ی سبک های محبوب در طراحی ویلا + نمونه

معرفی سبک های محبوب در طراحی ویلا + نمونه

طراحی ویلا اغلب بر فضای کافی، هم در داخل و هم در فضای بیرونی ویلا متمرکز است. سبک های محبوب در طراحی ویلا عبارت‌اند از سبک مدرن، کلاسیک، پست‌مدرن، نئوکلاسیک، روستیک، مینیمال و تلفیقی. افرادی که سبک‌های ساده را می‌پسندند باید به گزینه سبک ویلای مدرن یا مینیمال فکر کنند. اما سبک کلاسیک، مناسب طرفداران ویلای تجملاتی و لوکس است.

برخی اصول طراحی ویلا

رعایت اصول زیر، ویلا را به محیطی جذاب‌تر و راحت‌تر برای زندگی تبدیل می‌کند.

فضای باز

ازبین‌بردن موانع بین اتاق‌ها و چیدمان‌های جادار و باز، حس آزادی ایجاد می‌کند. چنین سبکی اجازه می‌دهد نور طبیعی در هر گوشه ویلا نفوذ کند. درهای شیشه‌ای گسترده، دیوارهای جمع‌شونده و پنجره‌های دارای موقعیت استراتژیک، یک انتقال سیال بین فضاهای داخلی و خارجی ایجاد می‌کنند.

این رویکرد طراحی نه‌تنها نور طبیعی را به‌حداکثر می‌رساند، بلکه به ساکنان اجازه می‌دهد تا خود را در زیبایی طبیعی اطراف غوطه‌ور کنند.

هنر توپیاری‌ (شکل‌سازی گیاهان)

استفاده از عناصر طبیعت، مانند توپیاری‌های مصنوعی، می‌تواند در طراحی چشم‌انداز ویلا یک شاهکار محسوب شود. توپیاری‌ها به قاب‌بندی ورودی و ایجاد نقاط کانونی کمک می‌کنند. با انتخاب مجموعه‌ای از این طرح‌های زیبا، منظره ویلای خود را شاداب‌تر کنید.

فناوری هوشمند

با ادغام یکپارچه فناوری هوشمند، عملکرد ویلا را ارتقا دهید، از کنترل‌های فعال صوتی گرفته تا سیستم‌های کم مصرف. نصب روشنایی خودکار، کنترل آب‌وهوا و سیستم‌های امنیتی را برای افزایش راحتی و امنیت و درعین‌حال کاهش مصرف انرژی در نظر بگیرید.

عناصر طراحی بیوفیلیک

طراحی بیوفیلیک با ترکیب فضای داخلی با فضای باز، طبیعت را بخش جدایی‌ناپذیر زندگی می‌کند. پنجره‌های کف تا سقف، دیوارهای نشیمن و مصالح طبیعی، ارتباطی هماهنگ با محیط به وجود می‌آورند. گیاهان فضای داخل، محیط ویلا را آرام‌بخش و باطراوت می‌کنند.

وسایل روشنایی

نورپردازی، در مرکز توجه قرار می‌گیرد و همچنین به‌عنوان آثار هنری و جلوه‌های خیره‌کننده نیز عمل می‌کند. آویزهای بزرگ، لوسترها و لامپ‌های ال‌ای‌دی، به نقاط کانونی تبدیل می‌شوند که به هر اتاق، شخصیت ویژه‌ای می‌دهند. از نورپردازی چشمگیر برای ایجاد فضایی فریبنده استفاده کنید.

انتخاب سبک های محبوب در طراحی ویلا

طراحی ویلا مستلزم آشنایی با دانش معماری است و بخش‌های جداگانه آن، هریک نیاز به یک طراحی مناسب دارند. مهمترین عواملی که باید در انتخاب سبک های محبوب در طراحی ویلا مورد توجه قرار گیرند عبارت‌اند از:

شرایط جغرافیایی

جغرافیای منطقه در انتخاب سبک ویلا بسیار مهم است. زیرا بر انتخاب وسایل و مصالح متناسب نیز اثر می‌گذارد.

هزینه

بودجه نیز نقش مهمی در انتخاب سبک های محبوب در طراحی ویلا ایفا می‌کند. برخی از سبک‌ها پرهزینه‌ هستند. پس بهتر است بر اساس بودجه خود یک سبک مناسب را برای ساخت ویلا انتخاب نمایید.

هماهنگی نمای داخلی و بیرونی

نمای داخلی و خارجی ویلا باید هماهنگ و متناسب باشند. اگر دکوراسیون داخلی خاصی را مدنظر دارید، بهتر است سبکی باشد که در نمای خارجی نیز قابل اجراست.

عوامل طبیعی

انتخاب سبک های محبوب در طراحی ویلا بستگی به عوامل متعددی دارد. ازجمله، موقعیت زمین ویلا، جهت وزش باد، میزان رطوبت منطقه و زاویه تابش خورشید.

سبک های محبوب در طراحی ویلا

سبک‌های طراحی ویلا را می‌توان به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد.

طراحی ویلا به سبک مدرن

سبک مدرن، مناسب افرادی است که عاشق خطوط تمیز و طراحی مینیمال هستند. این ویلاهای لوکس به هر‌گونه تجهیزات راحتی‌بخش و فناورانه مجهز هستند. از پنجره‌های بزرگ که فضای داخلی را با نور طبیعی پر می‌کنند تا استخرهای آب گرم و سالن‌های ورزشی پیشرفته.

فضاهای باز و روشن، مبلمان خاص و پالت رنگی خنثی از ویژگی‌های سبک مدرن است. برخلاف جذابیت نوستالژیک سبک‌های سنتی‌تر، سبک مدرن دارای طراحی ظریف و پیچیده است که کارایی و راحتی را در اولویت قرار می‌دهد. این سبک، ایده‌آل کسانی است که خواهان تجربه زندگی مدرن بدون فدا کردن تجمل و راحتی هستند.

پنجره‌های بزرگ، عنصر کلیدی سبک مدرن هستند که به جریان نور طبیعی اجازه می‌دهند فضای داخلی را روشن کند.

سبک مدرن، همچنین بر فضای بیرونی تاکید دارد. تراس‌ها، بالکن‌ها یا پاسیوهای بزرگ، فضاهای ایده‌آلی را برای استراحت یا سرگرمی فراهم می‌کنند.

طراحی ویلا به سبک ایتالیایی

سبک ایتالیایی با ستون‌های زیبا، نماهای آراسته و فضای داخلی غنی از جزئیات، مشخص می‌شود. عناصر هنر و معماری ایتالیایی (طاق‌ها، نقاشی‌های دیواری و ستون‌ها) بر فضا تسلط دارند و نمایی مجلل ایجاد می‌کنند.

سبک ایتالیایی، حس ظرافت و عشق به تاریخ را به همراه دارد. این سبک معماری، منعکس‌کننده میراث فرهنگی غنی ایتالیا است که قدمت آن به روم‌های باستان، رنسانس و دوران باروک باز می‌گردد.

ستون‌ها، ویژگی متمایز سبک ایتالیایی، به ویلاها حس عظمت و استحکام می‌بخشند. می‌توان از ستون‌ها در ساختار بیرونی ویلا استفاده کرد که ظاهری قدرتمند به ویلا القا می‌کنند.

نماهای آراسته، به‌عنوان یکی دیگر از عناصر کلیدی سبک ایتالیایی، طیف وسیعی از جزئیات، از جمله نقش برجسته، مجسمه، سرستون تزئین‌شده و قرنیزهای پیچیده را نشان می‌دهند. توجه به جزئیات در نمای داخلی نیز دیده می‌شود. جایی که کف‌های مرمری، سقف‌های نقاشی‌شده و دیوارهای تزئینی می‌توانند فضای داخلی نفس‌گیر را زنده کنند.

نقاشی‌های دیواری که اغلب سقف‌ها و دیوارها را تزئین می‌کنند، ویژگی متمایز سبک کلاسیک ایتالیایی است. این طرح‌ها عنصر زیبایی هنری را به ساختمان اضافه می‌کنند.

طراحی ویلا به سبک کلاسیک

طراحی ویلا کلاسیک براساس الگوهای هنری و هندسی سنتی است و اغلب با دکوراسیون و جزئیات پیچیده، رنگ‌های غنی و مبلمان مجلل و سنگین مشخص می‌شود. همچنین، در طراحی کلاسیک از اشکال هندسی بزرگ، ستون‌ها و سقف‌های بلند استفاده می‌شود. در سبک کلاسیک، تقارن حس لوکس‌بودن را از طریق تعادل بصری منتقل می‌کند.

همچنین، در نمای کلاسیک، عنصر نورپردازی نقش بسیار مهمی دارد و به زیباترشدن طرح ویلای کلاسیک کمک خواهد کرد.

از مهمترین معیارها و اصول طراحی ویلا با سبک کلاسیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از خطوط منحنی در طراحی داخلی ویلا و عناصر آن، امری معمول است. خطوط منحنی، حس آرامش بیشتری ایجاد می‌کنند. طراحی و اجرای گچ‌بری ستون‌ها و سقف‌ها و همچنین قاب دیوارها باید استحکام وظرافت داشته باشد. در گچ‌بری ستون‌ها و سقف‌ها، معمولا از رنگ سفید استفاده می‌شود.

در طراحی ویلای کلاسیک، نقوش گلدار، راه‌راه و چهارخانه به کار می‌برند. این نوع طرح‌ها هم برای دکوراسیون داخلی و هم برای فضای ویلا قابل استفاده هستند.

 تناسب، تقارن و نظم باید در تمامی مراحل طراحی ویلای کلاسیک و عناصر به‌کاررفته در آن رعایت شود.

ویلا سنتی یا ایرانی

هر کشوری دارای سبک ویلای خاص خودش است. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و طراحی ویلا ایرانی محبوبیت بالایی دارد. شهرهای مختلف ایران، سبک‌های سنتی خاص خود را دارند. البته سبک سنتی با توجه به شرایط اقلیمی می‌تواند متنوع باشد، زیرا ایران دارای اقلیم‌های متنوعی است.

به‌عنوان مثال، برای ساخت یک ویلای سنتی در شمال، از متریال مدرن به‌همراه سادگی و تقارن استفاده می‌شود. ویلاهای سنتی شمال عموما به‌صورت فلت و دارای شیروانی هستند. قرارگیری پنجره‌ها روبروی یکدیگر و طراحی دالان ورودی نیز اهمیت زیادی دارد.

طراحی ویلا به سبک مینیمال

یکی دیگر از سبک های محبوب در طراحی ویلا سبک مینیمال است. طراحی ویلای مینیمال در دسته طراحی‌های مدرن قرار می‌گیرد. با این تفاوت که ویلای مینیمال، سادگی بیشتری نسبت به سبک مدرن دارد و هزینه اجرای آن کمتر است. طراحی مینیمالیستی در ویلاهای مدرن از طریق فضاهای بزرگ و به‌خوبی تعریف‌شده، خود را نشان می‌دهد. جایی که هر عنصر، هدف خاصی دارد و هیچ چیزی بدون هدف به ‌کار نرفته است.

در طراحی فضای مینیمال، اغلب از رنگ خنثی استفاده می‌شود، با سایه‌های روشن که روشنایی فضا را تقویت و فضایی آرام ایجاد می‌کند.

فضاهای بزرگ و روشن، حس آزادی را القا می‌کنند. در نتیجه، طراحی مینیمال برای یک ویلای لوکس نشان‌دهنده حذف چیزهای زائد است.

طراحی ویلا به سبک پست مدرن

یکی از ویژگی‌های ویلاهای پست مدرن به‌عنوان یکی از سبک های محبوب در طراحی ویلا، عامه پسند بودن آن‌ها است که باعث جذب افراد بسیاری شده است. ویژگی سبک پست مدرن، خلاقیت در عدم تقارن، پیچیدگی و نقوش کلاسیک است. بنابراین، برای طراحی و ساخت آن نیاز به هوش و خلاقیت بیشتری خواهد بود.

سبک‌های پست مدرن، می‌توانند شامل هر یک از اشکال سنتی باشند، اما معمولا به شکل‌های معمولی بزرگ و اساسی محدود می‌شوند.

طراحی ویلا به سبک نئوکلاسیک

ویلاهای نئوکلاسیک شامل ستون‌ها، رواق‌ها، تضاد رنگ‌ها، اشکال هندسی، دکوراسیون و سقف‌های بلند می‌شود. هدف طراحی ترکیب عناصر کلاسیک و مدرن برای ایجاد یک خانه شیک و کاربردی است.

جزئیات کلاسیک که با خطوط مدرن، زیور آلات و مواد مجلل تکمیل شده‌اند، در سراسر اتاق‌های مختلف، با تنوع، تکرار می‌شوند تا یک طرح یکپارچه ایجاد کنند که به فضا حس لوکس‌بودن می‌دهد.

طراحی ویلا به سبک روستیک

یکی دیگر از انواع سبک‌های طراحی ویلا، سبک روستیک است. این سبک، تجسم سادگی و اصالت زندگی روستایی است. در طراحی ویلا به سبک روستیک، استفاده از چوب و سنگ بسیار معمول است تا جلوه‌ای طبیعی به محیط ببخشد.

استفاده از چوب و سنگ تنها به دکوراسیون داخلی محدود نمی‌شود، بلکه چوب، سنگ و عناصر طبیعی در محوطه و نمای ویلا نیز به چشم می‌خورند. چوب و سنگی که در طراحی ویلای روستایی استفاده می‌شوند اغلب دارای سطحی ناصاف و صیقل نشده هستند. اگر در قسمت‌هایی از طراحی ویلا به سبک روستیک از فلز استفاده می‌شود، این فلز نباید براق باشد.

با این حال، این جزئیات روستایی با فضای داخلی مبله مجلل، راحتی مدرن را تداعی می‌کنند.

طراحی ویلا به سبک تلفیقی

همان‌طور که از نام این سبک مشخص است، ویلاهای تلفیقی ترکیبی از چند سبک هستند. این سبک‌ها می‌توانند با هم هماهنگ باشند یا به‌طورکلی متفاوت و متضاد از هم باشند.

در طراحی ویلاها به سبک تلفیقی، باید این نکته را در نظر گرفت که از المان‌ها و تجهیزات مشخصی در طراحی آن‌ها استفاده نمی‌شود. استفاده از المان‌ها و متریال خاص در طراحی تلفیقی، به نظر کارفرما بستگی دارد. به‌همین‌‌دلیل، ویلاهای تلفیقی، ظاهری خاص دارند که با سایر ویلاها متفاوت‌اند.

اگر دوست دارید یک ویلای متمایز با سایر ویلاها داشته باشید و تمام بخش‌های آن را مطابق با سلیقه خود بسازید، سبک تلفیقی گزینه خوبی خواهد بود.

طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا، کاربردهای بی‌نظیر و فراوانی برای افراد دارد. در صورت تمایل، افراد می‌توانند هر زمان که خواستند از محیط بسته ویلا خارج شوند و به سمت محیط آزاد باغ ویلا بروند و از المان‌ها کاربردی و زیبای محوطه، نهایت استفاده را ببرند.

در طراحی باغ ویلا، استفاده از گل و گیاهان زینتی جذاب، به افزایش اکسیژن‌رسانی محیط و ایجاد هوای پاکیزه و در‌نتیجه ایجاد تاثیرات مثبت زیست‌محیطی کمک می‌کند.

برخی دیگر از المان‌های طراحی باغ‌ویلا عبارت‌اند از: باربیکیو، استخر، آلاچیق، آتشکده، گیاهان زینتی و کفسازی که باعث افزایش جذابیت آن برای عموم افراد می‌شود.

نمونه‌‌ای از طراحی یک ویلا

یک خانواده چهارنفره، مایل به زندگی در ویلایی بودند که در آن، زیبایی معماری نئوکلاسیک با آسایش زندگی مدرن ترکیب شده باشد. این ویلا در زمینی به مساحت ۷۸×۳۱ فوت، قرار داشت.

نمای بیرونی ویلا، شکوه و عظمت معماری نئوکلاسیک را نشان می‌دهد. ستون‌های دوریک برگرفته از سازه‌های یونانی و رومی باستان، ظرافتی فاخر و جذاب به ویلا می‌بخشند. درعین‌حال، پنجره‌های بزرگ و نورگیر، نمایی مدرن را  در ‌طراحی ویلا ایجاد می‌کنند. این ترکیب منحصر‌به‌فرد ساخته‌شده از عناصر کلاسیک و مدرن، ویلای نئوکلاسیک را در محله خود متمایز می‌کنند.

ویلای دیوانی

ویلای دیوانی، واقع در امارات متحده عربی، ترکیبی از ظرافت معماری و خوشنویسی عربی است که به‌طور یکپارچه، این دو دنیا را به‌هم پیوند می‌دهد. ویلای دیوانی که مرز بین اقامتگاه و گالری هنری را محو می‌کند، در آن، هنر خوشنویسی به بخش جدایی‌ناپذیر روایت معماری تبدیل می‌شود.

درحالی‌که هنر، به‌طور یکپارچه با طراحی ویلا ادغام می‌شود، از جلوه‌های بصری صرف فراتر می‌رود و به بخشی ذاتی فضای زندگی تبدیل می‌شود.

در ویلا، منظره‌ای خیره‌کننده به چشم می‌خورد. یعنی سنگ‌فرش سفید که با خط کوفی، به‌طرز ماهرانه‌ای حکاکی شده است. چیدمان ویلا، حول یک محور مرکزی قرار دارد و فضاها به دو قسمت تقسیم شده‌اند. این چیدمان متفکرانه باعث ایجاد حیاط‌هایی می‌شود که هرکدام با کارکردهای خاصی طراحی شده‌اند.

ویلای توریستی

ویلاهای توریستی محله جوراشویچی در موقعیت خطی توسعه یافته‌اند و با مساحتی حدود ۱۰۰۰ متر مربع، از یک طرف به جاده و از طرف دیگر به دریا محصور شده‌اند. به‌این ترتیب، ساختمان، یکپارچگی‌ای جذاب و دلنشین را تشکیل می‌دهد. علاوه‌بر این، اتصال باکیفیت بین آب و ساختمان ها از طریق عرشه و تراس‌های آبشاری، نقطه قوت اصلی این طراحی است.

از سنگ محلی، که در همان محل ساخت ساختمان‌ها حفاری می‌شود، به‌عنوان تکمیل نما در سطح نیمه زیرزمین و تراس‌های کنار دریا استفاده می‌شود. بنابراین به‌طور جدایی ناپذیر مناطق پایین این بنا را به بافت پیوند می‌دهد.

جمع‌بندی

سبک‌ های محبوب در طراحی ویلا بسیار گوناگون هستند و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند. به‌همین‌دلیل، با شناخت این ویژگی‌ها می‌توان بهترین سبک را تعیین نمود و در ساخت ویلا از آن استفاده کرد.

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    193 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم