طراحی ویلا در مناطق ساحلی + اصول و نمونه های جذاب

طراحی ویلا در مناطق ساحلی + اصول و نمونه های جذاب

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نسیم خنک ساحلی به صورتتان می‌وزد، صدای آرامش‌بخش امواج دریا در گوشتان زمزمه می‌کنند و منظره‌ بی‌نظیر طلوع و غروب خورشید بر پهنه‌ آبی اقیانوس روبه‌رویتان قرار دارد. این‌ها، تنها بخشی از جذابیت‌های زندگی در یک ویلای ساحلی هستند. طراحی ویلا در مناطق ساحلی، هنری است که خلاقیت و زیبایی با نیازهای کاربردی و آسایش ساکنین در هم می‌آمیزد. خلق فضایی آرامش‌بخش و دلنشین که درعین‌حال، از زیبایی‌های طبیعی ساحل نیز بهره‌مند باشد، هدف اصلی معماران در طراحی ویلاهای ساحلی است.

۱۰ نکته‌ای که هنگام طراحی ویلا در مناطق ساحلی باید به خاطر بسپارید

خانه‌ها و تفرجگاه‌های ساحلی، درواقع مظهر تجمل به‌شمار می‌روند. همه مردم، عاشق حال و هوای ساحل هستند و آرزوی آن را دارند که در تمام طول زندگی خود در چنین مکانی زندگی کنند؛ اما طراحی ویلا در مناطق ساحلی، یک ترجیح رایج برای استراحتگاه‌ها و هتل‌های لوکس محسوب می‌شود. در تعطیلات، همه ما دوست داریم در جایی اقامت داشته باشیم که بتوانیم زیبایی آن را ببینیم.

صاحبان خانه و طراحانی که می‌خواهند در میان اقیانوس خانه بسازند، باید بدانند که اگرچه امروزه ساخت‌وساز در مناطق ساحلی چیز جدیدی نیست؛ اما قبل از انجام آن، احساس اضطراب امری عادی به‌شمار می‌رود. بدون شک، طراحی ویلاهای ساحلی با خانه‌های معمولی و یک شکل متفاوت است.

ساحل منظره‌ای خیره‌کننده، صبح‌های تازه و فضایی آرام در تمام طول سال  به شما ارائه می‌دهد؛ اما همچنین بادهای شدید، رطوبت دائمی، باران ناشی از باد، سیل‌های گاه‌به‌گاه و خاک شنی برای ساخت‌وساز به همراه دارد. خوشبختانه برای ما، به‌غیراز پروژه‌های ساحلی بزرگ و برجسته، پروژه‌های کوچک زیادی وجود دارد؛ بنابراین، رویای ساخت و طراحی ویلا در مناطق ساحلی برای شما بدون دردسر زیادی قابل‌تحقق خواهد بود. فقط از درنظر گرفتن نکات زیر، اطمینان حاصل کنید.

خانه ویلایی رویایی خود را طراحی کنید

به‌غیراز تمام نگرانی‌ها و چالش‌ها، رؤیاپردازی امری بسیار مهم است. در مورد نوع طراحی ویلا در مناطق ساحلی که می‌خواهید در آن زندگی کنید، فکر کنید. چند روز به خودتان زمان بدهید تا تصمیم بگیرید که آیا منظره خیره‌کننده از یک اتاق یا فضای اختصاصی را می‌خواهید، یا راحتی در اتاق نشیمن اولویت شماست. به رنگ‌ها، زیبایی‌شناسی و سبکی که شما یا مشتری ترجیح می‌دهید فکر کنید. در این‌ بخش به چند سوال اولیه برای پرسیدن اشاره می‌شود:

  • طراحی ویلا یک طبقه یا طبقاتی؟
  • بومی یا لوکس؟
  • جسورانه یا سفید؟
  • گرم یا سرد؟
  • بوهمایی یا اسکاندیناوی؟

از همان ابتدا به فکر سرسبزی محوطه باشید

مطمئنا اگر دوست دارید در ساحل یا نزدیک رودخانه زندگی کنید، عاشق طبیعت هستید. پس آن را به طراح خود بیان کنید. پیش از شروع به ساخت‌وساز، به طراحی باغچه ویلا خود بپردازید. درختان و گیاهان را در حیاط و ورودی خانه خود بکارید. سرسبزی اطراف، برای تقویت فضای جوان و ایجاد حس آرامش در لحظه ورود بسیار مهم است.

خانه ساحلی آلیباگ توسط معماران مومبایی، Architecture Brio، یک پروژه مناسب برای نشان‌دادن اهمیت فضای سبز است. آن‌ها باغ جلویی را به‌اندازه ۱.۵ متر بالا بردند تا آن را با طراحی و منظره هماهنگ کنند، حداکثر درختان را حفظ کردند و استخری بی‌انتها را با نخل‌های بلند پوشاندند و بدین ترتیب پالت خنثی را با رنگ‌های فیروزه‌ای، بژ و سبز طبیعت زنده کردند.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

در طراحی ویلا در مناطق ساحلی از نورپردازی غافل نشوید

نور را اولین معیار خود درنظر بگیرید! مطمئن شوید که در خانه علاوه‌بر پنجره‌های بزرگ رویایی، منابع دیگری از نور طبیعی نیز وجود دارد. عناصری مانند نورگیرها، دریچه‌های تهویه (پنجره‌های بلند) و پنجره‌های مشبک، حتی در ساعات خلوت که پرده‌ها باید کشیده شوند، خانه را روشن نگه می‌دارند. نور، باعث می‌شود خانه شما با محیط ساحلی خود طنین‌انداز شود و احساس زنده‌بودن به آن بدهد. اقامتگاهی ساحلی در وونگ تائو، ویتنام، از تمام راه‌ها برای وارد‌شدن نور استفاده کرده است که نتیجه کاملا پرانرژی و سرزنده بود.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

فضای باز بسازید

فضاهای باز مانند آشپزخانه بیرونی، نشیمن با یک مبل راحتی توکار یا حمام‌های نیمه‌باز، می‌توانند راهی عالی برای احساس طبیعت و ترکیب فضای داخلی و خارجی در سبک زندگی باشند؛ اما اطمینان حاصل کنید که برای گذراندن زمان راحت در آن‌جا به‌اندازه کافی سایه وجود دارد. با کسب آگاهی در مورد بومی‌سازی، یافتن مواد بادوام مناسب برای این فضاها چندان مشکل نخواهد بود. به‌عنوان‌مثال، فضای نشیمن و غذاخوری در فضای باز شکل زیر نگاه کنید. زیبا نیست؟

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

کف‌پوش

عشق به ساحل و تفریحاتِ شنی و گلی، لذتی وصف‌ناپذیر است؛ اما اگر این شور و اشتیاق را به داخل ویلای ساحلی خود نیز بیاورید، فرش و قالیچه می‌تواند به‌شدت حال و هوای طراحی ویلا در مناطق ساحلی را خراب کند. چرا که تمیزکردن آن‌ها پس از هر بار تفریح، دشواری زیادی به‌همراه خواهد داشت. به‌جای آن، از کف‌پوش یا کاشی‌های رنگ‌شده استفاده کنید که به‌راحتی قابل تمیزکردن هستند.

چرا فقط به دیوارها اکتفا کنید؟ با استفاده از الگوهای ظریف و ساحلی بر روی کف، فضایی خلاقانه و جذاب در ویلای خود ایجاد کنید. سارا شام، در طراحی ویلای ساحلی گوا، با تلفیق الگوهای ترند و شیک کف و دیوار، فضایی پر جنب و جوش و روشن را به‌ارمغان آورده است.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

در مورد مصالح خساست به خرج ندهید

در مورد مواد ضدخوردگی تحقیق و بررسی کنید. نمک و رطوبت، می‌توانند تا حد زیادی باعث خوردگی شوند که منجربه ضعف فونداسیون، تعویض در و پنجره یا مواد روکش خواهد شد. معمار سوئدی، آرن آلگرود و همسر هنرمندش، این خانه صمیمی و درعین‌حال یکپارچه با طبیعت را بادقت در انتخاب مصالح ساخته‌اند و مطمئنا به آن افتخار می‌کنند.

آرن آلگرود می‌گوید «در چنین مکان‌هایی، انتخاب مصالحی که بتواند دربرابر فشار دریا مقاومت کند، ضروری است». بنابراین، پنل‌های سیمانی فیبری راه‌راه برای محافظت از آن دربرابر آب‌شور دریا و بادهای شدید پوشانده شده‌اند؛ زیرا سیمان فیبری یک ماده بادوام، مقرون‌به‌صرفه و بدون نیاز به نگهداری است. مواد دیگری هم در بازار وجود دارد. تنها تحقیق و دردسترس‌بودن مصالح حلال مشکل شما خواهد بود.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

منطقه سیل خود را بشناسید

زمین موردنظر شما در کدام منطقه سیلابی قرار دارد؟ داشتن آب در اطراف خانه خوب است؛ به‌شرطی که شما و خانه‌تان برای مقابله با آن آماده باشید. بااین‌حال، باید بدانید که این کار چقدر به هزینه شما اضافه می‌کند. دو منطقه‌ای که به اقدامات بیشتری نیاز دارند، مناطق A و V هستند. مناطق A و V مناطقی با احتمال سیل سالانه ۱% و ۲۶% احتمال سیل درطول عمر وام مسکن ۳۰ ساله محسوب می‌شوند.

اگرچه هر دو منطقه دارای برخی از الزامات کد مشابه هستند؛ اما منطقه A ۱۰-۱۵ درصد به هزینه اضافه می‌کند، درحالی‌که منطقه V گران‌تر است و تا ۱۵-۳۰ درصد هزینه اضافی دارد. الزامات اضافی به‌طور عمده شامل (coastalhomeplans.com) هستند:

  • اتصالات اضافی، تسمه‌ها، رکابی‌ها، لنگرها و … که طبق آیین‌نامه ساختمان الزامی است.
  • پنجره‌هایی با رتبه‌بندی ارتقا یافته دربرابر باد
  • هزینه اضافی برای بالابردن سازه

فشار باد را در نظر بگیرید

استراحتگاه جزیره مانسهاوزن در نروژ، توسط گروه معماری استینسن، از کلبه‌هایی ساخته شده است تا خلوت و منظره دریا را فراهم کند (یکی از بهترین راه‌ها برای دیدن شفق‌های قطبی)؛ اما هر کابین به‌صورت نامتقارن طراحی شده است تا بادهای شدید شمالی را منحرف کند. درنظر گرفتن باد، در جهت‌گیری و موقعیت دقیق پنجره‌ها، می‌تواند برای طراحی ویلا در مناطق ساحلی بسیار مفید باشد.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

از فضاهای باز محافظت کنید

فضاهای باز در معرض بارش باران و نمک موجود در هوا هستند و این امر، می‌تواند منجربه زنگ‌زدگی اتصالات و سخت‌افزارها شود. برای حفظ ویلای خود دربرابر این عوامل، از اتصالات محافظت کنید و با استفاده از مواد مقاوم دربرابر آب‌وهوا برای کف‌پوش، نشتی یا خوردگی را مورد بررسی قرار دهید. با انجام این اقدامات، می‌توانید از ویلای خود در برابر باد و نمک محافظت کنید و عمر آن را افزایش دهید.

به محیط اطراف احترام بگذارید

اهمیت این موضوع فقط به زیبایی‌شناسی آن محدود نمی‌شود، بلکه از نظر فنی نیز حائز اهمیت است. احترام به محیط اطراف در هنگام انتخاب شکل و طراحی ویلا در مناطق ساحلی اهمیت بالایی دارد. به این خانه زیبای معاصر ساحلی که با سبک طراحی ویلا کلاسیک ساخته شده است، توجه کنید که چگونه با بخش و رنگ‌های خنثی خود با توپوگرافی و محیط اطراف خود یکی می‌شود.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

در پایان، این توصیف از رنزو پیانو تنها چیزی است که برای شروع نیاز دارید: «کیفیت معماری درباره شعر و زیبایی است؛ اما همچنین به جزئیات و کمال نیز می‌پردازد».

۶ خانه‌ ساحلی الهام‌بخش با چشم‌اندازهای فوق‌العاده از دریا

زندگی کنار دریا در یک خانه ساحلی، چه به‌عنوان خانه اصلی و چه برای فرار از یک هفته شلوغ کاری، رویای بسیاری از افرادی است که به‌دنبال فرار از شلوغی شهر هستند. بااین‌حال، باتوجه‌به قیمت بالای زمین و املاک در بسیاری از مقاصد محبوب ساحلی، یافتن قطعه‌ای برای ساخت‌وساز شخصی یا ملک مناسب برای بازسازی، چالش بزرگی است. بااین‌حال، غلبه‌بر این چالش ارزش تلاش را دارد.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی باید دارای کیفیت خاصی باشد، این ویلاها، اغلب با چشم‌اندازهای باورنکردنی از دریا طراحی می‌شوند که فضاهای داخلی را به محیط بیرونی آن‌ها متصل می‌کند. موقعیت مکانی هدایت‌کننده طراحی در خانه‌های ساحلی است؛ بنابراین در این بخش، چند نمونه از خانه‌های ساخته‌شده و بازسازی‌شده در کناردریا به‌عنوان الهام‌بخش شما، برای پروژه رویایی طراحی ویلا در مناطق ساحلی گردآوری شده است

بازسازی و توسعه خانه ساحلی یک طبقه در جنوب کورنوال

بازسازی و توسعه یک کلبه فرسوده که بر روی صخره‌های بالای خلیج مونتز در غرب کورنوال قرار داشت، پروژه چالش برانگیزی برای نیک پورچس و تیم هابدارد بود. بااین‌حال، نتیجه اکنون یک خانه سه‌خوابه زیبا با منظره‌های دیدنی در تمامی جهات است.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

انتخاب مناسب مصالح: نیک مصالحی مانند روی، سنگ محلی، تخته‌سنگ و مقداری سیمان را انتخاب کرده است که با محیط همخوانی دارد. نیک می‌گوید: «حتی ماهی‌گیران هم در مورد چگونگی ترکیب آن با محیط نظر داده‌اند».

دکوراسیونی ساده و منظره‌ای خیره‌کننده: در داخل خانه، با انتخاب دکوراسیونی با رنگ‌های خنثی، تمرکز اصلی بر روی مناظر بیرونی گذاشته شده است. نرده‌های شیشه‌ای داخلی امکان مشاهده‌ فضای نشیمن، آشپزخانه و همچنین دریای بیکران را از زوایای مختلف فراهم می‌کنند.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

چالش‌های محوطه‌سازی: فضای بیرونی و محوطه نیز چالش‌های خاص خود را داشت. نیک و تیم، دیوارهای حائل موجود را حفظ کردند؛ اما با انجام کارهای محوطه‌سازی مجدد، اقدامات خاصی را برای محافظت از باغ دربرابر بادهای شرقی پر از نمک، ازجمله ساخت سایه‌بان‌های کنفی برای محافظت از گیاهان جوان در زمستان انجام دادند.

خانه خودساخته مجسمه‌ای در ساحل کنت

این خانه خودساخته‌ جالب و مجسمه‌ مانند که توسط معماران CZWG ساخته شده است، در منطقه‌ای با زیبایی طبیعی برجسته، روی تپه‌های شنی بین دونگنس و گریتستون واقع شده است و از هر زاویه‌ای نمای متفاوتی به‌خود می‌گیرد. مارک و دانیلا راندال، کارفرمایان صبور و آینده‌نگر این پروژه بوده‌اند. CZWG، با الهام از موقعیت ساحلی آن می‌گویند: «شکل خانه به‌همراه نمای چوبی، از بدنه‌ وارونه‌ کشتی‌هایی که به‌طور مداوم در افق دیده می‌شوند، الهام گرفته شده است».

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

در داخل خانه، دو اتاق‌خواب در طبقه‌ همکف تعبیه شده‌اند؛ درحالی‌که طبقه‌ اول با طراحی فضاهای نشیمن و اتاق‌خواب اصلی، از منظره‌ دریا استفاده‌ بهینه می‌کند. یک بالکن کنسول‌دار، به‌سمت تپه‌های شنی ساخته شده است؛ درحالی‌که عرشه‌ دیگری از سطح بالایی قابل‌دسترسی است.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

«ما همچنین دسترسی خصوصی به ساحل داریم و قدم‌گذاشتن مستقیم روی شن‌های ساحل بسیار لذت‌بخش است»، مارک می‌گوید: «من عاشق این هستم که بتوانم آرام بنشینم و به دریا نگاه کنم؛ این منظره کاملا مسحورکننده است.»

ساخت دیوار ساحلی نزدیک ادینبورگ

وقتی آرچی و تریشا، یک واحد مسکونی تاریک با یک اتاق‌خواب که در دهه ۱۹۸۰ از یک ساختمان قدیمی اسطبل در ماسلبورگ ساخته شده بود را به ارث بردند، برنامه‌های بزرگی برای بازسازی آن به خانه ساحلی ایده‌آل خود داشتند. تریشا می‌گوید: «این خانه، خیلی کوچک بود. فقط یک اتاق‌خواب و حمام داشت و عجیب است که نمای کمی از دریا قابل مشاهده بود».

پروژه ساخت‌وساز ۱۷ماهه سرانجام پس از پذیرش درخواست تجدیدنظر رادیکال در برنامه‌ریزی، در محل آغاز شد. در نتیجه نهایی، خانه‌ای سنتی کنار دریا با ترکیبی از سبک مدرن به‌وجود آمده است که تراس مرتفع در انتهای شرقی سایت را اشغال می‌کند.

اگرچه این زوج، قصد داشتند ساختمان اصلی را حفظ کنند؛ اما در هنگام شروع ساخت‌وساز مشخص شد که دیوارها ایمن نیستند، بنابراین ایده اولیه بازسازی خانه منتفی شد. معمار متیو جانسون، از A449 Architects طرحی را ارائه کرد که با تخریب سه دیوار کلبه موجود، فقط دیوار ساحلی را حفظ کند. این امر، به این معنی بود که آن‌ها می‌توانستند به‌عنوان یک ساختمان جدید به پروژه بنگرند و با پس‌گرفتن مالیات بر ارزش‌افزوده، در هزینه خود صرفه‌جویی کنند.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

خانه‌ای بر روی تپه‌ای با چشم‌انداز خور اِستِوِر

خانه مارک و جانین هریس در سالکومب، شاید مستقیما در کنار ساحل قرار نداشته باشد؛ اما موقعیت مرتفع آن، چشم‌اندازی از آب را به‌ارمغان می‌آورد که حتی ممکن است از موقعیت ساحلی نیز چشمگیرتر باشد. بااین‌حال، زمانی که آن‌ها برای اولین‌بار این مکان را با یک کلبه‌ الهام‌بخش کشف کردند، داستان کاملا متفاوتی وجود داشت.

ایان فیلیپس، معمار شرکت «ون الن + شرین»، توضیح می‌دهد: «کلبه موجود، هیچ ارتباطی با باغ یا خط ساحلی نداشت؛ اما دارای نقشه‌ای شگفت‌انگیز بود که از طریق یک راه ورودی از جاده در سمت بالا قابل‌دسترسی می‌شد. پشت کلبه، زمین شیب‌داری وجود داشت هیچ راهی برای لذت‌بردن از فضای باغ قابل مشاهده نبود». خانه‌ تکمیل‌شده اکنون ارتباطی واضح با مناظر دریا و گستره‌ وسیع خط ساحلی که در شکل زیر قرار دارد، ارائه می‌دهد.

باوجوداینکه به‌طور واضح یک افزوده‌‌ جدید به این بخش از خط ساحلی کورنوال است، مصالح به‌کاررفته و همچنین نحوه‌ استفاده از آن‌ها، به این معنی است که خانه، سبکی هیجان‌انگیز و گرم از طراحی معاصر را ارائه می‌دهد.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

بازسازی بنای روی دیوار ساحلی در فایف

ساختمانی قدیمی و فراموش‌شده در فهرست آثار تاریخی در خط ساحلی فایف، با پروژه‌ بازسازی توسط “معماری دبلیو تی” جان تازه‌ای گرفته است. این پروژه، شامل یک الحاقیه‌ چشمگیر است که برخی تغییرات ناهمگون انجام‌شده در طول سال‌ها را جایگزین کرده است؛ از جمله یک الحاقیه‌ پی‌وی‌سی که شخصیت تاریخی ملک را به‌خطر می‌انداخت و شامل حیاطی می‌شد که مستقیما به ساحل می‌رسید.

قرن‌ها فرسایش و نمک، دیوارهای قدیمی خانه را ضعیف کرده بود که در هنگام بازسازی فروریخت؛ بنابراین در هنگام تغییرات، از خرابی بافت ارزشمند ساختمان جلوگیری شود. ساختارهای جدید، اساسا باید قابل جابه‌جایی باشند بدون این‌که ارزش ذاتی ساختمان اصلی کاهش یابد. الحاقیه‌ جدید با مس پوشیده شده است که دربرابر فرسایش اجتناب‌ناپذیر دریا تسلیم می‌شود و به رنگ سبز زیبایی اکسید می‌گردد.

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

بازسازی در جزیره اسکاری

ایان و مارچلا گرانت، یک‌خانه خانوادگی تک طبقه با دو اتاق‌خواب که از کلبه‌های بلند سنتی هایلند الهام گرفته شده است، بین خیابانی شلوغ و دریا در جزیره‌ زیبای اسکای بنا کردند. درحالی‌که ورودی رو به خیابان چشمگیر نیست، نمای رو به دریا بسیار خاص است و مجموعه‌ای از پنجره‌های زاویه‌دار با کنسول، پوشیده‌شده با تخته‌های افقی باریک راش اسکاتلندی دارد که به‌سمت مناظر کوهستانی جهت‌گیری شده‌اند.

یک فضای آشپزخانه/نشیمن/ناهارخوری با پلان باز، بخش زیادی از کل پلان طبقه را با لعاب گسترده که به بالکنی مشرف به ساحل باز می‌شود، اشغال می‌کند. دیوارهای شیشه‌ای به یک فرورفتگی مخفی می‌رسند و گوشه‌ اتاق را به فضای باز گسترش می‌دهند. معمار ایان که خود طراح خانه نیز هست، می‌گوید: «در طول روز، شما دائما از حالات متغیر دریا و آسمان، تغییر فصل‌ها و بازی نور خورشید بر روی چشم‌انداز آگاه هستید».

طراحی ویلا در مناطق ساحلی

جمع‌بندی

طراحی ویلا در مناطق ساحلی، به ظرافت و دقت زیادی نیاز دارد. معمار باید به عواملی مانند چشم‌انداز دریا، شرایط آب‌وهوایی و مصالح مقاوم دربرابر رطوبت توجه کند. استفاده از پنجره‌های بزرگ، بالکن‌های چوبی و مواد خام مانند چوب و سنگ می‌تواند به ایجاد حس آرامش و صمیمیت در ویلا کمک کند. درنظرگرفتن فرهنگ و محل قرارگیری ویلا نیز در طراحی حائز اهمیت به‌شمار می‌رود. درنهایت، هدف از طراحی ویلاهای ساحلی، ایجاد فضایی آرامش‌بخش و راحت برای ساکنین است تا از زیبایی و آرامش دریا لذت ببرند.

منابع

re-thinkingthefuture

homebuilding

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    150 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم