیمالیستی نیز این رنگ در احاطه سایر رنگ‌های مدرن و تک‌رنگ قرار می‌گیرد.

نحوه رفتار روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی

تاثیر استفاده از رنگ طلایی در طراحی داخلی

طلایی را رنگی مایل به زرد می‌شناسیم که از فلز طلا الهام گرفته شده است و در دکوراسیون استفاده می‌شود تا جلوه‌هایی از درخشندگی و زیبایی به مکان بدهد.

رنگ طلایی باعث ایجاد احساس شادی خواهد شد. اما متاسفانه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش‌از‌حد از این رنگ با خستگی و استرس روحی نیز همراه است. فعال کردن طبیعت طلایی در قسمت‌های خاصی از خانه باعث خوش‌شانسی و تغییرات مثبت می‌شود. تزیینات طلایی در قسمت‌های شمالی و غربی خانه را عامل افزایش جریان انرژی آن و جذب پول می‌دانند.

طلایی یک رنگ قدرتمند است که انرژی را متمرکز و ذهن را شفاف می‌کند و به دیدن راه‌های بهتر برای انجام کارهای خاص کمک خواهد کرد. قدرت رنگ طلایی بدن را بیدار می‌کند و به همه اندام‌ها انرژی می‌دهد.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ سفید

در چنین فضایی احساس تمیزی و محیط مجلل را می‌توان تجربه کرد. در طراحی داخلی که با رنگ‌های سفید و طلایی شکل می‌گیرد با استفاده از سایه‌های مختلف رنگ سفید مانند شیری، عاج، کرمی می‌توان زیبایی محیط را دو چندان کرد. برای ایجاد تغییرات جزیی می‌توان بژ یا خاکستری نیز برای آیتم‌های دیگر استفاده کرد.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ سفید

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ مشکی

در چنین ترکیب رنگی قطعا طلایی به مشارکت رنگ سفید نیاز دارد. زیرا کنتراست سیاه و سفید یک پایه عالی برای سایر رنگ‌ها است. درصورت تمایل به اضافه کردن رنگ‌های دیگر می‌توان از خاکستری، زرد، فیروزه‌ای، بنفش و قرمز تیره استفاده کرد.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ مشکی

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با خاکستری

طلایی و خاکستری یک ترکیب خوب برای زمانی است که می‌خواهید کمی روشنایی محیط را بیشتر و رنگ طلایی را ملایم‌تر کنید. خاکستری تواضع و درایت را به فضا می‌دهد و رنگ طلایی مسئول هویت دادن به فضا خواهد بود. رنگ‌های سیاه و سفید و همچنین صورتی، یاسی، بنفش نیز مناسب این طراحی هستند.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با خاکستری

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ آبی

رنگ‌های زرد روشن و طلایی به زیبایی با رنگ‌های آبی، سبز و فیروزه‌ای ترکیب می‌شوند. حتما در این طراحی به استفاده از رنگ‌های شیری و بژ روشن با قهوه‌ای فکر کنید.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ آبی

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ سبز

سایه‌های نعناعی، زیتونی و زمرد با طلایی بسیار هماهنگ هستند. به‌طور کلی، رنگ سبز یک گزینه عالی برای محیطی است که اکسسوری طلایی در آنجا به چشم می‌خورد. گنجاندن رنگ سفید در ترکیب، اشباع رنگ طلایی و سبز را تقویت یا ملایم می‌کند.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی سبز

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ صورتی

رنگ‌های ظریف پالت صورتی بهتر است برای دیوار و مبلمان به کار روند. اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های پر رنگ فوشیا، بنفش و صورتی دارید، آن‌ها را برای وسایل دکوراتیو خود در نظر بگیرید و طیف طلایی – صورتی را با سایه‌های سفید یا کرم به کار ببرید. رنگ‌های بنفش، خاکستری و آبی به خوبی این طرح را تکمیل خواهند کرد.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ صورتی

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ قرمز

استفاده از رنگ قرمز و طلایی در آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها و گالری‌ها به شدت به چشم می‌خورد. برای کنتراست بیشتر می‌توان رنگ مشکی را به این ترکیب اضافه کرد.

قرمز روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ بنفش

طلایی و بنفش را ترکیبی جذاب و موردپسند افراد خلاق می‌دانند. رنگ زرد در نقش مکمل بنفش وارد عمل می‌شود، بنابراین ترکیب آن‌ها جلوه موفقی را به نمایش خواهد گذاشت. سایه‌های یاسی و بنفش نیز به خوبی با طلایی هماهنگی پیدا می‌کنند.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی با رنگ بنفش

رنگ طلایی در اتاق خواب

سایه‌های طلایی در اتاق خواب، افزودنی خوبی برای سبک‌های باروک و آرت دکو خواهد بود. به‌عنوان‌ مثال، وسایلی با رنگ طلایی فراوان مانند گلدان، ظروف، مجسمه، روتختی، پرده و غیره برای سبک شرقی مناسب است. سبک باروک حول عناصر پرمدعا می‌چرخد، بنابراین تزیین سقف با گچ‌بری طلایی، آباژور، عناصر لوستر و قاب نقاشی و آینه طلایی برای این سبک عناصر کمکی خوبی خواهند بود. کاغذدیواری طلایی در فضای داخلی اتاق خواب به‌طور هم‌زمان فضایی با اصالت را ایجاد می‌کند.

به‌عنوان یک قاعده، اغلب اتاق‌خواب را با رنگ‌های روشن تزیین می‌کنند، بنابراین می‌توانید هر سایه طلایی را برای دکوراسیون آن به کار ببرید.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی اتاق خواب

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی اتاق نشیمن

در اتاق نشیمن، رنگ طلایی همیشه مناسب و اشرافی به‌نظر می‌رسد. کاغذدیواری طلایی در فضای داخلی اتاق نشیمن عنصر اصلی طراحی است. اما توجه داشته باشید که در این طراحی دیوارها و مبلمان باید با رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای یا بژ انتخاب شوند. استفاده محتاطانه از رنگ طلایی در اکسسوری و عناصر تزیینی مجاز است. اگر دیوارهای اتاق نشیمن به‌رنگ‌های روشن یا کلاسیک باشند، طلایی برای سطوح مختلف مبلمان، لامپ‌ها، گلدان‌ها و عناصر پارچه‌ای نیز مناسب خواهد بود.

برای طراحی فضا با لوازم جانبی مختلف باید قانون بخش طلایی در فضای داخلی را به خاطر بسپارید. براساس این قانون جزبیات نامتقارن از نظر بصری دل‌پذیرترین هستند. به‌عنوان ‌مثال، اگر یک دیوار در اتاق نشیمن با نقاشی‌هایی در قاب‌های طلایی تزیین‌شده باشد، دیوار دیگر را باید آزاد گذاشت. همچنین می‌توانید از پرده‌های طلایی در فضای داخلی اتاق نشیمن استفاده کنید که به اتاق نور بیشتری می‌بخشد.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی اتاق نشیمن

دکوراسیون طلایی در حمام

براساس روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی استفاده از این رنگ در حمام، ظریف و اشرافی به نظر می‌رسد، اما تنها درصورتی که فضا بزرگ و روشن باشد. در حمام‌های کوچک و کم‌نور، فراوانی رنگ طلایی فقط از نظر بصری فضا را کوچک می‌کند و ویژگی اصلی آن یعنی درخشش، قابل‌توجه نخواهد بود.
رنگ طلایی برای حمام در جزییات لوله کشی، دستگیره‌ها، شیرآلات و غیره بسیار خوب به نظر می‌رسد. اما در این مورد، مطلوب است که اتاق با رنگ‌های روشن تزیین شود. در غیر این صورت درخشش طلایی محو خواهد شد. طلایی همچنین برای رنگ کاشی‌ها، وسایل و موارد متفرقه در حمام کاملا مناسب خواهد بود.

روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی حمام

رنگ طلایی در دکوراسیون چه کاربردهایی دارد؟

رایج‌ترین کاربردهای رنگ طلایی در دکوراسیون عبارت‌اند از:
• در پارچه‌ها و روکش‌های مبل و صندلی
• در نورپردازی مانند لوستر و آباژور و چراغ‌های LED کم‌مصرف
• در لوازم جانبی مانند شمعدان، قاب عکس، آینه و گلدان
• در طرح‌ها، نقش برجسته‌های دیواری و گل‌دوزی روتختی
• برای نرده‌ها و پنجره‌ها

نکات مهم در استفاده از رنگ طلایی در طراحی داخلی

انتخاب رنگ‌آمیزی سقف‌ها با طلایی به مکان نور و فضای بیشتری می‌بخشد. استفاده از طلایی در لبه‌های گچ‌بری دیوار و لبه‌های پرده‌ها حسی از تجمل را به دکوراسیون می‌افزاید.

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون منزل استفاده از کاغذ دیواری طلایی با رنگ سفید یا بژ است. این گزینه به خانه شما ظاهر سلطنتی رویایی می‌دهد.

یکی دیگر از راه‌های جذابیت بخشیدن با استفاده از رنگ طلایی در دکوراسیون، آویزان کردن آینه‌های خلاقانه به‌شکل قاب طلایی به دیوار خواهد بود. این آینه‌ها علاوه‌بر عملکرد کلاسیک خود، ظرافت بی‌نظیری را به کل اتاق می‌بخشند. توصیه می‌کنیم که آینه‌ای دایره‌ای به‌شکل خورشید انتخاب کنید.

جمع‌بندی

رنگ طلایی را به‌معنای تجمل، موفقیت، پیروزی، دارایی و ثروت و به‌عنوان رنگی قدرتمند می‌شناسند که در هر دکوراسیونی چه مدرن، چه کلاسیک و چه نئوکلاسیک به کار می‌رود. براساس روانشناسی رنگ طلایی در طراحی داخلی این رنگ با مفاهیم تجمل و ثروت به نظر می‌رسد. البته همیشه با نگرش خاصی به این رنگ نگریسته‌اند. زیرا از زمان‌های قدیم از آن در فضای داخلی برای تزیین قلعه‌ها، کاخ‌ها و تزیین اتاق‌های سلطنتی استفاده می‌شد. امروزه نیز جذابیت خیره‌کننده طلایی پای آن را به تمام سبک‌های طراحی داخلی باز می‌کند.

elarabiadesign

signetbranding

۳/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1328 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم